Advies mtb kopen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
MJ_
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 30 januari 2022, 09:10

Ik ben vandaag naar 12gobiking geweest en heb nu een optie op deze fiets:

https://www.12gobiking.nl/marin-eldridge-grade-1

Is nu aanbieding voor 599. Ben benieuwd of jullie dit een goede koop lijkt met mijn wensen en budget van 600 euro!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Omdat je veel op (los) zand gaat fietsen is een fiets met 29" wielen beter geschikt voor jou.
Maar binnen jouw budget is dit een prima nieuwe fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MJ_
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 30 januari 2022, 09:10

Dank, ik heb de koop even een week uit moeten stellen dus ik kijk dan ook nog even naar de fietsen met 29 inch banden binnen mijn budget, met hydraulischeremmen:

https://www.12gobiking.nl/cube-aim-pro

https://www.12gobiking.nl/lapierre-edge-3-9
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Ik heb geen idee wat voor rek er in je budget zit, maar voor "ietsje" meer heb je fiets met een 1 x 10 aandrijflijn. Scheelt weer een voor derailleur.

https://www.12gobiking.nl/trek-marlin-6
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als maat ML hem past, want maat M is verwachtte leverdatum 20-6-2022.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MJ_
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 30 januari 2022, 09:10

Maat ML zou moeten passen maar met 600 euro heb ik mijn budget in korte tijd al fors opgerekt dus daar wil ik het wel bij houden. Als ik het echt heel gaaf ga vinden en meer wil fietsen koop ik dan liever over een tijd een echt goede bike. Maar als het blijft bij meefietsen met mijn pony vind ik dit al een hele uitgave.

Maar wel bedankt voor tip, ik neem het graag mee in afwegingen!

Ben trouwens vrouw, zien jullie nog belangrijke voordelen in vrouwenmodellen?
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Dan zou ik (heb ik namelijk ook gedaan) een Decathlon bike overwegen. Die zijn net iets goedkoper en op zich gewoon goed.
Ik ben begonnen met een ST520 (is er nu niet meer, is nu geloof ik ST 530 of ST 540) en dan hou je nog wat over van je budget voor een eventuele "echte" fiets? Ik betaalde destijds voor die ST520 300 euro; heb daar bijna een jaar veel plezier van gehad en nu rijdt een van mijn zonen erop, omdat die de kleinere ST100 ontgroeit zijn. Ik ben ondertussen naar een fully overgegaan in een hogere prijsklasse, wilde eigenlijk een Trek Fuel hebben, maar de wasmachine en de droger dachten daar anders over, met als gevolg dat mijn budget enigszins slonk en ik alsnog weer bij Decathlon uitkwam.
Maar het blijft een kwestie van keuzes maken natuurlijk, waarmee ik je veel wijsheid toewens.
mountainbiken: It's ok to be crap
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

MJ_ schreef: ma 7 februari 2022, 16:52 Maat ML zou moeten passen maar met 600 euro heb ik mijn budget in korte tijd al fors opgerekt dus daar wil ik het wel bij houden. Als ik het echt heel gaaf ga vinden en meer wil fietsen koop ik dan liever over een tijd een echt goede bike. Maar als het blijft bij meefietsen met mijn pony vind ik dit al een hele uitgave.

Maar wel bedankt voor tip, ik neem het graag mee in afwegingen!

Ben trouwens vrouw, zien jullie nog belangrijke voordelen in vrouwenmodellen?
Damesmodellen hebben mogelijk een iets aangepaste geometrie, dus daar zou ik dan zeker even naar kijken. Kan zijn dat het met bijv. een stuurpen wordt gedaan, maar als het in het frame zit kun je dat maar beter van te voren weten.
Ze hebben vaak ook bijv. een ander zadel of smallere handvatten. Dat kun je achteraf wat makkelijker aanpassen, maar zijn dan wel weer exta kosten.
Testrijden en indien mogelijk met een heren en dames model is nog het beste om te kiezen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ben niet zo'n voorstander van dames modellen.
De gemiddelde vrouw is wel wat anders dan de gemiddelde man, maar de gemiddelde man of vrouw bestaan niet, dus je moet altijd wat dingen aanpassen.
Of je nu een heren of een dames model kiest.
Overigens wegblijven bij damesmodellen met lage instap, zeg maar de klassieke damesfiets.
Die zijn minder stevig en dat gaat in het terrein eerder kapot.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Eventueel koop je (later) een dameszadel. Dat is het belangrijkste verschil tussen een heren- en een damesfiets. Die zadels heb je in alle prijsklassen.
MJ_
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 30 januari 2022, 09:10

Ik snap die lage opstap bij een damesmodel al niet zo want ook ik kan prima mijn been over het zadel slaan. Ik heb het idee dat het vooral een stuk marketing is. Vooral ook omdat die modellen dan ook gelijk verschrikkelijke pastel kleuren krijgen... Dus ik laat die modellen graag voor wat ze zijn.

En decathlon, ik snap de tip maar ik heb best een hekel aan die winkel, zo'n bende altijd. Dus toch wel een voorkeur voor een andere fietswinkel, ook al realiseer ik me echt wel dat ik waarschijnlijk een dief van mijn eigen portemonnee ben... Ik ben toch wel gevoelig voor de uitstraling van bijvoorbeeld een 12gobiking dus het zal vermoedelijk toch wel een fiets van daar worden..
MJ_
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 30 januari 2022, 09:10

Ik heb vandaag de marin eldridge gekocht. Ik zit er erg lekker op, dat gaf de doorslag. En ik kon nog gebruik maken van de oude actie voor 599 euro, dat was natuurlijk ook mooi meegenomen.

Bedankt voor jullie input!

https://www.12gobiking.nl/marin-eldridge-grade-1
Plaats reactie