Remmen vervangen van oudere fiets (2011)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Anon
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 24 april 2022, 09:54

Dag allemaal,

Een korte intro: Ik ben Anne (man), 36 jaar. In 2011 heb ik een XTrail Mud 5.0 gekocht. Het eerste jaar heb ik hem veel gebruikt, maar wegens omstandigheden is hij daarna in de schuur beland, waar ik hem nu dus weer uit heb gehaald. Ik zou hem graag weer af en toe gaan gebruiken voor een rondje in het bos, of incidenteel een ritje over het parcours van Westerschouwen.

Afbeelding

Enkele specs:
Naam: Xtrail 2010 Full XT Reba SL MUD 5.0
Vork: Rock Shox Reba SL 2009
Wielen en naven: Red Metal 5 2010
Derailleurs, shifters en crankstel: Shimano XT 2010 (3x9)
Remmen: Avid Juicy Three
Cassette en ketting: Deore
Stuur, stuurpen, zadel, zadelpen: Concept

Al snel na aankoop begonnen de hydraulische remmen te lekken. Ik heb daar toen wegens eerdergenoemde omstandigheden geen werk van gemaakt. Nu wil ik dit alsnog in orde maken. De remmen lekken tussen reservoir en reservoirdeksel. De hendels voelen sponzig aan (lucht in het systeem) en ze remmen dan ook slecht. De reservoirdeksels zijn ook helemaal gecorrodeerd. Vervangen lijkt me een betere optie dan repareren. Bij het kiezen van een nieuwe remset kan ik wel wat advies gebruiken.

Ik kwam al gauw terecht bij Shimano, waarbij ik twijfel tussen:
- Deore (m6100) +/- €140
- SLX (m7100) +/- €190 (bereikafstelling zonder gereedschap)
- XT (m8100) +/- €230 (bereikafstelling zonder gereedschap, vrije slagafstelling)

Het belangrijkste vind ik dat de remkracht voldoet. De instelmogelijkheden vind ik minder belangrijk en het gewicht helemaal niet. Ik heb begrepen dat de SLX qua remkracht weinig onder doet voor de XT, maar weet iemand hoe dat zit met Deore? Qua remschijven kan ik sowieso niet hoger dan Deore (SM-RT66) omdat ik vast zit aan 6-gaats bevestiging.

Daarnaast zit ik met beperkte ruimte op mijn stuur. De nieuwe Shimano remgrepen komen vanwege een extra steunpunt verder van de handgrepen af te staan, waardoor ik links geen plek meer heb voor de pop-lock bediening, want het stuur is daar te dik. Hoe wordt dit normaliter opgelost, gewoon een langer stuur? Of een stuur met een korter middenstuk? Mijn huidige stuur is 61cm. Ik kan eventueel ook de pop-lock hendel verwijderen en de bediening provisorisch ombouwen naar een knop op de vorkpoot.

Ook het al dan niet hergebruiken van de Avid G2CS schijven en adapters is een overweging. Voor zit een 185mm schijf (met een klein slagje) en achter 160mm. Met nieuwe schijven en adapters komt er ook zo weer €60 bovenop en gezien de leeftijd van de fiets wil ik het qua kosten niet te gek maken.

Graag jullie reactie!
Laatst gewijzigd door Anon op ma 25 april 2022, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Avid Juicy in de prullenbak en een setje Shimano remmen kopen.
Deore bijv.
SLX is beter en XT voegt niks toe, want dat extra schroefje gebruik je niet/doet bijna niks.

Full XT schreef je, maar vervolgens lees ik Avid en Deore.
Je weet dat je niet mag jokken?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Anon schreef: zo 24 april 2022, 16:00

Ik kwam al gauw terecht bij Shimano, waarbij ik twijfel tussen:
- Deore (m6100) +/- €140
- SLX (m7100) +/- €190 (bereikafstelling zonder gereedschap)
- XT (m8100) +/- €230 (bereikafstelling zonder gereedschap, vrije slagafstelling)
Hoi Anne,

Qua remkracht doen alle 3 niet voor elkaar onder, het is puur de verstelling en de looks. Over het algemeen stel je de reach van de hevel 1x af and that`s it. Of je extra wilt betalen, is geheel aan jou. Idem voor de vrije slag, Deore en SLX doen het gewoon prima en happen al (snel) genoeg zonder die verstelling. Je begrijpt dat ik eigenlijk de Deore adviseer (als ze te krijgen zijn) maar de andere zijn net zo goed, alleen wat duurder.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Ik zou bij een dergelijke fiets een goedkopere optie zoeken, 140 euro lijkt me niet echt in lijn met de dagwaarde. De goedkopere Shimano remmen die nog onder Deore zitten kunnen bijvoorbeeld ook prima. Net wat minder bling, maar remmen doen die ook prima.

Of misschien kun je hier op het forum wel een gebruikte set scoren? Als er nu geen gebruikte remmen te koop staan, probeer eens een gezocht-advertentie.

Remschijven die je nu hebt lekker laten zitten en alleen even goed schoonmaken. Misschien kun je de slag voorin nog wat minder groot krijgen?

Lijkt verder wel een prima beginnersfiets trouwens, gewoon met een ander setje remmen lekker mee doorrijden en goed op je budget letten als er wat aan vervanging toe is.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ook al is 61cm smaller dan nu gebruikelijk is, dan kan je daarbinnen nog steeds wel ergens die poploc kwijt? Kan je die poploc niet over dat dikkere deel krijgen. Als je toch de remmen er op moet zetten, kan je ook voor twee tientjes een nieuw stuurtje scoren.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eensch, ik zou inderdaad een betaalbaar setje Shimano remmen scoren en een wat breder stuurtje monteren. Niet alleen om de poplock kwijt te kunnen, wat breder geeft ook meer controle. Extreem breed is op deze fiets en met jouw gebruik niet nodig, maar +/- 70cm is denk ik zeker een verbetering.

Je kunt dan meteen overwegen een stuurtje met wat rise te nemen, dan kun je een of twee spacers onder je stuurpen weglaten en toch de handvaten op dezelfde hoogte als nu krijgen. Komt ook de looks van je fiets ten goede ;-)

Geen reden tot grote investeringen, een betaalbaar stuurtje van merken als Ritchey, Pro, FSA e.d. is echt prima.
Zoals gezegd kun je de schijven -mits niet te ver gesleten- laten zitten. Belangrijk is dat de remklauwen op de goede hoogte uitkomen, wat je met de juiste adapter kunt regelen. Avid gebruikt hol-bol ringetjes bij de montage van de remklauwen, ik denk dat je de huidige adapter en die ringen kunt laten zitten als je Shimano remmen monteert. Maar dat is gewoon op het oog te controleren als de boel gemonteerd zit, de remblokken moeten volledig de schijf raken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Anon
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 24 april 2022, 09:54

Hartelijk dank voor de reacties tot dusver! Daar kan ik al wel wat mee.
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 24 april 2022, 16:35 Full XT schreef je, maar vervolgens lees ik Avid en Deore.
Je weet dat je niet mag jokken?
Haha, dat is nu eenmaal zoals de fiets werd genoemd op de site van de verkoper. Ik ben met je eens dat dit onjuist is.
Willem Altes schreef: zo 24 april 2022, 20:54 Ook al is 61cm smaller dan nu gebruikelijk is, dan kan je daarbinnen nog steeds wel ergens die poploc kwijt? Kan je die poploc niet over dat dikkere deel krijgen. Als je toch de remmen er op moet zetten, kan je ook voor twee tientjes een nieuw stuurtje scoren.
Nee dat lukt niet. De pop-lock heeft een gewone 22,2mm klem, net als shifters en remmen. Een nieuw stuurtje is geen probleem, maar is het daarmee opgelost? Bij veel merken is namelijk niet te vinden hoe lang de uiteinden van het stuur zijn. Mijn huidige stuur (61cm) heeft uiteinden van 20cm waarna het taps toe begint te lopen tot uiteindelijk 31,8mm in het midden.

Zo is de huidige situatie en dan zit de pop-lock eigenlijk al een beetje op het tapse gedeelte.
Afbeelding

Als ik de pop-lockklem voorover draai, dan kan hij een stukje naar links:
Afbeelding

Hij zit zo best een beetje in de weg voor de shifter (misschien even wennen) en de vrijgekomen ruimte (+/-1,5cm) zal voor de nieuwe stijl remhendels vermoedelijk nog onvoldoende zijn i.v.m. de extra nok:
Afbeelding

Misschien kan ik nog een cm winnen met kortere handgrepen (nu 14cm) of zoals gezegd een tweedehands/overjarig setje remmen zonder die nok (m6000?) of een setje remmen uit de lagere Shimano groepen (MT200?).
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Breed stuur en Deore. Voldoet prima op Westerschouwen. En die pop lock er gewoon af halen.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die holle/bolle ringen horen bij je Avid remmen, dus je kan ze weglaten bij een ander merk.

Verder niet zo moeilijk doen over je stuur
Het past echt wel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
SensaBike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: di 20 december 2011, 09:26

Koop je toch een versie die dat extra steunpunt niet heeft?
Anon
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 24 april 2022, 09:54

Dag allemaal. Ik wilde nog even laten weten hoe het is afgelopen en welke problemen ik tegen kwam.

Een Deore rem was destijds niet te krijgen. Ik ben gegaan voor een “tweedehands” SLX M7100 remset, welke volgens de adverteerder gedemonteerd was van een nieuwe fiets. De montage is uiteindelijk met wat aanpassingen gelukt, zeker met af en toe een kijkje in de handleiding. Ik kwam het volgende tegen:

Montage shifters
In de oude situatie zaten de shifters aan de binnenzijde en remmen aan de buitenzijde van het stuur. Met de nieuwe remmen is dat anders, want nu valt de klemband van de shifter tussen klemband en nok van de remgreep. Als volgt:

Afbeelding

Om dat te laten passen moesten wel de versnellingsindicatoren verwijderd te worden. Gelukkig zaten er afdekplaatjes bij om de gaten in de shifters af te dekken.

Afbeelding
Afbeelding

Door de ruimte tussen nok en klemband te benutten, gaat die ruimte niet helemaal verloren en is er nog enigszins ruimte op mijn stuur voor de pop-lock.

Montage remklauwen
In tegenstelling tot wat hier eerder werd gezegd bleken de Shimano remklauwen NIET op de oude Avid adapters te passen. Aan de voorzijde bleek het zelfs zo dat als je de klauw zonder de Avid hol-bol ringetjes tussen adapter en remklauw monteert, je de kans hebt de remklauw te breken, omdat de montagepunten niet in één vlak liggen. Een foto ter verduidelijking (de duimstok stelt de remklauw voor):

Afbeelding

Deze adapter heeft dus echt de Avid hol-bol ringetjes tussen adapter en remklauw nodig. Als je die echter gebruikt, dan zit de Shimano remklauw "te hoog", d.w.z. de remblokken steken deels buiten de remschijf.

Ook aan de achterzijde was de (IS) adapter niet te hergebruiken, dus kon ik niet anders dan de Shimano adapters te kopen. Achter paste dit meteen met de Avid 160mm schijf, aan de voorzijde moest de remklauw 2mm opgehoogd worden met wat ringetjes (Magura 0721313) tussen adapter en remklauw om zo toch de 185mm Avid schijf te kunnen gebruiken (adapter is bedoeld voor 180mm).

Om misverstanden te voorkomen: Ik heb alleen de Avid hol-bol ringen tussen adapter en remklauw weggelaten. Onder de koppen van de bouten van de remklauw van de voorrem moeten (omdat ik daar een postmount adapter gebruik) wel de Shimano hol-bol ringen die bij de adapter worden geleverd.

Inkorten remleiding en ontluchten
De remleiding aan de voorzijde bleek 15cm korter dan geadverteerd en daar kwam ik helaas pas achter na het doorknippen teneinde hem iets in te korten. Gelukkig was de remleiding nog lang genoeg om te gebruiken. Inkorten en ontluchten bleek met de juiste olive en insert (Y8JA98020), een ontluchtingsset, een kan Shimano minerale remolie en de eerdergenoemde Shimano handleiding niet moeilijk.

Het is wat duurder geworden dan gehoopt, maar ik ben tevreden. Hij remt erg goed en de schijven waren te hergebruiken! Mogelijk later nog een breder stuur. Nog wat foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie