Eerste MTB

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
TvdS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 16 mei 2022, 17:30

Beste allen,

Ik wordt gek. Zoveel keus... Dus bij deze vraag ik hulp. Ik ben opzoek naar een goeie MTB om mee te beginnen, ik ben een vrij fanatiek en gedreven in sport. Budget ligt rond de 600,- en ik zat vooral naar 2de hands te kijken.

Kunnen jullie mij wellicht de juiste kant op sturen?

Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Waar wil je ermee rijden? Wat is je rijstijl?

Kan je de slijtage van een tweedehands fiets beoordelen? Kan je ook zelf repareren?

Hoe groot en zwaar (stevigere fiets) ben je?
Algemeen kan je kijken naar fiets met luchtgeveerde vork, versnelling minimaal Shimano Deore of SRAM NX en hydraulische schijfremmen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Gezien de huidige markt zou ik het vakantiegeld even afwachten en je budget ophogen.

Alles is duur, compleet afgeleefde fietsen van 8 jaar oud worden nog verkocht voor dat geld.

Verder wat Willem zegt.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Renagade
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 3 april 2022, 11:16

Pb gestuurd
Giant anthem gone :-q
Giant anyroad gone :lol:
Liv pique te koop
TvdS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 16 mei 2022, 17:30

Willem Altes schreef: ma 16 mei 2022, 19:50 Waar wil je ermee rijden? Wat is je rijstijl?

Kan je de slijtage van een tweedehands fiets beoordelen? Kan je ook zelf repareren?

Hoe groot en zwaar (stevigere fiets) ben je?
Algemeen kan je kijken naar fiets met luchtgeveerde vork, versnelling minimaal Shimano Deore of SRAM NX en hydraulische schijfremmen.
Rijden wordt MTB routes omgeving Utrecht en ben eigenlijk wel opzoek naar een XC omdat ik alle ondergronden wel wil pakken. Mijn eigen rijstijl kan ik nog niet zo veel over zeggen omdat ik nog niet zo veel gereden heb. Ik ben wel het type persoon dat opzoek gaat naar de grotere uitdaging.

Slijtage beoordelen kan ik opzich wel bij fietsen, MTB heb ik nooit echt specifiek naar gekeken maar lijkt mij niet dat het helemaal anders is. Ik ben ook redelijk handig, het lijkt mij zelfs best leuk om aan de MTB te sleutelen.

Ik ben 180cm en 75kg, https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... mc=8616936 Is dit ongeveer wat je bedoeld?

Gr
TvdS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 16 mei 2022, 17:30

Peelrijder schreef: ma 16 mei 2022, 22:12 Gezien de huidige markt zou ik het vakantiegeld even afwachten en je budget ophogen.

Alles is duur, compleet afgeleefde fietsen van 8 jaar oud worden nog verkocht voor dat geld.

Verder wat Willem zegt.
Oke, als zzp'er is vakantiegeld misschien wel een ding maar ik snap wat je zegt. Hoeveel zou mijn budget dan moeten worden?

Gr
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

TvdS schreef: di 17 mei 2022, 09:36

Ik ben 180cm en 75kg, https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... mc=8616936 Is dit ongeveer wat je bedoeld?

Gr
Dat lijkt mij inderdaad een prima fiets voor je.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

TvdS schreef: di 17 mei 2022, 09:38
Peelrijder schreef: ma 16 mei 2022, 22:12 Gezien de huidige markt zou ik het vakantiegeld even afwachten en je budget ophogen.

Alles is duur, compleet afgeleefde fietsen van 8 jaar oud worden nog verkocht voor dat geld.

Verder wat Willem zegt.
Oke, als zzp'er is vakantiegeld misschien wel een ding maar ik snap wat je zegt. Hoeveel zou mijn budget dan moeten worden?

Gr
Persoonlijk zou ik instappen op een fiets van +/- €1500, dan heb je meestal een fiets waar je de komende 5 jaar prima mee vooruit kan.

Slijten doen de onderdelen op elke fiets.

Het voordeel van deze prijsklasse is dat de afmontage en voorvork iets beter zijn dan de instapmodellen.

Ik heb een merida gereden de afgelopen 5 jaar, prima fiets voor die prijs.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Veel dichter bij je budget ( en leverbaar in je maat, maar hoe lang nog) is deze https://www.bike-discount.de/de/radon-zr-team-7.0-4
TvdS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 16 mei 2022, 17:30

Oke thanks,

Goeie info. Ik ga even goed kijken naar deze fietsen en of ik wellicht 2de hands eentje kan vinden.

Gr
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar 27.5" en geen 29".
Wat ik persoonlijk een groot nadeel vind voor een XC fiets in NL.
(En daarom zou ik die nooit aanraden)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

ThaSingleTrackMastah schreef: di 17 mei 2022, 22:21 Maar 27.5" en geen 29".
Wat ik persoonlijk een groot nadeel vind voor een XC fiets in NL.
(En daarom zou ik die nooit aanraden)
In 29 wel beschikbaar, in 27,5 voorlopig niet leverbaar.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Aha, ik zie het.
Ik las alleen de rode tekst.
Maar als je een keuze maakt, dan kan je L en XL in 29" kiezen :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie