upgrade van 3x10 naar 1x11/12

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
SBrans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: do 27 januari 2022, 18:09

Hallo iedereen

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Sebastiaan, 22 jaar oud en ik woon in Zuid Limburg. Na een tijdje met de racefiets te hebben gereden wilde ik ongeveer een halfjaar geleden het mountainbiken eens proberen en daar ben ik helemaal verliefd op geworden. Ik heb een halfjaar geleden een merida big seven xt edition gekocht op markplaats. Nu ik er zeker van ben dat mountainbiken helemaal mijn ding is, ben ik toch wat gaan kijken naar een upgrade van de drivetrain.
Nu heb ik een 3x10 shimano XT groepset met een fh-m4050 achternaaf en Shimano XT 40-30-22 crankstel. En nu zou ik graag naar een 1x11/12 upgraden.
Ik heb de afgelopen maanden heel wat youtube filmpjes bekeken, fora gelezen en ook gesproken met fietsenmakers maar ik word er niet wijzer uit. Ik heb een budget van 300-350 euro voor de upgrade, en volgens fietsenmakers is dit gewoon niet mogelijk en kan ik beter een nieuwe fiets kopen. Volgens andere mensen is dit dan wel mogelijk. Ik hoef absoluut niet de beste kwaliteit spul, gewoon degelijk en functioneel. Misschien sram NX/GX of shimano SLX?
Zou een 11 of 12 speed cassette passen op deze naaf? Op internet lees ik dat een 11 wel zou kunnen. Waarschijnlijk heb ik dan een een nieuwe bottom bracket nodig. Mijn enige hoop nu is dat deze naaf toch nog geschikt is en ik deze dus zou kunnen behouden.
En is het eigenlijk mogelijk om dit zelf te doen zonder hier ervaring mee te hebben? Ik heb qua fietsgereedschap ook enkel een setje imbussleutels en materiaal om de cassette te verwisselen. Dus ik ga ervanuit dat ik nog heel wat gereedschap zou moeten aankopen.
Alvast bedankt!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Kan allemaal en kost niet de wereld. Er zijn meerdere 11 en 12 speed cassettes de markt die op je huidige naaf passen. Wat je nodig hebt is een achterderailleur, shifter en cassette. Daarnaast nog een enkel voorblad, narrow wide is aan te raden omdat daarmee de ketting er (veel) minder snel afvalt. Narrow/wide slaat op de tanden van het blad die afwisselend breder en smaller zijn en daardoor de ketting beter vasthouden. Je kunt gewoon een dergelijk blad aanschaffen dat op je huidige crank past.

Paar aandachtspunten. 11 speed werkt naar mijn mening beter en is duurzamer. Het is over het algemeen ook goedkoper, soms met een beetje zoeken. Voorbeeld van een XT set: https://www.bike-discount.de/en/shimano ... 1-42-clamp dan heb je dus alleen nog een voorblad en wat bekabeling nodig.

Je zult dus wel online moeten shoppen en bij voorkeur ook zelf monteren.

Last but not least, waarom wil je naar 1x11/12. Alleen om de trend te volgen of zijn er nog andere redenen? Met een 3x10 (of 2x10) setup is ook niets mis en je hebt met meer voorbladen altijd een groter bereik. Met name de grotere verzetten zijn met een 1x aandrijving beperkt.
SBrans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: do 27 januari 2022, 18:09

George schreef: za 29 januari 2022, 17:14 Kan allemaal en kost niet de wereld. Er zijn meerdere 11 en 12 speed cassettes de markt die op je huidige naaf passen. Wat je nodig hebt is een achterderailleur, shifter en cassette. Daarnaast nog een enkel voorblad, narrow wide is aan te raden omdat daarmee de ketting er (veel) minder snel afvalt. Narrow/wide slaat op de tanden van het blad die afwisselend breder en smaller zijn en daardoor de ketting beter vasthouden. Je kunt gewoon een dergelijk blad aanschaffen dat op je huidige crank past.

Paar aandachtspunten. 11 speed werkt naar mijn mening beter en is duurzamer. Het is over het algemeen ook goedkoper, soms met een beetje zoeken. Voorbeeld van een XT set: https://www.bike-discount.de/en/shimano ... 1-42-clamp dan heb je dus alleen nog een voorblad en wat bekabeling nodig.

Je zult dus wel online moeten shoppen en bij voorkeur ook zelf monteren.

Last but not least, waarom wil je naar 1x11/12. Alleen om de trend te volgen of zijn er nog andere redenen? Met een 3x10 (of 2x10) setup is ook niets mis en je hebt met meer voorbladen altijd een groter bereik. Met name de grotere verzetten zijn met een 1x aandrijving beperkt.
Erg bedankt voor je snelle antwoord! Ik moet zeggen dat dit beter meevalt dan gedacht,. In ieder geval is mijn naaf te gebruiken. Dus als ik een narrow wide voorblad op mijn huidige crank monteer kom in niet in de problemen met uitlijning van de ketting als je begrijpt wat ik bedoel?
Ja goeie vraag, waarom de upgrade haha. Nou ik merk dat ik mijn grootste blad eigenlijk sowieso nooit gebruik buiten bij een lange afdaling ofzo, plus ik merk dat ik soms meer bezig ben met het schakelen dan het fietsen zelf. Op vlakke parcouren is mijn 3x prima hoor maar hier in Zuid limburg kan het soms toch pittig op en af en dan mis ik persoonlijk toch wat schakelsnelheid, en dit lijkt me dus op te lossen door een upgrade naar een 1x drivetrain als ik het goed heb.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Met meerdere voorbladen schakel je in één keer naar een stuk groter of kleiner verzet, daar schakel je principe sneller mee dan met een enkel voorblad. Ik mis dat nog wel eens eens als ik met een enkel voorblad rijd maar het schakelen is wel een stuk simpeler met maar één shifter.

De kettinglijn van het middelste blad zit rond de 50mm en is prima te gebruiken voor een enkel voorblad. Dat je dan in sommige verzetten met een scheve ketting rijdt is niet te voorkomen met een 1x setup. De grote van het blad kun je bepalen aan de hand van de verzetten die je nu nodig hebt. Het voordeel van een 12 speed setup is dat de achterkransjes nog wat groter zijn, bij 11 speed is 46T meestal de max, bij 12 speed 50 of zelfs 52. Ik geloof niet dat je voor een HG body een grotere cassette dan 50T kunt krijgen maar dat is groot zat. Ik reed laatst met een vriend in Zuid Limburg en Duitsland en na wat rekenwerk bleek dat zijn 12 speed een vergelijkbaar klein verzet opleverde als mijn oldskool 2x9. Ik had wel een groter groot verzet en een veeeeeel minder lompe cassette en een flinke chainsuck dankzij de voorderailleur, de modder en de hoge leeftijd van mijn aandrijving. Elk voordeel heeft zijn nadeel.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Ik ben met mijn fiets van 3x9 naar 1x9 gegaan. Daarmee tijd ik voornamelijk regio Arnhem en Nijmegen en kom overal prima boven.

Zou je adviseren om eerst gewoon 1x10 te gaan rijden met een narrow-wide voor. Mocht je daarbij echt beperkingen ondervinden, dan kun je altijd nog gaan ombouwen naar 1x11 of 1x12.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat is ook een uitstekend idee, dan kun je het gewoon eens uitproberen :-q
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik merk dat ik met mijn 2x10 fiets fijner fiets als met de 1x11 met een 50t als grootste blad achter. De stappen zijn te groot. Ik zou lekker naar 2x10 of 2x11 gaan.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
SBrans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: do 27 januari 2022, 18:09

George schreef: za 29 januari 2022, 18:25 Met meerdere voorbladen schakel je in één keer naar een stuk groter of kleiner verzet, daar schakel je principe sneller mee dan met een enkel voorblad. Ik mis dat nog wel eens eens als ik met een enkel voorblad rijd maar het schakelen is wel een stuk simpeler met maar één shifter.

De kettinglijn van het middelste blad zit rond de 50mm en is prima te gebruiken voor een enkel voorblad. Dat je dan in sommige verzetten met een scheve ketting rijdt is niet te voorkomen met een 1x setup. De grote van het blad kun je bepalen aan de hand van de verzetten die je nu nodig hebt. Het voordeel van een 12 speed setup is dat de achterkransjes nog wat groter zijn, bij 11 speed is 46T meestal de max, bij 12 speed 50 of zelfs 52. Ik geloof niet dat je voor een HG body een grotere cassette dan 50T kunt krijgen maar dat is groot zat. Ik reed laatst met een vriend in Zuid Limburg en Duitsland en na wat rekenwerk bleek dat zijn 12 speed een vergelijkbaar klein verzet opleverde als mijn oldskool 2x9. Ik had wel een groter groot verzet en een veeeeeel minder lompe cassette en een flinke chainsuck dankzij de voorderailleur, de modder en de hoge leeftijd van mijn aandrijving. Elk voordeel heeft zijn nadeel.
Inderdaad, simpel schakelen is het. Je zet me zeker aan het denken. Maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik het puur voor de functionaliteit doe haha. Chain suck is ook iets waar ik zeker last van heb met die verschrikkelijke modder. Maar fijn dat ik nu eindelijk weet dat het zeker rond de 300 euro te doen is.
Dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon mijn huidige 3 voorste bladen eraf halen en dan gewoon enkel de middelste gebruiken, of een nieuwe narrow wide ring kopen en deze monteren?
SBrans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: do 27 januari 2022, 18:09

FreedomRanger schreef: za 29 januari 2022, 18:47 Ik ben met mijn fiets van 3x9 naar 1x9 gegaan. Daarmee tijd ik voornamelijk regio Arnhem en Nijmegen en kom overal prima boven.

Zou je adviseren om eerst gewoon 1x10 te gaan rijden met een narrow-wide voor. Mocht je daarbij echt beperkingen ondervinden, dan kun je altijd nog gaan ombouwen naar 1x11 of 1x12.
Hier heb ik inderdaad ook al over nagedacht. Kost natuurlijk enkel wat hoor het voorblad en scheelt dus veel geld. Ben alleen bang dat ik hiermee iets te weinig bereik heb aangezien ik nou ook niet de meest sterke fietser ben. Maar dit zou ik inderdaad vrij goedkoop en simpel kunnen uittesten inderdaad.
SBrans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: do 27 januari 2022, 18:09

CC-Rider schreef: za 29 januari 2022, 20:17 Ik merk dat ik met mijn 2x10 fiets fijner fiets als met de 1x11 met een 50t als grootste blad achter. De stappen zijn te groot. Ik zou lekker naar 2x10 of 2x11 gaan.
Ja dit is ook iets waar ik over nagedacht heb. Dan zou ik wel even moeten kijken hoe deze upgrade zou werken aangezien de voorderailleur hier nog is
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

CC-Rider schreef: za 29 januari 2022, 20:17 Ik merk dat ik met mijn 2x10 fiets fijner fiets als met de 1x11 met een 50t als grootste blad achter. De stappen zijn te groot. Ik zou lekker naar 2x10 of 2x11 gaan.
Als je dan toch perse van die voorderrailleur af wil....ik heb kort geleden een 1 x 11 opgebouwd met een 11-42 cassette die bedoeld was voor een 2 x 11. Het bereik is minder dan met een cassette die voor een 1 x 11 bedoeld is maar wel de fijne kleine tussenstappen.
Heb naast deze bike ook een 2 x 11 , maar om nou te zeggen dat die 1 x 11 veel fijner is of minder nadelen heeft dan de 2 x 11...? Op het makkelijker schoonhouden na eigenlijk niet.
SBrans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: do 27 januari 2022, 18:09

gijsje schreef: za 29 januari 2022, 20:31
CC-Rider schreef: za 29 januari 2022, 20:17 Ik merk dat ik met mijn 2x10 fiets fijner fiets als met de 1x11 met een 50t als grootste blad achter. De stappen zijn te groot. Ik zou lekker naar 2x10 of 2x11 gaan.
Als je dan toch perse van die voorderrailleur af wil....ik heb kort geleden een 1 x 11 opgebouwd met een 11-42 cassette die bedoeld was voor een 2 x 11. Het bereik is minder dan met een cassette die voor een 1 x 11 bedoeld is maar wel de fijne kleine tussenstappen.
Heb naast deze bike ook een 2 x 11 , maar om nou te zeggen dat die 1 x 11 veel fijner is of minder nadelen heeft dan de 2 x 11...? Op het makkelijker schoonhouden na eigenlijk niet.
Goede tip! Ga ik in het achterhoofd houden! Dus je hebt niet meteen een voorkeur tussen de 1x11 of 2x11?
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

SBrans schreef: za 29 januari 2022, 20:41
gijsje schreef: za 29 januari 2022, 20:31

Als je dan toch perse van die voorderrailleur af wil....ik heb kort geleden een 1 x 11 opgebouwd met een 11-42 cassette die bedoeld was voor een 2 x 11. Het bereik is minder dan met een cassette die voor een 1 x 11 bedoeld is maar wel de fijne kleine tussenstappen.
Heb naast deze bike ook een 2 x 11 , maar om nou te zeggen dat die 1 x 11 veel fijner is of minder nadelen heeft dan de 2 x 11...? Op het makkelijker schoonhouden na eigenlijk niet.
Goede tip! Ga ik in het achterhoofd houden! Dus je hebt niet meteen een voorkeur tussen de 1x11 of 2x11?
Jawel hoor, een voorkeur voor de 2 x 11 op mijn mtb.
Maar die 1 x 11 bike wilde ik zo simpel en goedkoop mogelijk opbouwen, is meer een flatbar gravelbike dan een mtb geworden. Heb de reserve cassette van mijn 2 x 11 mtb hiervoor gebruikt.
SBrans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: do 27 januari 2022, 18:09

gijsje schreef: za 29 januari 2022, 21:16
SBrans schreef: za 29 januari 2022, 20:41

Goede tip! Ga ik in het achterhoofd houden! Dus je hebt niet meteen een voorkeur tussen de 1x11 of 2x11?
Jawel hoor, een voorkeur voor de 2 x 11 op mijn mtb.
Maar die 1 x 11 bike wilde ik zo simpel en goedkoop mogelijk opbouwen, is meer een flatbar gravelbike dan een mtb geworden. Heb de reserve cassette van mijn 2 x 11 mtb hiervoor gebruikt.
Ah op zo een manier. Heb wel het idee dat een 2x11 groepset iets duurder zou uitvallen, toevallig ervaring mee?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je 2x blijft rijden kan je gewoon 2x 10 blijven rijden. Scheelt een hoop geld.
Grote blad er af, middenblad misschien 2 tandjes groter.
De slag van je voorderailleur begrenzen en klaar.

In Z Limburg heb je heuvels en "bergen".
Dan heb je niet zo'n behoefte aan kleine stapjes tussen de versnellingen (2x11).
In de polder wel.
Een 1x11 met grotere stappen is prima in Z Limburg, als je klimt wil je ook echt terugschakelen.
Op jouw HG achternaaf past een Deore 11-51 cassette.

Maar welke fiets praten we over?
Misschien had die ene fietsenmaker gelijk, beter een nieuwe dan deze upgraden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie