praktische zaken eerste marathon

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

I_do schreef: ma 20 september 2021, 09:33
Stunning schreef: ma 20 september 2021, 07:57

Wat je daar omschrijft heeft puur met je basisconditie te maken, ook wel bekend als je duurvermogen. Heb jij even geluk :wink: ; want dat train je dus door je juist licht en op een lage hartslag te trainen. En het mooie is ook, dat hoeft echt niet net zo lang als je wedstrijdduur te zijn. Vaak is een uurtje of twee al voldoende en er gaan zelfs theorieen in het rond die zeggen dat tussen 45 en 90 minuten al prima is voor duurtraining. Feit is wel dat voldoende duurtraining je gaat helpen. Sterker nog, dat dient best wel een aardige portie van je totale training te zijn om een goede basis te leggen. Juist als je (nog) meer intensief/zwaar gaat trainen, dan brand je je zelf af. Zeker als beginnende marathonisti.
Tja ik fiets op moment wel 2-3 keer per week redelijk licht doorgaans ongeveer 2 uur. Maar daar pak ik schijnbaar niet genoeg basisconditie mee. Je opmerking dat ik dan niet knetterzwaar moet trainen, maar juist licht neem ik wel ter harte. Dus dan wat vaker wat langer trainen op lage intensiteit?

Is die 2-3x p/w alleen in het veld of ook op de weg ?

Want in het veld rijd je altijd intensiever dan je denkt namelijk. Er wordt hier altijd een beetje gekscherend gedaan over wielrenners..., maar mijn rustige ritten pak ik altijd op m'n racefiets. Dan kan je zeer gelijkmatig op een lage hartslag je duurtraining afwerken. Als je geen racefiets hebt, geen probleem, je kan dergelijke ritten ook op je MTB doen natuurlijk. Ik zou wel minimaal altijd 1x p/w zo'n rit doen.

Verder is het vooral ook de variatie zoeken. Je hoeft echt niet volgens een compleet omlijnt schema te trainen, als je maar rustige ritten met relatief rustige ritten en met intensieve ritten voldoende afwisselt. Wat basis krachttraining thuis doen kan ook geen kwaad. Denk aan 'planken' voor een sterkere core en wat basis oefenen op basis van je eigen lichaamsgewicht, zoals kniebuigingen en push-ups. 1x 20 tot 25 minuten p/w al een prima. Kijk voor inspiratie eens op www.darebee.com voor de diverse oefeningen of programma's die je kan doen voor de afwisseling.

Nou, heb je wat te doen voor de wintermaanden om lekker een goede basis te leggen, succes :-q
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Stunning schreef: ma 20 september 2021, 12:52
I_do schreef: ma 20 september 2021, 09:33

Tja ik fiets op moment wel 2-3 keer per week redelijk licht doorgaans ongeveer 2 uur. Maar daar pak ik schijnbaar niet genoeg basisconditie mee. Je opmerking dat ik dan niet knetterzwaar moet trainen, maar juist licht neem ik wel ter harte. Dus dan wat vaker wat langer trainen op lage intensiteit?

Is die 2-3x p/w alleen in het veld of ook op de weg ?

Want in het veld rijd je altijd intensiever dan je denkt namelijk. Er wordt hier altijd een beetje gekscherend gedaan over wielrenners..., maar mijn rustige ritten pak ik altijd op m'n racefiets. Dan kan je zeer gelijkmatig op een lage hartslag je duurtraining afwerken. Als je geen racefiets hebt, geen probleem, je kan dergelijke ritten ook op je MTB doen natuurlijk. Ik zou wel minimaal altijd 1x p/w zo'n rit doen.

Verder is het vooral ook de variatie zoeken. Je hoeft echt niet volgens een compleet omlijnt schema te trainen, als je maar rustige ritten met relatief rustige ritten en met intensieve ritten voldoende afwisselt. Wat basis krachttraining thuis doen kan ook geen kwaad. Denk aan 'planken' voor een sterkere core en wat basis oefenen op basis van je eigen lichaamsgewicht, zoals kniebuigingen en push-ups. 1x 20 tot 25 minuten p/w al een prima. Kijk voor inspiratie eens op www.darebee.com voor de diverse oefeningen of programma's die je kan doen voor de afwisseling.

Nou, heb je wat te doen voor de wintermaanden om lekker een goede basis te leggen, succes :-q
Bedankt voor het meedenken en de ideeen. Ik ben inderdaad van plan van de winter mooie basis te leggen voor betere prestaties volgend jaar. ben ik wel echt veel sterker dan anderhalf jaar geleden toen ik fietsen weer heb opgepakt na lange pauze, dus in die zin is gewoon meters maken ook echt nog wel nuttig, maar het kan waarschijnlijk met wat kleine aanpassingen sneller en meer verbeteren.

edit rijd ook wel op de weg, maar vaak kort, omdat ik langer saai vind...
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Voor je eerste marathon heb je het prima gedaan. Uitgereden, dus geslaagd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

bert l. schreef: ma 20 september 2021, 13:21 Voor je eerste marathon heb je het prima gedaan. Uitgereden, dus geslaagd.
Helemaal eens, en ook nog naar mijn zin gehad, en gemotiveerd om wat beter te trainen!
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Je zou eens in de voorwaarden van je zorgverzekering kunnen kijken, zou zomaar kunnen dat je een sportmedisch advies (incl. test) eens per jaar geheel of gedeeltelijk vergoed krijgt.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Knakker29 schreef: ma 20 september 2021, 13:46 Je zou eens in de voorwaarden van je zorgverzekering kunnen kijken, zou zomaar kunnen dat je een sportmedisch advies (incl. test) eens per jaar geheel of gedeeltelijk vergoed krijgt.
Dat is een goede, ik heb een behoorlijk uitgebreid pakket, dus dat zou zomaar er binnen kunnen vallen.
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

ThaSingleTrackMastah schreef: za 18 september 2021, 22:13 Mooi zo :-q
1e marathon ervaring is binnen, en uitgereden.

Ook leuk dat je ons even hebt laten weten hoe het ging.
bert l. schreef: ma 20 september 2021, 13:21 Voor je eerste marathon heb je het prima gedaan. Uitgereden, dus geslaagd.
Precies! Ik ben er zelf nog lang niet aan toe maar ik vind het wel interessant om te lezen incl. de ervaring achteraf. :bier:
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Tarwetijger schreef: ma 20 september 2021, 14:52
ThaSingleTrackMastah schreef: za 18 september 2021, 22:13 Mooi zo :-q
1e marathon ervaring is binnen, en uitgereden.

Ook leuk dat je ons even hebt laten weten hoe het ging.
bert l. schreef: ma 20 september 2021, 13:21 Voor je eerste marathon heb je het prima gedaan. Uitgereden, dus geslaagd.
Precies! Ik ben er zelf nog lang niet aan toe maar ik vind het wel interessant om te lezen incl. de ervaring achteraf. :bier:
Fijn om te horen dat het voor een ander ook interessant is :-q
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Inderdaad de basisconditie omhoog brengen, dan kun je tijdens zo'n marathon ook gewoon in je duurzone blijven als je zou willen waardoor je niet op iedere klim al gelijk in het rood gaat.
Sneller herstel, terug naar lagere hartslagwaardes en weer reserve hebben voor de volgende klim.

Lekker lage intensiteit bij blijven trainen en tijdens het MTBen gewoon lekker door rijden en eens wat klimmetjes opsprinten.

Als je regelmatig de combi Leersum, Amerongen, Rhenen (en helaas geen HG meer) dan kom je een heel eind.
Maar lekker blijven genieten van het fietsen, in het begin is er enorme progressie mogelijk.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Rayb81 schreef: ma 20 september 2021, 20:45 Inderdaad de basisconditie omhoog brengen, dan kun je tijdens zo'n marathon ook gewoon in je duurzone blijven als je zou willen waardoor je niet op iedere klim al gelijk in het rood gaat.
Sneller herstel, terug naar lagere hartslagwaardes en weer reserve hebben voor de volgende klim.

Lekker lage intensiteit bij blijven trainen en tijdens het MTBen gewoon lekker door rijden en eens wat klimmetjes opsprinten.

Als je regelmatig de combi Leersum, Amerongen, Rhenen (en helaas geen HG meer) dan kom je een heel eind.
Maar lekker blijven genieten van het fietsen, in het begin is er enorme progressie mogelijk.
Ja ik vergeet soms dat ik pas jaartje weer normaal (zonder al te veel last van blessure) aan het fietsen ben en dat er dus nog alle ruimte is om te groeien. Vorig jaar een uur langer over een vergelijkbare afstand en hoogtemeters gedaan bij Nijmegen, en daar ook nog veel meer rust gehad tussendoor. Dat is natuurlijk al een flinke progressie. Plan is inderdaad veel regelmatiger combi's te rijden.

Genieten zit ook goed, zaterdag naar venlo met de badeenden, november weer een clinic, staar me niet blind op alleen snelheid!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

De komende zes donkere maanden lekker veel duurwerk doen in laag tempo. Daar word je loeisterk van
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

bert l. schreef: wo 22 september 2021, 15:21 De komende zes donkere maanden lekker veel duurwerk doen in laag tempo. Daar word je loeisterk van
Dat is wel het plan!
Plaats reactie