Is dit dan een midlifecrisis? MTB voor erbij.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
baroudeur
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 9 februari 2022, 11:45

Hoi iedereen,

Korte situatieschets: nu mid-dertiger, toen ik net afgestudeerd was een dikke 10 jaar geleden eerste racefiets gekocht. Heel veel kilometers gemaakt die eerste jaren, dan rustig laten verstoffen na de geboorte van twee kinderen. Twee jaar geleden een cyclocrossfiets met twee wielsets gekocht om terug aan te pikken bij dat oude groepje (die inmiddels ook wat meer onverhard waren gaan rijden). Nu ik de draad weer helemaal heb opgepakt en de liefde voor de fiets mogelijks nog groter is dan in die eerste jaren, wou ik graag een wegfiets toevoegen aan de vloot... maar na wat overpeinzen wil ik toch een andere piste verkennen. Ik heb gemerkt dat ik onverhard rijden eigenlijk leuker vind, maar zodra de (zeldzame) singletrack iets uitdagender wordt daalt voor mij de funfactor nogal snel door de racegeoriënteerde positie en het stuiteren (gebrek aan ervaring/techniek zal hier zeker ook niet helpen). Mijn MTB-ervaring beperkt zich helaas tot een initiatie op een schoolsportdag (rond de eeuwwisseling), en ik heb geen mensen in mijn omgeving van wie ik eens een fiets zou kunnen lenen. Al mijn eigen ideeën zijn dus 100% op theorie gebaseerd, en niks op praktijk...

Een hardtail lijkt me dikke prima om hier uit de voeten te kunnen, en gezien het beperkte technische niveau van de trails hier in de buurt moet een XC wel volstaan... maar koop ik dan niet gewoon een gelijkaardige fiets dan ik al heb met een recht stuur en een verende vork? Als we snelheid niet op de eerste plaats zetten, is een iets meer trailgeoriënteerde fiets dan niet 'leuker' als tweede fiets? Iets in de categorie Commencal Meta AM, Nukeproof Scout of iets van On One? Ongecompliceerd, niet duur en iets helemaal anders dan wat ik heb. Nog mensen hier met een dunnebandjesachtergrond die dit traject al afgelegd hebben?

Alvast bedankt om mee te denken over deze niet al te concrete vragen!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Is een mtb huren niet wat om er wat voeling mee te krijgen?
Eventueel bij een andere route dan je thuisrondje als dat nodig is?

Het probleem met dit soort vragen is dat de antwoorden vooral de voorkeur van de persoon in kwestie weergeven en dat hoeft niet parallel te lopen met wat jij zoekt. Natuurlijk is het verschil tussen een cx-er en een trailbike groter dan met een xc-mountainbike, maar ook die laatste biedt naar mijn idee al een totaal andere beleving dan het crossen met een racestuurtje tussen de knuisten.

Het maakt ook nog verschil of je je gaat beperken tot de vlakkere Nederlandse rondjes of dat je wellicht ook eens de Ardennen (of verder) in wilt met je mtb. Al is dat waarschijnlijk nog lastig in te schatten op dit moment.
Voorzichtige inschatting: als je in NL blijft kun je prima uit de voeten met een "gewone hardtail". Waarbij een iets meer toergerichte fiets het meestal beter doet dan de echte superscherpe xc-racebak (omdat die laatste minder makkelijk op de grens te rijden zijn voor de meeste mensen).

Qua afmontage (als dat budgettair tenminste past) zou ik wel kijken naar een fiets met een luchtgeveerde vork (ook vorkpompje nodig, je zult even wat moeten experimenteren voor de optimale instelling), en schakelmateriaal op Deore (Shimano) of NX (Sram) niveau of hoger. Sram SX kan ook maar zal eerder aan vervanging toe zijn dan de hogere groepen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Ik had een XC hardtail en ben nu overgestapt op een Scout, dus meer Trail en modernere geo. Ik moet zeggen dat ik veel fijner op de fiets zit, veel 'relaxter'. Daarbij geeft de fiets mij veel meer zelfvertrouwen tijdens het rijden en ondanks dat deze trailfiets langzamer is dan een XC fiets zet ik door de eerder genoemde gevoelsmatige voordelen toch betere tijden neer. Ik geen toprijder en ga ik niet voor snelheid maar meer voor fun maar het is toch leuk om te zien wat voor invloed een nieuwe fiets dan heeft.

Ik weet niet of je er iets aan hebt want het zijn allemaal gevoelsdingetjes maar voor mij nooit meer een pure XC fiets :bier:
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Ik ben van een merida big seven (xc) overgestapt naar een Kona honzo. Wat meer trail gericht, minder nerveus en een wat rechtere zit. Naar mijn idee (en vele anderen :winkie: ) een ideale fiets voor xc en licht trailgebruik.

De funfactor is ook zeker groter door de rechtere zit in afdalingen en ‘speels’ terrein :-q
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Ikzelf ben eerst begonnen met een goedkope hardtail, nieuw gekocht bij Decathlon; was niet de goedkoopste, maar wel goedkoop (300 euro), zodat ik rustig kon kijken of ik dit leuk zou vinden.
Ondertussen, 15 kilo lichter ben ik overgestapt om een full suspension, ook van Decathlon, want de prijs-kwaliteit verhouding is wel behoorlijk prima. De keuze is uiteindelijk gevallen op een AM fifty-S, welke prima voldoet voor wat ik ermee doe. Ik ga niet voor de snelheid, maar voor het plezier en het genieten van de omgeving. Ik probeer wel de rijtechniek zoveel mogelijk te leren, maar rij vooral dus om te genieten en in beweging te zijn.
Ik weet niet waar je woont, maar inderdaad het huren van een fiets kan een oplossing brengen. Ook het bekijken van de nodige filmpjes op YouTube kan leerzaam zijn en op dit forum is ook veel nuttigs te vinden.
mountainbiken: It's ok to be crap
baroudeur
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 9 februari 2022, 11:45

Bedankt iedereen voor de input!

Ik neig naar een iets meer trailgeoriënteerde fiets. Hoogstwaarschijnlijk zal de fiets voor meer dan 95% van de tijd gebruikt worden op plaatsen waar een XC een logische, en objectief gezien misschien wel de beste keuze is. Anderzijds wil ik ook wel zo min mogelijk overlap qua ervaring met mijn CX-er. Wat ik hierboven zie terugkomen van iets meer relax rijden is denk ik ook wel waar ik naartoe wil.

Maatvoering is ook wat lastig, aardig thuis in roadgeo maar de tabellen voor mtb zijn zonder ervaring moeilijk eenduidig te interpreteren. Met 1m85 en bbl van 87 lijkt me een L in de meeste merken een goeie keuze.

Dus ik zoek fietsen die aan de min. specs van Kermit voldoen, in 29", geeft me ongeveer volgende shortlist van fietsen die ik geregeld voorbij zie komen:

Canyon Stoic (nog niet terug leverbaar, lente volgens de site)
Nukeproof Scout 290 Race/Comp (nergens te vinden voorlopig)
Vitus Sentier (Deore/130mm Fox 34 Float Rhythm)
Marin Team Marin 1 (Deore/120mm RockShox Judy Silver TK)
Trek Roscoe 7 (Deore/140mm RockShox Recon Silver)

Nog suggesties van fietsen die redelijk leverbaar zijn? Nog nuttige guidelines voor de keuze vd maat (aangezien de verkoperssuggesties me soms pal tussen L en XL zetten)?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

baroudeur schreef: ma 14 februari 2022, 12:17 Nog mensen hier met een dunnebandjesachtergrond die dit traject al afgelegd hebben?
Wat je jezelf wel moet realiseren is dat je gewend bent aan fietsen met een directe input. Dat is iets wat de genoemde modellen minder hebben.

Maar is het ook niet verstandig om eerst een clinic te volgen en meer aan ervaring, vertrouwen en techniek te krijgen op je huidige fiets? Misschien gaat je voorkeur daarna wel uit naar een heel ander model.
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

Ik zou eerder de Marin Team 2 dan de 1 gaan. Wel wat duurder, maar je hebt dan alvast de dropper en een betere vork.
Ik ben er tot afgelopen december voor in de markt geweest, maar uiteindelijk voor de Specialized Chisel 2021 gegaan (met los een 120mm vork). De Specialized was goedkoper en net iets meer xc gericht wat mij waarschijnlijk wel beter ligt.

Met als toevoeging, ik wil het niet aan een midlifecrisis toeschrijven, maar ik heb ene jaar op 7 mijn eerste mountainbike gekocht en 2 jaar terug (het weekend voor de eerste corona persco van Rutte) mijn gravelbike opgehaald. De mtb gebruik ik echt voor de gepeilde mtb routes, maar hier op de veluwe is de gravelbike wel een mooie aanvulling. Het is toch een ander concept.
Moet wel zeggen dat ik de MTB leuker vind en eigenlijk nog niet voldoende gebruik het gemaakt van de gravel bike. Er is wel enige overlap
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

baroudeur schreef: do 17 februari 2022, 13:48 Bedankt iedereen voor de input!

Ik neig naar een iets meer trailgeoriënteerde fiets. Hoogstwaarschijnlijk zal de fiets voor meer dan 95% van de tijd gebruikt worden op plaatsen waar een XC een logische, en objectief gezien misschien wel de beste keuze is. Anderzijds wil ik ook wel zo min mogelijk overlap qua ervaring met mijn CX-er. Wat ik hierboven zie terugkomen van iets meer relax rijden is denk ik ook wel waar ik naartoe wil.

Maatvoering is ook wat lastig, aardig thuis in roadgeo maar de tabellen voor mtb zijn zonder ervaring moeilijk eenduidig te interpreteren. Met 1m85 en bbl van 87 lijkt me een L in de meeste merken een goeie keuze.

Dus ik zoek fietsen die aan de min. specs van Kermit voldoen, in 29", geeft me ongeveer volgende shortlist van fietsen die ik geregeld voorbij zie komen:

Canyon Stoic (nog niet terug leverbaar, lente volgens de site)
Nukeproof Scout 290 Race/Comp (nergens te vinden voorlopig)
Vitus Sentier (Deore/130mm Fox 34 Float Rhythm)
Marin Team Marin 1 (Deore/120mm RockShox Judy Silver TK)
Trek Roscoe 7 (Deore/140mm RockShox Recon Silver)

Nog suggesties van fietsen die redelijk leverbaar zijn? Nog nuttige guidelines voor de keuze vd maat (aangezien de verkoperssuggesties me soms pal tussen L en XL zetten)?
Ik ben ook 1m85 met nagenoeg dezelfde bbl en ik heb van de Scout inderdaad maat L. Contact opnemen met NextBikeParts, dat is de Nederlandse importeur van Nukeproof. Mocht je voor de Scout kiezen natuurlijk, andere fietsen kan ik je geen relevante informatie over geven. Mocht je in de buurt van Ermelo wonen staat daar in ieder geval een Scout 290 in de maat L mocht je willen kijken/rijden.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Waar rijd je eigenlijk? Welk gebied, welke routes?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
baroudeur
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 9 februari 2022, 11:45

Dichtsbijzijnde gebied is de Kalmthoutse Heide. Ik doe nu vooral zo veel mogelijk onverhard, ook gewoon veel rechtdoor en pak de routes mee als ze logischerwijs in een toertje te passen zijn. Zou dus wel wat anders rijden worden, meer de (een paar keer doen) trails doen ipv ze een keertje meepikken.

Inmiddels toch viavia een kennis gevonden wiens XC ik mag gebruiken voor een dag (een Orbea geloof ik, we ontlopen elkaar niet veel qua afmetingen). Hopelijk neemt dit al een paar vraagtekens weg. Blijf tot dan toch maar komen met de suggesties, die Marin zei me wel wat maar zoals wel meer modellen voorlopig niet te vinden... Ik kijk intussen ook of er ergens een clinic nog te regelen valt.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Dit is het begin van je midlife crisis, over 5 jaar kom je hier aan : :lol:

https://www.mountainbike.nl/forum/view ... lifecrisis
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

maverick76 schreef: za 19 februari 2022, 09:01 Dit is het begin van je midlife crisis, over 5 jaar kom je hier aan : :lol:

https://www.mountainbike.nl/forum/view ... lifecrisis
Heb jij de laatste tijd nog een nieuwe fiets gekocht ? Of ben je een beetje afgekickt :D
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

baroudeur schreef: do 17 februari 2022, 13:48
Nog suggesties van fietsen die redelijk leverbaar zijn? Nog nuttige guidelines voor de keuze vd maat (aangezien de verkoperssuggesties me soms pal tussen L en XL zetten)?
In het lijstje kan ook nog:
De Silverback Slade Trail
https://speedlab.shop/products/slade-trail
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Willem Altes schreef: za 19 februari 2022, 15:37
baroudeur schreef: do 17 februari 2022, 13:48
Nog suggesties van fietsen die redelijk leverbaar zijn? Nog nuttige guidelines voor de keuze vd maat (aangezien de verkoperssuggesties me soms pal tussen L en XL zetten)?
In het lijstje kan ook nog:
De Silverback Slade Trail
https://speedlab.shop/products/slade-trail
Opgegeven gewicht door fabrikant 13 kg in Medium. Dus in werkelijkheid 14 kg in Large. Reken maar dat dat wennen word naast je crossertje. :-{
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie