Iets met bomen en een bos

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
BjornD.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 12 februari 2022, 12:10

Zoals ik in het voorsteltopic aan gaf ben ik mij aan het inlezen om te gaan mtb-en. Nu alle winkels ook gewoon weer open zijn wil ik er enkele bezoeken om meer informatie in te winnen, want op het net begint het een beetje lastig te worden waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.
Nu heb ik enkele vragen voor jullie:
1. Welke winkels raden jullie aan/af in de regio Nijmegen?
2. Welke merken hebben leuke instapmodellen? Ik lees veel over Cube en Trek maar zijn er ook andere in de prijsklasse rond de 700 a 800 euro?
Mijn voorkeur gaat uit naar een HT omdat deze iets budgetvriendelijker zijn.
3. Welk type (xc of trail) is geschikter voor de bossen rondom Nijmegen of maakt dat voor een beginner zoals ik met dit budget niks uit?

Hoor/lees graag jullie mening :-D

Groeten,
Björn
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Kijk ook eens naar de fietsen van Decathlon; deze zijn zeker in de hogere prijsklasse best wel waar voor je geld.
En over inlezen gesproken: dit boek is naar mijn mening een aanrader: https://www.bol.com/nl/nl/p/mastering-m ... oductImage
mountainbiken: It's ok to be crap
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 507
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

BjornD. schreef: do 17 februari 2022, 18:45 1. Welke winkels raden jullie aan/af in de regio Nijmegen?
Hoor/lees graag jullie mening :-D

Groeten,
Björn
LT-Sports in nijmegen is een aanrader, misschien niet de goedkoopste maar wel een mooie en goede winkel waar ze je van gedegen advies kunnen voorzien.
En onze Lars werkt ook daar in deze (verzamel-winkel) :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

BjornD. schreef: do 17 februari 2022, 18:45 Zoals ik in het voorsteltopic aan gaf ben ik mij aan het inlezen om te gaan mtb-en. Nu alle winkels ook gewoon weer open zijn wil ik er enkele bezoeken om meer informatie in te winnen, want op het net begint het een beetje lastig te worden waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.
Nu heb ik enkele vragen voor jullie:
1. Welke winkels raden jullie aan/af in de regio Nijmegen?
2. Welke merken hebben leuke instapmodellen? Ik lees veel over Cube en Trek maar zijn er ook andere in de prijsklasse rond de 700 a 800 euro?
Mijn voorkeur gaat uit naar een HT omdat deze iets budgetvriendelijker zijn.
3. Welk type (xc of trail) is geschikter voor de bossen rondom Nijmegen of maakt dat voor een beginner zoals ik met dit budget niks uit?

Hoor/lees graag jullie mening :-D

Groeten,
Björn
Welke fiets het beste bij je past is een hele persoonlijke keuze. Een racy XC fiets als een diepe sportieve zithouding en hoge gemiddelden over niet te uitdagend terrein je ding is. Rond Nijmegen komt ook een LTHT, een hardtail met een voorvork met wat meer veerweg zeker ook goed tot zijn recht. De zithouding en het rijgedrag nodigen uit tot wat meer spelen in plaats van pure snelheid.
Zoals gezegd, persoonlijke voorkeur. Het mooiste is als je wat verschillende soorten fietsen kunt proberen. Wellicht kun je ergens wat huren?
Wat winkels betreft heb je in Arnhem Mantel zitten.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
BjornD.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 12 februari 2022, 12:10

@ ManWithTheGoldenBike dank voor de tip. Ik ga ff rondneuzen daar.
@ Cube AIM Zet ik op m'n lijstje erbij.
@ Mad Wally dank voor de tip. Ik had zelf ook al zitten denken aan het huren van een fiets en misschien wel i.c.m. een clinic.
Hebben ze bij Mantel voldoende verstand van mountainbike's?
BjornD.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 12 februari 2022, 12:10

De storm van afgelopen weekend heeft gelukkig ook wat boompjes verwijderd bij m'n zoektocht. Ik heb enkele LBS bezocht en proefgereden op diverse modellen. Met mijn wensenlijstje en beoogd gebruik zijn er 2 fietsen naar voren gekomen nl. de Trek Marlin 8 en de Cube Acid. Ja, in mijn eerste post stond een budget van rond de 800 euro maar heb nog wat meer kunnen lospeuteren :-D .
Wat zijn jullie ervaringen met deze 2?

Groeten,
Björn
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

MTBClinic in Velp heeft Treks in de verhuur. Ik weet niet zeker of het ook een Marlin is, maar het is een mooi uitgangspunt om eens aan de allround clinic mee te doen op 1 van hun fietsen. Kan je het direct ervaren hoe het is met een dagdeel gebruiken zoals je de fiets in de praktijk zal gebruiken (wat beter is dan paar rondjes op de parkeerplaats voor de winkel)

edit: Het is de x caliber 8 wat ze hebben, niet de Marlin. Blijft staan dat zo'n dagje super leuk en leerzaam is, helemaal wanneer je net begint
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

BjornD. schreef: ma 21 februari 2022, 21:27 De storm van afgelopen weekend heeft gelukkig ook wat boompjes verwijderd bij m'n zoektocht. Ik heb enkele LBS bezocht en proefgereden op diverse modellen. Met mijn wensenlijstje en beoogd gebruik zijn er 2 fietsen naar voren gekomen nl. de Trek Marlin 8 en de Cube Acid. Ja, in mijn eerste post stond een budget van rond de 800 euro maar heb nog wat meer kunnen lospeuteren :-D .
Wat zijn jullie ervaringen met deze 2?

Groeten,
Björn
Laat die ajb staan en kies dan voor een Rockrider XC100 of XC120 of een Radon Jealous AL8.0. Veel meer waar voor je geld, lichter, betere parts, moderne standaarden ipv qr 135/141. Cube is loodzwaar geenigineerd, bij deze Trek betaal je de sticker, niet het pakket dat je koopt.
Laatst gewijzigd door Har77 op do 24 februari 2022, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

In Uden bij Mastdorp kun je ook MTB's huren. Zie https://www.mastworp.nl/fietsverhuur/mountainbikes .

De routes in de Maashorst (Uden) zijn voornamelijk beginners routes. Met name de blauwe route waar Mastdorp aan ligt (ligt letterlijk aan de route) is een beginnersroute, maar kent wel enkele klimmetjes. Sowieso is het prachtig gebied om door heen te fietsen, maar verwacht niet zoveel klimwerk als het routenetwerk in Nijmegen. Wat ze in Nijmegen hebben qua tracks is echt uitzonderlijk voor Nederlandse begrippen.

Destijds heb ik daar ook eerst een bike gehuurd om te kijken of de hobby iets voor mij is. Daarna heb ik uiteindelijk een Trek x-caliber 8 of 9 gekocht rond de 1.000 euro. Net zoals hierboven, kies niet voor de Marlin, maar op zijn minst de x-caliber want die is beter afgemonteerd (XT ipv Deore) en dat is zijn geld wel waard vind ik. Ik ken mensen die er op de tracks in Maashorst daar al KOM'tjes mee rijden en ik ben dat niet.
Ik rij meer voor de ontspanning en niet zo zeer voor de snelheid.
BjornD.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 12 februari 2022, 12:10

Dank voor de reacties.
De Radon zal m niet worden want die wordt hier in de buurt niet verkocht volgens mij. Dat is wel lastig als je een garantiegevalletje zou hebben. Rockrider ben ik niet kapot van. Heb er een klein stukje op gereden maar voelde niet goed.
De Trek x-caliber 8 heb ik ook op gereden maar die zit eigenlijk boven budget en de 9 al helemaal. Misschien als ik de financieel-directrice lief aan kijk dat t lukt.(de 8 dan)
Binnenkort ga ik een rondje Maashorst doen met een fiets van een collega van mij samen met hem. Dat zal een leuke uitdaging worden, want dat wordt m'n eerste ervaring met klikpedalen. Ook ben ik aan het plannen om een clinic in Velp te boeken maar dat wordt op z'n vroegst eind maart pas.

Groeten,
Björn
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Radon is van bike discount en kan je laten uitleveren via een aantal fietsenwinkels in Nederland.
Het al eerder genoemde LT-sports in Nijmegen is een van die servicepartners https://www.radon-bikes.de/service/serv ... b31bf72a4a
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Leuk BjornD! Laat je hier ook weten hoe het is bevallen in de Maashorst en welke route(s) je daar hebt gereden? Uiteraard ook effe weten hoe de klikpedalen je bevallen. Je kunt deze overigens verstellen, zodat je vrij snel uit kunt klikken mocht je ergens bijv. bijna omvallen. Bij oa een klim die je net niet redt of als je moet stoppen voor verkeer etc.. Sowieso even van het voren het in en uitklikken oefenen voordat je op pad gaat.
Ik heb er zelf ook aan moeten wennen, maar wil nu niet meer anders.
JR777
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 23 augustus 2020, 20:45

Ik ben op de simpelste Cube begonnen. Nog geen 500 euro en nu na 2 jaar lol wat anders gekocht.
Maar op zich kon hij nog wel. Je kunt niet alles eisen maar leuk om uit te zoeken of je het echt leuk vind
BjornD.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 12 februari 2022, 12:10

Wizzy82 schreef: ma 28 februari 2022, 10:33 Leuk BjornD! Laat je hier ook weten hoe het is bevallen in de Maashorst en welke route(s) je daar hebt gereden? Uiteraard ook effe weten hoe de klikpedalen je bevallen. Je kunt deze overigens verstellen, zodat je vrij snel uit kunt klikken mocht je ergens bijv. bijna omvallen. Bij oa een klim die je net niet redt of als je moet stoppen voor verkeer etc.. Sowieso even van het voren het in en uitklikken oefenen voordat je op pad gaat.
Ik heb er zelf ook aan moeten wennen, maar wil nu niet meer anders.
Ik laat het zeker weten hoe het bevallen is, zowel de route als de klikpedalen.
BjornD.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 12 februari 2022, 12:10

JR777 schreef: ma 28 februari 2022, 21:38 Ik ben op de simpelste Cube begonnen. Nog geen 500 euro en nu na 2 jaar lol wat anders gekocht.
Maar op zich kon hij nog wel. Je kunt niet alles eisen maar leuk om uit te zoeken of je het echt leuk vind
Inderdaad, ik kan wel een fiets uitzoeken met alles erop en eraan maar als het na een tijdje niet bevalt is het zonde geld(waar ik overigens niet van uit ga). Ik wil dus nu ook een leuke beginnersfiets en over een paar jaar investeren in een betere fiets als het me bevalt.
Plaats reactie