upgrade van 3x10 naar 1x11/12

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
SBrans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: do 27 januari 2022, 18:09

ThaSingleTrackMastah schreef: za 29 januari 2022, 22:35 Als je 2x blijft rijden kan je gewoon 2x 10 blijven rijden. Scheelt een hoop geld.
Grote blad er af, middenblad misschien 2 tandjes groter.
De slag van je voorderailleur begrenzen en klaar.

In Z Limburg heb je heuvels en "bergen".
Dan heb je niet zo'n behoefte aan kleine stapjes tussen de versnellingen (2x11).
In de polder wel.
Een 1x11 met grotere stappen is prima in Z Limburg, als je klimt wil je ook echt terugschakelen.
Op jouw HG achternaaf past een Deore 11-51 cassette.

Maar welke fiets praten we over?
Misschien had die ene fietsenmaker gelijk, beter een nieuwe dan deze upgraden.
Dankje voor je duidelijke antwoord! Gaat trouwens over mijn merida big seven XT.
Nu had ik me voorgenomen dat als een upgrade van de drivetrain mogelijk zou zijn voor onder de 350 ik geen nieuwe zou kopen. De fietsenmakers (2 zelfs) waar ik contact mee gehad, hadden het beide over 600-700 euro voor een 1x12 drivetrain, ja in dit geval koop je natuurlijk beter een nieuwe fiets. Nu ben ik er eigenlijk wel van overtuigd dat dit prima te doen is binnen mijn budget. Het zij een 1x11, 1x10 of een 2x10. Een 1x11 lijkt me dan inderdaad wel prima voor in Z limburg, al dan niet eerst even 1x10 proberen.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Niet elk modeverschijnsel is een upgrade. Ik rij op Westerschouwen, dat is ook best wat klimmen. Toch blijf ik mijn 2x drivetrain waarderen.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik wil nooit meer terug naar 2x.
3x had ik 10 jaar eerder al opgegeven.

De fietsenmakers rekenen andere prijzen, vooral Shimano kan je bij Duitse webshops veel goedkoper kopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
SBrans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: do 27 januari 2022, 18:09

Top! Dan ga ik maar wat opzoekwerk doen bij de buren. Ik ga er vanuit dat fietsenmakers waarschijnlijk ook een nieuwe crank rekenen, al dan niet een nieuwe bottom Bracket en waarschijnlijk ga ze er dan ook vanuit dat mijn naaf niet geschikt is voor 11/12 speed. In dit geval zit je denk ik inderdaad al snel aan die prijs…
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Weet niet waar je woont in Limburg, maar in Aken zit Bike-Components.
Je kan via de webshop bestellen en het dan in de winkel ophalen.
Scheelt verz.kosten, ellende met de pakketdienst en je betaald het Duitse BTW tarief :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
SBrans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: do 27 januari 2022, 18:09

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 30 januari 2022, 13:32 Weet niet waar je woont in Limburg, maar in Aken zit Bike-Components.
Je kan via de webshop bestellen en het dan in de winkel ophalen.
Scheelt verz.kosten, ellende met de pakketdienst en je betaald het Duitse BTW tarief :wink:
Goedkope prijzen inderdaad! Aken is ongeveer een halfuurtje dus prima te doen! Bedankt!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Als je naar 2x wil moet je ook een andere crankset kopen. Is ook niet goedkoop. Ik vind de eenvoud en betrouwbaarheid van 1x 11/12 ideaal en zou nooit meer terug willen. Hoe vaak ik al mensen ben tegengekomen die een vastgelopen ketting hebben of waarvan de voor derailleur niet wil schakelen :-{
Ik snap dat er een groep xc rijders is die baat hebben bij een 2x groep, maar de meeste mountainbikers zijn gebaat bij de eenvoud en betrouwbaarheid van de 1x. Daarnaast ruimt het lekker op wat het schoonmaken en onderhouden ook vergemakkelijkt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
SBrans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: do 27 januari 2022, 18:09

Mad Wally schreef: zo 30 januari 2022, 13:48 Als je naar 2x wil moet je ook een andere crankset kopen. Is ook niet goedkoop. Ik vind de eenvoud en betrouwbaarheid van 1x 11/12 ideaal en zou nooit meer terug willen. Hoe vaak ik al mensen ben tegengekomen die een vastgelopen ketting hebben of waarvan de voor derailleur niet wil schakelen :-{
Ik snap dat er een groep xc rijders is die baat hebben bij een 2x groep, maar de meeste mountainbikers zijn gebaat bij de eenvoud en betrouwbaarheid van de 1x. Daarnaast ruimt het lekker op wat het schoonmaken en onderhouden ook vergemakkelijkt.
Heb inderdaad zelf ook al een paar keer aan de kant gestaan door een voor derailleur die niet meer wilde meewerken. Nog een reden dat ik er eigenlijk vanaf wil
SBrans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: do 27 januari 2022, 18:09

Is er eigenlijk een groot verschil in kwaliteit/werking tussen een SLX en XT groep? Scheelt ongeveer 50 euro.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

SBrans schreef: zo 30 januari 2022, 14:27 Is er eigenlijk een groot verschil in kwaliteit/werking tussen een SLX en XT groep? Scheelt ongeveer 50 euro.
XT zal iets lichter zijn....voor wat het waard is...een XT shifter daarentegen heeft wel een voordeel t.o.v. SLX.
Bij SLX kun bij het terugschakelen in 1 duimbeweging een aantal kransjes overslaan en bij opschakelen gaat dat kransje voor kransje.
Bij XT kan dit bij zowel terug als opschakelen...

Ik lees net pas dat je in zuid limburg rijdt...dan heb je meer belang bij een groot bereik dan bij kleine stapjes.
Dus vergeet mijn suggestie om voor een cassette te gaan die voor 2 x 11 bedoeld is. Koop een "echte" 1 x 11 cassette (.of 10 of 12, wat jij wil )
SBrans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: do 27 januari 2022, 18:09

gijsje schreef: zo 30 januari 2022, 14:40
SBrans schreef: zo 30 januari 2022, 14:27 Is er eigenlijk een groot verschil in kwaliteit/werking tussen een SLX en XT groep? Scheelt ongeveer 50 euro.
XT zal iets lichter zijn....voor wat het waard is...een XT shifter daarentegen heeft wel een voordeel t.o.v. SLX.
Bij SLX kun bij het terugschakelen in 1 duimbeweging een aantal kransjes overslaan en bij opschakelen gaat dat kransje voor kransje.
Bij XT kan dit bij zowel terug als opschakelen...

Ik lees net pas dat je in zuid limburg rijdt...dan heb je meer belang bij een groot bereik dan bij kleine stapjes.
Dus vergeet mijn suggestie om voor een cassette te gaan die voor 2 x 11 bedoeld is. Koop een "echte" 1 x 11 cassette (.of 10 of 12, wat jij wil )
Duidelijk! Bedankt voor je antwoord!
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Je kan alleen soms om budgettaire redenen een goedkopere groep willen,.maar die moet wel leverbaar zijn. SLX is een prima keuze overigens.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
SBrans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: do 27 januari 2022, 18:09

CC-Rider schreef: zo 30 januari 2022, 19:42 Je kan alleen soms om budgettaire redenen een goedkopere groep willen,.maar die moet wel leverbaar zijn. SLX is een prima keuze overigens.
SLX en XT zijn beide te verkrijgen in die winkel in Aken eerder vermeld, dus voor die 50 euro denk ik dat ik dan maar gelijk die XT oppik. Past misschien ook beter bij mijn merida big seven "XT edition" haha
SBrans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: do 27 januari 2022, 18:09

Misschien nog een laatste vraag.
Op internet lees ik nu dat je ook spacers kunt gebruiken voor je voorste blad om een iets betere aflijning van de ketting te krijgen. Is dit nodig of kan ik dat narrow/wide voorblad gewoon meteen simpel op mijn huidige crank zetten?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

SBrans schreef: zo 30 januari 2022, 20:34 Misschien nog een laatste vraag.
Op internet lees ik nu dat je ook spacers kunt gebruiken voor je voorste blad om een iets betere aflijning van de ketting te krijgen. Is dit nodig of kan ik dat narrow/wide voorblad gewoon meteen simpel op mijn huidige crank zetten?
NW op de plek van het middelste blad is gewoon goed.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie