fietsverzekering??!

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
gozzer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 15 januari 2004, 20:49
Mijn mountainbike: bergfietsie 2004

nu ik een nieuwe fiets heb gekocht die me een rib uit mijn lijf heeft gekost, vroeg ik me af of het verstandig is om een verzekering af te sluiten. In principe staat de fiets altijd binnen met een hangslot vast aan de muur, maar ik woon in amsterdam en het verbaast me niets als er mensen zijn die van hun fiets getrapt zijn in deze regio....

hoeveel mensen hebben een verzekering en welke is de goedkoopste als jullie me aanraden om er eentje te nemen.
(ik gok dat er bijna niemand zoiets heeft, omdat verzekeringen voor MTB's kakkend duur zijn (?), maar ben toch nieuwsgierig)
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Volgens mij kun je je mtb niet eens verzekeren. en als je van je fiets gekickt wordt stodn ie niet op slot, wat voor de verzekeraar dan weer een reden is om niet uit te keren...
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
rukwind
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: STORCK REBEL RACE
Contacteer:

er zijn wel verzekeringen kijk hier maar eens:
http://www.enra.nl/index.php?topic=prod ... der&verz=1
Die heb ik zelf ook geen idee of ze goed zijn maar amsterdam is wel een dure regio :cry:
Lock-out is voor mensen zonder techniek. ;)
mcauseway
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 683
Lid geworden op: di 30 juli 2002, 21:26
Mijn mountainbike: BMC Speedfox 02

Als ik het goed heb kun je bijvoorbeeld bij Univé je nieuwe mtb de eerste 3 jaar tegen diefstal verzekeren voor de nieuwwaarde; je betaalt deze hele periode een premie waarvan je in principe (qua hoeveelheid geld) na die 3 jaar eenzelfde bike kunt terugkopen; oftewel prijzige business, vooral als je in een risico-regio woont.

~ Mike
:: Fear is your only god ::
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Het nadeel is dat MTB's vaak een ongunstige uitzondering vormen en in de praktijk eigenlijk onverzekerbaar zijn. Veelal wordt er toch min of meer geeist dat je een slot OP de fiets hebt en dat kán bij de meeste MTB's niet eens (afgezien van of je dat wel wilt).

Bij ENRA geldt voor ATB's de volgende voorwaarde:
ATB fietsen
Voor ATB-fietsen (dit zijn fietsen, voorzien van een wielmaat van 26 inch of groter én een ATB stuur én die bij aflevering door de detaillist niet blijvend voorzien zijn van spatborden, verlichting en een bagagedrager) is een eigen risico van toepassing en is een eventuele prijsstijging niet meeverzekerd. (...) ATB-Fietsen hebben bij diefstal of totaalverlies een eigen risico van 25%
En qua sloten:
Om voor de verzekering in aanmerking te komen moet de fiets echter wel voorzien zijn van een ART goedgekeurd slot. (...) Tip: met een extra (los) slot kun u uw bezit bevestigen aan een vast object (brugleuning, lantaarnpaal, etc.). Zo parkeert u de fiets nog veiliger!
Enneuh: met wat proberen kwam ik erachter dat je boven de € 2221,- cataloguswaarde incl. accesoires of vastgestelde dagwaarde niet eens een verzekering af kunt sluiten (dus ik hoef het niet te proberen)
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Sanjo
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: di 7 oktober 2003, 22:19
Mijn mountainbike: Trek Fuel 100

Als je fiets uit je huis of garage wordt gestolen valt dat bijna altijd onder je inboedelverkering. Ik zou eerst een checken of dat het geval is bij jou. Als dat niet zo is kun je altijd nog je fiets apart verzekeren. Maar in jouw geval is dat extra duur omdat je èn een ATB hebt, èn je woont in een risicogebied. Dat wordt dus een hele hoge premie.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Sanjo schreef:Als je fiets uit je huis of garage wordt gestolen valt dat bijna altijd onder je inboedelverkering. Ik zou eerst een checken of dat het geval is bij jou. Als dat niet zo is kun je altijd nog je fiets apart verzekeren. Maar in jouw geval is dat extra duur omdat je èn een ATB hebt, èn je woont in een risicogebied. Dat wordt dus een hele hoge premie.
In dat geval zou ik een aanvulling op de inboedelverzekering nemen (verzekerde waarde omhoog doen) of als de MTB er niet onder kan vallen een betere verzekeraar zoeken. Dat is goedkoper namelijk.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

gozzer schreef:
hoeveel mensen hebben een verzekering en welke is de goedkoopste als jullie me aanraden om er eentje te nemen.
(ik gok dat er bijna niemand zoiets heeft, omdat verzekeringen voor MTB's kakkend duur zijn (?), maar ben toch nieuwsgierig)
Ondanks dat jaren in de verzekeringsbranche werkzaam geweest ben heb ik m'n bike nooit verzekerd (en zal dat ook nooit doen ...maar das meer persoonlijk)


London Verz.
Winterthur Verz.
Unigarant
etc.


Gewoon info opvragen


Sanjo schreef:
Als je fiets uit je huis of garage wordt gestolen valt dat bijna altijd onder je inboedelverkering.
Wel ff kijken naar de kleine lettertjes van je polis. Schuur moet nl. ook goed afgesloten zijn :wink: (verzekeraars kunnen kinderachtig zijn)
megabike
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Trek 6500, Manitou super six, Deore / LX /Magura HS33 /Bontrager
Contacteer:

Unive verzekert fietsen met een nieuw waarde van ca max 1000 euro.

Je moet idd een goedgekeurd slot hebben. Dat zal toch geen probleem zijn ? Er zijn ook goed gekeurde hangsloten.
"Talk is cheap. Show me the code."
- Linus Torvalds
Microsoft logica: op start drukken om af te sluiten
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Fiets apart verzekeren is inderdaad erg duur en vaak kun je niet eens de volledige waarde verzekeren.
Ik heb een totaalpakket bij Interpolis. Hier zit een inboedel en reisverzekering bij. Mijn fiets is hierbij gewoon naar de reeele waarde verzekerd. (Eerste 3 jaar nieuwwaarde!)
Mijn vriendin & ik zijn voor ons pakket, inlusief inboedel, opstal, reisverzekering & rechtsbijstand een kleine 40 euro per maand kwijt.
M.i. (Nederlands voor IMHO) niet erg duur.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
gozzer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 15 januari 2004, 20:49
Mijn mountainbike: bergfietsie 2004

Voor de verzekering maken wij onderscheid tussen huisraad en overige kostbare inboedel. Uw huishoudelijke inboedel ('huisraad') bestaat onder andere uit uw meubels, lampen, stoffering, uw kleding (exclusief bontkleding), elektrische huishoudelijke apparaten (exclusief beeld- en geluidsapparatuur en computers), keukenuitrusting, boeken (niet-antiquarisch), zonweringen en antennes, (brom)fietsen, zeilplanken, uw tuin- en hobbygereedschap, levensmiddelen en alle dagelijkse gebruiksvoorwerpen

Ga er maar vanuit dat mijn bike dan ook meeverzekerd is bij mijn inboedel verzekering.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Lijkt mij ook.
Ik zou wel foto's maken van bike en situatie in de stalling met sloten enz.
Dat samen met de facturr van je bike aan je verzekeringsagent overleggen enschriftelijk bevestiging vragen van de hoed en de rand.
Zo voorkom je evt. vervelende verrassingen.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Ik heb expliciet gezegd dat mijn fietsen in een houten schuurtje staan en dat er geen vreselijk goed slot op zit (de deur). (Nee, ik noem mijn adres niet!)
En dat was geen probleem, zo lang het schuurtje maar op slot is (inbraaksporen) Ik hoef zelfs mijn fiets niet extra af te sluiten.

Zeggen ze...
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Plaats reactie