even voorstellen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
patrick vB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: za 10 februari 2007, 13:15
Mijn mountainbike: specialized rockhopper 07

ik ben patrick, sinds 2 maanden in het bezit van een specialized rockhopper 2007. heb dit jaar kennis gemaakt met deze sport en dit bevalt mij zeeeeeer goed.

heb eigenlijk ook nog een vraag of ik mijn bike moet gaan upgraden of ondertussen al weer voor een ander moet gaan sparen?

het frame is een m4 frame dus het denk ik wel waart om wat duurdere onderdelen op te zetten dan dat er standaard opzit.

Binnenkort zal ik mijn bike in sys presenteren.
onder de modder natuurlijk!!!!
DopeMan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: za 5 augustus 2006, 18:12

Hey!

Welkom op het forum!
Ik weet natuurlijk niet wat je spec-list is, maar ik heb zelf ook een Rockhopper (2006) en het eerste wat mij stoorde waren de V-brakes. Deze hadden gewoon niet genoeg remkracht bij steile afdalingen. Deze heb ik dan ook na ±3 mnd vervangen door Juicy 7 schijfremmen.

Ik zat zelf ook een beetje in dubio over upgraden of alvast sparen voor een andere fiets (mijn droomfiets is namelijk de Specialized Stumpjumper FSR Expert). Maar aangezien ik deze fiets, als student zijnde, de komende 3-4 jaar zeker niet kan betalen heb ik besloten om deze uitgave toch de doen en andere remmen erop te zetten.

Je moet dus zelf eerst overwegen over hoeveel tijd je eventueel een andere/betere fiets aan wilt gaan schaffen en dan besluiten om wel of niet je huidige fiets te upgraden.
Maar als ik jou was zou ik eerst eens flink gebruik gaan maken van je huidige fiets aangezien je deze pas sinds korte tijd in je bezit hebt. Pas als je de nodige kilometers ermee gefiets hebt kun je pas merken of je bepaalde onderdelen moet upgraden. :-D

In mijn ogen moet je namelijk pas upgraden als je ontevreden bent over de huidige set-up en niet alleen vanwege het upgraden zelf! :wink:
Laatst gewijzigd door DopeMan op zo 11 februari 2007, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
maori
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3320
Lid geworden op: do 4 januari 2007, 22:05
Mijn mountainbike: Eentje met grote wielen.sworks voor op de weg

Welkom hier,waarom meteen upgraden,ga eerst maar eens lekker fietsen,en als het versleten is kun je altijd de keuze maken :-q
Ka Nui Te Mamae,Ka Nui Hoki Taku Aroha.

Whining is for Soccerplayers...Pain is for Cyclists
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

patrick vB schreef:ik ben patrick, sinds 2 maanden in het bezit van een specialized rockhopper 2007.
heb eigenlijk ook nog een vraag of ik mijn bike moet gaan upgraden of ondertussen al weer voor een ander moet gaan sparen?
dus je hebt je NIEUWE fiets 2 maanden en wil nu al gaan sparen voor een nieuwe? neem aan dat je hem niet in een jaar verslijt toch? ga gewoon genieten van je fiets en als er iets kapot is kun je altijd nog upgraden...
patrick vB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: za 10 februari 2007, 13:15
Mijn mountainbike: specialized rockhopper 07

Ik heb mijn vraag mischien verkeerd gesteld.

Wat ik wil weten is of mijn bike m4 frame het waard is om later te upgraden, niet voor het upgraden zelf maar voordat ik geld uit ga geven aan een frame wat het niet waard is.

De specs die de site van specialized aangeeft kloppen niet, deze zijn van het jaar hiervoor.

Frame: specialized m4 rockhopper
Vork: rock shox tora 302
Cranck: shimano deore
Shifters: deore
Voor: deore
Achter: lx
Remmen: avid juicy 3
Spd: shimano m520

Voor de rest is hij afgemonteerd met huismerk spullen van specialized zelf denk hierbij aan stuur, balhoofd, zadelpen, zadel enz.
Mark & José
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 6 september 2006, 15:22
Mijn mountainbike: Focus Ltd.rocker springs - Trek 4500 sl wsd
Contacteer:

Welkom!!
Greetz van ons
Als het niet kan zoals het MOET dan moet het maar zoals het KAN.
fridowo
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 866
Lid geworden op: di 4 april 2006, 11:05
Mijn mountainbike: Merida Matts Sport 500
Contacteer:

patrick vB schreef:Ik heb mijn vraag mischien verkeerd gesteld.

Wat ik wil weten is of mijn bike m4 frame het waard is om later te upgraden, niet voor het upgraden zelf maar voordat ik geld uit ga geven aan een frame wat het niet waard is.

De specs die de site van specialized aangeeft kloppen niet, deze zijn van het jaar hiervoor.

Frame: specialized m4 rockhopper
Vork: rock shox tora 302
Cranck: shimano deore
Shifters: deore
Voor: deore
Achter: lx
Remmen: avid juicy 3
Spd: shimano m520

Voor de rest is hij afgemonteerd met huismerk spullen van specialized zelf denk hierbij aan stuur, balhoofd, zadelpen, zadel enz.
imho, is dit meer dan een beginnersfiets.
Rij nu zelf een jaar op een Deorefiets en die komt ook overal door en schakelt zelfs in de klim nog (in de modder). Wat dat betreft sluit ik me aan bij bij de opmerking, om eerst eens flink te gaan fietsen. Je merkt dan vanzelf waar je qua materiaal meer wensen krijgt.

Welkom en succes.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Gewoon lekker fietsen, dan kom je er vanzelf achter wat je eventueel echt anders aan je fiets wilt hebben, en dat hoeft niet per se iets duurs te zijn.
Everybody bought a new bike!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Precies! Goede upgrades zitten hem niet noodzakelijkerwijs in 'bling' (mag wel natuurlijk :tong ) Je kunt het beste in dingen investeren die je bike beter passend (bij jou) maken en het verstandig verbeteren van slijtage componenten. Denk eens aan een hoogwaardiger cassette + ketting en banden. Dat zijn redelijk goedkope upgrades die imho veel toevoegen aan het rijgenot...
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Upgraden kan ook dingen verwijderen zijn............
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
fridowo
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 866
Lid geworden op: di 4 april 2006, 11:05
Mijn mountainbike: Merida Matts Sport 500
Contacteer:

Hilco schreef:Upgraden kan ook dingen verwijderen zijn............
.......... Downgraden......... :tong
Plaats reactie