Zit ik goed?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Fijn als je goed zit maar vergeet niet dat je met Mountainbiken ook veel staat, dus probeer actief op je fiets te rijden, dat voorkomt veel klachten en is ook goed voor het opbouwen van een sterkere core :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Renagade
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 3 april 2022, 11:16

Hoi


Heb een cyclocrosser gehad en daarmee 2 keer in de week de mtb route van havelte gereden maar laatste keer gefietst zo'n vier jaar geleden, en aan mijn lichaamsbouw te zien zeker ook een kilo of wat teveel sinds ik gestopt ben. Dus idd lichaam gaat ook meetellen. Stukje gezonder leven, en meer sporten. Actief fietsen, staat zitten, klimmen eventueel een dropper als het allemaal wil lukken.

Affin
Daar had ik geen zadelpijn op en geen probleem om actief te staan zitten klimmen, alleen wegens omstandigheden deze fiets weggedaan. Was een oudje maar voldeed prima.

De zadelpen is een traploze, ik neem een multitool mee. we beginnen recht en stukje bij beetje ga ik het wel vinden. Broekjes heb ik meerdere liggen, de goedkopere van de decathlon, maar ook de xlc van giant store. Voor nu met het zadel wat erop zat maakte het geen verschil.
Bij ons zit een hele goede bikeshop die ook de sqlab heeft. Mantel wilde me een selle verkopen, was de laatste op voorraad die 160 mm breed was lichte bolling werd aangeraden door de meter samen met 1 van bontrager die niet meer op vooraad was.
Deze gaf me meer een touring idee dus die laten liggen.
Deze bbb ladies heeft dezelfde afmeting, en was flink in de aanbieding. Dus dacht voor dat geld kan ik het allicht proberen. Mocht dit ook niet zijn wat ik zoek, gaan we zeker een stap hoger in het segment.

Vooralsnog staan we aan het begin.
Maximale snelheid zat ik op 19 kmh op de cyclocrosser. Nu 13.5 kmh op de mtb, dus er valt nog wat te doen. :tong :lol:
Giant anthem gone :-q
Giant anyroad gone :lol:
Liv pique te koop
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op een voor jou verkeerd zadel krijg je zadelpijn.
Als een zadel voor jou verkeerd is afgesteld krijg je pijn.
Dat is materiaal en afstelling, daar kan je met training niets aan veranderen.

Los daarvan kan je met het voor jou juiste zadel en met de juiste afstelling nog steeds klachten hebben.
En dan helpt training wel.

Maar het is geen eenvoudige kwestie.
Tenminste niet voor iedereen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Zadelpijn hoeft niet perse altijd aan je zadel te liggen, maar heeft ook met je fysieke conditie te maken.

Als je conditioneel beter wordt en sneller gaat fietsen, gaat er meer druk naar je pedalen en komt er daardoor automatisch minder druk op je zadel. Via je je pedalen druk je jezelf als het ware uit het zadel.

Verder heeft het ook met de juiste lichaamshouding te maken. Je core mag niet te ontspannen zijn. Eigenlijk moet je een lichte spanning net onder je navel voelen dat je als het ware je core/buikspieren licht aanspant. Ervaren fietsers doen dat meestal automatisch. Je kantelt hierdoor je bekken waardoor je ook als het ware een betere zitpositie krijgt en meer op je zitbotjes zit. Daardoor minder snel zadelpijn. Zeker als er op de zitbotjes ook eelt gaat ontwikkelen.

Oftewel, moraal van het verhaal, meer fietsen dus. Dan gaat de zadelpijn ook vanzelf weg.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

En vooral wat vaker uit ‘t zadel komen. Goed vooruit kijken, en bij kuilen of wortels niet lomp blijven zitten. Ook op alle afdalingen toepassen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Beetje kort door de bocht om zadelpijn met blijven zitten te associeëren, bijvoorbeeld vakantiefietsers zitten veel en leveren geen/amper maximale vermogens maar ook die kunnen doorgaans zonder veel zadelpijn door het fietsende leven ;-)

Passend zadel + goed afgesteld + goede broek + km's maken -> redelijk pijnvrij kunnen fietsen. Denk ik...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Renagade
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 3 april 2022, 11:16

Afgelopen koningsdag naar appelscha geweest, leuke actieve route.
Geen pijn in me zitbotjes, maar nu in me schaambeen, dus moet nog even de juiste afstelling vinden. (Of dit zadel moet het ook niet zijn maar eerst even wat proberen)

Geen pijn in de polsen meer, dus de remmen en shifters anders neerzetten heeft geholpen.

Proberen veel te staan, vooruit te kijken en met het lichaam te sturen in de bochten. Veel vanuit het lichaam te werken, en geen houten klaas idee. Proberen het bekken een beetje te kantelen.

Snelheid zat er nog niet in, techniek vind ik eerst belangrijker. Snelheid komt wel. Hoef niet voor aan te staan hahaha. Wel enkele keren met me pedalen aan de grond gezeten in de bochten. Dus moet iets hoger de bochten door.

Volgende keer willen we ruinen pakken. Dan hebben we de 3 mtb routes die het dichtstbij zijn gehad.


Nu even rust, dit weekend (als de pijn weg is) rondje asfalt en de multitool mee. Dan kan ik mooi op vlakke ondergrond de juiste afstelling even vinden.

Was in ieder geval weer leuk :-q
Giant anthem gone :-q
Giant anyroad gone :lol:
Liv pique te koop
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Ruinen is een mooie route om je bochtenwerk te oefenen. Tevens is deze route in nattere periodes vaak zo goed als droog. Goed bezig zou ik zeggen; lichaam zo veel mogelijk los van de fiets; je moet geen passagier van je fiets worden. Techniek is inderdaad het belangrijkste; de rest komt dan vanzelf.
mountainbiken: It's ok to be crap
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Renagade schreef: zo 24 april 2022, 18:19 Thanks voor alle adviezen.
Vandaag mijn zitbothes laten opmeten.
15,4 cm. Dus de pijn in mijn billen zijn verklaarbaar, op zoek naar een breed zadel.

Dan zal ik hem ook instellen op de goede hoogte.
Mijn binnenbeenlengte is 80.5. Dus dan moet de bovenkant zadel geloof ik op 85 staan vanaf de trapper gemeten op 6.00 uur.

Inmiddels ook grips gevonden. Als ik het zadel heb, dan zal ik de remhendel wat rechter zetten zodat het op 1 lijn komt.

Met 80,5 binnenbeenlengte is 85cm vrij laag. Heb ook 80,5 en ik gebruik de formule 80,5 x1,07=86,135 afgerond 86 cm dit gemeten van bovenkant zadel tot bovenkant pedaal gemeten in verlengde van zitbuis en niet op 6u
Probeer dit eens.
Renagade
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 3 april 2022, 11:16

Vandaag naar de prof wielersport zaak geweest den dorp verder.

Verhaal uitgelegd en hij heeft meegekeken.

Niks mis met het zadel, mijn houding wel.
1. Ik fiets met me knie naar buiten, dit zorgt voor een doof gevoel in me been. Andere stand zadel moet dit verhelpen.
2. Ik had me stuur te hoog me zadel te laag. En niet horizontaal.
3. Nu zit ik goed en gaan we over 2 weken nog is kijken hoe het is.
Nu elke 2 dagen even op de fiets met goede zeem broek. En volgend weekend ruinen.

Testen maar.
Giant anthem gone :-q
Giant anyroad gone :lol:
Liv pique te koop
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

ManWithTheGoldenBike schreef: vr 29 april 2022, 09:27 ... lichaam zo veel mogelijk los van de fiets.
:roll:
Verklaar je nader.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Renagade schreef: do 28 april 2022, 22:12 Afgelopen koningsdag naar appelscha geweest, leuke actieve route.
Geen pijn in me zitbotjes, maar nu in me schaambeen, dus moet nog even de juiste afstelling vinden. (Of dit zadel moet het ook niet zijn maar eerst even wat proberen)

Geen pijn in de polsen meer, dus de remmen en shifters anders neerzetten heeft geholpen.

Proberen veel te staan, vooruit te kijken en met het lichaam te sturen in de bochten. Veel vanuit het lichaam te werken, en geen houten klaas idee. Proberen het bekken een beetje te kantelen.

Snelheid zat er nog niet in, techniek vind ik eerst belangrijker. Snelheid komt wel. Hoef niet voor aan te staan hahaha. Wel enkele keren met me pedalen aan de grond gezeten in de bochten. Dus moet iets hoger de bochten door.

Volgende keer willen we ruinen pakken. Dan hebben we de 3 mtb routes die het dichtstbij zijn gehad.


Nu even rust, dit weekend (als de pijn weg is) rondje asfalt en de multitool mee. Dan kan ik mooi op vlakke ondergrond de juiste afstelling even vinden.

Was in ieder geval weer leuk :-q
Hah, top :-q

Belangrijk is wel dat je je niet op teveel verbeter punten in één keer richt tijdens je ritten. Je moet ook nog kunnen genieten, maar dat zit wel goed volgens mij :wink:
Plaats reactie