Fiets kopen, budget 500

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
ristidrin
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: di 3 januari 2006, 18:15
Mijn mountainbike: Kenosha Ontario

sram en shimano zijn (belangrijkste) deralleurs, dat is een van de dingen waar je volgens mij goed naar moet kijken. het help namelijk wel dat je een beetje fatsoenlijk kan schakelen.
dus minimaal shimano deore of sram x-7.
zelf rijd ik met deore, en dat schakelt op zich prima.
een vork kan je tot weet ik veel hoeveel honderden (miss wel duizenden) euros krijgen. maar daar zou ik me niet al te druk om maken. een fiets met een beetje afmontage (vanaf deore) zal ook over het algemeen een redelijke vork hebben.
het is niet de val die vervelend is, het is het neerkomen dat pijn doet
rijmer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 22 februari 2006, 20:19

@wicked DJ dat snap ikd aarom vroeg ik naar de rode draad of een site waarop zulk soort overzichten staan.
Maar ik zal zelf eens wat uitzoeken, in de bieb hebben ze echter geen boeken over mountainbiken.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

rijmer schreef:@wicked DJ dat snap ikd aarom vroeg ik naar de rode draad of een site waarop zulk soort overzichten staan.
Maar ik zal zelf eens wat uitzoeken, in de bieb hebben ze echter geen boeken over mountainbiken.
Ahhh, ach so..
Ik heb wel een site voor je om een beetje een idee te krijgen:

Klik eens op deze link
Beetje amateuristische opmaak, maar de beste man heeft wel wat te vertellen ;)

Suuces
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
rijmer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 22 februari 2006, 20:19

Mooie link ik heb t doorgelezen begin al iets te snappen. Over frames wordt wel vrij weinig gezegd, zal wel minder kwaliteitsverschil zijn.

Als ik nu naar die Radon kijk die hier genoemd werd, dan valt me op daar r verschillende Shimanu kwaliteiten door elkaar gebruikt worden. Wat is hier het nut van?
En wat voor n remmen zitten er op deze fiets? Het lijken mij V-brakes als ik naar het plaatje kijk.
--patrick--
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1049
Lid geworden op: ma 10 januari 2005, 18:06
Mijn mountainbike: Giant xtc 4 2005,Mavic 717, LX
Contacteer:

de componenten worden vaak door erlkaar gebruikt.
Je ziet bijvoorbeeld vaak dat een fiets met xt achterderr. een lx/deore voor derr. heeft.
Ook de shifters zijn vaak een klasse minder dan de achterderr.

De remmen zijn hs33 van magura,dat zijn hydrolische remmen die wat lijken op v-brakes maar zijn vele malen krachtiger en heel goed doseerbaar.
Je kan bij het zoeken eens hs33 intypen en dan zal je er achter komen dat er heeeeel veel mensen enthousiast zijn.
Juan is de Man!!
Snijdie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1998
Lid geworden op: do 16 februari 2006, 13:52
Mijn mountainbike: Kona HeiHei en Commencal VIP S
Contacteer:

Duurder dan Google, maar wel erg nuttig om aan te schaffen.
-Klik-

Veel informatie over diverse disiplines, zowel on als offroad. Daarbij met de specifieke eigenschappen van de fiets voor die disicpline. Staan veel handige tips in, en een groot gedeelte over do-it-yourself onderhoud aan je fiets.
Of het boek ook voor jou handig is moet je zelf bepalen, ik heb er iig veel aan gehad.
rijmer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 22 februari 2006, 20:19

heb het gezien, en schijfremmen die zijn zeker weer veel duurder of niet?

Hoeveel scheelt zelf bouwen eigenlijk in prijs? Ken vast wel iemand die dat voor mij kan en ben zelf ook zeker niet onhandig.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Zelf een fiets opbouwen is niet goedkoper, zeker niet in deze prijsklasse. Als je zelf alle onderdelen nieuw koopt ben je (veel) meer kwijt dan een fietsenfabrikant. Daarnaast heb je ook nog wel wat gereedschap nodig.
Het kan wel aantrekkelijk zijn als je al een fiets hebt waarvan het grootste deel van de onderdelen kunt hergebruiken op bv. een nieuw frame en vork.

Als je bij een fietsenmaker een frame en onderdelen koopt ben je natuurlijk wel goedkoper uit als je hetzelf monteert ipv. dat je dat door hem laat doen.

Bij mij vallen zelfbouw projecten wel altijd een stuk duurder uit dan ik vooraf inschat. Ik vind het gewoon te leuk om nieuw spul te kopen. Zelf een fiets opbouwen is wel veel leuker :D
rijmer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 22 februari 2006, 20:19

Is deze het waard om wat aan te gaan zitten sleutelen?
KLIK

en deze als ik meer budget heb?
KLIK

Edit. Even de IDIOOT lange, forumlayoutverneukende, links aangepast. Rodger.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

rijmer schreef:Is deze het waard om wat aan te gaan zitten sleutelen?

en deze als ik meer budget heb?
:~ Wel een beetje verschillende keuzes he? Daar zitten heel veel mooie fietsen tussen .... Wat wil je nou? 250 of 900 euro uitgeven?
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
rijmer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 22 februari 2006, 20:19

Ik heb al aangegeven in overweging te nemen mijn budget te verruimen tot 1000 als ik daarvoor een goede fully heb.

Ik las op t forum hier dat die andere keuze die ik gaf een goed fiets is. Deze ligt alleen beetje uit elkaar.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

rijmer schreef:Ik heb al aangegeven in overweging te nemen mijn budget te verruimen tot 1000 als ik daarvoor een goede fully heb.
Voor 1000 euro heb je een 'aardige' fully ; geen goede. ;)
1000 euro is net de ondergrens van terreinwaardige fully's die gebruik maken van een goed concept met dito frame.

Ik zou je bijna mijn 2e hands Cannondale aanbieden ;)
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
acer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1186
Lid geworden op: do 8 september 2005, 20:10
Mijn mountainbike: Banshee Spitfire

voor 1000 euri kan je beter een 'hele' goede hardtail kopen.
Maar nogmaals, die Radon heeft het 'allemaa', goede voorvork, goede remmen, deore onderdelen. En dat voor 550 euro...
Denk er ook nog aan dat je een helm, handschoentjes, bidon, broek, t shirts enzo moet kopen. Dat is ook niet mis qua prijs!
rijmer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 22 februari 2006, 20:19

Hoe zit het eigenlijk met die pedalen op die radon?
Is dat zo'n clicksysteem of moet ik dat zelf nog monteren?
--patrick--
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1049
Lid geworden op: ma 10 januari 2005, 18:06
Mijn mountainbike: Giant xtc 4 2005,Mavic 717, LX
Contacteer:

die moet je zelf nog monteren,het komt maar zeer zelden voor dat er standaart klikpedalen op zitten.
Juan is de Man!!
Plaats reactie