JOIN Cycling app

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Cees82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: di 25 november 2008, 16:00

Ik maak sinds kort gebruik van de JOIN Cycling app. Hiermee wordt er een trainingsschema gemaakt op basis van een algoritme. Het schema past zich constant aan je niveau, beschikbare tijd en andere trainingen aan. Ik maak er nog te kort gebruik van om te zeggen of het bevalt, maar de achterliggende gedachte en de flexibiliteit spreken mij enorm aan. Zijn er meer mensen hier die deze app gebruiken?

https://apps.apple.com/nl/app/join-fiet ... 1167933055
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Gebruik de app niet omdat ik niet vaak genoeg rijdt per week om echt serieus te trainen. Jim van den Berg, de man achter de app zat laatst in twee podcasts van Laurens ten Dam over trainen en ook deze app. Zijn hele leuke en interessante podcasts om eens te luisteren als je ook in deze app geïnteresseerd bent.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Net even snel gekeken, maar ik heb niet zo zin om te gaan betalen voor app nummer zoveel die meent je te kunnen trainen. Ik sla even over. :-)
Cees82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: di 25 november 2008, 16:00

Rsw85 schreef: do 29 april 2021, 05:33 Gebruik de app niet omdat ik niet vaak genoeg rijdt per week om echt serieus te trainen. Jim van den Berg, de man achter de app zat laatst in twee podcasts van Laurens ten Dam over trainen en ook deze app. Zijn hele leuke en interessante podcasts om eens te luisteren als je ook in deze app geïnteresseerd bent.
Ik luister de podcast altijd. De afleveringen met Jim uiteraard ook gehoord. Hier werd ook mijn interesse gewekt voor deze app. Wat mij vooral nieuwsgierig maakt is het adaptieve i.c.m. schema’s op basis van algoritme. De achterliggende visie van Jim van den Berg op training was imho ook de juiste zienswijze.
Teeee-esto
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 13 april 2020, 17:13
Mijn mountainbike: Cannnondale Scalpel

Ik gebruik Join nu een maand of 2, tot zover bevalt het me heel erg goed. Met name door de geboden structuur die flexibel is op basis van je eigen beschikbaarheid en voortgang. Ik snap zelf ook wel iets van trainingsleer, dus daarnaast vind ik het ook fijn dat je ook eens iets anders kunt doen dan een gestructureerde training, en op basis van wat je gedaan hebt stelt de app wel weer een logisch vervolg voor. Ik heb ook wel het gevoel dat het gestructureerd trainen met Join effect heeft, maar ook langere trainingen op de racefiets vind ik stukken minder saai omdat je naar een volgend blokje toewerkt. So far so good!
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

Ik gebruik de app ook, zonder powermeter maar met hartslagmeter. Voor de snellere ritjes buiten, en de ritten op Zwift, werkt het wel goed. Na afloop van een rit moet je aangeven hoe zwaar je hem hebt ervaren, en de suggestie die de app hier doet klopt best aardig.
Bij een lang bikepacking weekend (de ACT 2 route op de mtb) ging het naar mijn mening niet helemaal goed. De app gaf, waarschijnlijk op basis van mijn relatief lage hartslag gedurende 8 uur fietsen, een ‘easy’ suggestie: ik geloof score 2 of 3. Vanwege de omstandigheden (lengte rit, bagage en rigid setup) vond ik het een 5. Dat heb ik dus voor beide dagen aan gegeven en kreeg vervolgens de melding dat ik overtraind was. Waarschijnlijk op basis van het verschil tussen de verwachte score en mijn eigen score.

Mijn gevoel is dat de app beter geschikt is voor wegritten (waar de omstandigheden redelijk voorspelbaar zijn) dan voor offroad ritten. Maar ik gebruik de app nog steeds want hij lost wel het probleem op dat je door een regulier trainings schema eigenlijk sneller de smarttrainer kiest.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik ben de app ook gaan gebruiken.
De app wil alleen al meteen vrij veel rust geven.
Heb hem uiteraard al een standje hoger gezet (6-9 uur per week) maar hij blijft rust suggereren.
Ik train met hartslag en vermogenmeter.
Vraag me ook af of het komt dat mijn hartslag vrij laag blijft en ook niet helemaal met mijn zones overeen komt. (Lang verhaal).

Tot nu toe ben ik dus best positief over deze app en ga hem een langere kans geven.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Ik heb sinds maart ofzo de app gebruikt om mij voor te bereiden op de Transalp.
Sinds dien een aantal suggesties gedaan, waarop goed wordt gereageerd.
Je kunt als doel bv 'meerdaagse' opgeven, maar verder niet hoe zwaar die gaat worden, dus ik heb hier en daar een eigen interpretatie aan geven.

De app geeft mij houvast over de door-de-weekse trainingen, met name de interval/krachttrainingen.
De weekend trainingen deed ik vaak qua duur/lengte wel volgens de app, maar qua intensiteit koos ik meer mijn eigen weg.
Ik vind het heel fijn dat ik beschikbaarheid kan wijzigen en ook kan aangeven een eigen training ingepland te hebben, waarop de app de trainingen aanpast.
Voor een handvol euro's vond ik de app zeker de moeite waard.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ik heb hem ook een tijdje gebruikt maar ben er weer vanaf gestapt. Ik rijd vaak lange duurritten of meerdaagse en wat hier eerder al voorbij kwam; gaf de app de suggestie dat ik dan flink moest rusten.

Overigens train ik ook dmv hartslagwaarden, dat was voor de app blijkbaar ook moeilijker om te zetten in een trainingsschema.

Daarnaast is het erg omslachtig om de gewenste trainingen op de wahoo te lanceren (moet via allerlei omwegen en gaat niet heel makkelijk), waardoor ik toch nog met een soort briefje met bijv. intervalschema's op mijn fiets moet gaan werken.
Jammer en voor mij de reden om mijn abbo weer op te zeggen.

Ik hoop dat ze over een tijd wél de connectie met wahoo kunnen maken, dan wil ik het best nog eens proberen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Hoe lang heb je een schema gevolgd ?
Ik zit wat met dezelfde problemen en vraag me af of je verderop in het schema wat minder rust krijgt.
Heb nu een MTB schema gepakt.
Anders wordt het weer het lsrf schema aangevuld met wat ik al die.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

tiewrap schreef: do 29 juli 2021, 00:20 Hoe lang heb je een schema gevolgd ?
Ik zit wat met dezelfde problemen en vraag me af of je verderop in het schema wat minder rust krijgt.
Heb nu een MTB schema gepakt.
Anders wordt het weer het lsrf schema aangevuld met wat ik al die.

Geen idee of je vraag voor mij was;
Ik heb een poging gedaan zo'n 2 maanden maar vooral ook gedoe om de trainingen in mijn wahoo in te laden waardoor ik alsnog een briefje op mijn bovenbuis moest plakken.. dus ik wacht tot ze de connectie met wahoo gemaakt hebben, dan ga ik het wel weer opnieuw proberen.
Ik ben wel van de schema's, heerlijk trainen vind ik dat.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik vroeg me af of het schema minder rust geeft als je wat verder komt, blijkbaar niet dus. :-q

Wahoo was een tijd lang je van het maar ik begin toch ook weer aan Garmin te denken.
Garmin connect vindt ik sowieso prettiger dan de Wahoo app.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
punk86
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: di 12 maart 2013, 16:42

hangt de hoeveelheid rust niet ook af van je gekozen niveau? Voor mij was het circa 3 jaar geleden dat ik echt regelmatig gefietst heb, dus heb 'beginner' gekozen. Voor mij klopt het ook wel aardig met hoe de benen voelen...
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Heb ik uiteraard al een standje hoger gezet in de hoop meer te kunnen fietsen.
Dat maakte niet echt wat uit.
Hoger als gemiddeld zit er kwa uren niet in.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

tiewrap schreef: zo 1 augustus 2021, 00:15 Heb ik uiteraard al een standje hoger gezet in de hoop meer te kunnen fietsen.
Dat maakte niet echt wat uit.
Hoger als gemiddeld zit er kwa uren niet in.
Laat jij je echt tegenhouden om te gaan fietsen door een algoritme dat door iemand bedacht is?
Fietsen is ook plezier hebben en als je wilt fietsen dan zou ik mij niet laten tegen houden door zoiets.

Het lichaam is geen robot en ik vraag mij af of zo'n bedacht algoritme op ieder individueel toepasbaar is.
Die paar uurtjes extra of minder rust kunnen ook weer teniet gedaan worden door andere factoren, lees: veranderingen in je biologisch ritme.
Plaats reactie