Goede bandencombinatie van Maxxis voor UHR?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Brand
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 juni 2022, 12:22

Goedenmiddag,

Even een vraagje voor de ervaringsdeskundigen van banden onder ons:
Op mijn Fully zit:
- voor Maxxis Dissector 29-2.6
- achter Maxxis Ardent 29-2.4

Is dit een goede combi om het hele jaar door op de UHR-routes te rijden? Voornamelijk Amerongen, Rhenen en Leersum.
Dus zowel nat als droog probeer ik de routes te rijden. Het wisselen van banden voor droog en nat wordt em niet.

Naar beneden en in de bochten hou ik wel van lekker wat snelheid en heb voor mijn gevoel genoeg grip. Oftewel zou er omhoog nog wat te winnen zijn met minder brede banden met minder noppen?
Zijn de banden eigenlijk voor het buitenland en kan in op de UHR met veel 'minder' af?

Alvast bedankt voor de reacties.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ja je kan met veel minder af, maar het is ook niet zo dat dit heel erg is.. lekker setje voor overal.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

Andere uiterste is Assegai 2.5 voor en Rekon 2.4 achter rijd best lekker moet ik zeggen. Bakken met grip voor en klimt als een berggeit zonder bizarre rolweerstand.
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
aart93
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 11 september 2019, 12:41

De Ardent naar voren en dan een Ikon of Ardent Race achter. Prima setje waar je hele jaar op door kan.
Gebruikersavatar
Brand
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 juni 2022, 12:22

Mjelnir schreef: vr 8 juli 2022, 13:43 Andere uiterste is Assegai 2.5 voor en Rekon 2.4 achter rijd best lekker moet ik zeggen. Bakken met grip voor en klimt als een berggeit zonder bizarre rolweerstand.
OK, bedankt voor je reactie. Die ga ik onthouden.
Verwacht je dat dit een stuk lichter klimt of is verschil nauwelijks merkbaar?
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Er is ook een bandentopic voor je vraag, onder de onderdelen discussie :wink:

Anyway, ik fiets UHR en heb vorig jaar zo'n beetje iedere Maxxis XC banden combinatie getest...

Mijn conclusie:
Ardent 2.25 voor
Rekon 2.25 Race achter

De Ardent is echt fenomenaal voor de vele, vele kombochten op de UHR. Je kan je fiets echt plat de bochten insturen mbv je lichaam.
Rekon Race rolt lekker licht en doet het zelfs goed in de modder.

Ben je ook van plan echt door de modder te gaan tijgeren van de winter:
Maxxis Forekaster voor (2.20 of 2.35, wat je prettig vindt)
Ikon 2.20 achter

De Ikon rolt net zo snel als de Rekon Race en de Forekaster doet het ook in het mulle zand juist weer goed (en top in de modder), heel allround.
Gebruikersavatar
Brand
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 juni 2022, 12:22

Stunning schreef: vr 8 juli 2022, 14:17 Er is ook een bandentopic voor je vraag, onder de onderdelen discussie :wink:

Anyway, ik fiets UHR en heb vorig jaar zo'n beetje iedere Maxxis XC banden combinatie getest...

Mijn conclusie:
Ardent 2.25 voor
Rekon 2.25 Race achter

De Ardent is echt fenomenaal voor de vele, vele kombochten op de UHR. Je kan je fiets echt plat de bochten insturen mbv je lichaam.
Rekon Race rolt lekker licht en doet het zelfs goed in de modder.

Ben je ook van plan echt door de modder te gaan tijgeren van de winter:
Maxxis Forekaster voor (2.20 of 2.35, wat je prettig vindt)
Ikon 2.20 achter

De Ikon rolt net zo snel als de Rekon Race en de Forekaster doet het ook in het mulle zand juist weer goed (en top in de modder), heel allround.
Wow, veel ervaring met Maxxis dus...
Ah, de onderdelendiscussie is idd beter. Een beginner hoort in de beginnershoek dacht ik.

Bedankt voor je reactie in ieder geval.
Bij Amerongen en Rhenen is de afwatering best goed voor elkaar, Leersum is muller is mijn ervaring. Je kan dan een beetje rekening houden welke route je met welke weersomstandigheden gaat rijden. Welke combi zou je dan adviseren voor het hele jaar door?
Ardent 2.4 naar voren gooien en een nieuwe snelle band naar achteren lijkt mij wel wat.
Gebruikersavatar
Brand
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 juni 2022, 12:22

Belangrijkste is dat ik met de 2.6 voor erg veel 'weerstand' lijk te voelen met het klimmen.
Voor mijn gevoel moet het soepeler kunnen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Vooral niet blindstaren op Maxxis. Ik vond zelf de combinatie Ikon-Ardent Race niet fantastisch in de bochten. Wolfpack Race/Speed geeft mij veel meer vertrouwen, met vergelijkbare rolweerstand
Gebruikersavatar
Brand
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 juni 2022, 12:22

Mjelnir schreef: vr 8 juli 2022, 13:43 Andere uiterste is Assegai 2.5 voor en Rekon 2.4 achter rijd best lekker moet ik zeggen. Bakken met grip voor en klimt als een berggeit zonder bizarre rolweerstand.
De Assegai is volgens Maxxis een stuk beter in de modder dan de Dissector. Echter scoort ie een stuk slechter op rolweerstand en gewicht.
Ik verwacht niet dat het er soepeler op wordt als ik die wijziging doorvoer. Kan in de herfst wel meer grip verwachten.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

De Assegai is mijn favoriete voorband. Maar dan wel in het buitenland/bikepark. Zou hem je dan ook zeker niet aanbevelen op een analoge fiets op de UHR.
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Dissector en helemaal de Assegai zijn wat mij betreft echt zwaar overkill in Nederland.
Denk dat je met Forekaster voor en Rekon race achter bij Maxxis wel een goede allround set hebt. Bij andere merken kun je wellicht iets vinden dat nog lichter is en/of beter rolt, bijvoorbeeld Wolfpack Race/Speed (of Trail/Race) of Vittoria Barzo/Mezcal.
Gebruikersavatar
Brand
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 juni 2022, 12:22

baron062 schreef: vr 8 juli 2022, 14:39 Vooral niet blindstaren op Maxxis. Ik vond zelf de combinatie Ikon-Ardent Race niet fantastisch in de bochten. Wolfpack Race/Speed geeft mij veel meer vertrouwen, met vergelijkbare rolweerstand
Aantal jaar geleden vond ik de Swalbe Nobby Nic ook prima rijden voor. Op mn huidige bike zat nou eenmaal Maxxis.
Gebruikersavatar
Brand
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 juni 2022, 12:22

Michielemans schreef: vr 8 juli 2022, 14:53 Dissector en helemaal de Assegai zijn wat mij betreft echt zwaar overkill in Nederland.
Denk dat je met Forekaster voor en Rekon race achter bij Maxxis wel een goede allround set hebt. Bij andere merken kun je wellicht iets vinden dat nog lichter is en/of beter rolt, bijvoorbeeld Wolfpack Race/Speed (of Trail/Race) of Vittoria Barzo/Mezcal.
Recon Race achter lijkt mij ook een goede keus nu ik diverse voorkeuren gelezen heb. De Ardent kan ik dan nog wel ff aan de voorkant gebruiken voor alle omstandigheden zie ik bij Maxxis.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Brand schreef: vr 8 juli 2022, 14:33
Stunning schreef: vr 8 juli 2022, 14:17 Er is ook een bandentopic voor je vraag, onder de onderdelen discussie :wink:

Anyway, ik fiets UHR en heb vorig jaar zo'n beetje iedere Maxxis XC banden combinatie getest...

Mijn conclusie:
Ardent 2.25 voor
Rekon 2.25 Race achter

De Ardent is echt fenomenaal voor de vele, vele kombochten op de UHR. Je kan je fiets echt plat de bochten insturen mbv je lichaam.
Rekon Race rolt lekker licht en doet het zelfs goed in de modder.

Ben je ook van plan echt door de modder te gaan tijgeren van de winter:
Maxxis Forekaster voor (2.20 of 2.35, wat je prettig vindt)
Ikon 2.20 achter

De Ikon rolt net zo snel als de Rekon Race en de Forekaster doet het ook in het mulle zand juist weer goed (en top in de modder), heel allround.
Wow, veel ervaring met Maxxis dus...
Ah, de onderdelendiscussie is idd beter. Een beginner hoort in de beginnershoek dacht ik.

Bedankt voor je reactie in ieder geval.
Bij Amerongen en Rhenen is de afwatering best goed voor elkaar, Leersum is muller is mijn ervaring. Je kan dan een beetje rekening houden welke route je met welke weersomstandigheden gaat rijden. Welke combi zou je dan adviseren voor het hele jaar door?
Ardent 2.4 naar voren gooien en een nieuwe snelle band naar achteren lijkt mij wel wat.
Als je gewicht niet zo belangrijk vindt, dan is de Ardent 2.4 ook top. Wel 971 gram gewogen aan band...

Ja, Amerongen en Rhenen zijn niet super blub: Ardent / Rekon Race dus.

Assegai en dat soort downhillbanden niet eens aan denken. Doe het niet. Je graaft jezelf alleen maar in met dat soort banden met valpartijen tot gevolg als je plotseling toch besluit van je lijn af te wijken op snellere passages. En je techniek wordt er ook niet beter op...

2.25 is overigens écht meer dan genoeg op de UHR. Alles hoger is overbodige ballast dat je niets extra's gaat brengen. Ja bredere banden zijn helemaal de bom en zien er stoer uit. Maar daar stopt het dan ook op de UHR routes.

Ter vergelijk. Zelf rijd ik UHR met Rekon Race voor/achter op de ene fiets en op de andere zit 2x Schwalbe Thunder Burt 2.25/2.10, maar goed, ik ben dan ook geen beginner.
Gesloten