Is dit dan een midlifecrisis? MTB voor erbij.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Thomaskrop
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 16 januari 2022, 19:39

baroudeur schreef: do 17 februari 2022, 13:48 Bedankt iedereen voor de input!

Ik neig naar een iets meer trailgeoriënteerde fiets. Hoogstwaarschijnlijk zal de fiets voor meer dan 95% van de tijd gebruikt worden op plaatsen waar een XC een logische, en objectief gezien misschien wel de beste keuze is. Anderzijds wil ik ook wel zo min mogelijk overlap qua ervaring met mijn CX-er. Wat ik hierboven zie terugkomen van iets meer relax rijden is denk ik ook wel waar ik naartoe wil.

Maatvoering is ook wat lastig, aardig thuis in roadgeo maar de tabellen voor mtb zijn zonder ervaring moeilijk eenduidig te interpreteren. Met 1m85 en bbl van 87 lijkt me een L in de meeste merken een goeie keuze.

Dus ik zoek fietsen die aan de min. specs van Kermit voldoen, in 29", geeft me ongeveer volgende shortlist van fietsen die ik geregeld voorbij zie komen:

Canyon Stoic (nog niet terug leverbaar, lente volgens de site)
Nukeproof Scout 290 Race/Comp (nergens te vinden voorlopig)
Vitus Sentier (Deore/130mm Fox 34 Float Rhythm)
Marin Team Marin 1 (Deore/120mm RockShox Judy Silver TK)
Trek Roscoe 7 (Deore/140mm RockShox Recon Silver)

Nog suggesties van fietsen die redelijk leverbaar zijn? Nog nuttige guidelines voor de keuze vd maat (aangezien de verkoperssuggesties me soms pal tussen L en XL zetten)?
Nu je al wat ouder bent ;), is het dan niet handig om voor een fully te gaan.
Ik heb net zoals hier boven genoemd werd eerst gekeken of het leuk was op een goedkope instapper en twee a drie weken geleden de rockrider fifty s besteld.
Instap fully, leuke onderdelen voor een 1350 euro.
Dropper, manitou achter vering, rockshox recon voorvering, sram sx afgemonteerd met een nx derailleur heb ik me later vertellen (staat geen nx of sx op).

Vorig weekend voor het eerst meegefietst en heb genoten.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

maverick76 schreef: za 19 februari 2022, 17:23
Willem Altes schreef: za 19 februari 2022, 15:37

In het lijstje kan ook nog:
De Silverback Slade Trail
https://speedlab.shop/products/slade-trail
Opgegeven gewicht door fabrikant 13 kg in Medium. Dus in werkelijkheid 14 kg in Large. Reken maar dat dat wennen word naast je crossertje. :-{
Een ietsje groter frame weegt geen kg. Bij zo een trail MTB weegt de vork meer dan het frame en die is gelijk. Groep, banden, wielen ook gelijk. Dropper dropt volgens mij ook even ver. Zullen de kabels langer zijn?Ik vermoed dat verschil tussen M en L nog geen 150 gram is. En ja een trail bike met dropper en langere stevige vork is zwaarder dan een crosser. Verschil merk je vooral als je hem moet tillen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Willem Altes schreef: zo 20 februari 2022, 00:28
maverick76 schreef: za 19 februari 2022, 17:23

Opgegeven gewicht door fabrikant 13 kg in Medium. Dus in werkelijkheid 14 kg in Large. Reken maar dat dat wennen word naast je crossertje. :-{
Een ietsje groter frame weegt geen kg. Bij zo een trail MTB weegt de vork meer dan het frame en die is gelijk. Groep, banden, wielen ook gelijk. Dropper dropt volgens mij ook even ver. Zullen de kabels langer zijn?Ik vermoed dat verschil tussen M en L nog geen 150 gram is. En ja een trail bike met dropper en langere stevige vork is zwaarder dan een crosser. Verschil merk je vooral als je hem moet tillen.
Ik ben zelf nogal een weight wheenie en weeg altijd gelijk elke fiets die ik koop en dat zijn er nog al wat geweest. :lol:

Ik doel meer op het feit dat een gewicht wat uit de fabriek word opgegeven altijd minimaal een halve kilo afwijkt van de praktijk. Gewicht is ook zonder pedalen dus dat is nog een + 400 gram + een maatje groter zal in de praktijk echt wel de 14 kg aantikken.

Voorbeeld, een Kona Honzo alloy weegt 14.7 kg in een Large.
Canyon Stoic 3 weegt 15.2 kg in een Medium.

Dat zijn Enduro fully gewichten.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Voor 90% XC, wat trail: niet de Canyon Stoic, maar juist de Grand Canyon, als je binnen Canyon shopt.
De Exceed is de volbroed racer, de Stoic is voor zware trails… Kalmhoutse heide etc is gewoon XC. De Grand Canyon doet ‘t ook bv fantastisch in Zuid L op iets als de St Pietersberg, de Parkstadroutes, de leukere trails buiten de vaste routes in het Vijlenerbos, de zeer technische trails net over de grens bij Visé, maar ook Nijmegen, etc. Wat uitdagendere XC-trails, trail-light, kortom. Nog steeds erg vlot, speels, met wat reserves.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Niet naar de maat kijken maar naar reach en eff tt lengte.
Voor een fiets die 90% van de tijd volgens 90% van de mensen overkill is, maar waar je veel lol mee hebt als het wel ruiger en of steiler wordt.
Een fiets waar je toch prima in NL je rondjes mee maakt als je geen eigen snelheidsrecords wil breken.

Van jou rijtje ging ik voor de nuke comp, omdat tov race deore12 speed ipv 10 speed de vork en al incl dropper.
Bij jou 185cm met 87bb zou ik zelf de Xl pakken ivm 475 reach maar twijfel wel icm eff. TT lengte van 471, de L vind ik met 446 weer aan de kleine kant.(450reach)

De Vitus in l is iig echt te klein voor een trail georienteerde fiets.
Marin, zou ik de pine mountain verkiezen over de genoemde team. En ondanks de 485 reach (xl) is daarbij de eff tt met 652 wat gunstiger tov de Nuke. Best een leuke fiets eigenlijk.

Trek... sorry afgehaakt op de site, wat een moeite moet jedoen voor de geo tabel.
Miste de Clockwork 29 S in je lijstje, zelfde eff tt tussen L en XL dan de Nuke maar net wat meer reach 465mm in l en 483 in Xl
Ook een goede kandidaat denk ik (en een l rijdt op het forum rond)

baroudeur schreef: do 17 februari 2022, 13:48 Bedankt iedereen voor de input!

Ik neig naar een iets meer trailgeoriënteerde fiets. Hoogstwaarschijnlijk zal de fiets voor meer dan 95% van de tijd gebruikt worden op plaatsen waar een XC een logische, en objectief gezien misschien wel de beste keuze is. Anderzijds wil ik ook wel zo min mogelijk overlap qua ervaring met mijn CX-er. Wat ik hierboven zie terugkomen van iets meer relax rijden is denk ik ook wel waar ik naartoe wil.

Maatvoering is ook wat lastig, aardig thuis in roadgeo maar de tabellen voor mtb zijn zonder ervaring moeilijk eenduidig te interpreteren. Met 1m85 en bbl van 87 lijkt me een L in de meeste merken een goeie keuze.

Dus ik zoek fietsen die aan de min. specs van Kermit voldoen, in 29", geeft me ongeveer volgende shortlist van fietsen die ik geregeld voorbij zie komen:

Canyon Stoic (nog niet terug leverbaar, lente volgens de site)
Nukeproof Scout 290 Race/Comp (nergens te vinden voorlopig)
Vitus Sentier (Deore/130mm Fox 34 Float Rhythm)
Marin Team Marin 1 (Deore/120mm RockShox Judy Silver TK)
Trek Roscoe 7 (Deore/140mm RockShox Recon Silver)

Nog suggesties van fietsen die redelijk leverbaar zijn? Nog nuttige guidelines voor de keuze vd maat (aangezien de verkoperssuggesties me soms pal tussen L en XL zetten)?
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Orbea Laufey is dan wellicht ook nog een optie.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
baroudeur
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 9 februari 2022, 11:45

aurelius schreef: zo 20 februari 2022, 09:09 Voor 90% XC, wat trail: niet de Canyon Stoic, maar juist de Grand Canyon, als je binnen Canyon shopt.
De Exceed is de volbroed racer, de Stoic is voor zware trails… Kalmhoutse heide etc is gewoon XC. De Grand Canyon doet ‘t ook bv fantastisch in Zuid L op iets als de St Pietersberg, de Parkstadroutes, de leukere trails buiten de vaste routes in het Vijlenerbos, de zeer technische trails net over de grens bij Visé, maar ook Nijmegen, etc. Wat uitdagendere XC-trails, trail-light, kortom. Nog steeds erg vlot, speels, met wat reserves.
Dit is natuurlijk de ratio die ook in mijn achterhoofd knaagt. Voor de prijs van een 8 of 9 AL komt de rest ook niet echt in de buurt van qua specs lijkt het.
Dutch schreef: zo 20 februari 2022, 10:46 Niet naar de maat kijken maar naar reach en eff tt lengte.
Aangezien ik wel vertrouwd ben met de tabellen voor roadgeo maar ze me niet echt wat zeggen als het over mtbs gaat kom ik zeker terug als de modelkeuze wat geraffineerd is (gelukje wel dat ik niet te gehaast ben, bijna niks leverbaar op hele KT...)
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ratio? Wat is dat? :bier:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Dutch schreef: di 22 februari 2022, 22:19 Ratio? Wat is dat? :bier:
Iets wat na een paar maanden steeds meer gaat knagen bij impulsieve aankopen. :winkie:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Die kan op een tegeltje :lol: :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Giant-E schreef: wo 23 februari 2022, 08:39
Dutch schreef: di 22 februari 2022, 22:19 Ratio? Wat is dat? :bier:
Iets wat na een paar maanden steeds meer gaat knagen bij impulsieve aankopen. :winkie:
Is dat dat gevoel wanneer je weer pinkbike en bikemarkt af loopt te struinen? :bier:
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Afbeelding
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Iemand hier ol het forum heeft dat als onderschrift :lol:
baroudeur
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 9 februari 2022, 11:45

Giant-E schreef: wo 23 februari 2022, 08:39
Dutch schreef: di 22 februari 2022, 22:19 Ratio? Wat is dat? :bier:
Iets wat na een paar maanden steeds meer gaat knagen bij impulsieve aankopen. :winkie:
Probeer in deze markt maar eens een impulsaankoop te doen! :D

De Grand Canyon was plots bestelbaar dus ineens gedaan, maar blijf wel rondkijken en kan cancellen want leverdatum is maar voorzien op 15 mei.

Orbea Laufey H20 ook wel een leuke optie denk ik. Al val ik volgens de adviezen net tussen een L en een XL?
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

En is het de CG geworden?
Plaats reactie