nieuw hier; Ik ben te dik en ik wil er wat aan doen!

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
BasGrunn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: za 31 maart 2012, 21:19
Mijn mountainbike: Giant NRS customized

Dat hangt van je ketting af. Als je een 9 speed cassette hebt achter, zal er hoogstwaarschijnlijk ook een 9 speed ketting op liggen. Hier dus ook een 9 speed linkje op plaatsen.
simon-84
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: ma 13 september 2010, 18:17
Mijn mountainbike: Cube Stereo HPA 140

Tip: Bij Vriezenveen aan de meerweg tegenover de jachthaven het land in duiken. Zitten wat leuke paadjes met een mooie omgeving. Totaal niet uitdagend maar wel prachtig stukje om te fietsen. Vanuit daar kun je binnendoor richting Appelbergen etc.
zerotohero
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: do 26 juli 2012, 00:06

BasGrunn schreef:Dat hangt van je ketting af. Als je een 9 speed cassette hebt achter, zal er hoogstwaarschijnlijk ook een 9 speed ketting op liggen. Hier dus ook een 9 speed linkje op plaatsen.
Dat snap ik Bas, maar hoe kom ik er achter welke speed casette ik heb?

Deze mtb heb ik, maar hier wordt het niet vermeld in de specs volgens mij.
http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... ve-6-0/955" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan ik het ergens op de fiets zelf zien?
simon-84 schreef:Tip: Bij Vriezenveen aan de meerweg tegenover de jachthaven het land in duiken. Zitten wat leuke paadjes met een mooie omgeving. Totaal niet uitdagend maar wel prachtig stukje om te fietsen. Vanuit daar kun je binnendoor richting Appelbergen etc.
Ik ken de omgeving van Vriezenveen wel. Erg mooi gebied daar inderdaad! Heb er ook wel eens geroeid en gekanood, prachtig..
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

zerotohero schreef: Dat snap ik Bas, maar hoe kom ik er achter welke speed casette ik heb?
"Gewoon" het aantal tandkransjes achter tellen ... !

(PS 27 versnellingen ~ 27/3 = 9 speed)
zerotohero
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: do 26 juli 2012, 00:06

Remy_ams100 schreef:
zerotohero schreef: Dat snap ik Bas, maar hoe kom ik er achter welke speed casette ik heb?
"Gewoon" het aantal tandkransjes achter tellen ... !

(PS 27 versnellingen ~ 27/3 = 9 speed)
Haha, als ik wist dat het zo makkelijk was. Tja ik ben een "beginner" he!
Thx Remy
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

:D

No problem ... , iedereen begint eenmaal als newbie :D
zerotohero
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: do 26 juli 2012, 00:06

Vandaag ben ik weer op pad geweest met de MTB. De 5e keer deze week en ik wou eigenlijk eerst niet gaan, om wat rust te pakken. Maar ik kon mezelf niet bedwingen en wou even een korte tour doen door de bossen.

Dit had ik echter beter niet kunnen doen, want niet alleen ben ik zwaar op me bek gegaan de bosjes in (ik ging naar beneden en had te lang de voorrem ingedrukt... beginners mistake!) maar ik ben ook nog eens mijn achterwiel kwijt geraakt nadat ik gevallen was. Belachelijk dat dit zo makkelijk los kwam want het was echt geen harde smakkerd ofzo... Blijkbaar heeft fietssportief of de fabriek dit wiel niet goed vastgezet. Ik had dit natuurlijk moeten nakijken, maar naïef als ik ben ging ik er vanuit dat dit wiel standaard wel goed gemonteerd is en stevig vast zit. Ik had er eerder namelijk ook niks van gemerkt dat die los zat.

Zie (onscherpe) foto:

Afbeelding

Vervolgens ben ik meer dan een half uur bezig geweest om dit wiel er weer op te krijgen en de ketting weer goed op de casette te plaatsen. Daarna het wiel met veel kracht weer vast gezet en nu zit die als het goed is weer lekker stevig. Wel merk ik dat de rem nu een heel klein beetje aanloopt. Ik weet niet of daar nog wat aan te doen is?

Op wat schrammen na en een wat stijve nek valt het verder gelukkig mee hoor.

Ook heb ik trouwens een kettingpons en zo'n shimano powerlink (9speed) aangeschaft. Dus ik laat tzt nog wel even weten hoe noob vriendelijk zo'n powerlink is als ik hem erop gezet heb.
BasGrunn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: za 31 maart 2012, 21:19
Mijn mountainbike: Giant NRS customized

Jeemig, je hebt je vuurdoop dus gehad met een flinke smakkerd maken. Maar goed dat je je wiel weer teruggevonden hebt en dat alles nog werkt. Ik vind het wel bizar dat je je hele achterwiel bent kwijt geraakt. Ik zou je hele fiets maar even nalopen op loszittende onderdelen.
simon-84
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: ma 13 september 2010, 18:17
Mijn mountainbike: Cube Stereo HPA 140

Heftig momentje, wees blij dat het goed is afgelopen. Daarbij een wijze les: ga er niet vanuit dat alles aan je fiets goed vast gedraaid zit bij aflevering. Loop geregeld alles even bij langs: zo weet je zeker dat je op je fiets kunt vertrouwen.
zerotohero
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: do 26 juli 2012, 00:06

BasGrunn schreef:Jeemig, je hebt je vuurdoop dus gehad met een flinke smakkerd maken. Maar goed dat je je wiel weer teruggevonden hebt en dat alles nog werkt. Ik vind het wel bizar dat je je hele achterwiel bent kwijt geraakt. Ik zou je hele fiets maar even nalopen op loszittende onderdelen.
simon-84 schreef:Heftig momentje, wees blij dat het goed is afgelopen. Daarbij een wijze les: ga er niet vanuit dat alles aan je fiets goed vast gedraaid zit bij aflevering. Loop geregeld alles even bij langs: zo weet je zeker dat je op je fiets kunt vertrouwen.
Ik heb inderdaad alle schroeven en bouten gecontroleerd en goed vastgedraaid (niet TE vast, maar stevig)
Was wel even schrikken, maar morgen stap ik gewoon weer op de fiets hoor!;)
simon-84
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: ma 13 september 2010, 18:17
Mijn mountainbike: Cube Stereo HPA 140

Als je zo doorzet heb je over 3 maand een conditie als een paard :winkie:
pee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: vr 12 juni 2009, 09:51
Mijn mountainbike: Cannondale Flash F1

Of je bent overtraind :)

Ondanks de smiley bedoel ik dat serieus, 2 a 3x per week trainen is in het begin meer dan genoeg om met sprongen vooruit te gaan, en tegelijkertijd je lijf genoeg rust te geven om te herstellen en aan de inspanning te wennen.
Talent is net als juni, het verschil tussen mei en juli
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

pee schreef:Of je bent overtraind :)

Ondanks de smiley bedoel ik dat serieus, 2 a 3x per week trainen is in het begin meer dan genoeg om met sprongen vooruit te gaan, en tegelijkertijd je lijf genoeg rust te geven om te herstellen en aan de inspanning te wennen.

ook ik net begonnen met biken.. Is het idd waar dat je beter 2 dagen "rust" kunt hebben voordat je er weer op uit trekt?
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022

Luister gewoon naar je lijf. 3/4 pw x is al behoorlijk wat !

cluc
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18Cube 29 Reaction GTC pro ,
Scott Scale 925 2018
+ trek supercaliber 9.7 black 2022
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Mijn lijf is er weer klaar voor :tong
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Plaats reactie