Is dit dan een midlifecrisis? MTB voor erbij.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Prima keus!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
baroudeur
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 9 februari 2022, 11:45

GC bleef maar uitgesteld worden, heb een Orbea Laufey opgepikt met het idee het een jaartje te testen en dan opnieuw te evalueren.

Fijne fiets op de trails, zelfs met 2.25 XC bandjes blijven de (onverharde) tussenstukken redelijk onaangenaam :-D. Twijfel soms of ik niet beter een maatje groter had genomen (zit nu met 1.85 op een L, heb het gevoel soms wat krap/kort te zitten) en of ik toch niet beter wat meer richting XC had gekeken. Komende halfjaar wat meer proberen (uitdagendere) trails te doen en inschatten of ik dit zou blijven doen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

er komen tegenwoordig ook steeds meer capabele (meer veerweg, modernere/slackere geo) xc race fullies bij, anderhalf jaar geleden de trend gezet met de scott spark en nu ook de nieuwe orbea oiz.

voorheen had je dan wel opgepimpte xc modellen met een langere vork, maar nu zijn ze ontworpen als 120mm xc racers.
Daarnaast, je moet er van houden, maar de remote lockout van de spark met 3 standen is ideaal voor een mix van routes. in de open stand heb je echt een andere fiets. In de middelste stand heb je een rappe racer die niet onderdoet ander xc fullies met 100mm qua efficiency.

de spark komt daarnaast nog met een aanpasbare headset, voor een 66, 66.6 of 67.2 graden balhoofd hoek. En verbazend genoeg is 66 ook nog best rap op vlakke bochtige rondjes (hoewel 67.2 wel sneller is en makkelijker stuurt, is het verschil vrij klein).

ik ben er in ieder geval sneller mee dan met een hardtail, op een rondje Dorst

Je zit met zo'n fiets dan in de hoek van snelle xc fietsen die meer aan kunnen, (ipv een trail fiets, waar je ook wel mee rond komt op een xc rondje)
Plaats reactie