Transport van de fiets

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
RuudHuijbers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 15 augustus 2012, 11:02

Ik wist niet precies in welk forum dit thuishoort en ik kon er ook niks over vinden met de zoekfunctie, en omdat ik het als beginner vraag past het hier denk ik het beste.

Ik ben namelijk nog redelijk beginnend op de mtb en heb tot nu toe alleen nog maar routes op fietsafstand van mijn woonplaats gedaan en dat zijn er gelukkig ook verschillende. Maar het lijkt mij toch wel leuk om eens wat verder naar andere routes te gaan kijken. Nou kan ik mijn fiets uit elkaar halen en deze in delen (frame en banden los, en zadelpen eruit, anders past het niet) achter in mijn klein autootje leggen, maar dat is eigenlijk niet ideaal en lijkt me ook niet het beste voor de fiets. Of ik kan soms mijn vader lief aankijken en vragen of ik zijn bus mag lenen, dat is zondagochtend vaak geen probleem maar op andere dagen vaak wel omdat hij die nodig heeft voor het werk. En we hebben nog een (heel oud) fietsstandaard liggen voor achter op de auto, maar daar past mijn mtb niet helemaal goed in en vertrouw ik dus ook niet echt op om daar een eindje mee te gaan rijden. Dus alle drie mogelijkheden die ik heb zijn niet echt ideaal.

Ik ben vast niet de enige met dit probleem, en daarom ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe andere dit probleem opgelost hebben, die niet de mogelijkheid hebben tot een busje of iets dergelijks. Toch gewoon uit elkaar halen en in delen achter in de auto? Misschien dan een manier zoeken dat ik minder uit elkaar hoef te halen...
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

.....................
Laatst gewijzigd door Bowiex op vr 10 januari 2020, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wat wil je weten? Op dit moment is bij huidige middelen je beste optie de fiets uit elkaar te halen. Als je dat met beleid doet kan het prima.

Of je kijkt naar een grotere auto (...), of je investeert in een nieuwe drager (zou ik voor kiezen, denk ik), of je gaat voor dakdragers (zou ik doen als ik geen trekhaak had).

Is je drager niet goed af te stellen?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

RuudHuijbers schreef:Nou kan ik mijn fiets uit elkaar halen en deze in delen (frame en banden los, en zadelpen eruit, anders past het niet) achter in mijn klein autootje leggen, maar dat is eigenlijk niet ideaal en lijkt me ook niet het beste voor de fiets.
Joh, ik zou die banden lekker laten zitten, is zo'n gedoe. Haal alleen je wielen uit het frame, bereik je veel meer mee.

Maar +1 voor de Kapitein.
"Righty tighty, lefty loosey."
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat ts dat ook bedoeld (of hoorder er een ;) bij)?
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

japie carbon schreef:Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat ts dat ook bedoeld (of hoorder er een ;) bij)?
Sorry, was inderdaad, de :tong of :wink: of :winkie: even vergeten. Ik heb datzelfde donkerbruine.
"Righty tighty, lefty loosey."
RuudHuijbers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 15 augustus 2012, 11:02

@The Drutz. Nou begon ik het berichtje volgens mij ook met dat ik nog redelijk beginnend ben, dus vergeef me voor mijn taalgebruik van een leek. Tot vorige week fietste ik nog op mijn 'stalen ros', en zeiden de woorden derailleurs en crankstel me helemaal niks. Dus ik bedoelde inderdaad de wielen :wink: .

Maar on topic, een grotere auto zal er vast wel een keer komen, maar dat is op langere termijn. De fietsendrager die ik, of beter gezegd mijn ouders, nu hebben is al een aantal jaartjes oud en ziet er ten eerste al niet heel betrouwbaar uit. Maar daarnaast is mijn fiets eigenlijk te groot en heeft te brede banden voor het systeem waardoor de fiets er meer los bovenop staat en alleen aan de (oude) binders nog vastzit.

Nou kon ik mijn vorige fiets (mijn onverwoestbare stalen ros, een oude B1) heel makkelijk uit elkaar halen zonder dat dat veel problemen gaf (en was ik er ook misschien wel iets minder zuinig op) en kon ik deze makkelijk in mijn auto 'gooien'. Nu heb ik een nieuwe fiets, en daar zitten iets meer kwetsbare onderdelen op en ben ik dan ook iets zuiniger op. Zo las ik ook ergens dat ik van die plastic spieën in de schijfremmen moest doen als ik de 'wielen' eraf haal, zeker bij transport. En wil ik de onderdelen niet zomaar los op elkaar stapelen.

Daarom was ik benieuwd hoe andere dit doen. Nu zal ik waarschijnlijk toch de wielen eraf halen en deze afzonderlijk inpakken in beschermend materiaal (misschien wel een keer zo'n wielenhoes ofzo halen) en de fiets goed inpakken. Ik verwacht dat dat de enige oplossing is, maar misschien zijn er nog mensen met tips over hoe de fiets het beste te beschermen tijdens transport in de auto.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je kunt die spieën erin doen, of een dubbelgevouwen papiertje. Is echt zo gebeurd hoor. Hoe vaak doe je dat nou helemaal?

Bij mij is een fiets nog nooit beschadigd door hem in de auto te vervoeren.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Raimond
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 7 juni 2012, 12:16
Mijn mountainbike: Cube Acid 2012

Ik trek het voorwiel eruit, klemmetje tussen de remblokjes, en met het zadel helemaal naar beneden past ie dan net aan op de achterbank. Paar handdoeken over de bank en middentunnel tegen het vuil en de olie is nog wel slim.

Voorwiel gaat gewoon los in de kofferbak, die ga ik echt niet helemaal inpakken hoor. Enige wat ik doe is nog een extra handdoek om de voorvork/rembehuizing heen wikkelen voor de zekerheid.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik doe nooit wat tussen de remblokken, gewoon zorgen dat je de rem niet inknijpt.

En als je de fiets eerst doet en dan een kleed met daarop de wielen is het ook geenprobleem hoor.
Heb je wel een trekhaak? Want er zijn voor niet zo heel veel ook gewoon goede dragers te krijgen.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 8#p1550923" onclick="window.open(this.href);return false;

Wellicht een optie?
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

japie carbon schreef:Ik doe nooit wat tussen de remblokken, gewoon zorgen dat je de rem niet inknijpt.

En als je de fiets eerst doet en dan een kleed met daarop de wielen is het ook geenprobleem hoor.
Heb je wel een trekhaak? Want er zijn voor niet zo heel veel ook gewoon goede dragers te krijgen.
Better safe than sorry; bij de remmen is vaak een blokje geleverd dat tussen de remblokken gezet kan worden als er geen remschijf tussen zit. Scheelt voor de beginners een boel ellende, en scheelt een tegenvaller bij aankomst op de bikelokatie.

(oude) Dekens zijn inderdaad het toverwoord om beschadigingen te vermijden. Buisisolatiemateriaal zie ik ook weleens.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
pee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: vr 12 juni 2009, 09:51
Mijn mountainbike: Cannondale Flash F1

Ik weet niet of je er budget voor kan/wil vrijmaken, maar:

- Voor 20-40 euro koop je een setje dakdragers op marktplaats.
- Voor 20 euro koop je een simpele Halfords-fietsdakdrager, met een max. budget van 70 euro koop je de de sjiekste fietsdakdrager die Thule heeft (Proride 591).

Ben je afhankelijk van je wensen in totaal tussen de 40 en de 100 euro kwijt, en heb je een solide systeem.
Talent is net als juni, het verschil tussen mei en juli
tieske1988
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 22 augustus 2011, 15:42
Mijn mountainbike: Merida Matts Xt 2011

Ik haal soms het voorwiel er uit omdat het anders niet past. Dan zet ik de fiets achter in een busje. Maar waarschijnlijk krast de vork een beetje aan de onderkant maar dan had het maar geen mtb moeten worden. Wel goed dat ik hier lees over dat met die remblokjes want dat wist ik niet.
DePaay
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 24 augustus 2012, 13:51
Mijn mountainbike: Scott Aspect 10 2011

Ik heb hetzelfde probleem. Geen trekhaak. Wat adviseren jullie? Dakdrager of een systeem die je zo achter de auto kunt hangen zonder trekhaak? Ik ben zelf 1,78m. Ik weet niet hoe een dakdrager werkt. Kun je de fiets er makkelijk opzetten?
Plaats reactie