Twijfel tussen 3 fietsen :).

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
chrisgeo
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 14 januari 2022, 12:10

Hoi allemaal!

Sinds het begin van Corona ga ik regelmatig mountainbiken. Na 2 jaar op een 18 jaar oude fiets gereden te hebben ben ik toe aan een nieuwe. Ik kijk regelmatig op marktplaats maar de goede deals zijn vaak binnen een dag al weg.

Dus ben nu aan het twijfelen tussen de volgende fietsen die alledrie nieuw zijn:
- https://fietswinkelgelderland.nl/trek-m ... ek-black_4
- https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... R-p-311274
- https://www.12gobiking.nl/marin-eldridge-grade-1

Het voordeel van de decathlon is natuurlijk dat het lekker geprijsd is, wat gezien mijn bestedingsruimte prettig is. Vind het alleen moeilijk om de specs te vergelijken met de anderen. Vind ze er allemaal mooi uitzien iig!

Ben overigens 1.78 en weeg ongeveer 75 kilo.

Kunnen jullie mij helpen de knoop door te hakken :)?

Alvast veel dank!

Chris
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Beetje kiezen uit 3 kwaden....maar dan zou ik de trek pakken. Enkel en alleen vanwege de Deore aandrijving.

Maar...met dit budget is de betere optie: een gebruikte bike of doorsparen tot je 8 a 900 te besteden hebt

Het spul waar je uit wil kiezen is niet gemaakt voor een langdurig verblijf op mtb routes.

Dit https://www.bikester.nl/cube-aim-ex-M10 ... cgid=37165 is al wat beter, al is het alleen al omdat die gammele voorderailleurs uit de non-series daar niet opzitten.
Laatst gewijzigd door Har77 op vr 14 januari 2022, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je bij Decathlon ook rond de €600 gaat zitten krijg je daar waarschijnlijk de beste fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Uit dit drietal zou ik voor de Trek gaan, die heeft de beste afmontage en 29 is imho ook een voordeel. Ik zou ook overwegen om nog even door te sparen, rond de 1000 euro krijg je een hoop meer fiets voor je geld.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 14 januari 2022, 13:18 Als je bij Decathlon ook rond de €600 gaat zitten krijg je daar waarschijnlijk de beste fiets.
Mwah, bij de Decathlon is alles vanaf 849 goed, alles daaronder is ook China containerspul
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Lastige keuze; ik heb zelf prima ervaring met de Decathlon fietsen, zeker ook de goedkopere, waar ik mee begonnen ben. Maar in het rijtje staat ook een Trek met 29"wielen, wat wel prettig rijdt en dan is de aanbevolen Cube zeker ook geen slechte. Ik zou nog ff doorsparen en dan in het net iets hogere prijssegment van Decathlon kijken. Is mij in ieder geval tot nu toe goed bevallen. Het gaat vooral om de spullen die erop zitten, zoals de aandrijving en de remmen. En volgens mij kun je bij 12go er ook nog op rijden? (als tenminste de winkels weer open mogen)
mountainbiken: It's ok to be crap
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Misschien is mijn oude fiets iets voor je, die gaat over een paar weken weg als mijn nieuwe klaar is om de trails op te gaan.
(Ik post het hier direct zodat ook anderen eventueel kunnen adviseren of dit wat voor je is).

Giant Talon RC Ltd. 27,5 (maat M)
Fox Float 32 Fit4 vork
Shimano XT Derailleur, shifters en cassette (2x11 speed)
Shimano Deore remmen
Shimano SLX crank
Extra (kortere) stuurpen en stuur
Schwalbe Rocket Ron EVO Liteskin banden

De fiets is nog in nette staat, wel wat krasjes maar ik ben er altijd erg zuinig op geweest.
Hij heeft sinds 2016 ook een aantal jaar stil gestaan en wordt eigenlijk de afgelopen 2 jaar wat vaker gebruikt.
De vork heeft afgelopen zomer een onderhoudsbeurt gehad bij MTBWorks in Rhenen (zag er volgens Rob nog piekfijn uit).
Ik heb de fiets na vrijwel iedere rit netjes afgespoeld. De cassette gaat volgens mij nog wel even mee, heb altijd doorgewisseld met 3 kettingen (die je er ook bij krijgt) en hij schakelt nog super. Grote tandwiel voor begint wel wat slijtage te vertonen.

Ik ben zelf ook 1.78 en 78 kg en heb er veel lol van gehad. Het is niet het nieuwste model maar wel met top afmontage en prima geschikt voor de Nederlandse trails. Ik verkoop hem omdat ik een wat stevigere fiets (Orbea Laufey) heb gekocht die ook in het buitenland wat ruigere trails kan hebben.

Meer foto's kun je hier vinden: https://postimg.cc/gallery/pvTqsyP

Afbeelding

Prijs is € 550, laat maar weten als je interesse hebt!
chrisgeo
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 14 januari 2022, 12:10

Ha allen!

Heb besloten om voor de cube aim ex te gaan. Vind de beige uitvoering zo vet! Wel even paar weken tot die binnen is, maar dat heb ik ervoor over.

Dank voor het meedenken allemaal :).

Groeten,

Chris
Plaats reactie