Welke van deze 3 raden jullie aan/af?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Clubvibe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 13 januari 2022, 12:02

Hi allemaal,
het zal jullie niet verbazen dat er wederom een beginner een vraag stelt voor fietsadvies. Tot nog toe heb ik al heel wat uit dit forum kunnen halen waarvoor dank! Ik hoop dat jullie met het laatste zetje nog kunnen helpen.

De situatie: Wij MTB'en al jaren zo'n 4x per jaar en altijd op huurfietsen. We vinden het erg leuk en zijn nu verhuisd naar de utrechtse heuvelrug met prachtige MTB routes. Oftewel, we willen vaker de MTB op. We zoeken één fiets voor ons beide. Ik ben een man van 70 kilo, 187cm en mijn vriendin is 3 cm korter en van hetzelfde gewicht.
We zullen soms de fiets meenemen naar het buitenland. Wat we leuk vinden zijn single tracks en zo nu en dan wat meer klimmen en dalen, maar geen gekkenwerk. Oftewel, een XC bike is waar we voor gaan. We zouden voor een fiets willen gaan die lang mee gaat en makkelijk in onderhoud is. Ik denk niet dat we de hobby zover gaan brengen dat we gaan upgraden, maar je weet maar nooit als we ineens meer gaan fietsen.

De fietsen Na de nodige tips en ervaringen hier te hebben gelezen komen we op de volgende fietsen uit. Ik ben erg benieuwd welke jullie zouden kiezen met onze situatie in ogenschouw.

Decathlon Rockrider XC 100 €899
Decathlon Rockrider XC 120 €1149
Cube Access WS SL €1099
Cube Attention SL €999

De fietsen lijken mij op het eerste oog elkaar niet veel te ontlopen.
De vragen die ik er bij heb zijn als volgt:

Beide Cubes zijn vrijwel identiek qua specs. De WS is een vrouwen model. Ga ik dit als man echt merken? (op het zadel na) De andere modellen zijn allemaal 'mannen' modellen. Aangezien we ongeveer even groot zijn vraag ik me af wat je hiervan merkt.

Manitou Markhor 100 mm
RockShox RECON GOLD RL 100mm
RockShox Judy Silver TK 100mm

Dit zijn de voorvorken. Zit hier nu echt veel verschil in?

Shimano Deore 11 speed M5100
Sram NX EAGLE 12-speed 
12 Shimano XT

Dit is (deel vn de) aandrijving. Zit hier nu echt veel verschil in?

Tektro M 276 180mm 160mm
SRAM LEVEL 180mm 160mm
Shimano MT200

Dit zijn de remmen. Zit hier nu echt veel verschil in?

Zijn er andere onderdelen die ik heb gemist en het kwaliteitsverschil echt gaan maken tussen deze fietsen?

Wat ons verder nog opviel is dat we op de Cube access WS SL, wel er dicht boven het stuur zaten. Dat voelde wel wat vreemd. Wat is jullie ervaring hiermee? Dat is overigens de enige van deze fietsen waar we even op hebben gereden.

Ik ben benieuwd en heb zin in de nieuwe aankoop! alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Clubvibe op ma 17 januari 2022, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Delen jullie ook de auto en zo ja als de ander gereden heeft moet je dan van alles verstellen voordat je weer lekker achter het stuur zit? Dit zal je ook krijgen als je samen 1 fiets gaat delen.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Clubvibe schreef: ma 17 januari 2022, 12:31 Hi allemaal,
het zal jullie niet verbazen dat er wederom een beginner een vraag stelt voor fietsadvies. Tot nog toe heb ik al heel wat uit dit forum kunnen halen waarvoor dank! Ik hoop dat jullie met het laatste zetje nog kunnen helpen.

De situatie: Wij MTB'en al jaren zo'n 4x per jaar en altijd op huur fietsen. We vinden het erg leuk en zijn nu verhuisd naar de utrechtse heuvelrug met prachtige MTB routes. Oftewel, we willen vaker de MTB op. We zoeken één fiets voor ons beide. Ik ben een man van 70 kilo, 187cm en mijn vriendin is 3 cm korter en van hetzelfde gewicht.
We willen dus graag hier in de buurt fietsen en zullen soms de fiets meenemen naar het buitenland. Wat we leuk vinden zijn single tracks en zo nu en dan wat meer klimmen en dalen, maar geen gekkenwerk. oftewel, een XC bike is waar we voor gaan. We zouden voor een fiets willen gaan die lang mee gaat en makkelijk in onderhoud is. I denk niet dat we de hobby zover gaan brengen dat we gaan upgraden, maar je weet maar nooit als we ineens meer gaan fietsen.

De fietsen Na de nodige tips en ervaringen hier te hebben gelezen komen we op de volgende fietsen uit. Ik ben erg benieuwd welke jullie zouden kiezen met onze situatie in ogenschouw.

Decathlon Rockrider XC 100 €899
Decathlon Rockrider XC 120 €1149
Cube Access WS SL €1099
Cube Attention SL €999

De fiesten lijken mij op het eerste oog elkaar net veel te ontlopen.
De vragen die ik er bij heb zijn als volgt:

Beide Cubes zijn vrijwel identiek qua specs. de WS is een vrouwen model. Ga ik dit als man echt merken? (op het zadel na) De andere modellen zijn allemaal 'mannen' modellen. Aangezien we ongeveer even groot zijn vraag ik me af wat je hiervan merkt.

Manitou Markhor 100 mm
RockShox RECON GOLD RL 100mm
RockShox Judy Silver TK 100mm

Dit zijn de voorvorken. Zit hier nu echt veel verschil in?

Shimano Deore 11 speed M5100
Sram NX EAGLE 12-speed 
12 Shimano XT

Dit is (deel vn de) aandrijving. Zit hier nu echt veel verschil in?

Tektro M 276 180mm 160mm
SRAM LEVEL 180mm 160mm
Shimano MT200

Dit zijn de remmen. Zit hier nu echt veel verschil in?

Zij ner andere onderdelen die ik heb gemist en het kwaliteitsverschil echt gaan maken?

Wat ons verder nog opviel is dat we op de Cube access WS SL, wel er dicht boven het stuur zaten. Dat voelde wel wat vreemd. Wat is jullie ervaring hiermee? Dat is overigens de enige van deze fietsen waar we even op hebben gereden.

Ik ben benieuwd en heb zin in de nieuwe aankoop! alvast bedankt.
XC120

Beste vork, remmen, wielen, banden. Frame is sowieso lichter dan dat overengineerde Cube alu en heeft achter gewoon een steekas, en geen oude QR.

Cube heeft alleen een xt achterderrie en geen volledige groep. daarnaast zijn er veel problemen met die MT500 cranks. Lopen allemaal los. Shimano zegt dat er niets ad hand is.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Clubvibe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 13 januari 2022, 12:02

Dice Oldskool schreef: ma 17 januari 2022, 12:47 Delen jullie ook de auto en zo ja als de ander gereden heeft moet je dan van alles verstellen voordat je weer lekker achter het stuur zit? Dit zal je ook krijgen als je samen 1 fiets gaat delen.
Alleen de binnenspiegel ;-) maar ik snap je punt. We zullen vast voorkeuren krijgen in demping, zithoogte en zadel. Overkomelijke afstellingen voor als we een tripje maken denk ik. Of zie ik iets over het hoofd?
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

En hoe maak je dan samen een tripje?
Clubvibe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 13 januari 2022, 12:02

We zullen niet snel samen een tripje maken. Wel leuk hoor, maar een ander tempo. Bovendien gaat zij verwacht ik vaker met een vriendin en ik met een vriend hier uit de buurt een track doen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Clubvibe schreef: ma 17 januari 2022, 15:50
Dice Oldskool schreef: ma 17 januari 2022, 12:47 Delen jullie ook de auto en zo ja als de ander gereden heeft moet je dan van alles verstellen voordat je weer lekker achter het stuur zit? Dit zal je ook krijgen als je samen 1 fiets gaat delen.
Alleen de binnenspiegel ;-) maar ik snap je punt. We zullen vast voorkeuren krijgen in demping, zithoogte en zadel. Overkomelijke afstellingen voor als we een tripje maken denk ik. Of zie ik iets over het hoofd?
Zadel, pedalen, grips. Als het serieuzer wordt, wordt dat ook belangrijker. Maar verderop woont een stel dat een S-Works en een Scott Spark deelt... en dat gaat ook. En die gaan nagenoeg niet samen op pad maar ze rijden wel beiden op beide fietsen.

Kortom, gewoon doen. Ergste is dat je er een bij moet kopen, voordeel is dan dat je alweer beter weet wat je wil.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

Volgens mij hebben die dames mtbs een korter frame tov gewone mtbs.

Ik zou sowieso geen damesmtb kopen, weer zo'n bijzonder genderdingetje met in mijn ogen weinig nut. :P
Wel zou ik samen de fietsen gaan testen. Want er is niks zo vervelend als een frame dat nét iets te groot is.. dat fietst niet fijn.
Clubvibe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 13 januari 2022, 12:02

Erg bedankt voor de reacties. Het is de Rockrider XC120 geworden. Vrijdag ophalen. Wat al heel snel is in deze tijden van schaarste! Ik ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen. Ik zal er een report van maken in SYS als ik er een paar keer mee heb gereden :)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Gefeliciteerd ermee. :-q
MisterX
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 18:50

Mooie fiets! En lekker vlot geleverd in deze tijd. Ik rij er zelf met veel plezier op. :-q
Plaats reactie