wheelie

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
jopske
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 15 maart 2007, 22:02
Mijn mountainbike: Scott Scale 60 (2007)

hoe kan je best een wheelie oefenen?
Greetz Jona
hell_biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: di 10 oktober 2006, 17:03
Mijn mountainbike: Koga Miyata

lage versnelling(voor 1 of 2, achter 3/4) en dan hard trappen en het zal vanzelf beter gaan, je moet een beetje The feeling krijgen. :-q
CJAY
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 2 maart 2007, 17:09
Mijn mountainbike: Giant terrago 2002
Contacteer:

Zoek iig een gras veld ivm je achterhoofd en je staartbotje. En dan oefenen en oefenen.

Hier heb je een linkje met een aantal tips
http://www.adrenalinsports.nl/mountainbike/item/wheelie

P.s. je kunt ook de zoekfunctie gebruiken op het forum voor nog meerdere tips etc.
Sometimes speed kills, more often slowing down hurts like hell!
jopske
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 15 maart 2007, 22:02
Mijn mountainbike: Scott Scale 60 (2007)

die site had ik ook al gevonden :D
maar daar staat "zeker niet te licht moet zijn (gebruik niet het kleinste voorblad!)
"
als ik niet in het kleinste voorblad doe, dan krijg ik de fiets zoiso niet de lucht in.

misschien ff vermelde: ik doe momenteel mijn wheelie's op de fiets van mijn broer (geen echte mountainbike, eig veel te klein voor mij, het is meer een kinderfiets)
Greetz Jona
Stefan_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 17:21
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Expert 2007

Veel mensen hebben de neiging om voorover te blijven leunen. Maar je moet als je een wheelie wil maken achterover leunen(je gewicht naar achter) en een ruk aan het stuur geven. Met een beetje oefenen ben je er zo.
jopske
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 15 maart 2007, 22:02
Mijn mountainbike: Scott Scale 60 (2007)

oke, bedankt voor de reacties
Greetz Jona
Le Mark
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1795
Lid geworden op: do 6 oktober 2005, 20:20
Mijn mountainbike: Mountainbike? Wat is een mountainbike?
Contacteer:

Naar achteren gooien je lijf, constant blijven trappen en je rem gebruiken!
"´prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en knoeierig werkt => broddelaar, knoeier"
Gebruikersavatar
Bundy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1308
Lid geworden op: di 11 oktober 2005, 15:30
Mijn mountainbike: wil meer naar buiten

Had je de zoekfunctie al gebruikt? Is al het een en ander over geschreven.
Check ook DP ( http://www.dirty-pages.net/ ) ff. :-q
Naast het doen van diverse liefhebberijen ben ik ook dol op hobby's zoals oa vrijetijdsbestedingen en bepaalde dingen doen.
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Wat TS zegt herken ik dus heel erg. Tenzij ik zowat stilsta en hele kleine versnelling heb krijg ik het vwiel ook niet omhoog.
Wat ik doe: omlaag duwen, ruk aan stuur en ik geef een trap op de trapper.
Maar misschien is 1 trap niet genoeg? Moet je gelijk doortrappen?
Het lukt ook eigenlijk alleen als er een obstakel voor me ligt waar ik op kan focussen al is het een tak anders kom ik helemaal niet vd grond. Ik hoor graag wat ik fout doe.
Ter info; ik zit behoorlijk sportief dus veel gewicht voorop. Ivm lichaamsbouw en rugklachten heb ik grote maat frame voor mijn lengte. Ik zit altijd tussen 2 maten in en dan heb ik liefst de grotere maat (1.80m 21” frame). Anders is verval stuur-zadel te groot en staat mn rug bol.
Afyn, Dit is het enige wat ik nog wil leren op mtb gebied.
Stoppies en kleine schansjes gaan wel ( naar wens).
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je vergeet nog één ding (eigenlijk twee): aan je stuur rukken schiet je niet zoveel mee op. Eigenlijk neem je je stuur mee omhoog terwijl je je gewicht naar achteren verplaatst.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Waarom zou je überhaupt wheelies willen maken?

Puur omdat het stoer lijkt? Of omdat je dan denkt over een betere fietsbeheersing te beschikken?
Het heeft met beiden namelijk helemaal niks te maken.

Ieder z'n ding natuurlijk maar hoe vaak je ook oefent, er komt een keer dat het fout gaat en dan heb je niet altijd het eerder genoemde grasmatje onder je liggen.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

slapbandje schreef: wo 14 augustus 2019, 14:02 Waarom zou je überhaupt wheelies willen maken?

Puur omdat het stoer lijkt? Of omdat je dan denkt over een betere fietsbeheersing te beschikken?
Het heeft met beiden namelijk helemaal niks te maken.

Ieder z'n ding natuurlijk maar hoe vaak je ook oefent, er komt een keer dat het fout gaat en dan heb je niet altijd het eerder genoemde grasmatje onder je liggen.
Of omdat het een onderdeel is (althans, de beweging) van een bunnyhop? Die je wel kunt toepassen op de trails?

Het klinkt een beetje alsof je er slechte ervaringen mee hebt... :lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Ga je nou serieus beweren dat de bewegingen voor een wheelie overeenkomsten hebben met een bunny hop?

Daar zitten toch mega grote verschillen in, ik noem alleen al het zittend op je zadel, achterover hangen voor een wheelie tegenover uit het zadel komen waarbij je lichaam bij lange na niet zover naar achteren hangt voor de bunny hop.

Voor een wheelie wil je druk op je achterwiel houden, daarom blijf je op je zadel zitten.
Voor een bunny hop wil je juist ruimte tussen je kont en het zadel omdat je het achterwiel ook over het obstakel wil zien te krijgen.

Probeer jij maar eens wheelie te maken zonder op je zadel te blijven zitten. Dat gaat je op een gemotoriseerd voertuig, na enige oefening wel lukken maar op een fiets never nooit niet.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mijn fout: ik dacht aan een manual :D .

Niettemin, je reactie komt wat heftig over, zowel richting mij als richting venom. Als de goede man een wheelie wil oefenen, kunnen we daar toch gewoon tips voor geven? Laat ‘m :bier:
Laatst gewijzigd door Kapitein Iglo op wo 14 augustus 2019, 14:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

en wheelie en manual liggen wel dicht bij elkaar.. helpt ook om dat beide te oefenen... Ik zou ook niet weten waarom je dat niet zou doen!
Tis nog leuk ook.. en een keer op je plaat gaan ach ja hoort erbij toch.. Weet je wel meteen hoever je niet moet gaan :bier:
Plaats reactie