Even opfrissen versnellingen, welke fiets

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
larsdiego
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 2 januari 2006, 15:49

Hoi,

Ik heb enkele jaren terug volgens mij een Trek 6000 gehad (als die bestaat) met een Rockshox veersysteem voor.
Ik heb deze verkocht maar wil nu eigenlijk weer een andere fiets. Ik weet alleen helemaal niet meet hoe het zit.
Wat is deore, xt etc. (Shimano) en welke mountainbike zou ik moeten kopen.
Toen zeiden ze in de winkel dat bijvoorbeeld een Giant niet zoveel was, de Trek was mij wel goed bevallen. Verder had ik toen V-brakes en da remde voor mij hard zat (zit daar veel verschil in). Dus denk een fiets met V-brakes en eerder een goed frame met wat mindere opbouw (wat moet er minimaal opzitten?) dan andersom.
Ik wil hem toch wel intensief gebruiken en wil wel gelijk een goeie, maar het hoeft geen mercedes te zijn.
Die Cube is dat iets? Ik weet nog niet precies wat ik wil uitgeven, maar vanaf welke prijs heb je wel echt een goeie fiets?
SpeedyZ
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 17 oktober 2004, 20:20
Mijn mountainbike: Geen meer :-(
Contacteer:

Belangrijkste vraag die je niet in je post beantwoord is:

Wat wil je ermee? Beetje door de NL bossen, echt de bergen in, downhillen
B@rt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2284
Lid geworden op: wo 5 mei 2004, 13:37
Contacteer:

Sow dat zijn nog eens veel vragen in 1 keer :wink:

Het rijtje van Shimano van laag naar hoog:

Deore
Deore LX
Deore XT
XTR

Deore is naar mijn mening nodig om echt te kunnen mountainbiken in de wat slechtere omstandigheden.

als je de zoekfunctie gebruikt hier op het forum kom je eigenlijk op al jou vragen wel antwoorden tegen dus dat mag je even zelf doen :wink: :tong Vooral het verschil V-brakes vs. Schijfremmen is heeel veel over te vinden. Ook over Cube is al veel geschreven. Er zit wel veel verschil in de Cubes hoor. Je hebt er al eentje vanaf 600 euro maar er zijn er ook van ongeveer 2000 euro of meer. Dus welke heb je gezien.

Vanaf zo'n 700 euro heb je een goede mountainbike waar je wel een tijdje mee uit de voeten kan.

Je zegt zelf dat je meteen eigenlijk wel een goede wilt hebben maar het hoeft geen Mercedes te zijn. Een mooie LX/ XT afmontage is dan naar mijn mening voldoende.

Bij onze oosterburen zijn de Cubes toch wat goedkoper misschien is het handig om daar ook is te gaan kijken.

Succes met je zoektocht,

Bart
....Train Till It Hurts......

2009 & 2010 LCMT finisher
2e & 5e plek in het jongerenklassement
larsdiego
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 2 januari 2006, 15:49

Alvast bedankt voor dit, ik begrijp dus dat die Cube wel goed zijn. Zouden jullie daar eerder voor gaan dan een Trek of een Giant bv.
Ik wil er in NL door de bossen en beetje limburg en ardennen enzo.
En met betrekking tot de vering. Denk Rockshox niet? En heb je daar ook verschillende types in?

En die schijfremmen zijn best duur lijkt mij goeie, dus als je idd een fiets van rond de 700 koopt kan je denk ik beter een betere fiets met V-brakes pakken lijkt mij nietwaar?

Het gewicht van zo'n fiets waar moet ik dan op letten?

En ik had mijn maar gekeken via die binnenbeenmaat dan kom ik uit op 19", maar zag op die duitse site dat er vaak wel een 18 en 21 zijn, welke moet ik dan beste nemen?
Laatst gewijzigd door larsdiego op di 3 januari 2006, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
B@rt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2284
Lid geworden op: wo 5 mei 2004, 13:37
Contacteer:

Wil je een fullsuspension (voor en achter vering) of een Hardtail ? Dat is ook nog iets wat je je eigen af moet vragen. Cubes zijn goed maar die rijden er al zoveel rond (net zoals Giant of Trek) Als het slechte fietsen waren zouden er nu veel mensen teleurgesteld moeten zijn.

Kijk een wat rond (bijvoorbeeld hier http://www.bike2build.com en zoek eens wat uit. Stel het hier voor en wij kunnen meer advies geven :-q

Bart
....Train Till It Hurts......

2009 & 2010 LCMT finisher
2e & 5e plek in het jongerenklassement
B@rt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2284
Lid geworden op: wo 5 mei 2004, 13:37
Contacteer:

Rock Shox heeft goede vering ( ik zelf heb een REBA een iets wat duurdere) Voor een fiets van rond de 700 euro kun je van RS wel een Tora of een Recon scoren. Voor een fiets van rond de 700 euro uul je geen goede schijfremmen hebben, dan moet je budget wat omhoog.

Bart
....Train Till It Hurts......

2009 & 2010 LCMT finisher
2e & 5e plek in het jongerenklassement
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

Trek, Giant of Cube ? Naast alle rationele overwegingen speelt bij de meesten van ons de emotie een blangrijke rol.

Je kunt nog zo'n mooi afgemonteerde fiets hebben met een ijzersterke prijs/kwaliteit verhouding, maar is het "je merk" niet, dan zul je je waarschijnlijk nooit helemaal lekker op je fiets voelen.
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
larsdiego
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 2 januari 2006, 15:49

LTD 3 LX Disc 2005 bijvoorbeeld.

Had ik via die H&S: http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1655840277

En ik hoef alleen voorvork vering.

Maar hebben jullie niet een paar modellen in gedachten.

Ik heb nu begrepen dat ik moet letten op een LX XT afmontage, en die voorvorkvering maakt dat veel uit Rock shox of iets anders en wat is dan een goed model?
En zo 700 vind ik wel een mooi bedrag al vind ik deze: http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1655840277 ook mooi, maar eigenlijk wat te duur omdat ik niet weet hoe lang ik t serieus blijf doen. En volgens mij hebben ze die alleen nog maar in 16"
B@rt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2284
Lid geworden op: wo 5 mei 2004, 13:37
Contacteer:

larsdiego schreef:Maar hebben jullie niet een paar modellen in gedachten.
Wij zijn niet degene die jou fiets bepalen da moet je altijd nog zelf doen. :-q De links die je geeft werken altijd maar een half uurtje dus daar heb je vrij weiig aan.

Bart
....Train Till It Hurts......

2009 & 2010 LCMT finisher
2e & 5e plek in het jongerenklassement
Anton1
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 14 november 2005, 18:12
Mijn mountainbike: Cube Ltd Pro 2006
Contacteer:

larsdiego schreef:En zo 700 vind ik wel een mooi bedrag al vind ik deze: http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1655840277 ook mooi, maar eigenlijk wat te duur omdat ik niet weet hoe lang ik t serieus blijf doen.
Ben in het begin ook gaan zeggen dat ik voor 700 euro een fiets wilde hebben. Ben uiteindelijk uit gekomen op een Cube LTD Pro voor € 949. :-q
Je moet natuurlijk wel het geld hebben, maar ik ben van mening, dat je met dit budget (700) er beter net iets boven kunt zitten. Als je het echt super vind heb je denk ik later spijt dat je een mindere fiets hebt gekocht. Ik kan natuurlijk niet in je portomonee kijken, het is maar mijn mening....

Ik ben zelf erg voorstander van de Cube, omdat deze een hele goede prijs kwaliteit verhouding hebben. Ik vind het belangrijk dat tijdens het fietsen de fiets niet het probleem is maar mijn conditie of techniek :D

Voor € 849 heb je de Cube LTD Comp, alleen heeft deze een iets mindere voorvork en geen schijfremmen. Dat laatste is belangrijker voor je keuze. Succes verder met de beslissing. Ik heb ook veel van dit forum af kunnen halen :-q
H@nz
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: di 8 maart 2005, 22:40
Mijn mountainbike: Fatmodul sx 03 custom

Hoi

Misschien kun je ook eens kijken naar het merk Focus. Zijn ook goede en betaalbare fietsen. Heb er zelf ook een tijdje op gefiets en beviel prima.
:-q
Hans
HAAS-RENSWOUDE
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 2 januari 2006, 14:33
Mijn mountainbike: Santa Cruz CC

Of een cannondale. :D :-q :-D
Dus zak maar zegge
H@nz
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: di 8 maart 2005, 22:40
Mijn mountainbike: Fatmodul sx 03 custom

nouja een nieuwe cannondale voor 700 euro ik denk dat je dan niet ver hoefd te zoeken :wink:
B@rt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2284
Lid geworden op: wo 5 mei 2004, 13:37
Contacteer:

H@nz schreef:nouja een nieuwe cannondale voor 700 euro ik denk dat je dan niet ver hoeft te zoeken :wink:
Ow die zijn er wel te koop hoor.
Kijk inderdaad misschien naa de wat minder bekende merken. Focus is daar een goed voorbeeld van.

Bart
....Train Till It Hurts......

2009 & 2010 LCMT finisher
2e & 5e plek in het jongerenklassement
Remo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: probeer ik iedere dag uit te laten.
Contacteer:

Het belangrijkste is dat je eens op de fiets een proefritje gaat nemen. Verder adviseer ik toch hydraulische schijfremmen aangezien deze het ook in natte omstandigheden goed blijven doen en geen last hebben van een eventuele slag in het wiel.
Bij het uitkiezen van een voorvork moet je ook je gewicht in de gaten houden. Rockshox vorken in combinatie met schijfremmen zijn in het algemeen niet echt blij met een gewicht van boven de 80-90 kg. Dan is bv. Marzocchi (wel een stukje zwaarder) een betere keus. Als je daarbij niet altijd in het bos gaat fietsen is wellicht een lockout te overwegen. Dan kan je eens op de pedalen gaan staan zonder dat de vork inveert.

En tsja Giant, het zijn fietsen met weinig exclusiviteit maar daarom zijn ze wel goedkoper en absoluut niet slechter. Ik heb er zelf ook een!

Begin eens met een goed frame en afmontage (het aandrijfsysteem). Andere onderdelen kunnen altijd nog ge-update worden.
When I do good, I feel good. When I do bad, I feel bad. And that's my religion.
Plaats reactie