tubeless demonteren

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
michello
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 24 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 Eagle
Contacteer:

eerst eens oppompen tot 5,5 bar dan weer leeg laten lopen (niet helemaal)daarna op de gewenste druk brengen.
------------------------------
Gisteren werd er paniek gezaaid , vandaag stond het al een meter hoog

wielrennert

Trek Fuel EX8 Eagle
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

michello schreef:eerst eens oppompen tot 5,5 bar dan weer leeg laten lopen (niet helemaal)daarna op de gewenste druk brengen.
en na het oppompen tot 5 bar toch een paar uur laten staan geloof ik.
Ik dacht dat dit voor UST was? Werkt dit ook voor 'normale' banden?

Zo ja, weer wat geleerd :-q
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
speich
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 10 november 2003, 19:03
Mijn mountainbike: matra atb-fiets
Contacteer:

ach, ik heb ze al heel de vorige nacht met 5 bar gestaan hoor, en dat 2 x oppompen helpt wat mij betreft ook geen zitvlak. Dit sukt wel, want door dit oponthoud nu al 3 dagen niet gevietzt en moeten hardlopen. Morgen de fietsenboer eens bellen.
Dr Paaj

Maar je hebt ust en stopt er een binnenband in? Dat is eigenlijk het probleem, want de velg is hoger dan normaal en heeft een diepere klemrand waar de bandrand in moet.
michello
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 24 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 Eagle
Contacteer:

lijkt mij als je er mee gaat fietsen dat de band dan op den duur vanzelf in de velgrand wordt geduwd.
------------------------------
Gisteren werd er paniek gezaaid , vandaag stond het al een meter hoog

wielrennert

Trek Fuel EX8 Eagle
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

Dr Paaj schreef:Ik heb nog nooit bandenlichters gebruikt, wat ook helpt is wanneer je de band erop wil leggen een beetje WD40 in de velg spuiten en goed in de velgrand.

Wanneer je band erafhaalt, moet je 1 kant geheel loshalen de andere rand blijft in de velg geperst zitten, en dan van de velg trekken(beter domme kracht dan een bandenlichter)

op de velg? :o


Beter is het om wat vet op de band te smeren (dwz. zowel een beetje op de hiel als de binnenzijde van de band)

centimeter of 5 naast 't ventiel beginnen met monteren schijnt ook 'n goede tip te zijn


en na het oppompen tot 5 bar toch een paar uur laten staan geloof ik.
Als je je band oppompt tot 5bar (zonder ventiel aangezien dat ook snelelr gaat) heeft deze zich voldoende gezet op de velg waarna je em meteen kunt laten leeglopen tot de gewenste druk.
speich
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 10 november 2003, 19:03
Mijn mountainbike: matra atb-fiets
Contacteer:

Nou de fietsenboer heeft hem tot de max. druk 7 bar (100 psi gedaan en nu zit hij goed) hij had er ook teflon op de velg gespoten. Hij zei je moet hem wel tot de max. luchtdruk doen, maar ik had met mijn handpomp maar tot 85 psi gedaan (met handpomp gaat ook moeijlijker). Maar goed hij zit nu dus, maar dat 5 bar verhaal ben ik het dus niet mee eens want toen ging die dus nog niet automatisch goed in de velg. Toch bedankt voor de tips, groeten.
Dr Paaj

Dus een beetje vet(of whatever) doet wonderen..... :-q
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

En straks weer demonteren...
Maar nu eerst.... Fietsen!
Remo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: probeer ik iedere dag uit te laten.
Contacteer:

Als tubeless banden monteren en demonteren in "schone" omstandigheden al k*t is bedenk dan maar eens hoe het is als je in de modder ligt te klooien :-{ . Ik weet het dus.... Op den duur krijg je er echter wel handigheid in. Door veel klooien en foeteren en de hele wereld vervloeken in de modder en regen leert men. Heb je eindelijk de band weer gemonteerd dan moet je nog met een handpompje de band in de velg pompen.... uiteraard werkt de band dan niet mee met als gevolg dat je met een handpompje 6 bar aan het verpompen bent voordat je "plop" hoort. Hier spreekt een gefrustreerd mens voor degenen die het nog niet doorhadden :x .
Een paar tips:
- Geen emoties opkroppen! Gewoon schelden als het niet lukt helpt :-q !
- Gebruik !nooit! bandenlichters.
- Laat één kant van de band in de velg zitten bij demontage. Hierdoor blijft de band onder spanning waardoor je de andere kant makkelijker over de velg getrokken krijgt.
- De band in het midden van de velg (gootje) leggen bij het weer monteren helpt inderdaad!
- Probeer de band te "kneden" ofwel met je handen de band naar buiten proberen te trekken als deze niet in de velg wil springen bij het oppompen.
- Zorg voor een goede pomp en veel geduld.
When I do good, I feel good. When I do bad, I feel bad. And that's my religion.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Voor een cursus "gepast schelden tijdens bike reparaties" kan je bij OBOM tercht, stuur 'm ff een PB'tje :wink:
Remo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: probeer ik iedere dag uit te laten.
Contacteer:

Walter schreef:Voor een cursus "gepast schelden tijdens bike reparaties" kan je bij OBOM tercht, stuur 'm ff een PB'tje :wink:
Hij is er inderdaad een meester in en niet alleen bij bike-reparaties, ook bij kleding-perikelen, valpartijen, toeslaande vermoeidheid en dergelijke kan je veel van hem leren :tong . Je moet hem daarbij wel het liefst op een zeer beleefde manier blijven "voeren". Maar of je zijn uitlatingen dan kan scharen onder "gepast" schelden :~ ?????
When I do good, I feel good. When I do bad, I feel bad. And that's my religion.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Remo schreef:Maar of je zijn uitlatingen dan kan scharen onder "gepast" schelden :~ ?????
Vaak wel, gezien de situatie...


:-q
speich
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 10 november 2003, 19:03
Mijn mountainbike: matra atb-fiets
Contacteer:

Remo schreef:Als tubeless banden monteren en demonteren in "schone" omstandigheden al k*t is bedenk dan maar eens hoe het is als je in de modder ligt te klooien :-{ . Ik weet het dus.... Op den duur krijg je er echter wel handigheid in. Door veel klooien en foeteren en de hele wereld vervloeken in de modder en regen leert men. Heb je eindelijk de band weer gemonteerd dan moet je nog met een handpompje de band in de velg pompen.... uiteraard werkt de band dan niet mee met als gevolg dat je met een handpompje 6 bar aan het verpompen bent voordat je "plop" hoort. Hier spreekt een gefrustreerd mens voor degenen die het nog niet doorhadden :x .
Een paar tips:
- Geen emoties opkroppen! Gewoon schelden als het niet lukt helpt :-q !
- Gebruik !nooit! bandenlichters.
- Laat één kant van de band in de velg zitten bij demontage. Hierdoor blijft de band onder spanning waardoor je de andere kant makkelijker over de velg getrokken krijgt.
- De band in het midden van de velg (gootje) leggen bij het weer monteren helpt inderdaad!
- Probeer de band te "kneden" ofwel met je handen de band naar buiten proberen te trekken als deze niet in de velg wil springen bij het oppompen.
- Zorg voor een goede pomp en veel geduld.
Ik dacht je mag ust banden toch maar tot maximaal 4 bar oppompen. Staat er bij mij ook op! :-?
Remo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: probeer ik iedere dag uit te laten.
Contacteer:

speich schreef:Ik dacht je mag ust banden toch maar tot maximaal 4 bar oppompen. Staat er bij mij ook op! :-?
Klopt als een bus! Echter tot 6 bar doe je maar voor een paar minuten op zijn langst. Autobanden pompen ze ook altijd harder op dan eigenlijk goed voor ze is tijdens montage. Maakt dus voor een korte tijd niets uit.
When I do good, I feel good. When I do bad, I feel bad. And that's my religion.
Plaats reactie