Hulp gevraagd bij kiezen eerste fiets

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plantenfan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 4 juni 2022, 16:13

Beste lezers,

Ik wil graag beginnen met mtben en beschik over een nogal klein budget voor mijn eerste fiets om de sport uit te proberen en de eerste paar maanden mijn rijstijl te leren kennen.
Graag zou ik jullie hulp inschakelen!

Eerst even over mijzelf; ik ben 22 jaar en kom uit de omgeving Doetinchem. Ongeveer 1,80m lang en een binnenbeenlengte van 81 cm. Mijn doel is om XC te rijden
De fietsen:
- Giant Terrago
1. Framemaat L
2. Verende verstelbare voorvork
3. Hydraulische schijfremmen
4. Shimano afmontage 3x8 (alivo)
5. 26 inch wielen, goede banden
6. Bidonhouder
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... NTI2OTIuMA..

- Santos SCC 03
1. Framemaat onbekend
2. Voorvork Kore Quake?
3. Shimano xt remmen
4. Xt afmontage
5. 26 inch wielen
6. Bidonhouder
7. Passende klikschoenen + pedalenset
- Kabel voorrem dient wel vervangen te worden, hoeveel kost dit?
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... NTI1OTEuMA..

De fietsen zijn allebij gereserveerd voor dezelfde prijs (150€)

Alvast bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groet,
Plantenfan
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bij deze prijs is als er iets vervangen moet worden, de kosten al zeer hoog ten opzichte van de aanschafprijs. Van de foto's kunnen we dat niet zien.

Voor een rondje Zeddam, niet al te ver van Doetinchem, zijn de hydraulische schijfremmen van de Giant echt een meerwaarde. Ik vermoed ook dat deze fiets nieuwer is.

De Santos is met XT en SLX afmontage beter dan de Alivio van de Giant, maar ik zie de kans groot dat ook daar ooit vervanging komt, en dan is dit duurder als je dat een op een vervangt.

Een remkabel vervangen moet je zelf doen als je het niet te duur wil maken. Zo een kabel is niet zo duur, arbeidsloon wel. Hydraulische schijfremmen zijn wel echt een pré.
Plantenfan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 4 juni 2022, 16:13

Ha Willem!

Als ik je bericht goed lees, dan ga ik ervan uit dat de Giant uit Doetinchem een betere koop is. Wat betreft de hydrolische remmen ben ik het helemaal met je eens. De afmontage van lagere kwaliteit is dus iets wat ik zal moeten accepteren.

Echter, de kans dat deze moet worden vervangen of minder goed schakelt is niet heel groot gezien het "leeftijdsverschil" tussen de fietsen, afhankelijk van de slijtage welke ik vooraf niet kan beoordelen als leek. En volgens mij zal ik het verschil als amateur niet merken, als ik maar door de bossen kan racen!

Ook scheelt het mij een treinrit naar Nijmegen 8) .
Wel jammer, ik vind de Santos frame er zoveel cooler uitzien maarja, so be it...

Bedankt voor je tips Willem!

Weet je toevallig hoe duur het zou zijn om de versnellingen te upgraden naar xt of deore?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die Giant heeft MPH remmen.
Dat zijn waardeloze dingen, zelfs gevaarlijk (hoewel dat in NL wel mee zal vallen).
Niet echt een meerwaarde tov. V brakes.
Maar beggars can't be choosers.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als je het Santos frame veel cooler vindt, kan je ook daarvoor gaan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Rond/Magura vork in de Santos is ook beter. Mits die nog werkt natuurlijk.
De Giant oogt wat netter, maar is op alle fronten net wat minder.
Dus de Santos wint wat mij betreft, mits alles nog werkt :-{
Want aan hoogwaardige onderdelen die versleten zijn heb je ook niets. :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Leuk zo'n klassieke Santos. XTR achterderailleur ook nog. Zou mijn keuze zijn boven die Giant, als alles verder nog werkt.

Die remkabel ga je niet arm van worden als je het vervangen zelf doet. Laat de nieuwe buitenkabel(-s) op lengte afknippen door de fietsenmaker die buitenkabel op de rol heeft liggen, en met wat YouTube hulp en goed kijken bij demontage kun je zelf de nieuwe binnenkabel er wel doorheen werken :)

Als 'ie dan naar behoren werkt kun je daarna de andere rem doen. Gevolgd door de derailleurkabels ;)
Plantenfan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 4 juni 2022, 16:13

Bedankt voor jullie hulp, dit is voor mij super chill!
Ik begin steeds meer richting de SCC03 te neigen.
Nog een fiets gevonden als optie, ik kan alleen de schijfremmen en derailleur niet herkennen. Dus is het nogal lastig om deze fiets op waarde te schatten;
Cannondale
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... NzQ4MDkuMA..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De remmen zijn Shimano van een goedkope serie. Als ze het doen zijn ze goed.
Merkwaardig dat ze de aandrijving niet op de foto zetten :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Framemaat van die Cannondale lijkt me ook nogal klein voor iemand van 1.80m
Plantenfan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 4 juni 2022, 16:13

ThaSingleTrackMastah
Dit vind ik ook vreemd, deze fiets pas ik maar.

Fourteen
Bij de Santos drukt een van de remblokken voor tegen de velg, de eigenaar gaf aan dat dit te repareren is door een nieuwe kabel te installeren, klopt dit of moet er misschien ook een nieuwe rem aan het stuur?
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Plantenfan schreef: za 4 juni 2022, 22:49
Bij de Santos drukt een van de remblokken voor tegen de velg, de eigenaar gaf aan dat dit te repareren is door een nieuwe kabel te installeren, klopt dit of moet er misschien ook een nieuwe rem aan het stuur?
Kan ook alleen afstellen zijn. Zo'n V-brake kun je zelf vaak prima in orde maken als je er de tijd voor neemt en je goed kijkt hoe het werkt en wat je stelmogelijkheden zijn.

En als je er toch wat liefde in stopt, zijn nieuwe kabels gewoon onderhoud.
Laatst gewijzigd door Fourteen op za 4 juni 2022, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen idee, m'n glazen bol laat me in de steek :tong
Maar het zijn V brakes, dus erg eenvoudig.
Meestal is smeren van de asjes en de kabel (of een nieuwe kabel) genoeg om alles weer te laten bewegen zoals het hoort. Maar zelfs vervangen kost niet veel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plantenfan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 4 juni 2022, 16:13

Fourteen
Ik ga alles even nalopen met olie wanneer ik hem heb en het afstellen proberen. Als dit niet werkt een nieuwe kabel.

ThaSingleTrackMastah
Geen probleem hoor, ik heb geen eens een glazen bol!

Laatste vraagje, is het mogelijk om een schijfrem te installeren op deze fiets en wat zou zo'n grapje kosten?
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Plantenfan schreef: za 4 juni 2022, 22:59
Laatste vraagje, is het mogelijk om een schijfrem te installeren op deze fiets en wat zou zo'n grapje kosten?
In theorie, ja. Want de voorvork en het frame hebben daarvoor de montagepunten.

Of de naven die mogelijkheid ook hebben kan ik niet zien met alleen foto's van de rechterkant, maar ga uit van niet.

Economisch dan vaak alleen interessant als je er een goedkope gebruikte tweede fiets naast zet met bijvoorbeeld een versleten aandrijflijn, gebroken frame en/of kapotte vork. En dan moeten wielen en remmen natuurlijk nog wel goed zijn. Of misschien kan, als je de fiets daadwerkelijk gekocht hebt, iemand je na het plaatsen van een gevraagd advertentie wel helpen aan een ander setje wielen en een setje schijfremmen.

Maar als je die V-brakes voorziet van een paar goede blokken dan kunnen die ook prima remmen. Let wel op dat de zijkanten van de velgen niet te ver hol geremd zijn door de velgremmen dat de velgen versleten zijn.

Een schijfrem conversie zou bij zo'n fiets niet bovenaan mijn prorititeitenlijstje staan. Kijk of je het fietsen an sich wel leuk vindt, leer er mee sleutelen, hou 'm rijdend en als het je bevalt en je budget het toelaat... verkoop 'm weer voor ongeveer hetzelfde bedrag als de aanschaf en koop een leukere fiets.
Plaats reactie