Het algemene Voorsteltopic voor (nieuwe) forumgebruikers

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
jvdpol
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 11 juni 2020, 16:32

Ook ik ga eraan geloven. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eerste rondje over de groene mtb route in de Loonse en Drunense duinen gemaakt. Erg gaaf en verslavend om te doen.
Omdat er klaarblijkelijk meer mensen gaan mountainbiken ( :wink: ) is er bij vrijwel geen enkele fietsenmaker meer voorraad in het betaalbare segment. Ik heb daarom op Marktplaats een Merida Matss Lite 26" met Shimano Deore XT afwerking voor weinig op de kop getikt. (framemaat is denk ik net iets te groot, maar ja je kunt niet alles hebben)
Kan ik mooi de komende maanden wat ervaring opdoen en als het me goed bevalt in het najaar op zoek gaan naar iets nieuws of jonge occasion.

Ervaring heb ik nog weinig, dus mocht iemand nog tips hebben voor deze fiets en het rijden in de duinen dan hoor ik het graag! :-D

Afbeelding

Joris
djowel
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 14 juni 2020, 23:44

Hoi! Ik ben Joël. 36 jaar en woonachtig ergens onder de rook van Rotterdam.
Afgelopen voorjaarsvakantie heb mijn eerste rondje Loonse en Druunse Duinen gedaan en sindsdien helemaal besmet met het MTB virus. Vanwege die andere virus kan ik voorlopig mijn huidige sport (Braziliaans Jiu-Jitsu) niet beoefenen en heb dus besloten helemaal voor het mountainbiken te gaan.

Omdat ik het leuk vind om te sleutelen, heb ik besloten mijn eerste fiets zelf in elkaar te bouwen, op basis van een Dartmoor Primal 27,5.
De eerste onderdelen heb ik al in huis, maar er is nog veel te leren aan onderdelen kennis. De rest zal snel binnen komen.
De build zal zeker in de sys gepost worden.

Gevoed door de nodige trail en enduro YT filmpjes, spreekt mij die technische en trail-achtige stijl meer aan, dan als een beest achter de snelste tijd aan te gaan.
Ik realiseer me goed dat Nederland geen Trail/Enduro walhalla is en ben dus hier lid geworden om er achter te komen wat mogelijk en relevant is in mountenbikend Nederland.
Gebruikersavatar
Econz
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 21 juni 2020, 16:24
Mijn mountainbike: Sensa Alura LTD 2020

Goedendag allemaal,

Zoals de rest hier zal ik me ook even voorstellen.

Mijn naam is Danny, ik ben 43 jaar, getrouwd met de liefste vrouw en we hebben samen een zoon van 12 jaar en we wonen in het mooie Swalmen, gemeente Roermond (Limburg).
Ik ben nog niet zolang geleden begonnen met mtb, maar man wat is dit verslavend.
Heerlijk om door de bossen of langs het water te knallen.

Zo heb ik een paar maandjes geleden een hele goedkope budget mtb gekocht van nog geen 200 euro, gewoon om te kijken of het mountainbiken wel iets voor mij zou zijn. De mtb doet z'n werk, maar het is dus echt geen bike om wat heftigere trails te doen.
Een aantal weken geleden heb ik een Sensa Livigno Evo Tour 2020 besteld en krijg deze (eindelijk) in week 27 geleverd, na een paar weken uitstel van de leverancier.
Dit model is een fijne mtb om een tijdje vooruit te komen. Hierna ga ik me focussen op nog iets beters.
Maar voor nu is dit prima voor mij.

Ik ben eigenlijk vorig jaar september begonnen met sporten, toen ik lichamelijk wat klachten kreeg en erachter kwam dat ik toch veel te zwaar was door te veel en te vet eten met de nodige tussendoortjes en blikken cola e.d.
Op dat moment was ik ook niet meer vooruit te branden.
Ik woog 102 kilo en dat voor iemand die maar 171 cm groot is, veel te veel dus.

Zo ben ik begonnen met 3 keer per week crosstrainen, daarnaast is er wat fitness bij gekomen en sinds kort dus ook begonnen met mtb en dat bevalt me super goed.
Inmiddels ben ik 26 kilo afgevallen, eet gezond doordat ik mijn complete patroon heb veranderd en sport dus genoeg.
Ik moet zeggen dat ik me super fit voel.

En daarbij ben ik dus heel blij met mijn nieuwe hobby: MTB

Nu ben ik er ook achter gekomen dat ik eigenlijk op een perfecte plek woon als het om mtb tracks en trails gaat.
Ik woon vlak aan het bos dat grotendeels in Duitsland ligt en dat vogelvlucht zo'n 25 kilometer lang is van noord naar zuid en pakweg zo'n 5 a 6 kilometer breed is.

Ik heb het hier over het Brachter Walt, Elmpter Schwalmbruch en het Nationaal Park de Meinweg.
Je hebt hier prachtige tracks en trails, variërend van relax naar meer dan heftig.

Hier ben ik de laatste tijd dus veel te vinden en vele andere bikers weten deze plekjes ook te vinden.
Maar ik vind het ook prachtig om de trackjes naast de maas te nemen. Zo kom je langs de maas bij de Rijkel en verderop in Belfeld ook leuke padjes tegen.

Genoeg geklets, ik hoop dat ik hier nog vele dingen kan leren van jullie wat betreft mtb.

Tot ziens! :-q
Britt1998
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 26 juni 2020, 09:10

Goedemorgen!

Mijn naam is Britt, 21 jaar oud en woonachting in de omgeving van Arnhem.

Ik hoop hier een hoop informatie op te doen omtrent het mountainbiken. :-D

Groetjes!
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Ik ben Marco 48jr en zoals mijn forum naam al doet vermoeden All-round DJ en werkzaam als accountmanager in het dagelijkse leven.

Hobby's:

DJ-en wat ik al zo'n 30 jaar doe op professionele wijze, dat wil zeggen ik verzorg feesten en partijen naast mijn baan.
Fitnessen (nu even wat minder aangezien de sportschool dicht is)
En sinds een week of 3 samen met mijn vrouw beiden een nieuwe fiets gekocht en na een aantal jaren het mountainbiken weer opgepakt.

We zijn voornemens in eerste instantie te gaan fietsen in de omgeving Tilburg waar wij wonen.
We zijn nu begonnen met de stadsbos 013 route, erg leuk en verslavend om te doen.

Ik hoop op dit forum mijn kennis en ervaringen te opdoen, delen en wellicht wat gelijk gestemden en fietsmaatjes uit de regio te kunnen ontmoeten.

Afbeelding
KJ Veslinga
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 30 juli 2020, 18:03

Beste MTB ers,

Ik ben Klaasjan Veslinga uit Makkum, Friesland. Mijn MTB ervaring is Shoorl, Robbenoordbos en Gaasterland. Dit nog op een red bull 26 inch met deore groep van rosé versand. Oldskool en mooie kwaliteit.
Heb 4 kids en wil mijn sport overbrengen naar hen. Zelf doe ik aan hardlopen, sloeproeien en sinds kort meer MTB en.
Ik hou van het leven en ook bier, leefs als flexitarier, maar schuw een goed stuk vlees of kaas die niet. Werk doe ik in Amsterdam als plaatsvervangend teamleider op een mooie vuilverbranding.
Ik hou dus van techniek, en daarmee vindt ik het fietsen nog vetter.

Tot ziens op de single tracks!

Mvg Klaasjan
Bijtje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: do 14 maart 2019, 10:49
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Hallo, Edwin hier... ik rij al een tijdje op de mtb en snuffel hier wel eens rond maar nog nooit voorgesteld. Dus bij deze.
Zelf rij ik op een Stevens Applebee 29'r wat goed bevalt.
Rij voornamelijk tussen de driehoek Apeldoorn/Harderwijk/Nunspeet rond.

:-q
soninlaw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 11 augustus 2020, 18:48

Ook maar even voorstellen. Waarschijnlijk de grootste Mountain Bike noob van dit forum, wil ik ook eens gaan fietsen op zo'n ding.

39, vader van 3 kids, weliswaar zelf nog een kind die dagelijks loopt te gamen op verschillende type spelcomputers. Buiten chillen met m'n "homies" gebeurd ook nog. Nu maar eens een topic plaatsen om wat informatie te vergaren!
PascalvGastel
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 13 augustus 2020, 08:41

Een goedemorgen mede mountainbikers,

Ik ben pascal, 34 jaar en wonende in Maastricht.
Ik werk als technische medewerker en was voorheen elektricien.
Na stoppen met roken en een aantal kilo`s erbij gekomen gaan zoeken naar een sport.
Jaren lang gevoetbald maar geen plezier meer in.
Uiteindelijk uitgekomen op mountainbiken en begin dit jaar begonnen.
Na veel speurwerk op deze forum mijn eerste mtb gekocht 2de hands.
Dit betreft een gazelle special edition uit 2005.
Nu zelf bezig met een oude Benotto fully op te knappen.
JR777
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 23 augustus 2020, 20:45

Hoi allen,

Ik , man 45 jaar, heb in de corona periode een (te) goedkope Cube gekocht. Was 1 van de goede voornemens....

Probeer nu 2 x per week een (dik) uur te fietsen.
Woon in de kop van Overijssel dus fiets op de Woldberg en havelte.

Loop al een beetje tegen de beperkingen vd goedkope afmontage aan. Versnellingen en remmen schuren nogal eens tijdens een mooi ritje. Dus wie weet volgend jaar een upgrade.
Frankvdpoel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 12 oktober 2019, 17:54
Mijn mountainbike: Commencal meta trail 29, Kona Honzo Cr

Hoi Fietsers!

Ik ben Frank en woon in de omgeving van Veendam, Provincie Groningen. Naast de locale achtertuin (Borgerswold) regelmatig te vinden in Gieten, Appelscha en Zuidlaren.

Een jaartje of 6 geleden mijn oude jeugdhobby wielrennen weer opgepakt en bedacht dat dit in de winter niet heel erg handig is. Dus heb ik vier jaar geleden een leuke tweedehands Commencal Flame (hardtail) gekocht en sindsdien veel op de ATB. Fijne gooi en smijtfiets. Omdat ik hard naar beneden steeds leuker vond eens gaan kijken naar een fully. Begin 2019 zag ik een groene commencal met een oranje voorvork (wist ik veel dat dit het kenmerk van een fox factory was) waar ik op slag verliefd op werd, maar die was me ietsjes te prijzig was. Liefde heeft ook zijn grenzen! zeker in die fase van de ATB carrière. Totdat ie opeens op marktplaats voorbij kwam in september 2019. Toeval bestaat! Nu alweer een jaar in het bezit van een Commencal AM trail 29 Brit edition. erg fijne fiets. wellicht wat zwaar maar daar wordt ik sterk van. en probeer me te verbeteren door clinicjes te volgen op gebied van downhill, sprongetjes etc. :) Sinds die tijd alleen maar fanatieker geworden. Paar keer per week zeker, af en toe met mijn dochter die atb-en ook leuk vindt en 1 keer per week op de wielerfiets.

Fietsen is leuk, maar de techniek van de fiets ook. Ik leer graag bij. gewoon eerst zelf eens kijken als er eens wat kapot is. Mijn lev integra, een dropper post, kent inmiddels geen geheimen meer voor me. Wel jammer dat specifieke onderdeeltjes wat lastig te krijgen zijn: Precies de vragen die je hier kunt stellen! Maar ik hoop ook dat ik op dit forum niet alleen maar informatie haal maar ook wat kan bijdragen...

Groet Frank
jvdpol
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 11 juni 2020, 16:32

jvdpol schreef: do 11 juni 2020, 16:42 Ook ik ga eraan geloven. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eerste rondje over de groene mtb route in de Loonse en Drunense duinen gemaakt. Erg gaaf en verslavend om te doen.
Omdat er klaarblijkelijk meer mensen gaan mountainbiken ( :wink: ) is er bij vrijwel geen enkele fietsenmaker meer voorraad in het betaalbare segment. Ik heb daarom op Marktplaats een Merida Matss Lite 26" met Shimano Deore XT afwerking voor weinig op de kop getikt. (framemaat is denk ik net iets te groot, maar ja je kunt niet alles hebben)
Kan ik mooi de komende maanden wat ervaring opdoen en als het me goed bevalt in het najaar op zoek gaan naar iets nieuws of jonge occasion.

Ervaring heb ik nog weinig, dus mocht iemand nog tips hebben voor deze fiets en het rijden in de duinen dan hoor ik het graag! :-D

Afbeelding

Joris
Een tijdje geleden afscheid genomen van de Merida. De framemaat was écht te groot voor me. Omdat ik inmiddels wel verslaafd ben aan het mountainbiken heb ik een nieuw stalen ros aangeschaft. De Kona Kahuna 2021. Echt een super fiets, een hele verandering en verbetering ten opzichte van mijn oude fiets! :-)
Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

jvdpol schreef: ma 24 augustus 2020, 21:22 Een tijdje geleden afscheid genomen van de Merida. De framemaat was écht te groot voor me. Omdat ik inmiddels wel verslaafd ben aan het mountainbiken heb ik een nieuw stalen ros aangeschaft. De Kona Kahuna 2021. Echt een super fiets, een hele verandering en verbetering ten opzichte van mijn oude fiets! :-)
Afbeelding
Gaaf ding :-q
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Goedemorgen

Even voorstellen: man, uit 1966, woonachtig te Zwolle.

12 Jaar geleden heb ik m'n eerste MTB gekocht, een Trek 8000 (modeljaar 2009). Voor de niet-kenners: dat is een 26" aluminium hardtail met 3x9.

De fiets kent (bijna) alle MTB-routes in de regio en is een paar keer op vakantie geweest in Frankrijk. Zo langzamerhand is de fiets wel aan vervanging toe. En als je dan naar het aanbod kijkt, blijkt dat er best wel veel is veranderd in de afgelopen 12 jaar. :)
________
Mijn fiets
RMaas
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 4 september 2020, 10:50

Goede Morgen,

Niet helemaal nieuw in deze hobby, maar wel met een eigen fiets.
Man uit 1992 net een 2de hands Fully gekocht.
Model: Canyon Nerve 7.0 2014 Size S.
https://ibb.co/q980PJg
Voornamelijk om eerst alles te leren.
Laatst gewijzigd door RMaas op za 5 september 2020, 01:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie