Het algemene Voorsteltopic voor (nieuwe) forumgebruikers

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Dutchvader
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 2 september 2020, 13:58

Hallo allemaal,

Mijn echte naam is Maarten, 59 jaar uit Almelo.
Wil op deze leeftijd gaan beginnen met mountainbiken. Zit nu in de oriënteer-fase, dus heel veel lezen, filmpjes kijken en proberen adviezen te onthouden. :D
Wil eerst eens een hardtail huren en er mee spelen voordat ik er een voor mezelf ga kopen.

Als ik het goed heb zijn er in Almelo geen echte trails, wel in Wierden heb ik gezien. Zijn er wel mogelijkheden om te oefenen in Almelo?
Nu vraag ik me af of er in Almelo mtb-ers zijn die ofwel in groepsverband of wel individueel een absolute beginner kunnen/willen helpen bij de eerste stappen.
Ik wil voorkomen dat ik op een trail ga rijden, en door mijn lage tempo en slechte technieken anderen in de weg zou rijden.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Dutchvader schreef: vr 4 september 2020, 14:57 Hallo allemaal,

Mijn echte naam is Maarten, 59 jaar uit Almelo.
Wil op deze leeftijd gaan beginnen met mountainbiken. Zit nu in de oriënteer-fase, dus heel veel lezen, filmpjes kijken en proberen adviezen te onthouden. :D
Wil eerst eens een hardtail huren en er mee spelen voordat ik er een voor mezelf ga kopen.

Als ik het goed heb zijn er in Almelo geen echte trails, wel in Wierden heb ik gezien. Zijn er wel mogelijkheden om te oefenen in Almelo?
Nu vraag ik me af of er in Almelo mtb-ers zijn die ofwel in groepsverband of wel individueel een absolute beginner kunnen/willen helpen bij de eerste stappen.
Ik wil voorkomen dat ik op een trail ga rijden, en door mijn lage tempo en slechte technieken anderen in de weg zou rijden.

Hallo Maarten,

In Almelo is voor zover ik weet niet veel te vinden. Ik kom zelf uit Wierden en de route Wierden is uitstekend geschikt voor beginners. Maak je vooral geen zorgen over je snelheid of gebrek aan techniek. Mensen hebben al zoveel haast tegenwoordig, laat ze maar lekker even wachten. Op de route Wierden is er ook genoeg ruimte om mensen er langs te laten. Gewoon beginnen. Wat je ook zou kunnen doen is beginnen bij het lageveld en dat rondje een keer of wat doen. Dat doe ik vaak als ik weinig tijd heb. Is het meest "spannende" stukje van Wierden maar heel goed te doen voor jong en oud. En een rondje fiets je ergens tussen de 10 en 20 min (afhankelijk van je snelheid e.d.). Dus kun je meerdere keren rond om te oefenen.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Klitse schreef: vr 4 september 2020, 15:16
Dutchvader schreef: vr 4 september 2020, 14:57 Hallo allemaal,

Mijn echte naam is Maarten, 59 jaar uit Almelo.
Wil op deze leeftijd gaan beginnen met mountainbiken. Zit nu in de oriënteer-fase, dus heel veel lezen, filmpjes kijken en proberen adviezen te onthouden. :D
Wil eerst eens een hardtail huren en er mee spelen voordat ik er een voor mezelf ga kopen.

Als ik het goed heb zijn er in Almelo geen echte trails, wel in Wierden heb ik gezien. Zijn er wel mogelijkheden om te oefenen in Almelo?
Nu vraag ik me af of er in Almelo mtb-ers zijn die ofwel in groepsverband of wel individueel een absolute beginner kunnen/willen helpen bij de eerste stappen.
Ik wil voorkomen dat ik op een trail ga rijden, en door mijn lage tempo en slechte technieken anderen in de weg zou rijden.

Hallo Maarten,

In Almelo is voor zover ik weet niet veel te vinden. Ik kom zelf uit Wierden en de route Wierden is uitstekend geschikt voor beginners. Maak je vooral geen zorgen over je snelheid of gebrek aan techniek. Mensen hebben al zoveel haast tegenwoordig, laat ze maar lekker even wachten. Op de route Wierden is er ook genoeg ruimte om mensen er langs te laten. Gewoon beginnen. Wat je ook zou kunnen doen is beginnen bij het lageveld en dat rondje een keer of wat doen. Dat doe ik vaak als ik weinig tijd heb. Is het meest "spannende" stukje van Wierden maar heel goed te doen voor jong en oud. En een rondje fiets je ergens tussen de 10 en 20 min (afhankelijk van je snelheid e.d.). Dus kun je meerdere keren rond om te oefenen.
Wierden is best wel een leuk rondje. Niet heel technisch maar wel gevarieerd en mooie omgeving.
Verder heeft Almelo 2 mtb verenigingen als ik het goed heb. Ruiten drie en zwaluwen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
RetroRagger
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: za 5 september 2020, 19:12

Hallo allen, ik ben een jaar of 20 geleden begonnen met MTB-en. Ik kocht een Raleigh cro-mo III op marktplaats voor 50 gulden. Er zat deore en XT-spul op. Ik wist dat het wel aardig was, maar met die prijs dacht ik nog 'ach, ik kan altijd nog upgraden of een nieuwe MTB kopen'.

Je raadt het al: intussen is het beestje er nog steeds. Ik heb eens een bandje vervangen, de v-brakes vernieuwd, maar verder blijft ie uiterst betrouwbaar. Het gebrek aan vering heb ik nooit ervaren, behalve tijdens een vakantie in de Ardennen waar ik dagelijks 5 uur in het bos op de fiets zat. (O die afdalingen, ik zou het niet meer durven!). Ik reeg wel een beetje last van mijn polsen

De jaren vliegen voorbij, en nu heb ik een kind van 10 dat verlekkerd naar mijn fiets kijkt. De fiets is nog te groot, maar omdat ik op zoek ben naar iets waar hij een paar jaar plezier van kan hebben, kwam ik hier terecht. Wat een informatie is er te vinden, fijn! Ik merk in mijn fietstocht voor het kind dat het lastig is iets van behoorlijke kwaliteit te vinden in die maat. Maar dat is voer voor een ander topic!

Ik verheug me op tochtjes door het bos met het nageslacht en hopelijk krijgt hij het virus ook te pakken
NielsW
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 18:00
Mijn mountainbike: Kona Honzo (2021)

Hallo allemaal,

Ik ben Niels, 47 jaar en fiets sinds een jaar of 6 regelmatig (of af en toe) in de buurt van Velp rond. Op MTB ( Kona Honzo), Gravel ( cannondale Topstone) en ook wel eens op de weg. Ik lees al een tijdje mee , maar heb nu maar eens de moeit egenomen te registreren om ook mee te kunnen praten over bijvoorbeeld de route veluwezoom.

Ik fiets meestal alleen en zal dat ook wel regelmatig blijven doen. Ik zal ook wel eens een topic in let's ride openen om te kijken of er meer mensen zijn die ook wel eens samen een rondje willen rijden. Wel zo gezellig, leerzaam en na een mooie duik afgelopen week misschien ook wel verstandig.
ThomasJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 10 september 2020, 12:40

Goedemiddag,

Ik ben Thomas. Ik ben onlangs begonnen met mountainbiken. Ben dus een beginner en van plan dat te blijven ;-). Ik rijd circa 2x per maand een trail op de Utrechtse heuvelrug. Ik rijd op een Cube Analog.
Tijl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 9 september 2020, 14:02

Hallo Allen, ik ben Tijl en ga na 15 jaar (toen 24, nu 39) weer beginnen aan mountainbiken. Na veel hardgelopen te hebben ben ik daar meer dan klaar mee en pak fietsen op als sport. Ik ben druk bezig met de selectie van de juiste fiets en heb ik vele vragen. Gezien het karakter van dit deel van het forum heb ik de vragen elders weggeschreven ( viewtopic.php?f=3&t=147676.
Paratrooper
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 11 juni 2019, 21:59

Hallo
Ik hoop via deze site mede montaque gebruikers te vinden waarmee ik ervaringen en tips mee kan delen. Ik gebruik de paratrooper met bagagedrager/rack Voor woon/werk/trein en fun. En sinds ik de fiets heb laat ik de auto zo veel mogelijk staan. Ja baal er zelfs van als ik met de auto moet gaan. Ik kan beide kanten op zowel stad als als natuur. Maar ben geen ragger al zal ik dat het heus nog wel eens doen. Iemand al eens door natuur gebied Swalmen Sittard via Duitsland gereden? 65 km Dat heb ik gelopen. En ga dat ook met mijn paratrooper doen. Een als ik dan ik Sittard ben. Op station fiets vouwen en de trein in, een naar huis. Zo gebruik ik mijn fiets het liefste.
NoMercy285
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 24 september 2020, 12:14

Hallo,

Ik heb tien jaar geleden een aantal jaar gemountainbiked, toen drie jaar niet meer en nu sinds een jaar of 3 wel weer. Het was tijd voor een nieuwe fiets, en wegens gezondheidsredenen is dit een E-MTB (Rockrider E-ST900) geworden. Ik kan wel fietsen op een normale MTB echter niet lang/ver met veel hoogtemeters, en aangezien ik vooral voor mijn plezier fiets (in Zuid-Limburg) is de keuze op meeste lol gevallen in plaats van meest sportief. Op deze fiets rij ik dan ook eenmaal ca. 50km en eenmaal ca. 75km per week. Inmiddels in 5 maanden meer dan 2500km gefietst op deze fiets.

Waar fiets ik? Op de vaste routes in Zuid-Limburg. Ik woon centraal en kan alle routes op de fiets aanrijden. Favorieten zijn Brunssummerheide+Landgraaf, Gulpen+Vijlen en Valkenburgroutes(+Meerssen) of WIndraak. Ik doe niet aan wedstrijden/toertochten.

Overigens lees ik al lang mee op dit forum maar vond het tijd om mezelf ook eens in discussies te mengen (vooral route gerelateerd).
Peugeotto
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 6 oktober 2020, 12:13

Hi allen! Ik ben Savannah, 24 jaar en ben recentelijk verhuisd naar Velp.
Ik ben niet echt het sportieve type, maar heb afgelopen zomer met een groepje vrienden gemountainbiked in Utrecht en dat vond ik toch wel erg leuk! Dit weekend heb ik met m'n pa een fiets gekocht (DEED FLAME 294 29") om mee te beginnen. Volgende stop is de Decathlon voor wat betere kleding.

Mijn kennis over fietsen laat nog wat te wensen over maar ik heb er zin in om er meer over te leren! :D
Nickos
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 5 oktober 2020, 09:53

Hi,

Ik ben Nicky, 45 jaar en sinds 3 jaar woonachtig in Tilburg. Jaren geleden fanatiek op de MTB gezeten en na allerlei sporten gedaan te hebben toch maar weer een MTB gekocht. Het is een rode Trek Marlin 7 geworden omdat ik altijd veel schik heb gehad met vorige Trek-fietsen. Gisteren heb ik na veel zoeken, twijfel tussen flat pedal, SPD of een combi hiervan, een setje rode Crankbrothers Double Shot 1-pedalen op de bike gemonteerd. Alleen bleek bij het monteren van de cleats op de schoenen er geen plaatje bij te zitten zodat ik morgen even naar de winkel moet om deze te halen.... :roll:
Hopelijk haal ik hier veel kennis weg en kan ik leuke routes ontdekken.
Niettemin
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 12 oktober 2020, 16:44

Hallo, Ik ben Niettemin. Ik ben 32, woonachtig in Utrecht en heb een bulls mtb.
Daarnaast hou ik van barbecue en gezelligheid.
Lakeman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 13 oktober 2020, 08:58

Hoi, Lakeman 25 jaar oud uit Brabant. Momenteel aan het oriënteren op een vervangende fiets dus hier wat advies nodig.
Tim1992
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 14 oktober 2020, 18:47

Hallo,

Ik ben Tim, woonachtig in Hardenberg OV en 28 jaar.

Vroeger als basisschool scholier heb ik altijd een mountainbike gehad. Toen behoorlijk de bink met een Giant, voorvering en een 3x9 groepenset wat destijds uniek was :) Aangezien ik elke dag z'n 8 KM moest fietsen was een mountainbike met 27 versnellingen top. Daarnaast ligt er in de omgeving van Hardenberg een mooie ATB route welke ik vroeger veel gefietst hebt.

Na jaren lang geen ATB fiets meer te hebben aangeraakt begint het toch weer te kriebelen. Enkele vrienden zijn begonnen met wielrennen en mountainbiken waardoor ik ook graag weer is wil "proberen". Tevens heeft hebben mijn zoontjes van 4 en 6 de smaak ook te pakken en pakken geregeld een klein cross bosje hier in de buurt. De een op een 22 inch B-Twin en de ander een 24inch Specialized met 3x7 wat al een leuk begin is.

De komende tijd ga ik mij dus verdiepen in alle nieuwe technische snufjes en opzoek naar een 2e hands ATB op marktplaats. Aangezien het budget niet groot is <200 wordt het dus even goed speuren om iets te vinden wat goed genoeg is om enkele routes te proberen. Uiteraard had ik liever een mooie Canyon of Cube van 800-900 gepakt, maar dat zit er nu (nog) even niet in. De routes zullen de Oldemeijer ATB route zijn alsmede Lemelerberg en Holterberg. Maar eerst maar weer is oefenen :)
Mtbbrielle26
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 15 oktober 2020, 20:23

Hey allen

Mijn naam is hans ben 26 jaar oud en woonachtig in brielle zuid Holland.

Heb vroeger altijd een mtb gehad en deed het graag nu een aantal jaar niet meer gefietst maar wil het graag weer op pakken ben aan het zoeken naar een 2e hands fiets op mp en daarna naar een of meerdere mensen om in de buurt mee op pad te gaan.

Groetjes
Plaats reactie