Stijfheid

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
ZIP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: do 4 maart 2004, 17:50
Mijn mountainbike: Canyon Exceed

Mss is dit een hele domme vraag, maar ik heb nog steeds geen id wat stijfheid inhoud. Ik krijg dat woord overal om mijn oren geslingerd, maar ik weet dus nog steeds niet wat het is..

kunnen jullie me helpen?
"If you will it, Dude, it is no dream." Leb. 7:19
Alexander Koning
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: do 16 december 2004, 17:55
Mijn mountainbike: GT Avalanche 1.0 V-Brake
Contacteer:

ik kan je jammer genoeg niet helpen, ik zou namelijk zelf ook graag antwoord hebben op deze vraag.
Ruud
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2044
Lid geworden op: di 17 september 2002, 11:26
Mijn mountainbike: is verkocht
Contacteer:

*zucht*

Jongens, stijfheid, wat valt daar niet aan te snappen?
stijf·heid (de ~ (v.), -heden, -heden)
1 onbuigzaamheid, starheid
Hoe stijver een frame, des te starrer. Wat had je daar zelf niet aan kunnen opzoeken?
Alexander Koning
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: do 16 december 2004, 17:55
Mijn mountainbike: GT Avalanche 1.0 V-Brake
Contacteer:

Bedankt voor je lesje Nederlandse taal Ruud, maar ik denk dat wat wij liever zouden willen weten is welke betrekking het heeft tot het fietsen. Is een stijf frame een voor- of nadeel? Bestaan er uberhaupt flexibele frames, en zoja hebben die een bepaald voordeel? Wat is het nut te zeggen dat ik een STIJF frame heb? ect.
Ruud
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2044
Lid geworden op: di 17 september 2002, 11:26
Mijn mountainbike: is verkocht
Contacteer:

Vraag dat dan ipv van een turbowazige startpost.

Het antwoord is wederom voor de hand liggend. Stijfheid zorgt voor een efficientere overbrengen van welke kracht dan ook die je d'r in stopt. Dat werkt van 'jou richting grond', maar ook andersom. Alle energie die je steekt in (tijdelijke) vormverandering van het frame mis je in (bijvoorbeeld) acceleratie, wat nadelig is.
Stijfheid is normaal gesproken een voordeel, maar als het te gek wordt mis je 'n stuk comfort. Het is maar wat je fijn vindt.

Maar dat kan DeKerfs ongetwijfeld mooier en uitgebreider vertellen. Incl. voorbeelden, niet te vergeten.
Alexander Koning
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: do 16 december 2004, 17:55
Mijn mountainbike: GT Avalanche 1.0 V-Brake
Contacteer:

Dank je Ruud, nu is het duidelijk. :-q
Tomazta
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 26 januari 2005, 16:08
Mijn mountainbike: Trek 6500
Contacteer:

stijfheid,...heb je geen grootmoeder van 93???
:-q
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Stijfheid is een heilig begrip in de Duitse blaadjes.

Dat in een slap frame energie verloren gaat is echter nooit bewezen.

Voor een overtuigend bewijs hou ik me aanbevolen.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

Hoezo bewijs ? Het lijkt mij vrij logisch dat alle energie die aangewend wordt voor andere zaken dan aandrijving of ongewild wegvloeit verspilde energie is ?
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Lucifer schreef:Hoezo bewijs ? Het lijkt mij vrij logisch dat alle energie die aangewend wordt voor andere zaken dan aandrijving of ongewild wegvloeit verspilde energie is ?
Het is NIET logisch.
Het veert allemaal toch ook terug?
Bewijs jij maar dat dat energie kost.
Als een frame warmer zou worden, zou ik geneigd zijn dat als bewijs aan te nemen.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Ruud
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2044
Lid geworden op: di 17 september 2002, 11:26
Mijn mountainbike: is verkocht
Contacteer:

Als je door het heen en weer zwabberen tussen pedalen en stuur energie verliest krijg je dat echt niet terug in snelheid, en dat is toch echt wel wat je wilt.

Fiets maar op een M1 de berg op, je zult de demper echt niet een graden warmer voelen worden, maar geloof maar dat die energie onnodig weglekt.
Als je daar niet zo van bent overtuigd raad ik je aan eens met Zane z'n M1 weg te sprinten.
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

Op het moment dat er door externe invloeden beweging in materiaal komt, ontstaat er altijd wrijving. Uit wrijving ontstaat warmte en gaat er dus energie verloren. En naarmate er meer bewegings is zal er meer wrijving ontstaan en dus meer warmte.

Dus slapper frame betekent meer flex, meer wrijving, meer warmte...
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Wat was die Sean Kelly dan sterk!
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Keith bontrager had een leuke rant over stijfheid op zijn ouwe website staan. Nu niet meer maar ze zijn nog wel in de cache van yahoo te vinden als je zoekt op keith bontrager stiffness rant.

Als het stijfheid principe in verband word gebracht met hardtail frames en energie overdracht heb ik ernstig mijn twijfels. In hoeverre krijg je een hardtail vervormd dat je echt significant energie verlies krijgt?
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

Kleine Eskimo schreef:Keith bontrager had een leuke rant over stijfheid op zijn ouwe website staan. Nu niet meer maar ze zijn nog wel in de cache van yahoo te vinden als je zoekt op keith bontrager stiffness rant.

Als het stijfheid principe in verband word gebracht met hardtail frames en energie overdracht heb ik ernstig mijn twijfels. In hoeverre krijg je een hardtail vervormd dat je echt significant energie verlies krijgt?
Ik denk dat Kleine eskimo gelijk heeft voor wat betreft het significante verlies van energie, dit gaat denk ik alleen wegen bij wanneer er sprake is van minimale verschillen tussen de rijders. Volgens mij een beetje hetzelfde principe als van het gewicht van een fiets; 100 gram lichter op een totaal van ca. 10 kg merk ik niet, de toprijders zullen dit waarschijnlijk wel merken omdat tussen hen de verschillen marginaal zijn en al dit soort zaken dan het verschil gaan maken.
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
Plaats reactie