Chronisch nekprobleem, bestaat er een MTB met een rechtop zit?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
brianth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 december 2020, 21:53

@medico: ik snap je opmerking mbt gebruiken "titel". Was ook niet per se bedoeld als bindend advies, maar meer als overwegingen / opties die TS heeft.

De geometrie/ligfiets opties laat ik dan weer aan anderen over. Hopelijk kan TS iets vinden waar hij weer lekker mee op pad kan!
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

George schreef: vr 9 april 2021, 19:48 Misschien denk ik teveel buiten de doos maar heb je wel eens een ligfiets overwogen? Dan kun je in ieder geval fietsen en er zijn exemplaren waarmee je prima wat gravelroutes zou kunnen rijden. Voor de houding kan het een oplossing zijn.
Bij het lezen van dit topic moest ik ook meteen aan een ligfiets denken! Zelf heb ik een aantal jaren op zo’n ding rondgereden (niet offroad). Woonwerk (25km enkele reis), maar vooral tochten en fietsvakanties.
Je zithouding is uiteraard geheel anders, zeker voor je hoofd, maar ook je armen/schouders en nek kun je veel meer ontspannen houden. In tegenstelling tot een MTB kun je niet veel doen met je lichaam, zoals het verplaatsen van je gewicht. Voordeel is wel weer dat je bij een val al dicht bij de grond bent en ‘feet first’ gaat. De kans dat je ergens met je hoofd tegenaan knalt is dus niet zo groot. :wink:
Mountainbiken met een ligfiets kan wel, kijk maar: https://youtu.be/9uVpw2QYupQ, zelf lijkt het me leuker om te gravelen zoals George al aangeeft.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Rechtop zitten kan ook op een eenwieler. Er zijn mensen die hiermee mountainbiken.

Zie ook viewtopic.php?t=131774

Lijkt mij wel een projectje om het aan te leren.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb ooit bij een ligfietsfabrikant gewerkt die ook een model met twee 26” wielen maakte. Ik heb op die fietsen gereden, ze verkocht en onderhouden. We hadden klanten die er best ruige dingen mee deden maar mountainbiken is gewoon technisch onmogelijk. Je ziet niet waar je heen gaat want je voeten zitten de hele tijd in beeld. Opstappen is ook niet echt makkelijk dus als je eraf gaat kom je er niet meer op. Een Pedersen zou nog een betere richting zijn. Die zitten rechtop maar wel met een houding waarbij je controle hebt en ook kracht kan leveren. Denk dat een Pedersen als gravelbike nog wel zou kunnen werken. Die fiets is immers bedacht in een tijd dat wegen met gravel nog een luxe waren.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Hoi,

Allereerst vind ik het heel vervelend waar je dagelijks mee moet dealen. Ik zelf ben ook niet mankement vrij. Gestopt na een half jaar met wielrennen vanwege mijn nek en schouderklachten, daarna een jaar op een trek superfly van 2017 gestapt. Nog steeds klachten, wel minder. Maar soms ook een week pijn van het fietsen. Vervolgens een 150mm 27,5+ gestapt en dat was echt formidabel kwa comfort. Nergens geen last meer van. Toch miste ik een hardtail en heb ik een ltht gemaakt met 150mm veerweg. Zadel en stuur stonden op dezelfde hoogte. Ook hier geen klachten gehad. Een poosje gestopt met fietsen, in de tussentijd mijn rug gekneusd, en toch weer op de fiets gestapt. Ik rij nu op een Cube stereo 120. Nagenoeg klachtenvrij. Begonnen met stuur en zadel op gelijke hoogte en al met al zit ik nu op een drop van 3 cm. De klachten die ik heb zijn nog te herleiden naar mijn kneuzing, dus die staan los van wat ik hiervoor heb ervaren. Ik weet niet precies wat jij voelt/ervaart, maar ik weet als geen ander dat je wel klachtenvrij kunt rijden, ook al denk je soms van niet. De Cube waar ik nu op zit kostte me overigens slechts €1750 euro in de winkel (inmiddels al flink geüpgraded) dus dat hoeft de bank niet te breken.

Ik hoop dat je snel verbetering zal zien en weer op de fiets kan zitten.
Omdraaien kan altijd nog!
melandri
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 2 oktober 2019, 19:30

Ik zie dit topic nu pas, maar ben erg benieuwd naar huidige situatie van TS.

Ik heb hetzelfde, en ook nog artrose in de nek. Heb met racer en mtb alles geprobeerd, echt alles. Maar in de kern blijven het fietsen waarbij het gewicht op handen, armen en schouders komt en dat gaat pijn doen bij mij. Uiteindelijk een sportieve, ouderwetse herenfiets gekocht waarbij het gewicht op het zadel komt en je handen los op het stuur liggen. Dat werkt. En ja, de sportieve lol van het fietsen is weg. Dus ben eigenlijk niet happy. Ik rijd krte stukjes en vind er niks aan.

Omdat inspanning en warmer weer inspannings hoofdpijn geeft denk ik eraan naar ebike over te stappen. Dan heb je nog een btje actieradius en met een chip is het nog wel vermakelijk.

Zou dan liefst een mtb hebben, alleen bang dat dat ook weer klachten geeft. Mss een te groot frame met dus hoge stack en een Fully, dat dat wel relaxt zit?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een te groot frame is ook te lang, dus zit je verder uitgestrekt naar voren, komt er vanzelf weer een knik in je nek.

Rechtop zitten is ook maar een beperkte oplossing. Je rug krijgt hardere klappen waardoor je van nekpijn naar rugpijn gaat.

Je hebt alles geprobeerd, ook pijnstillers?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

melandri schreef: wo 23 november 2022, 15:45 Ik zie dit topic nu pas, maar ben erg benieuwd naar huidige situatie van TS.

Ik heb hetzelfde, en ook nog artrose in de nek. Heb met racer en mtb alles geprobeerd, echt alles. Maar in de kern blijven het fietsen waarbij het gewicht op handen, armen en schouders komt en dat gaat pijn doen bij mij. Uiteindelijk een sportieve, ouderwetse herenfiets gekocht waarbij het gewicht op het zadel komt en je handen los op het stuur liggen. Dat werkt. En ja, de sportieve lol van het fietsen is weg. Dus ben eigenlijk niet happy. Ik rijd krte stukjes en vind er niks aan.

Omdat inspanning en warmer weer inspannings hoofdpijn geeft denk ik eraan naar ebike over te stappen. Dan heb je nog een btje actieradius en met een chip is het nog wel vermakelijk.

Zou dan liefst een mtb hebben, alleen bang dat dat ook weer klachten geeft. Mss een te groot frame met dus hoge stack en een Fully, dat dat wel relaxt zit?
Ik heb een Jones, deze fietsen staan bekend om hun hoge rechtop zit. Als je het eens wil testen dan geef je maar een gil.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie