Het algemene Voorsteltopic voor (nieuwe) forumgebruikers

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Varttaanen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 14:12
Mijn mountainbike: is old school

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, en sinds kort een wat oudere bike kunnen overnemen voor gratis. Super om mee te beginnen en deze hobby te ontdekken. Heb er al een en ander aan vervangen en hoop hier meer te kunnen leren.

Zal m’n vragen en foto’s in het juiste topic stellen, maar hier alvast een voorproefje:

Gazelle Alu Lite Impulse uit 2005
‘Oude stijl’ dus:
26” wielen
Ongeveer 1045 mm wielbasis
V-brake achter en schijfrem voor

En heb zowaar een specblad kunnen achterhalen via de Gazelle klantenservice.
Beginner met een oud beestje: '05 Gazelle Impulse 26"
Sherlockspringer
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: di 23 februari 2021, 12:50
Mijn mountainbike: Grand Canyon 8

Hoi allemaal, na een paar maanden meegelurkt te hebben (en een enkel berichtje geplaatst) vind ik dat het toch wel tijd wordt om mezelf voor te stellen. Ik ben Jerry, woonachtig in Middelburg.
Ik heb nu iets meer dan twee jaar een mountainbike, een 2e hands Cube Attention Comp line, waarvan ik vermoed dat hij uit 2013 komt. Zo heb ik hem gekocht:
Afbeelding

Afbeelding
En dit is de meest recente foto waar je de fiets nog op ziet. Inmiddels heb ik het volgende aan de fiets aangepast:
• Nieuw XT crankstel en Bottom bracket
• Remleiding achter vervangen en opnieuw gebleed (zat een knikje in de originele)
• Bar-ends gemonteerd (ik zou dat nu niet meer doen, maar ik haal ze er ook niet af)
• Dropper gemonteerd
• Racing Ralph/Ray combo
• Andere trappers (eerst SPD, inmiddels flats -> die staan nog niet op de foto)
• Nieuwe voorvork (Rockshox Recon solo air -> ook nog niet op de foto)
• Frametasje ipv zadeltasje
Nu stop ik met ‘upgraden’, ik ga nu eens sparen voor een nieuwe. Tegen de tijd dat ik genoeg gespaard heb zijn ze vast ook wel weer leverbaar...

Aangezien ik in Middelburg woon ben ik voornamelijk op De Belt te vinden, en als het wat minder weer is ga ik graag naar Westenschouwen. De route langs de kust bij Vlissingen rij ik ook regelmatig, evenals de routes op de Kalmthoutse heide. Verder heb ik al aardig wat leuke tracks in Nederland van dichtbij bekeken; Amerongen, Leersum, Rhenen, Lochem, Vorden, Dorst, Bergen-op-Zoom en dan ben ik er vast nog wel wat vergeten.
Ik heb 1 keer een begeleide tocht gedaan, mede daardoor wil ik ook graag nog een clinic gaan doen om mijn techniek (en dat van de rest van mijn gezin) te verbeteren.
Laatst gewijzigd door Sherlockspringer op ma 19 juli 2021, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

Hallo, forumleden.

Na een tijdje stiekem mee te hebben gelezen en al eens om hulp/advies te hebben gevraagd word het tijd om me voor te stellen.

Ik ben pieter ben 30 jaar en kon uit omgeving drachten. Ik heb een tijdje een fiets geleend en zodoende er achter gekomen dat mountenbiken toch wel heel leuk is. Deze fiets was echter te klein en het schakelen liet nog wel eens op zich wachten. Tijd voor een eigen dus! Na een lange zoektocht heb ik vandaag mij eerste eigen mtb in ontvangst mogen nemen, een cube attention sl.

Ik zal vooral de routes fietsen rond beetsterzwaag en appelscha.

Mvg pieter
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
LarsdeZweed
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 25 juli 2021, 09:40

Lars, zuid Limburg, bakfietsen, vrije school, kunst, fietsen, koken
Tegelhandel, Design, Artist
aka de Zweed/the Monk/rustige
SBG
Gebruikersavatar
Reier
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 26 juli 2021, 17:50

Hallo iedereen,

Omdat ik binnenkort een lekker zittend beroep ga uitvoeren wordt het tijd voor een nieuwe sport.
Omdat ik heel wisselend werk kan ik mijn oude sporten niet meer beoefenen en is mijn oog op mountainbiken gevallen.

Ik heb onlangs een mooie fiets kunnen overnemen en ga me nu stap voor stap verdiepen in het wereldje.

Ik woon in Scherpenzeel (GLD) en kan dus prachtig fietsen in de omgeving, daarnaast hoop ik ook veel te kunnen opsteken op dit forum.

mvg,

Reier
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Ik zie dat ik mij nog niet had voorgesteld. Tijd terug (2017) aangemeld met wat beginnersvragen op dit forum omdat ik net was begonnen met MTB en nu weer terug op dit forum :D

Ben een recreant, meestal XC op de veluwe en soms een lichte singletrack. Ik heb toen een tweedehands Cube AMS Race uit 2013 gekocht die weinig was gebruikt. Beetje een overkill voor mijn niveau maar wel een fijne fiets.

Nu begin ik, na een paar jaar fietsen, met vervangen van onderdelen zoals ketting, derailleur wieltjes en remblokjes :-q

plaatje van internet van hetzelfde model/kleur

Afbeelding
MrG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 27 juli 2021, 15:37
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

Ook even een kleine voorstel.

Een maandje of 3 geleden begonnen met MTB'en. Ik was op zoek om naast het hardlopen nog iets meer te gaan doen. Getwijfeld tussen wielrennen en MTB'en. Aangezien wielrennen qua intensiteit en monotoomheid veel lijkt op hardlopen gekozen voor de MTB.
En wat een keuze was dat zeg. Kan ondertussen zeggen dat ik liever op de fiets stap dan dat ik mijn loopschoenen aantrek.

In het begin me aardig vergist in het technische karakter van de sport en dat moeten bekopen met aardig wat schaafjes en flinke blauwe plekken. Maar met vallen en opstaan toch een aardige leercurve doorgemaakt. Ondertussen ook wat aardige parcoursjes opgezocht waaronder Amerongen, Hoge en lage Vuursche, Groesbeek en de plaatselijke ronde in Sint Oedenrode (Vresselse Bos).

Zo verslingerd ondertussen dat de fiets van t weekend ook mee op vakantie gaat naar Frankrijk en Spanje.

Groeten Gijs
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

Hi allemaal.

Recent besloten toch ook maar eens over die mountainbike paadjes te willen fietsen waar ik af en toe langs kom als ik een rondje doe op de stadsfiets en dat dat op genoemde stadsfiets niet zo'n goed idee is. Voor enkele tientjes een fiets over kunnen nemen van iemand waar nog een flinke stapel gesleutel aan gaat zitten voordat ik daarmee de weg op kan, maar ook dat is een leuke hobby en ik wil zoveel mogelijk zelf gaan doen.

Betreft een Barthezz frame (hardtail) met 26 inch wielen. Voor en achter Shimano Deore derailleurs, RockShox Dart 3 geveerde voorvork, Magura HS33 hydraulische velg remmen.

Ik zal zo nog een apart topic aanmaken om verder advies te vragen en uit te leggen wat er allemaal moet gebeuren.
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Naam: Robby
Status: Beginner :D

In mijn omgeving zijn er voldoende mooie routes om te MTB'en. Vandaag nieuwe fiets opgehaald en stukje geprobeerd. Voelt goed aan.
Morgen een blauwe route van 29 KM gepland op de Sallandse Heuvelrug.
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
EraZor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 18:48

Hallo!
Lees al een tijdje mee hier, maar nét m’n eerste topic gepost. Ook maar ff voorstellen dus.

Woon in t midden van t land en begin dit jaar beginnen met mtb’en.

Een simpele gebruikte (2020) Trek Marlin 5 aangeschaft om te kijken of t wat voor me was. Dat bleek zeker t geval, dus al snel de Marlin 5 verwisseld voor een (iets) serieuzere gebruikte (2020) Cube Reaction Race.

Ruim 1000 km gemaakt (voornamelijk op de UHR) sinds maart van dit jaar, dus nét de stap gemaakt naar een nieuwe Cannondale F-Si Carbon 4.

Zit momenteel 3-4x per week op de fiets, dus je kunt wel stellen dat ik enthousiast ben!
jmdp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 augustus 2021, 20:45
Mijn mountainbike: 429

Al een poosje aan het lurken en nu toch een account gemaakt zodat ik af en toe een vraagje kan stellen of kan reageren op andere topics.

Even voorstellen: vanaf 1987 op de mountainbike, m'n eerste MTB was een Giant Escaper, die bij Wim Kok (Utrecht) in de etalage stond te glimmen. Tot 2010 fanatiek gefietst (na de Giant zijn er vele gevolgd...), regelmatig in de Alpen, waarvan drie keer in Champcella, geweest en vier keer in de US (o.a. Moab, Durango en Crested Butte).
Begin vorig jaar twee van de drie old-skool (26") fietsen van de hand gedaan en, na proberen van een aantal fietsen, een Epic Pro aangeschaft.
Ik rijd nu drie of vier keer per week m'n rondjes op de fantastische routes van de UHR (waarvoor dank!); vooral Zeist, Austerlitz, Den Treek, Henschoten, Amerongen en Leersum (de laatste twee vandaag nog).
Woon in Maarn, dat verklaart waarschijnlijk de voorkeur voor die routes :-D
Strong, light, cheap: pick two.
joukernaut
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 augustus 2021, 10:48

Hallo allemaal,

Ik ben door surfen op dit forum terecht gekomen en heb gelijk maar een account aangemaakt om vragen te kunnen stellen en dergelijke. Ik ben eind 2020 door mijn buurman enthousiast gemaakt en heb destijds direct maar een fiets gekocht wegens het gebrekkige vooruitzicht op levering van fietsen . Het is een Rockrider xc500 met 27.5" wielen en dat bevalt tot op heden prima. Ik fiets inmiddels sinds April wekelijks rond de 40km op de routes van Nijmegen/Mook/Groesbeek, heerlijk!
Mountainbiken heeft alles wat ik mis in wielrennen en heeft alles dat me tegenstaat aan wielrennen niet. Ik ben dus weer een sportieve hobby rijker en voorzie dat dit steeds verder uitgebreid zal worden.
Shendrea
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 19 juli 2021, 18:16

Dag allemaal. Even voorstellen.

Ik ben Gerben, Long time lurker :p

Ik woon in Utrecht en ben sinds kort weer begonnen met MTBen. Heb een hardtail gekocht en afgelopen zomer Zeist/Austerlitz/Lage-Hoge Vuursche wezen onveilig maken. Ben gelijk ook weer onwijs aan het sleutelen geslagen. Mn broer noemt me altijd de materiaalman (ja ook omdat vroeger mn conditie wat minder was :p). Vind het maken van fietsen en het internet/winkels af struinen voor onderdelen e.d. zeker een leuk onderdeel van de hobby.

Heb nu een GT Avalanche. Maar ben al op zoek naar een Fully. Scott Genius als het even kan. Maar niet zo makkelijk te vinden voor een normale prijs :)

Wellicht tot ziens ergens in het bos!
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

wat is er mis met die avalanche dan?
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
Zodiac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: za 4 september 2021, 14:25
Mijn mountainbike: Scott Spark RC Team - Red Scott Scale 965

Ook ik stel mij netjes voor.
Ik ben Jan, 64 lentes uit Tilburg en woon dicht bij het Stadsbos 013 parcours waar ik stiekum een stukje met mijn trekking bike overheen ging. Dat is een uitdaging die ik wel verder wilde aangaan. Ik fiets in de regel de langere tochten over de weg en soms onverhard maar niks extreems. Om door de herfst en winter te komen een alternatief gezocht voor de 80 en 90+ km tochten en dat zou MTB kunnen zijn.
Deze week een MTB clinic gedaan en door het gebied van de Duiventil en Dorst gereden. Dat smaakte naar meer. Ik wacht nu op de levering van mijn SCOTT Scale 965 voorzien voor 1 november / 1 januari. FF wachten nog en dan kan ik van start.
Gr Jan
Met remmen kom je niet verder.
Plaats reactie