Beginnende biker:hulp gevraagd: keuze tussen B1 en Trek 4500

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
rarazxp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 16 augustus 2012, 21:53

Ik ben een beginnende mountainbiker. Ook nieuw hier. Ger is de naam en ik kom uit de noordkop van Noord Holland.

Mijn keuze is gevallen op deze 2:
Wat zou de betere keus zijn?
Morgenochtend wil ik een van de 2 ophalen.

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... staat.html

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... t-18.html#

De B1 voor €110 en de Trek voor €150.
Beide zijn ze Alivio afgemonteerd als ik het goed heb.

Voor welke zou ik moeten gaan?
Ik kan zelf geen keuze maken. Daar heb ik gewoon te weining kennis voor.

Ohja, ik wil er niet meer dan €150 voor uitgeven om te beginnen.
Wellicht heeft iemand nog andere (betere) suggesties.
Dan hoor ik dat graag.
rarazxp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 16 augustus 2012, 21:53

niemand die me iets kan vertellen?
RuudHuijbers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 15 augustus 2012, 11:02

Volgens mij zijn beide fietsen erg vergelijkbaar aan elkaar. Het zijn beide merken die zich reeds bewezen hebben als degelijk en betrouwbaar. Op basis van de (slechte) foto's doen ze niet heel veel onder voor elkaar, maar dat is natuurlijk erg afhankelijk van de staat van de schakelcomponenten en voorvork wat heel moeilijk op te maken is uit de foto's. Mochten de schakelcomponenten en voorvork in orde zijn, zijn het beide fietsen waar je prima op kan beginnen. Echt fantastisch zal het nooit zijn voor de leeftijd en die prijs, als het maar werkt want anders ben je al gauw een paar tientjes tot honderd euro of zelfs meer kwijt om dat op orde te maken. Zelf ook op vergelijkbare B1 begonnen, en jaren prima op gefietst, zeker als je niet beter gewend bent.

Dus ik zou gewoon kijken waar je persoonlijke voorkeur naar uit gaat (merk, looks, afstand en prijs), en in ieder geval goed kijken voor je koopt of alles schakelt, remt en veert. En natuurlijk of het fijn rijdt en het een goede maat heeft. Er komen vrij vaak vergelijkbare mountainbikes op marktplaats voorbij, dus ik weet niet hoeveel haast je hebt anders kan je het ook een paar weken in de gaten houden en misschien komen er nog wel een paar pareltjes voorbij van onder de €200. Ik zou in ieder geval geen overhaaste beslissing maken omdat je eigenlijk gisteren nog wilt beginnen. Als het niks is, gewoon laten staan want kost al snel meer geld dan het waard is om het te laten maken. Maar op basis van de foto's lijken het me in ieder geval 2 prima fietsen om op te beginnen (voor die prijs tenminste).

Maar dat is mijn persoonlijke mening van ook nog een redelijk beginnende mountainbiker.
rarazxp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 16 augustus 2012, 21:53

Lekenvraagje: Dat gladde profiel op de B1 is dat voor op de weg? Daar kun je niet mee door het bos lijkt me.

@Ruud
Dank voor je goede tips.
Ik ben inderdaad wat impulsief bezig en wil liever gisteren beginnen.

@iedereen
Ik nodig iedereen uit om mee te kijken naar een leuke beginnersbike onder de €200 :)
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

wel een krap budget.. Heb deze ook nog voor je gevonden.

http://link.marktplaats.nl/584485159" onclick="window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/579920019" onclick="window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/586312726" onclick="window.open(this.href);return false;
http://link.marktplaats.nl/586485470" onclick="window.open(this.href);return false; (leuk fietsje wel eindje ijden en net boven budget)
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

die B 1 lijkt me meer een fiets voor in de stad. Als je je budget inderdaad rond de € 200 - 250 zet dan heb je vaak iets meer waar voor je geld. In die zin ook met Ruud eens.. neem de tijd. Goedkoop is vaak duurkoop
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik weet niet of je het beginnerstopic hebt doorgelezen, maar gelet op de keuze voor fietsen met Alivio ga ik er maar even uit van niet dus. Misschien een goed begin om dat eerst van A tot Z door te nemen. Dan heb je in ieder geval een goede basiskennis waar op te letten. Dan had je het antwoord op je vraag ook geweten...

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =3&t=29213" onclick="window.open(this.href);return false;

Haastige spoed...
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022

Mm van alle hier geplaatste fietsten springen de bulls er uit, vooral de laatste Bulls Pro 7,50 Hydr. begint op een echte mtb te lijken met goede verlgremmen ( hydrologische ) en deore/lx afmontage .. Daar wordt ook als enige wat op geboden, die fiets voor onder de 200 is indien de aandrijflijn ed niet versleten is de beste keuze.

Hoe groot ben je !!
Vergeet je maat niet. Te klein is klote en geeft veel klachten ( oa rug ) en te groot is helemaal niets ( klachten armen/handen en t stuurt voor geen meter oa ) Een verkeerde maat is de aller slechtste keuze die er is en kan je of veel geld kosten ( nieuwe fiets kopen ) of je opkomende hobby om zeep helpen.

id haastig is zelden goed.

cluc
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18Cube 29 Reaction GTC pro ,
Scott Scale 925 2018
+ trek supercaliber 9.7 black 2022
rarazxp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 16 augustus 2012, 21:53

@Morsbiker
Dank voor de links. Ik bekijk ze even.

@mud
Ik ga het even doorlezen...thx.
Ik wacht ook nog met kopen. Kon me nog net inhouden... ;)

Nog een vraagje:
Ik ben 1.75m lang....welke fietsmaat(framehoogte) zou ik moet hebben?

Zou die Bulls Pro bij me passen?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

mbt de framemaat moet je rekening houden met een aantal factoren. Belangrijkste maat is eigenlijk de toptube (bovenbuis) deze bepaalt namelijk of je fiets goed, te lang of te kort voor je wordt. Dit is nog deels te compenseren met een langere of kortere stuurpen en wel of geen setback op je zadelpen. Maar uiteindelijk ga je daar niet erg veel cm's aan veranderen want dat heeft weer invloed op het stuurgedrag. Dan de hoogte van de zadelbuis (seattube). Deze geeft in principe de maat van je fiets weer op papier. Dan is het dus nog de vraag welk merk kies je. Europese merken hebben vaak een wat korter frame da de Amerikaanse merken.
Dan moet je voor je zelf nog uitrekenen wat je binnenbeenlengte en de lengte van je elleboog tot het puntje van je langste vinger is. Of te wel heb je lange of korte benen en dus een lang of kort bovenlijf... Aan de hand van deze maten kun je redelijk precies weergeven welke maten je moet zoeken qua frame geometrie. en je afstand van zadel tot stuur etc...
Laatst gewijzigd door mud mate op vr 17 augustus 2012, 10:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

dubbel...
rarazxp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 16 augustus 2012, 21:53

@mud
Ik heb die link doorgelezen en inderdaad zijn de zaken die je noemt erg belangrijk.
Persoonlijk hou ik er niet van als het stuur te "ver weg" is bijvoorbeeld.
Maar ik wil er ook weer niet overheen duikelen met een beetje remmen.
rarazxp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 16 augustus 2012, 21:53

Ik ben bij de handelaar geweest (Boersen in Schagen) en heb op een paar bikes gezeten.
Een Focus, Raleigh en een Giant. De Giant had een meer "gekrompen" frame en dat vond ik het prettigst zitten.
Dus de bovenbuis staat minder horizontaal. Ik had het gevoel dat hierdoor het stuur iets dichterbij ligt, wat ik prettiger ervaar.
Maatje 50 paste het best naar mijn gevoel.
Maar de ligging van de bovenbuis is zoals Mud aangaf heel belangrijk.
Ik kijk nog even verder.
Alle tips zijn welkom :)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ja nu ga je uit van een "gekrompen" frame maat 50. Dat is bijna een 20" :o
ijkt mij wat royaal, maar uiteindelijk moet je er zelf wel goed op zitten, maar een zadelpen die er bijv. maar een paar cm uitkomt is gewoon te groot. Misschien hier even je maten op invullen. Dan heb je in ieder geval een richtlijntje... http://www.canyon.com/_en/mountainbikes ... tml?b=2538" onclick="window.open(this.href);return false; En dan naar calculate framesize en die hele reeks die ze vragen nauwkeurig invullen...
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022

1d ik ben 1.82 en zit op een 19 inch. 18 inch zou vermoedelijk meer dan groot genoeg zijn ( afhankelijk van bovengenoemde variabele ;) )

cluc
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18Cube 29 Reaction GTC pro ,
Scott Scale 925 2018
+ trek supercaliber 9.7 black 2022
Plaats reactie