Iets met bomen en een bos

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
BjornD.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 12 februari 2022, 12:10

Willem Altes schreef: zo 27 februari 2022, 19:04 Radon is van bike discount en kan je laten uitleveren via een aantal fietsenwinkels in Nederland.
Het al eerder genoemde LT-sports in Nijmegen is een van die servicepartners https://www.radon-bikes.de/service/serv ... b31bf72a4a
Ik zal deze ook in m'n achterhoofd houden. Dank voor de tip :-q
BjornD.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 12 februari 2022, 12:10

Vandaag een rondje Maashorst gedaan, de blauwe route. Ik mocht een fiets lenen van mijn collega, een Trek. Type weet ik ff niet. Halverwege van fiets geruild met mijn collega die op een Merida Big Nine rijdt. Dus wat kunnen vergelijken op een leuke route. De Merida beviel mij beter omdat deze een breder stuur had dan de Trek. De fietsen alleen afgesteld op zithoogte wat misschien niet een juist beeld geeft van de fietsen. De klikpedalen zijn me niet echt bevallen. Ik miste een bepaald gevoel van vrijheid als ik vast zat. Groot gedeelte dus ook "los"gereden. Nu heerlijk genieten van zadelpijn :-D en verder zoeken naar een leuke fiets met een hoger budget. Wat is jullie ervaring met Merida?

groeten,
Björn
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

BjornD. schreef: za 12 maart 2022, 20:22 Vandaag een rondje Maashorst gedaan, de blauwe route. Ik mocht een fiets lenen van mijn collega, een Trek. Type weet ik ff niet. Halverwege van fiets geruild met mijn collega die op een Merida Big Nine rijdt. Dus wat kunnen vergelijken op een leuke route. De Merida beviel mij beter omdat deze een breder stuur had dan de Trek. De fietsen alleen afgesteld op zithoogte wat misschien niet een juist beeld geeft van de fietsen. De klikpedalen zijn me niet echt bevallen. Ik miste een bepaald gevoel van vrijheid als ik vast zat. Groot gedeelte dus ook "los"gereden. Nu heerlijk genieten van zadelpijn :-D en verder zoeken naar een leuke fiets met een hoger budget. Wat is jullie ervaring met Merida?

groeten,
Björn
Volgens mij zijn die Merida's nu heel slecht leverbaar. Zo een Merida Big Nine 400 is een prima instapbike, maar leverbaar? Bij Merida zelf is die uitverkocht.

Veel nieuwe fietsen hebben nu een breder stuur. Oudere fietsen hebben een smaller stuur. Meestal gaat een breder stuur samen met een kortere stuurpen. Bij Bike24 zie ik een stuur van 78cm breedte voor € 31,51 op de website staan. Belangrijker zijn een goede voorvork en een aandrijflijn die tegen troep (modder zand etc) kan (dan ook nog werkt). Vaak zijn fietsen met smalle sturen overigens wel ook voor de rest ouderwets.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Cube AIM schreef: vr 18 februari 2022, 10:22
LT-Sports in nijmegen is een aanrader, misschien niet de goedkoopste maar wel een mooie en goede winkel waar ze je van gedegen advies kunnen voorzien.
En onze Lars werkt ook daar in deze (verzamel-winkel) :-q
Wijchen allebei ondertussen ;) Met nog een aantal.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Af fabriek hebben alle sturen een (te) breed stuur.
Je mag het zelf inkorten. Waarschijnlijk was het stuur van die Trek wat verder ingekort dan dat vd Merida.
Klikpedalen moet je aan wennen.
Natuurlijk zijn er voor en tegenstanders, maar dat je in het begin moeite hebt is normaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Leuk stukje BjornD! Ik weet niet welke Trek het was waarop je heb gereden. Ik heb zelf namelijk een Trek X-caliber 9 uit 2015 en die heeft toch best een breed stuur. Zelfs even breed als de Merida (ex reed op een Merida).
Klikpedalen is echt wennen. Een kort stukje geeft niet echt een goed beeld en ik weet uiteraard niet hoe vast ze waren afgesteld. Ik heb ze namelijk op mijn fiets redelijk losjes afgesteld, zodat uitklikken nooit een probleem is mocht ik bijna om gaan vallen. Persoonlijk merk ik dat ik nu niet meer glij op de pedalen en voor mijn gevoel wat harder ga (al ben ik nog altijd vrij traag, wordt meer ingehaald dan dat ik anderen inhaal).
Mooi ook dat je hebt vermaakt met de route. Blauw is niet zo'n hele moeilijke route. Het gedeelte waar blauw/groen dubbel loopt is wellicht het mooist.
BjornD.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 12 februari 2022, 12:10

De Trek is al een oudje. Heeft nog 26"wielen. Het nieuwste aan die fiets waren de pedalen en die waren aardig strak :lol: . Even stoppen om een vrachtwagen voorrang te geven leidde tot een ontmoeting met de grond. De pedalen van de Merida waren afgesteld op de wensen van mijn collega en voelde daardoor, denk ik, onnatuurlijk aan voor mij.
Het stuk waar blauw en groen samen gaan is inderdaad een leuk stuk. Jammer genoeg was op dat stuk ook de man met die megahamer :-D

Weer even terug naar mijn zoektocht. Ik heb het e.e.a. aangepast.
Als eerste het budget, wat denk ik toch een zeer belangrijke factor is. De fiets mag maximaal 1500 euro kosten. Dit betekent dus meer keuze en betere afmontage. Is gelijk ook weer lastig.
Als tweede een "rechte"zit, hiermee bedoel ik dat ik niet met mijn kin op het stuur wil liggen maar ook niet zo rechtop wil zitten als op een stadsfiets. Mijn onderrug begon te protesteren naar 3/4 van de rit. Kan natuurlijk ook de onervarenheid/gebrek aan conditie zijn.
Dan hebben we nog graag luchtvering en hardtail(onderhoudsvriendelijker voor de bankrekening).
Het heeft tot nu toe geleid tot het volgende lijstje:
- Trek X-Caliber 8
- Radon Jealous AL 8.0
- Kona Honzo
- Merida Big Nine Limited
Bij dit lijstje ook in het achterhoofd gehouden dat een dealer/servicepunt in de buurt van huis zit wat snel binnenlopen voor onderhoud of iets anders wel vergemakkelijkt. Morgen ga ik daarom ook maar eens kijken bij LT-sports, zitten bijna in mijn achtertuin.
Mochten jullie nog andere suggesties hebben, lees ik ze graag.

Groeten,
Björn
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Succes met de keuze BjornD.!

Ik heb even de Trek X-caliber 9 met de 8 vergeleken en met die van mij destijds. De 9 is nu beter afgemonteerd dan die van mijn 9 destijds. Dat is eigenlijk de huidige 8 geworden lijkt het wel. Ik ben vrij lang en heb bij deze fiets een vrij rechte zit volgens mij, maar dat hebben volgens mij meerdere merken/fietsen.

Met de Radon en Kona heb ik geen ervaring. De Merida Big Nine reed mijn ex op en die vond het een fijne fiets.

Welke fiets je ook kiest het zijn allemaal goede fietsen en merken. Ze verschillen wellicht onderling een heel klein beetje met afmonteren en hoe je erop zit.

Was gestart vanaf Mastworp / hotel. Daar waar de klimbaan is? Die grote klim op groen/blauw wil je niet op het laatst hebben (lang niet altijd kom ik daar boven, ligt ook aan hoe mul het daar is). Bij mij zit die meestal in het begin. Ik start altijd vanaf Naat Piek.

Vergeet overigens ook niet dat de blauwe route zo'n 30 km en best lang is als je nog niet eerder hebt gebiked. Met name mensen die een bike huren bij Mastworp om gewoon een keertje te biken onderschatten dat wel eens en ik kom wel eens mensen tegen die er aardig doorheen zitten. Soms al halverwege de route en dan denk ik wel eens je krijgt het zwaarste stuk nog.
BjornD.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 12 februari 2022, 12:10

Zo...
Keuze is gemaakt en de bike is aangeschaft :D . Het is toch een compleet andere fiets geworden als eerst gedacht. Zoals ik al eerder aangaf ben ik afgelopen dinsdag op o.a. jullie advies, waarvoor dank, bij LT-sports in Wijchen langs geweest. Ben daar goed geholpen door Laura :-q . Ze had echter niet veel staan maar wel een fiets die aan mijn wensenlijstje vol deed. Hier ook gelijk even een proefritje op gemaakt. Wat de doorslag gaf om deze fiets te kopen was het gevoel dat ik kreeg tijdens het proefritje. Hij paste gewoon bij mij, gaf mij een leuk fungevoel en ik kon er lekker mee overweg. Wat volgens mij zeker een belangrijk punt is bij aanschaf van zo'n fiets.
O ja, het is een Kona Kahuna geworden. Sinds afgelopen vrijdag mag ik mij hier op vermaken, want op voorraad, afgesteld op mij door Laura(waarvoor dank ondanks dat ze het beredruk had toch de tijd genomen hiervoor dinsdag en vrijdag :-q ) voor de proefrit en dus geen last van levertijden zoals helaas bij andere merken wel het geval is.
Inmiddels de eerste km's gemaakt en heerlijk genieten. Wel tot de conclusie gekomen dat conditie echt ruk is maar daarvoor hebben we deze fiets ook gekocht.
Iedereen bedankt voor de tips en adviezen :-q .

Groeten,
Björn
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi Bjorn, goed dat je zo goed geslaagd bent

Misschien leuk om hier wat foto's te delen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Gefeliciteerd! De Kona Kahuna lijkt mij een mooie fiets!
BjornD.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 12 februari 2022, 12:10

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 21 maart 2022, 00:15 Mooi Bjorn, goed dat je zo goed geslaagd bent

Misschien leuk om hier wat foto's te delen?
Ik zal binnenkort foto's maken en hier in het juiste forum droppen.
Plaats reactie