wheelie

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Een wheelie is juist een heel lange manual, als je het met de trappers moet doen (zoals ik) dan kan je het niet goed genoeg. Het is dus zeker wel goed om dit te leren.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Kapitein Iglo schreef: wo 14 augustus 2019, 14:51 Niettemin, je reactie komt wat heftig over, zowel richting mij als richting venom.
Uiteraard was het niet mijn intentie wie dan ook op het schandblok te leggen of wat dan ook in die richting. :wink:
Ik plaats alleen een kritische noot bij het nut van een wheelie. Zoals ik zelf ook al aangaf moet eenieder doen wat hij/zij wil maar de andere kant belichten kan geen kwaad en leidt misschien tot andere inzichten.
Vervolgens is het aan ieder voor zich om daar wel of niet iets mee te doen.
:-q
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

japie carbon schreef: wo 14 augustus 2019, 15:29 Een wheelie is juist een heel lange manual, als je het met de trappers moet doen (zoals ik) dan kan je het niet goed genoeg. Het is dus zeker wel goed om dit te leren.
Niet waar, trappen of achterover hangen is juist het verschil tussen een wheely of een manual..

Het eerste om te oefenen is de fiets in één of twee flinke slagen onder je vandaan trappen, zodat je door krijgt wat er gebeurt als het mis gaat en hoe je dat opvangt, dat geeft je meer vertrouwen tijdens het oefenen.
Wat mij erg hielp tijdens een clinic voor trail-skills was met twee personen de fiets van een derde optillen, zodat die persoon kon voelen waar nou eigenlijk je balanspunt ligt tijdens een wheely, dat is namelijk veel verder achterover dan je zou denken! Heb je natuurlijk wel twee andere idioten nodig die dit ook willen doen ;)
Daarna is het eigenlijk een kwestie van eindeloos oefenen, ik robeer één of twee keer per week 's avonds een half uurtje te pakken en bak er nog steeds niet veel van, maar merk dat ik steeds vaker en langer in het balanspunt zit. Ook een paar keer gehad dat ik duidelijk voelde dat ik achterover ging, dat gaat niet heel abrupt en als je dan gewoon in je achterrem knijpt staat je voorwiel zo weer op de grond.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als je een stijl stukje omhoog gaat en je buigt niet genoeg over het stuur, dan maak je vanzelf een wheelie. Dat is over het algemeen niet handig. Als er een boomwortel ligt, kan het wel handig zijn om gecontroleerd wat druk van je voorwiel af te halen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

slapbandje schreef: wo 14 augustus 2019, 16:12 ...Ik plaats alleen een kritische noot bij het nut van een wheelie...
Als je het zo bekijkt kunnen we ons ook afvragen wat het nut van mountainbiken in het algemeen is.

Het is niet nuttig, het is leuk.
Net als het maken van een wheelie leuk is. Zodra je het kunt tenminste :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Je moet niet eerst je armen naar beneden doen en dan je stuur omhoog rukken.
Gewoon in een kleine versnelling, armen gestrekt, lage snelheid (stapvoets), en dan naar achteren leunen en trappen tegelijk.
Vinger aan de achter rem en dan is het een constante balans van druk houden op de pedalen, genoeg naar achteren hangen tot je wat moet remmen, dan weer iets meer bijtrappen tot je weer moet remmen enz.
Het belangrijkste daarbij is dat je niet naar je voorband of de grond gaat staren, maar recht vooruit blijven kijken, dus horizontaal.
Als je naar beneden kijkt, ga je ook naar beneden.
Dus eerst op hele lage snelheid oefenen, armen recht, ogen op de horizon en een kind kan de was doen. :-q
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ik begon in mijn tienerjaren op een gewone stadsfiets wheelies te maken en reed er na verloop van tijd hele straten mee uit... eenmaal op de MTB (destijds ook nog ATB genoemd) rond m'n twintigste vond ik dat toch een overgang en kon daar ergens minder ver mee uitrijden. Het zwaartepunt ligt ook anders. Nu na flink wat jaren verder kom ik op de MTB wel weer verder, maar nog steeds niet zo ver als destijds met de stadsfiets.

En ach, hoe functioneel is het; ja het is best leuk om op een vlak stuk trail die bike af en toe op zijn achterwiel te trekken (maar niet aan dat stuur trekken he)... heuvel op kan ook nog en is ergens makkelijker omdat je dan de zwaartekracht mee hebt, maar echt nodig heb je het niet. Dat hoeft ook niet altijd als iets gewoon leuk is. ;)
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Herkenbaar, begonnen in '90 op een starre MTB.
Daar was balans houden inderdaad een stuk makkelijker dan mijn huidige hardtail.
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Heb wat videos bekeken. Snap nu idd wat je bedoelt met niet aan het stuur trekken. Duidelyk. Gaan we ptoberen! 👍
Nut ervan? ( in myn geval) nul idd. Maar ik heb stom genoeg af en toe een droom waarin ik het kan en doe en dan word ik wakker en denk ik: kut. Ik kan het níet. Dus misschien hoog tyd om het eens in de praktyk te brengen😂
Het ís een risico, klopt. Angst speelt ook zeker mee. Met 15/16 jr eens te hoog gekomen. Daarvan geschrokken en verkeerd geland. (Vwiel scheef).
Tja als je zéker overend wil blyven moet je het by 4 wielen houden😎

Mbt de goede man; laatste keer dat ik keer was ik vrouw in elk geval maargoed😂. Is een veel gemaakte fout als je als vrouw zynde mannenhobbys hebt
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Honderd(en) meters op je achterwiel kunnen rijden is inderdaad voornamelijk handig om a) als tijdverdrijf met gelijkgestemde vrienden op saaie stukken en b) om de ijscotent te passeren op je Eisdielenposerfahrrad. Hoewel daar wel een leeftijdsgrens aan verbonden is (maar je bent zo oud als je je voelt zullen we maar zeggen :bier: )

Edoch om een wheelie goed te kunnen inzetten en een paar meter volhouden is misschien niet zo zinvol op de hedendaagse NL flowtrails maar kan op natuurlijke trails op zijn tijd van pas komen, bijvoorbeeld:
a) om je voorwiel ene steen, boomstam, ... te zetten en momentum te houden op plaatsen waar je of gewoon heel snel stilstaat als je stopt met trappen of om een of andere reden met snelheid 0 begint (en als je voorwiel erop uit het zadel en fiets naar voren om je achterwiel erop/erover te hoppen).
b) om in krappe bochten je voorwiel op te pakken waar het pad ophoudt, je voorwiel zijwaarts te verzetten terwijl je doorrijdt/wegrijdt en weer neer te zetten op het pad:
- gaat wanneer je bij corner exit in een krappe bocht net te kort gaat komen veel sneller dan op het voorwiel draaien en als de snelheid laag is wil een achterwiel niet echt glijden wanneer je de rem vol aantrekt,
- het werkt ook wanneer je met je voorwiel al in een 'zachte' rand van het pad zit, als je daar op je voorwiel draait (en dus vol je voorwiel belast) gaat alles gelijk schuiven.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Maar ik heb stom genoeg af en toe een droom waarin ik het kan en doe en dan word ik wakker en denk ik: kut. Ik kan het níet. Dus misschien hoog tyd om het eens in de praktyk te brengen😂


HAHAHA heeel herkenbaar. Ben blij dat meer mensen dit hebben.
who dares wins
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Zit toch wel significant verschil tussen Manual en Wheelie, vooral qua lichaamshouding en balans. Een wheelie lukt al jaren maar een manual van 10 meter is eerder uitzondering dan regel, laatste tijd weer oefenen tijdens het uitlaten vd hond. Blijft me verbazen hoeveel moeite het mij kost. Soms denk ik dat ik teveel wheelies heb gemaakt en terugval op die techniek .....
Wheelie lukt echt op heel veel manieren (met handje los, stukje twee handen los, zonder voorwiel, voeten los, zonder trappen etc etc ) maar een "simpele" manual lukt nooit verder dan 20 meter.. :-{ ....... we blijven oefenen want de kleine man begint het wél te leren....https://www.pinkbike.com/video/501190/


gewone wheelie mix

geen voorwiel:
https://www.pinkbike.com/video/497480/
geen handen:
https://www.pinkbike.com/video/502910/
"manual" wheelie (zonder trappen maar op het zadel)
https://www.pinkbike.com/video/502906/
zonder voeten:
https://www.pinkbike.com/video/505099/
achteruit trappend:
https://www.pinkbike.com/video/505098/

...... zodra ik een knappe manual kan volgt het filmpje :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

trek-y schreef: vr 16 augustus 2019, 00:50 Maar ik heb stom genoeg af en toe een droom waarin ik het kan en doe en dan word ik wakker en denk ik: kut. Ik kan het níet. Dus misschien hoog tyd om het eens in de praktyk te brengen😂


HAHAHA heeel herkenbaar. Ben blij dat meer mensen dit hebben.
Yup, ik ook met manual ..... uren achter elkaar, rondjes draaien etc ...... en dan wordt ik wakker :-{ :lol:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

venom schreef: wo 14 augustus 2019, 13:09 Ter info; ik zit behoorlijk sportief dus veel gewicht voorop. Ivm lichaamsbouw en rugklachten heb ik grote maat frame voor mijn lengte. Ik zit altijd tussen 2 maten in en dan heb ik liefst de grotere maat (1.80m 21” frame). Anders is verval stuur-zadel te groot en staat mn rug bol.
Dat is toch echt wel anders op te lossen... . Maar een kortere stuurpen gaat je nu ook heel erg helpen met een wheelie inzetten. Combineer zo een stuurpen ook met een hoger stuur.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

slapbandje schreef: wo 14 augustus 2019, 14:02 Waarom zou je überhaupt wheelies willen maken?

Puur omdat het stoer lijkt? Of omdat je dan denkt over een betere fietsbeheersing te beschikken?
Het heeft met beiden namelijk helemaal niks te maken.

Ieder z'n ding natuurlijk maar hoe vaak je ook oefent, er komt een keer dat het fout gaat en dan heb je niet altijd het eerder genoemde grasmatje onder je liggen.
.... serieus? .....

- Het is inderdaad vooral erg stoer (vaak een reactie van mensen die het zelf niet kunnen :wink: ).
- Ja, je hebt een betere fietsbeheersing als je een wheelie kunt (en andersom)
- Alles dat je oefent gaat wel eens fout, wat is jouw suggestie, gewoon binnen blijven?

..... wat heb jij jezelf wél aangeleerd op de MTB dat risicoloos is en je fietsbeheersing heeft vergroot?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie