Fiets bekijken tips?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
matbike
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 26 januari 2022, 13:10

Dag mede forumers,

as weekend ga ik kijken naar deze fiets:

https://link.marktplaats.nl/m1791960399 ... nt=app_ios

Iemand nog tips/tops om rekening mee te houden bij het testen?
Qua prijs vind ik het persoonlijk wel te evenaren, maar ben ook benieuwd naar jullie kijk.

Groeten,
Mat
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Hij ziet er netjes uit. Vraag even naar het verhaal achter de fiets want 'compleet nieuw opgebouwd met nieuwe onderdelen'? Welke onderdelen zijn nieuw en welke niet en wat is de staat van de laatste? Het bouwjaar is wel interessant om te weten dan kun je de specificaties van de fiets opzoeken. Ik vermoed dat frame/vork/balhoofd ed. in ieder geval nog origineel zijn, met wat zoekwerk is dat te bevestigen. Vraag ook om bonnen van de nieuwe onderdelen en de originele fiets. Gezien de voorderailleur is de fiets zelf al een paar jaar oud.

Voor 1000-1200 euro koop je ook een nieuwe Kahuna, de standaard afmontage zal wel wat minder zijn. Als de fiets nieuw opgebouwd is mag je verwachten dat alles perfect functioneert. Check dus of alles soepel loopt, schakelt en remt. Zo niet dan klopt het verhaal niet.

Een Kahuna is een capabele HT overigens, kan een hele goede koop zijn :-q
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Even snel gezocht (oude versies van de Kona site staan nog online) https://konaworld.com/archive/2016/kahuna_ddl.cfm

De oorspronkelijke fiets stamt uit 2016, even goed de specs vergelijken dus en even kritisch naar frame en vork kijken. Die zijn dus wel ruim 5/6 jaar oud. Als de rest van de onderdelen vervangen zijn omdat ze versleten waren zal de vork ook niet meer okselfris zijn. Even testen dus. Je zult zelf moeten bepalen of de nieuw gemonteerde onderdelen je de prijs waard zijn. Meer kennis helpt bij het onderhandelen :bier:
matbike
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 26 januari 2022, 13:10

Bedankt voor de tips George, hier heb ik wat aan!
Wel ben ik benieuwd hoe je aan de voorderailleur zien kan hoe oud het frame is.

Gr Mat
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Sinds een paar jaar is een enkel voorblad hip, dan is het alleen nog een kwestie van even een afbeelding zoeken op het www van een Kahuna met dezelfde paintjob.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De voorderailleur (foto) is van het oudere type.
Die had ik in 2012 al op m'n fiets.
In 2016 kwam er een een nieuw model, de zgn Sideswing
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Voor €150 meer heb je gewoon een nieuwe zonder voorderailleur. Weliswaar Deore en geen XT en Recon silver ipv gold, maar 6 jaar jonger. €25 afschrijving per jaar is wat weinig.

Als dat klopt, moet je zeker een nieuwe kopen, want dan kan je bijna gratis een paar jaar op de fiets rijden.
Een 6 jaar oude fiets als 'slechts een keer op gereden' verkopen, zou ik niet vertrouwen ( en niet aan beginnen).
matbike
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 26 januari 2022, 13:10

Afgelopen weekend naar de fiets gekeken. Hij is zo goed als nieuw. Geen beschadigingen niks. Frame met vork nog niet eerder gebruikt en is afgelopen jaar pas opgebouwd. De nieuwheid is goed te zien en bij een testrondje deed hij het uitstekend. Heb mezelf nog wat nadenktijd gegeven om de beslissing definitief te maken. Ik kon geen kleine dingetjes vinden om over te discussiëren zodat ik de prijs wat omlaag kan krijgen; is 1000eur voor deze z.g.a.n. fiets een mooie deal?

Mvg,
Mat :D
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Dus die verkoper had dat frame en die vork al 6 jaar op zolder liggen ? :~
Hoe dan ook....je hebt 0,0 garantie....en een splintermieuwe met een iets mindere afmontage kost rond de € 1200,-- ?

Ik denk dat deze bike hooguit € 800,-- mag kosten en als dat niet kan..lekker laten staan en voor een nieuwe gaan...mits dat in je budget past natuurlijk.
Laatst gewijzigd door gijsje op ma 7 februari 2022, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Wij kunnen allemaal wel gaan zeggen niet doen, te duur, bla bla, bla bla maar jij bent al zo enthousiast over deze fiets dat het weinig uitmaakt vrees ik.

Ja ik vind hem ook te duur maar dat zijn huizen tegenwoordig ook en die gaan als warme broodjes de deur uit. Mits alles ook echt nieuw opgebouwd is staat er nog steeds wel een zeer capabele bike waar TS veel plezier van zou kunnen hebben.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Als de huidige eigenaar de eerste eigenaar is heeft hij levenslange garantie bij Kona op het frame(als hij geregistreerd is) en kun jij daar eventueel ook van profiteren als er een breuk in het frame zou ontstaan.
Dit heb ik zelf ook omhanden gehad toen de koper van mijn oude Kona Hei hei een scheurtje in het frame had ontdekt.
Plaats reactie