Hoe te beginnen met MTB?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Geert12345
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 28 mei 2022, 10:43

Ik heb last van overgewicht (BMI 30+) en wil wel een keer mountainbiken om te kijken of dit iets voor mij is.
Is dit een kwestie van gewoon een keer op de fiets stappen of kan ik beter een clinic volgen? En zo ja, weet iemand misschien of er binnenkort weer een clinic plaats vind in de buurt van Assen of Drachten?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Gewoon beginnen. En dan niet gelijk de lastigste trials, maar leuke flowtrails. Niet onbelangrijk : goed naar je lijf luisteren, en niet overmoedig worden bij lastige passages. Een clinic kan later ook, als je het virus echt te pakken hebt.
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

Niet te moeilijk doen ... fiets huren/lenen en er op stappen. De helft van het forum gaat je verwensen om je onaangepast kledij en je huurfiets maar screw that ... it's about having fun. Gympen, sportieve kledij, helm en gaan.
Als je vrienden/kennissen hebt die je een keer kunnen op sleeptouw nemen is dat misschien wel nog beter. Zo ben ik zelf ook ooit begonnen ... met een huurfiets even mee gaan doen met de buren ... in de ardennen. Natuurlijk hard op m'n smoel gegaan. Meteen daarna toch op zoek gegaan naar een eigen fiets. :D
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Ik ben om exact diezelfde bijna anderhalf jaar geleden begonnen met mountainbiken. Ik heb bij Decathlon een van de goedkoopste mtb’s gekocht, een ST 520. Geen idee waar ik aan begon…. Veel geleerd van het kijken van filmpjes op youtube, waarbij de filmpjes van Joy of Bike waarin oa Lee McCormack hele heldere uitleg geeft van technieken, maar ook hoe je daar mentaal in moet staan. Ik heb ook zijn boek Mastering Mountainbike Skills, waarvan hij mede auteur is, gekocht en gelezen, een echte aanrader.
De goedkope mtb kon ik mooi gebruiken om te leren, maar om ook om de techniek van de fiets te leren kennen, hoe onderhoud te plegen, welk stuur het lekkerste rijd, etc, etc.
Als ik dit uiteindelijk toch niet zo leuk zou vinden of niet zou volhouden, was er niet zoveel geld weggegooid en kon ik de fiets verkopen (nu is mijn vrouw met deze fiets hetzelfde traject aan het doen) Ik denk dat dit goedkoper is geweest dan huren, omdat ik als wilde de fiets ter beschikking had.
Ondertussen groeide de wens naar een andere fiets en let op: gaat niet meer over…. Dus stelde ik mezelf een doel; 15 kilo eraf is een nieuwe fiets uitzoeken, nou ja, die had ik al uitgezocht. En zo geschiedde na 8 maanden ploeteren over diverse routes.
En ik ben absoluut geen bosracer, maar ga voor een rustige comfortabele rit, wordt altijd ingehaald, maar ik heb plezier in wat ik doe. Een clinic heb ik ook nog op mijn verlanglijstje staan, maar ik vindt de techniek van de fiets ook leuk, dus ik geef ook geld uit aan bv tubeless maken, de juiste bandensoort zien te vinden, hoe ik het langst met mijn drivetrain kan doen, etc, etc.
Kleding was inderdaad in het begin gynschoenen, joggingbroek, shirt en/of sportjack. In ieder geval een helm! Vallen hoort bij deze sport, maar maak er geen punt van. Zolang jij inderdaad luistert naar je lichaam en je geen dingen gaat doen waar je nog niet aan toe bent, is de kans op vallen best wel klein. Het is ok dat je langzamer bent, het is ok als je afstapt ondat je de klim nog niet haalt, of de “feature” nog niet kunt rijden, de afdaling te stijl vindt, It’s ok te be crap, hoorde ik een prof mtb’er een keer zeggen en sindsdien is dat mijn mtb-lijfspreuk. Gewoon genieten en je gaat je echt beter voelen!
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Gewoon beginnen, koop een wat goedkopere bike (of leen er 1) zodat je die kan pakken wanneer je zin hebt. Huren is toch weer een drempeltje, en in je ‘eigen’ buurt kan je ook lekker klooien. Stoeprandjes op en af en zo, balans vinden en je ‘thuis voelen’ op je fiets.

Een clinic lijkt mij persoonlijk prettiger om wat later te doen als je al wat vertrouwd bent met je bike.

En inderdaad, plezier hebben is het belangrijkste. Door die drijfveer blijf je bezig en heb je in no time die kilo’s er af :-q

De ‘snelste’ willen zijn gaat nooit lukken, er zijn er altijd die sneller zijn. Wordt ook niet overmoedig, als een sprong, drop of een steile afdaling te spannend wordt komt hij de volgende keer wel. Met die intentie blijft je materiaal en je ego het langst heel :lol:
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Vooral plezier beleven !

Focus je niet op die kilo's of je MTB skills etc. Ik heb altijd respect voor beginners die wat overgewicht hebben. Dat betekent dat ze de stap hebben gemaakt en er aan zijn gaan werken. Dus gewoon op de fiets stappen en rijden maar. Als je plezier beleeft op de fiets komt de rest vanzelf wel.

Lekker buiten zijn en genieten van de omgeving, dat de is de basis.

Maak je ritten vooral niet te lang in het begin en wissel terrein af met asfalt om te herstellen en wat te kunnen drinken.

Have fun :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb altijd respect voor beginners die wat overgewicht hebben.
Precies dit :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2826
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 29 mei 2022, 13:49
Ik heb altijd respect voor beginners die wat overgewicht hebben.
Precies dit :-q
Dan verdien ik veel respect :winkie:

Ben in 2018 begonnen, ruim 30kg te zwaar.

Nu ben ik nog een kleine 3kg te zwaar gok ik, maar ik heb een 'gezond' gewicht gezien de hoeveelheid sport die ik beoefen en die spiermassa die ik heb.

(Volgende cijfers zijn van December 2021)

Vetpercentage 17,1% op 65,1kg vetvrije massa.
(13,4% vet)
Ik weeg nu ongeveer 78,5 kg en dat is prima, maar de wens is 75/ 76kg.

Ik moedig iedereen die ik zie sporten en een vergelijkbaar postuur wat ik ooit had ook van harte aan te gaan sporten.
Als ik zo iemand onderweg tegenkom lopend, rennend, fietsend wat dan ook, die krijgen een duimpje omhoog of een 'goed/ lekker bezig'.

Ik weet hoe lang die weg kan zijn, maar ik weet ook dat het niet onmogelijk is om wedstrijdniveau voor amateurs te halen.
(Ik zit nu op 395W max. (5,03W/kg) en 320W gem. (4,08W/kg).
Dit vraagt om een totale aanpassing van leefstijl, maar de eerste stappen zijn de belangrijkste!

Intrensieke motivatie komt vanzelf en daar kan je het beste uit jezelf door naar boven halen!

Ter illustratie: (rechts is mei 2018, links is september 2021)

Afbeelding

Succes aan iedereen die gezonder wil worden!

En voor hulp mag je me altijd vragen!
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:-q
Mooie inspiratie ook.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Geert12345
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 28 mei 2022, 10:43

Bedankt mensen voor alle positieve reacties.

Ik zal jullie advies opvolgen en gewoon een fiets huren en eens een route gaan fietsen. :)
Ik heb gisteren al op mijn traditionele e-bike een stukje gefietst van een MTB-route. Niet echt goed voor de fiets, maar wel leuk om te doen.
Misschien tot ziens op dit forum of in het Drents-Friese wold.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Een fiets huren vind ik wel een optie tov een goedkope fiets kopen. Stel je zou meerdere keren een fiets huren bij wellicht verschillende verhuurbedrijven (daardoor ervaring met verschillende merken). Een aantal bedrijven hebben best goede fietsen. Zo ben ik in iedergeval rond 2016 begonnen. Nu ben ik een echte mooi weer fietser en dus kan het ook zijn dat ik maanden lang niet fiets (komt ook door een andere sport, tafeltennis die ik met name in de periode september t/m mei speel). In de zomer fiets ik dus het meest. In de andere maanden zo nu en dan.

@ Peelrijder, gezien de sponsor op je shirt kom je uit de buurt.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2826
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Wizzy82 schreef: ma 30 mei 2022, 09:05 @ Peelrijder, gezien de sponsor op je shirt kom je uit de buurt.
Sponsor :lol:

Was het maar zo'n feest.

Maar dat zou zomaar kunnen, mijn nickname komt ook niet uit de lucht vallen :wink:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
veentje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 17:34
Mijn mountainbike: Canyon lux 8 / Grail CF 8

Geert12345 schreef: za 28 mei 2022, 10:46 Ik heb last van overgewicht (BMI 30+) en wil wel een keer mountainbiken om te kijken of dit iets voor mij is.
Is dit een kwestie van gewoon een keer op de fiets stappen of kan ik beter een clinic volgen? En zo ja, weet iemand misschien of er binnenkort weer een clinic plaats vind in de buurt van Assen of Drachten?
Bij Kramer in Appelscha een fietsje huren zit je vlakbij de route, als het bevalt kun je altijd nog een MTB aanschaffen
ReneLWD
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 30 juli 2021, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 7.5

Kramer stuurt je wel gelijk de rode route op. Sla die eerst maar over en doe de blauwe maar, iets geschikter voor beginners.
JR777
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 23 augustus 2020, 20:45

Zelfs op de blauwe Appelscha zitten nog wel wat uitdagingkjes voor de beginners..

Havelte groen / blauw zijn ook leuk om mee te beginnen en ook daar zul je een enkel klimmetje niet meteen halen. Beter na 2 jaar haal ik dat ene klimmetje in blauw met mul zand nog lang niet :P

Have fun!
Plaats reactie