Cross Hybride kopen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Hajo94
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 25 augustus 2012, 16:58

Beste mountainbike forum members,

Na een leuke vakantie in de bergen hed ik besloten om meer te gaan fietsen. Ik ben eerst opzoek gegaan naar een mountainbike maar, onder andere door dit forum, toch achter gekomen dat ik meer aan een cross-hybride heb, omdat ik toch geen enorme bergroutes van plan ben en ook gewoon goed op de weg wil fietsen. Mijn budget is niet groot en mijn oog was gevallen op deze Bulls Wildcross. Voor de duidelijkheid, het is voor de fun en ik zal misschien 3x per week er wat mee doen en op vakantie meenemen. Mijn oog was dus gevallen op deze fiets, is dit wat? (aangezien ik niets weet over afmontage etc)

http://www.bulls.de/modelle/cross-terra ... cross.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en hier dezelfde fiets op de site van de aanbieder http://www.12gobiking.nl/crosshybride/c ... cross_2012" onclick="window.open(this.href);return false;.

Ik hoop dat jullie me wat kunnen helpen en wellicht nog andere opties weten. Ik hoor het wel en alvast bedankt! Heb ik verder, behalve een fiets nog veel extra dingen nodig voor beginnend fietsen (helm en broekje weet ik)?
Hajo94
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 25 augustus 2012, 16:58

Niemand die er wat over kan zeggen?
RuudHuijbers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 15 augustus 2012, 11:02

Ik heb weinig verstand van cross hybrides, maar met deze fiets zou ik in ieder geval niet mee de bergen in gaan, ik verwacht dat de Nederlandse bossen al zwaar zullen zijn. Over de Suntour voorvork hoor ik bijna alleen maar slechte dingen. En wat voor afmontage het nou daadwerkelijk is, is me ook een beetje ontgaan want er staat alleen Shimano en niet welke serie van Shimano. Ik zag dat de Bulls Cross 1 (zelfde serie en frame) met Altus afgemonteerd is, en deze is ietsje duurder dus beter dan Altus zal het zeker niet zijn, en Altus staat al ongeveer onder aan bij Shimano.

Dus misschien een prima fiets om zo nu en dan een kort ritje te maken op voornamelijk vlakke stukken, maar als je echt serieus van plan bent 3x per week te gaan fietsen en de fiets ook op vakantie mee te nemen zou ik deze fiets toch echt niet aanraden en kan je beter je budget iets verruimen voor een betere fiets waar je wel even mee vooruit kan. Misschien ook voor een tweedehands of overjarig model kijken, dan kan je voor €500 al een prima fiets vinden die denk ik beter aan sluit op jouw fietsplannen.
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

ik heb een gazelle xr3 cross hybride (google maar even) deze gebruik ik als 2de fiets voor op de weg en als reserve als mijn mtb even niet beschikbaar is. op de weg fietst hij heerlijk licht, en heb er een paar keer mee in het bos gecrost en dat ging ook prima MAAR je moet er geen ruige dingen mee doen. ik heb ook een suntour voorvork maar die is echt waardeloos.

maar erg ruig terrijn kan de bike niet aan! wil je mtb routes gaan rijden dan heb je toch echt een mtb nodig :wink:

ik heb hem 2de hands gekocht voor 350 euro. ik weet niet wat je budget is? nieuw of 2de hands wilt?

kleding en helm heb je zeker nodig. net zoals een noodreparatie pakketje voor onderweg met oa bandenpompje, reserve band, banden lichters, inbussleutels ..... enz
26'er rulezz !!
Hajo94
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 25 augustus 2012, 16:58

Bedankt voor jullie reacties! Op zich zal de fiets qua gebergte niet super erg worden belast en zal die voornamelijk voor vlakke ritten en bospaden gebruikt worden…maar waarschijnlijk zal ik toch naar een wat duurder model gaan kijken zodat ik in ieder geval zeker weet dat hij heel blijft en ik er wat op kan gaan fietsen. 2e hands is voor mij ook prima, alleen kan ik als leek moeilijk beoordelen wat een goede fiets is en hoe lang ik er nog mee kan doen. Zoiets als de gazelle xr3 cross hybride lijkt mij dan ook uitstekend (2e hands) alleen is dat dus moeilijk te beoordelen voor mij.

In ieder geval hartstikke bedankt en mochten jullie nog wat nieuws voor me hebben qua fietsen of 2e hands fietsen dan hoor ik het graag. Nog een laatste vraag, ik kan dus wel gewoon goed op een vlakke weg en wat rustige bospaden lekker snel fietsen zonder dat ik al te veel problemen krijg op deze Bulls Wildcross?
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

ik zou toch eerder voor de gazelle gaan. deze heeft een veel betere schakelgroep. en de wildcross weegt bijna 14 kg!! en de gazelle 12. die 2 kg zal je wel gaan merken hoor. op de weg en bospaadjes is geen probleem. daar zijn ze voor gemaakt :D

maar niet voor zulke paden, dan is het toch snel afgelopen met de fiets!

Afbeelding
(foto komt van het forum, hopelijk niemand bezwaar!?)
26'er rulezz !!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Hajo94 schreef:Niemand die er wat over kan zeggen?
Tsja, het is een MTB forum.

Ik heb ook ooit een crosshybride gehad, een Scott. Op zich een fijne fiets, maar niet geschikt voor MTB'en. Hij was zwaar, en de vering stelde niets voor. Deze werkte eerder tegen je dan voor je. Het is geen racefiets, en geen mtb, dus ik heb hem snel weer verkocht.

Wat je wel zou kunnen overwegen is een 29er, star. Hier kun je met de juiste banden behoorlijk mee vooruit op de verharde weg, en met profielbanden uitstekend in het bos en bergen uit de voeten.

Ben je wel wat meer kwijt, maar ik zou nooit meer een crosshybride kopen.

Succes met de zoektocht.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

de vering is idd wel een erge nadeel! altijd gelockt rijd hij stukken beter. zelfs in het bos. ik gebruik hem als allerdaagse boodschappen - werk - reserve fiets. daar is hij geknipt voor :D voor het echte mtb werk niet. te slechte remmen, voorvork ,banden enz....
26'er rulezz !!
Hajo94
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 25 augustus 2012, 16:58

Iedereen hartstikke bedankt voor de reacties. Heb nog even zitten kijken voor 2e hands cross hybrides...en wat vinden jullie van de volgende paar:

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... nd=15&fs=1" onclick="window.open(this.href);return false;

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... nd=18&fs=1" onclick="window.open(this.href);return false;

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... nd=22&fs=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt voor het kijken en voor jullie moeite!
jonjon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1572
Lid geworden op: za 17 januari 2009, 16:50
Mijn mountainbike: commencal VIP nuts5
Contacteer:

Alledrie de advertenties bestaan niet meer,

Maar hoe denk je over de suggestie die "jan the man" doet.... 29-er. Bij die Crosshybrides heb ik ook altijd dat gevoel; noch vlees, noch vis.
Je geeft aan de fiets ook in de bergen in te willen gaan zetten. Mij lijkt daarom een 'echte' keuze maken een veel betere optie (of race of mtb). Met de meeste mtb's is het eigenlijk prima vertoeven op asfalt (heb ik gemerkt). Gaat het je niet om de snelheid op de weg, hoef je er geen bagage mee te vervoeren (dus puur voor ontspanning/recreatie), zou ik die optie ook eens nader bekijken
- What goes Up, Must come Down -
Plaats reactie