Trek of Merida

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
winter2005
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 2 juni 2009, 22:09

Hallo,

laat ik me maar even voorstellen.
ben Marcel, ben 38 en ben onlangs met mountainbiken begonnen op een oude Giant

ben nu van plan om een nieuwe fiets te kopen. mijn budget is 1000euro
na heel wat gelezen hebben in dit forum ben ik heel wat wijzer geworden.
mijn keuze is gevallen op Trek of Merida

de trek 6500 disc:
Maten 15.5, 17.5, 19.5, 21.5"
Frameset Alpha Black Aluminum w/externally relieved head tube, hydroformed bi-axial down tube and top tube, monostay seat stays, forged disc ready dropouts
Voorvering RockShox Tora 302 Solo Air w/positive air pressure, rebound, TurnKey lockout, alloy steerer, 100mm
Wielen
Wielen Shimano Deore disc hubs; Bontrager Ranger rims
Banden Bontrager Jones XR, 26x2.2/2.25"; 27 tpi
Schakelsysteem
Versnellingshendel Shimano Deore, 9 speed
Voorderailleur Shimano Deore
Achterderailleur Shimano Deore XT "Shadow"
Crankstel Shimano M521 Octalink 44/32/22
Cassette SRAM PG950 11-34, 9 speed
Pedalen Alloy platform
Onderdelen
Zadel Bontrager Race Basic
Zadelbuis Bontrager Select
Sturen Bontrager Select, 0mm rise, 31.8mm
Stuurpen Bontrager Select, 7 degree, 31.8mm
Balhoofd Aheadset Slimstak w/semi-cartridge bearings, sealed
Remsysteem Shimano Deore, hydraulic disc; 180mm front, 160mm rear rotor
PRIJS€ 999


en de Merida Matts TFS Gustav:
VERSNELLINGEN 27
MATEN 16-18-20-22
KLEUR Mat zwart
FRAME Matts TFS Comp V
VOORVORK Magura Menja
BRACKET AS Shimano ES25 octalink
REMHEVEL attached
REMMEN Magura HS11 EVO2
KETTING Shimano CN-HG53
CRANKSTEL Shimano M442 octa 44A-32-22
DERAILLEUR (V/A) Shimano Deore/XT Top Normal
CASSETTE Shimano CS-HG50-9 11-32
BAR_END XM Speed
HANDVATTEN XM Speed
STUUR XM Comp CEN 31.8 Flat
STUURPEN XM Comp OS CEN
BALHOOFDSTEL M10 Neck
NAVEN Shimano Deore
PEDALEN XC Alloy
VELGEN Alex Adventurer Black/NC
ZADEL TFS mat
ZADELKLEM Aero 35 QR ST
ZADELPEN XM Speed SB20 31.6
SHIFTERS Shimano Deore rapidfire
BANDEN Merida Race 2.1
BEL YWS-301A

PRIJS € 999

de Merida heeft Maguro remmen en voorvork terwijl de Trek schijfremmen heeft en een Rockshox tora voorvork

welke kan ik het beste kiezen?
fniels
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 26 augustus 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Trek 8500 2009, Orbea Oiz H20 XC 2020

Voor circa 1.000 Euro zou ik voor de Trek 6700 http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/mo ... ies/6700e/ gaan ipv de 6500 disc. 10% korting op Trek's krijg je bij elke lbs wel. Dus 1.070 Euro voor een Trek 6700 is zeker realistisch. Dan heb je Recon vork en bijna alles SLX of XT.
Gewoon blijven trappen...
scarcage
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 22:17
Mijn mountainbike: Trek Paragon GF 29-er
Contacteer:

Hoi,

het grootste verschil zit m in de remmen, disc vs hs11, beide zijn prima remmen maar het is een kwestie van voorkeur, op het forum is genoeg info te vinden over de verschillende systemen. Qua afmontage zitten ze erg bij elkaar in de buurt. Ik zou beide fietsen eens uitproberen het gevoel op de fiets kan net het verschil maken.

Voor 1000 euro lijkt het me trouwens dat je nog wel wat meer keuze hebt, voor dat budget kun je een aardige fiets krijgen (niet dat de genoemde niet aardig zijn) maar waarom geen Bulls, Cube of Xtrail in je lijstje?

Succes met je keuze iig.
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

Wat dacht je van een Trek 6700 voor 899? Net een lekkerder vork, zeker betere shifters, lichtere wielen, ruim betere remmen en net wat goedkoper. 'Downside', het is een model 2008.
Wil je per se kiezen uit de 2 die je hebt genoemd. Ga testzitten. Merida bouwt dacht ik wat korter dan Trek dus je moet eens voelen wat je voorkeur heeft.
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
Dex
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: vr 31 augustus 2007, 16:12
Mijn mountainbike: Trek superfly 2017!
Contacteer:

De 2009 uitvoering zal bij Bikestudio ook wel binnen je budget vallen. En waarom niet meerdere merken op het lijstje? Omdat TS eerst zelf het nodige selecteerwerk heeft gedaan, en ons niet overspoelt met 8 verschillende merken en types. Da's ook wel eens fijn. :-q

Houdt alleen even de combi Sram cassette en Shimano derrie en ketting in de gaten. Bij mij wilde dat niet echt lekker werken, en is de cassette vervangen door Shimano. Nu ken ik andere bikers waar dit wel goed werkt dus vandaar "houd het even in de gaten".
Trek Superfly 6 MTB 2018
Trek 1400 Race
serratus
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 3 juni 2009, 22:39

Halllo,

Ik zal me ook even voorstellen, mijn naam is Berry en ben 28 jaar.
Ook ik ben een beginnende XC rijder en ik heb onlangs de Merida Gustav TFS gekocht. Ik heb er wel meteen andere banden op gezet. namelijk de Racing Ralph 2.1 van Schwalbe. (waarschijnlijk zet ik er in de toekomst nog Nobbie Nic's op als het weer wat minder wordt). Ik ben erg tevreden met deze fiets. De Vering van Magura is heerlijk en wordt ook als goed beschreven in verschillende testen. Ook de remmen van Magura zijn erg fijn, goedkoop in onderhoud en gaan niet zomaar kapot. Ook bij nat weer heb ik geen problemen met remmen.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit een heerlijke fiets is en het geld zeker waard is. :-q

succes met je zoektocht naar de juiste fiets!
Helom
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 7 november 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Trek 8500
Contacteer:

als het je niet zo zeer om het merk gaat en het toch lekker moet fietsen (misschien dat het niet bekent is bij jou) is xtrail wel wat voor jou. voor hetzelfde buget kun je daar een Full Xt afgemonteerde fiets kopen.

http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... inbike/212" target="_blank

zijn kwaliteittief heel goed. en ze hebben daar hele goede serves voor garantie enz.
winter2005
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 2 juni 2009, 22:09

X-trail is bij mij bekend, woon binnen een straal van 10KM.
afgemonteerd met XT, wat dat betreft is het OK maar hoe zit het met de kwaliteit van frame, lak etc?
Trek en Merida lijkt me toch een beetje bekender en daarom misschien beter. ook wanneer de fiets ooit wordt ingeruild/verkocht.
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

winter2005 schreef: ook wanneer de fiets ooit wordt ingeruild/verkocht.
Kijk, daar heb je een punt.

Grtz cervus
Dex
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: vr 31 augustus 2007, 16:12
Mijn mountainbike: Trek superfly 2017!
Contacteer:

Heeft TS eindelijk een voorselectie gemaakt, komt Xtrail weer om de hoek kijken... :-?
Trek Superfly 6 MTB 2018
Trek 1400 Race
woertje73
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 mei 2008, 19:53
Mijn mountainbike: Merida Gustav

winter2005 schreef:X-trail is bij mij bekend, woon binnen een straal van 10KM.
afgemonteerd met XT, wat dat betreft is het OK maar hoe zit het met de kwaliteit van frame, lak etc?
Trek en Merida lijkt me toch een beetje bekender en daarom misschien beter. ook wanneer de fiets ooit wordt ingeruild/verkocht.

De Gustav rijdt ik nu een jaar ben er zeer te spreken over. Ook de service en coulance regeling is goed bij Merida. Ik had een klein ongelukje waarbij mijn lock-out hendel van het stuur afgebroken was. Dit werd uit Coulance zonder problemen vergoedt.

Minpuntje vind ik wel de lak er zitten na een jaar redelijk wat krassen op dit was bij mijn vorige fiets veel minder het geval.

Volgens mij is er ook voor een Merida redelijk te handelen
Ga niet waar de weg je leidt,
maar ga waar geen pad is
en laat je eigen spoor na.
Jeroen Bike Comp
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1076
Lid geworden op: di 4 november 2008, 21:34
Mijn mountainbike: Hoogerheide
Contacteer:

Zelf heb ik goede ervaringen met Trek, ben nu in het bezit van mijn 2de Trek 6500. De Trek is gewoon goed en netjes afgewerkt. Het frame staat erg goed bekend en de lak is behoorlijk sterk. Ik heb zelf al wat val partijtjes gehad maar verder dan wat kleine krasjes is het gelukkig niet gekomen. Over de vork en schijfremmen ben ik erg tevreden, ondanks dat ik in het begin een vast gelopen schijfrem heb gehad. Na wat tips de achter de sleuf in de remklauw afgeplakt (bovenkant) en metal MO6S remblokjes geplaatst en geen problemen meer gehad, remmen gewoon super. De combinatie Shimano XT derailleur met de SRAM cassette is niet perfect maar het lijkt er op dat ze op elkaar moeten " inslijten" aangezien het schakelen steeds fijner gaat. Als het budget het toelaat kun je gaan voor de 6700, deze is met SLX uitgevoerd of net zoals ik een 6500 nemen en de tzt een aantal componenten opwaarderen naar XT. Succes in ieder geval met je keuze. Overigens is mijn eigen ervaring dat de je na jaren trouwe dienst nog een aardig bedrag terug krijgt voor je Trek.
Hay que empezar a subir la montaña como un viejo para llegar a la cima como un joven

El CiclistA AmablE
Dex
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: vr 31 augustus 2007, 16:12
Mijn mountainbike: Trek superfly 2017!
Contacteer:

De combinatie Shimano XT derailleur met de SRAM cassette is niet perfect maar het lijkt er op dat ze op elkaar moeten " inslijten" aangezien het schakelen steeds fijner gaat
Toevallig vanavond gesproken met een medewerker van Sram (tijdens de door Lars Boom gewonnen "Nacht van Hengelo") die mij vertelde dat Shimano en Sram op het gebied van ketting/tandwielen 100% compatible moeten zijn..
Trek Superfly 6 MTB 2018
Trek 1400 Race
Kollie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 20 april 2009, 20:33

woertje73 schreef:
winter2005 schreef:X-trail is bij mij bekend, woon binnen een straal van 10KM.
afgemonteerd met XT, wat dat betreft is het OK maar hoe zit het met de kwaliteit van frame, lak etc?
Trek en Merida lijkt me toch een beetje bekender en daarom misschien beter. ook wanneer de fiets ooit wordt ingeruild/verkocht.

De Gustav rijdt ik nu een jaar ben er zeer te spreken over. Ook de service en coulance regeling is goed bij Merida. Ik had een klein ongelukje waarbij mijn lock-out hendel van het stuur afgebroken was. Dit werd uit Coulance zonder problemen vergoedt.

Minpuntje vind ik wel de lak er zitten na een jaar redelijk wat krassen op dit was bij mijn vorige fiets veel minder het geval.

Volgens mij is er ook voor een Merida redelijk te handelen
Ik rij zelf ook sinds een paar maanden op de Merida, heb 15% korting gekregen. Ben zeer tevreden over de fiets en ook over de remmen. Al met al dus een hele mooie fiets voor 849,- Het merk op zich is zonder meer goed.
riekelderbatties
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 3 februari 2008, 23:39
Mijn mountainbike: Haibike- Fulcrum RM 5- sram X0- reba race

als je tussen deze 2 moest kiezen zou ik voor de merida gaan, maar zoals al veel mensen zeggen. voor dat geld is er veel meer en beters te krijgen.
Plaats reactie