Hoe te beginnen met MTB?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Ietsje verder weg ligt de MTB route van Ruinen (boswachterij Ruinen), welke zeker een aanrader is voor beginners; het is hoofdzakelijk single track met slechts een paar rechte stukken, waar je dan even op adem kunt komen of juist even flink snelheid kunt maken. Er zit niet heel veel klimmen en dalen in, maar het is een leuk ritje van 21 km, die het meest van de tijd ook nog eens goed berijdbaar blijft. Geen baggerstukken e.d.

De route van Staphorst is ook prima voor beginners; zitten tegenwoordig ook features in waar je een keuze krijgt om er langs te rijden. Iets meer rechte stukken dan in Ruinen, met ook nog eens de keuze om een lus van 17 of 25 km te rijden. (dat is tegenwoordig eerder 19 en 27 km)

In Havelterberg zit ook een mtb-verhuur. Ik vind persoonlijk de groene route van Havelte niet zo geweldig; grote delen gaan over bredere paden en/of fietspaden. Met veel regen zijn er delen heel erg blubberig omdat er (m.i.) stug door wordt gereden op de natte ( en kapot gereden) single tracks.
De blauwe route van Havelte is een stuk mooier qua singletracks met inderdaad een flinke klim die ik ook nog steeds niet haal. De rode route van Havelte mag je alleen in het weekend komen (militair oefenterrein) en is een stuk technischer.
mountainbiken: It's ok to be crap
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor iemand die niet sport kan +/- 20km al een hele opgave zijn...
Maar dat maakt niet uit. Gewoon beginnen met wat je denkt aan te kunnen, je leert snel genoeg wat een beetje realistisch is en later wordt die ene keer dat je jezelf overschat had en onderweg drie keer dood gegaan bent slechts een leuke herinnering ;-)

Belangrijk is dat je er plezier in hebt en je eigen grenzen respecteert, zowel qua conditie als rijvaardigheden. En die grenzen gaan allebei langzaam opschuiven door het alleen maar te blijven doen. En guess what, het plezier neemt alleen maar toe als je het makkelijker volhoudt en voelt dat bochten en obstakels beter gaan.

Eigenlijk is het de leukste hobby die er is ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Geert12345 schreef: ma 30 mei 2022, 07:59 Bedankt mensen voor alle positieve reacties.

Ik heb gisteren al op mijn traditionele e-bike een stukje gefietst van een MTB-route.
Wat je ook gaat helpen is die E-bike verkopen en met een (lichtlopende) echte fiets gaan rijden. Probeer zoveel mogelijk autoritjes te vervangen door fietsritjes. uit eigen ervaring kan ik je melden dat dit laatste, zeker als je ook wat af wil vallen je dat enorm gaat helpen. fiets 's avonds gewoon standaard een rondje van een uur (zonder je druk te maken over snelheid of afstand) je zal merken dat je rondjes al snel groter worden. of kijk of je woon-werk zo in kan richten. Dan krijg je de beweging gewoon cadeau!

Heeft op het eerste gezicht misschien niet zo veel met MTB te maken, maar uiteindelijk is het allemaal fietsen. waarbij het ene het andere zal versterken en jij er zelf steeds beter van wordt. Dat helpt dan ook om plezier te houden.

Toen ik een aantal jaren geleden op doktersvoorschrift (echt waar) weer op de fiets stapte was ik zo'n 30 - 40 kg zwaarder dan ik nu ben. De combinatie van duur (weg) en meer interval gericht (MTB) helpt mij. Overigens was het gewichtsverlies bijvangst.
Begin dit jaar ben ik overigens met de fiets op een plotseling overstekende haas gebotst met een behoorlijk crash (links alle ribben gekneusd of gescheurd) en helaas merk ik dan ook dat noodgedwongen minder bewegen al snel merkbaar en zichtbaar is.

Moraal van dit verhaal.. Vooral lekker gaan fietsen en rustig opbouwen, stel je doelen niet te hoog maar laat die lekker met je meegroeien en dan komt het resultaat vanzelf!
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Laat je gewicht je niet weerhouden, dat doet de rest hier ook niet. :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Bespaar je de moeite om te reageren. Geert is hem al lang gepeerd.
Plaats reactie