Stijfheid

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Er is ook nog zoiets als gevoel. Er is IMHO gewoon een verschil in gevoel tussen een "slap" frame en een frame dat op geen enkele manier meegeeft als je er kracht op zet.
Eat, sleep, ride, repeat
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

Hoezo apple's en pears vergelijken Ruud. Hoeveel weegt die downhill fully van Zane?! En geen platform erin (in z'n zwarte meen ik). Stijfheid bij fully's is imo weer een andere exact science, komt meer bij te kijken dan het materiaal van het ding.

> Het lijkt mij vrij logisch dat alle energie die aangewend wordt voor andere zaken dan aandrijving of ongewild wegvloeit verspilde energie is ?

Zeg ik dit verkeerd (hardtails only): als de energie niet keihard naar de aandrijving gaat, maar het materiaal er wel voor zorgt dat er beter grondcontact is, dan is er nog geen sprake van energie-verlies?
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

Ja, is misschien wel de belangrijkste vraag.
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Stijfheid in een fiets merk je vaak wel.
Een voorbeeld is stuurprecisie.
Ik heb met fully's gereden waarbij je het gevoel had dat het achterwiel in een heel ander spoor zat dan het voorwiel. Als je aanzet (uit het zadel) merk je ook wel verschillen in stijfheid.
Vooral tussen verschillende fullys is het verschil duidelijk voelbaar.
In mijn geval vind ik dat soort stijfheid prettig, vooral voor het "gevoel".
Maar in het geval van hardtails betwijfel ik sterk (en wil dat graag aangetoond zien) dat energie meetbaar "verloren" gaat.
Dus dat mijn ijzeren duimdik Breezertje significant energie verliest ten opzichte van de STW "groten" als Cannondale, Storck en Principia.

Niet veel maanden geleden was iedereen het over eens dat je het hardst ging als je je banden tot 5bar oppompte. Een aardig artikel in de laatste MounatinBike (Duits) hierover.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Ruud
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2044
Lid geworden op: di 17 september 2002, 11:26
Mijn mountainbike: is verkocht
Contacteer:

Tanja schreef:Hoezo apple's en pears vergelijken Ruud.
Ja, hehe, maar mij vragen of ik misschien even aan wil tonen dat een slapper frame warmer wordt is vragen om kromme antwoorden. Nu zijn de vragen/stellingen iets subtieler geformuleerd en is d'r het een en het ander toegelicht en lijkt het bijna informatief geworden. Hoezé.

Pino, misschien moeten we het omdraaien. Het is een feit dat (tijdelijke) vormverandering warmte op zal leveren, dus waarom zou het bij een frame niet zo zijn?

En Tanja, zorgt een zijdelings slap frame voor meer grondcontact?
silly walk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 29 november 2004, 23:13
Mijn mountainbike: cannondale super V2000

he luitjes.

een mooi voorbeeld. maar dan ff met racefietsen. je hebt carbon fames titanium frames, aleminium frames. die verschillen in stijfheid. de materiaal verwerking hoe het frame is opgebrouwd bepaalt ook de stijfheid.

Maar het belangrijkste is wat je wil met je fiets, een sprinter al voor iets zwaarder stijfer frame keizen dan een niet sprinter.

Het voorbeeld hiervan is is de tour de france van vorig jaar waarin je duideijk kon zien dat een sprinter in de sprint met al die krachten er op zijn fiets behoorlijk krom trok( de buizen dan he) dit is verlies aan energie. wat voor de sprinter dus niet goed is voor de het overige peloton dat niet sprint wel weer goed om bij v gewichts redenenen.

of stijfgoed ja of te nee hangt dus af van wat je er mee gaat doen. en wat jij prettig vindt.

:-q
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

Hoezé
Ruud schreef:En Tanja, zorgt een zijdelings slap frame voor meer grondcontact?
Me denkt van nee. Is dat het enige aan slapheid wat een frame kan hebben dan???
Wat ik me wel kan voorstellen dat een frame met wat flex in de achtervork, toch heel goed zal rijden. Misschien niet ultra stijf, maar door het contact toch weinig energie verlies.
Ruud
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2044
Lid geworden op: di 17 september 2002, 11:26
Mijn mountainbike: is verkocht
Contacteer:

Ik denk dat dat contact nog meer te verwaarlozen valt dan het energieverlies, of je moet een frame hebben met zo'n slappe achterkant dat ze 'm maar de naam softtail hebben gegeven ;)
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

Ja, vertel het me maar. Maar da's toch een zelfde reden als waarom mensen voor staal, of alu, of carbon, of ti of weet ik het kiezen? Hmz... dont' get me wrong, ik ben retebenieuwd naar hoe 't dan allemaal is. Ik heb er niet voor geleerd, ik ben daarin maar een simpeltje die misschien kan aantonen hoe 't voelt, maar niet kan vertellen waarom dat [technisch gezien] is.
Boscrosser
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 1 september 2003, 19:17
Mijn mountainbike: Naamloos geval

Tanja schreef:
Ruud schreef:En Tanja, zorgt een zijdelings slap frame voor meer grondcontact?
Me denkt van nee. Is dat het enige aan slapheid wat een frame kan hebben dan???
Wat ik me wel kan voorstellen dat een frame met wat flex in de achtervork, toch heel goed zal rijden. Misschien niet ultra stijf, maar door het contact toch weinig energie verlies.
Dat is volgens mij nou juist de grap. Een goede fiets is zeer stijf voor de krachten die op een fiets komen te staan bij het accellereren. Maar bij bobbels in de weg weer minder stijf. Daarom is carbon ook zo fijn. want dat is een stof die in een bepaalde richting heel stijf is en bij krachten van andere andere richtingen juist niet.

Een goede fiets is dus geen compromis tussen stijfheid en grondcontact, maar juist een fiets die op de goede plekken stijf is en op andere plekken slap. Dan heb je het hoogste energierendement.
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Het is heel makkelijk om stijfheid te meten tot in vele cijfers achter de komma.
Gewicht ook.
Dit publiceert lekker. En het is zeker knap om laag gewicht en hoge stijfheid te combineren.
Er is echter nooit gemeten wat het nut hiervan (stijfheid) is.

Stelling: "Met minder gewicht ga je harder bergop". Daar kun je een theoretisch model aan koppelen en je kunt tests uitvoeren om te controleren of de theorie klopt. Dit is gedaan en de stelling is bewezen.

Met breedte van banden en de druk daarin zijn soortgelijke tests gedaan.

Met stijfheid echter nog nooit.

Uiteraard is het prettig dat, als je Tom Boonen heet, je fiets de kant opgaat die je hem opstuurt, en dat je ketting door wringen van het frame niet ineens naast de tandwielen gaat lopen, en dat de boel heel blijft.
Maar ga je er harder van sprinten?

Ik wacht nog op het eerste onderzoek. Tot nu toe heb ik alleen tegeltjeswijsheden gelezen.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Ruud
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2044
Lid geworden op: di 17 september 2002, 11:26
Mijn mountainbike: is verkocht
Contacteer:

Tja, goed punt.
Maar stel nu dat je sneller bent doordat je hersenen je wijs maken dat een stijver frame beter is, heb je alsnog wat gewonnen ;) Gevoelsmatige (placebo) effecten zijn misschien wel net zo belangrijk, zeker op 'ons niveau' ;)
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Ruud schreef:Tja, goed punt.
Maar stel nu dat je sneller bent doordat je hersenen je wijs maken dat een stijver frame beter is, heb je alsnog wat gewonnen ;) Gevoelsmatige (placebo) effecten zijn misschien wel net zo belangrijk, zeker op 'ons niveau' ;)
Correct. Rekenwerk doet redelijk zeker aan dat een fullsuspension op de Cristalp sneller zou moeten zijn. Ook als ik wat minuutjes omhoog verlies.
Het gevoel is echter een stuk trager, waardoor ik waarschijnlijk toch weer op een hardtail rij.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
silly walk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 29 november 2004, 23:13
Mijn mountainbike: cannondale super V2000

Boscrosser schreef: Dat is volgens mij nou juist de grap. Een goede fiets is zeer stijf voor de krachten die op een fiets komen te staan bij het accellereren. Maar bij bobbels in de weg weer minder stijf. Daarom is carbon ook zo fijn. want dat is een stof die in een bepaalde richting heel stijf is en bij krachten van andere andere richtingen juist niet.
Carbon is idd als ik het goed onthouden heb een goed voorbeeld hiervan, door de wijze van de opbouw in de lagen in het frame.

het geen waarom een sprinter bijvoorbeeld dus weer niet zo snel voor carbon kiest. door dat bij sprinten er grotere krachten van andere richtingen op de fiets komen waardoor deze gaat buigen( in voorbeeld wat ik hierboven al aanhaalden zichtbaar buigen)

Nu is lijkt mij de vraag, wat doe ik met me fiets welke krachten(soorten, sterkte ect) komen er op te staan, en wat voor soort frame heb ik daar voornodige qau stijfheid.

Nu is mijn bescheide mening dat alleen real pro's hier voorbaat bij hebben en natuurlijk de real poser onder ons.

Maar voor de de gemiddelde zaterdag mtb'er en tourtocht rijder zal het geen verschil maken.
Mocht dat wel zo zijn lijkt mij dat je gewoon slecht spul hebt gekocht :wink: :D
Niels
Prutser
Prutser
Berichten: 1554
Lid geworden op: do 4 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.

silly walk schreef:Het voorbeeld hiervan is is de tour de france van vorig jaar waarin je duideijk kon zien dat een sprinter in de sprint met al die krachten er op zijn fiets behoorlijk krom trok( de buizen dan he) dit is verlies aan energie. wat voor de sprinter dus niet goed is voor de het overige peloton dat niet sprint wel weer goed om bij v gewichts redenenen.
Veel dichter bij huis, ga eens op een zwaar verzet, met een hoge weerstand op een hometrainer sprinten :-q
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
Plaats reactie