Gebroken ribben, meerdere..

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oxycodon is wel verslavend hoor, in de USA weten ze er alles van ;-)
(is een probleem daar).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Oxycodon = morfine = zeer verslavend. Ook in NL zijn er genoeg (of eigenlijk teveel) mensen die er wel problemen mee kregen. Maar het helpt inderdaad heel goed tegen de pijn.
mountainbiken: It's ok to be crap
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Ik kreeg 2 weken tramadol voor de pijn, werd er een klein beetje high telkens. Dag dat het recept was een beetje een downie dag :roll:
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

McLambo schreef: di 7 december 2021, 00:20 Ik kreeg 2 weken tramadol voor de pijn, werd er een klein beetje high telkens. Dag dat het recept was een beetje een downie dag :roll:
Zo maar dat is ook verdomd sterk spul zeg. Ik heb dat genomen toen ik door m'n enkel was gegaan in Winterberg. Kon niet slapen vd pijn. Tramadol erin en een half uur later snurken als een baby.
2 weken continue nemen lijkt me behoorlijk lang :o
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

Ach, in plaats van een aparte post sluit ik maar hier bij aan, dan wordt dit de gebroken ribben verzamel post. :wink:

17 november ben ik dus gevallen. Hoe, weet ik niet meer, ik heb toch even knock-out gelegen op de grond.
2 dames hebben mij van de grond geraapt, in de auto geduwd en bij het ziekenhuis afgeleverd.

Schade: klaplong, 5 gebroken ribben, sleutelbeen gebroken.
Fiets had niks.

Klaplong was snel verholpen (maar #%$$#% , dat doet pijn....)
Sleutelbeen hebben ze gelukkig na 2 dagen geopereerd, er zit nu een fraai plaatje titanium in.

En toen bleek ik in het ziekenhuis Corona opgepikt te hebben.
Dat is dan net even te veel voor je geknakte lijf, dat heeft er aardig ingehakt.

Het gaat weer de goeie kant op. Mag nog een maandje niet fietsen vanwege de klaplong.

En dan maar eens terug naar de plek des onheils.
Ik denk dat ik met de trapper achter een boomstronk ben blijven hangen. Ik had ook geen schaafwonden, best raar. Dus ik ben waarschijnlijk met een hakende trapper linea recta naar de grond gegaan met 30 km/uur.
En dat vind ik misschien nog het vervelendst. Als ik nou bijv. in Willingen eraf was gevlogen, dan is het duidelijk dat ik daarvoor te oud ben en het maar aan mijn puberzonen over moet laten.
Maar dit was op het trainingsrondje wat ik 2x per week fiets.
Ik hoop maar dat ik het vertrouwen terugkrijg om er toch weer na verloop van tijd toch weer vol in te gaan....
Laatst gewijzigd door ElTrappo op do 23 december 2021, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo, pittig verhaal!
Sterkte met het verdere herstel.

Je zult als je weer mag/kunt fietsen toch niet meteen voluit gaan, dus dat vertrouwen bouw je waarschijnlijk langzaam maar zeker wel weer op.

Ik heb een aantal jaren geleden mijn sleutelbeen gebroken en had daarna last van de bibbers zodra het echt technisch werd (dus niet op de NL rondjes, dat ging wel goed). Toen heb ik een rijtechniek clinic gedaan in de Ardennen om weer wat vertrouwen op te bouwen. Loste niet alles op maar hielp me toch wel weer op de goede weg...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

kermit schreef: do 23 december 2021, 11:08 Zo, pittig verhaal!
Sterkte met het verdere herstel.
Bedankt!
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

ElTrappo schreef: do 23 december 2021, 02:02 Ach, in plaats van een aparte post sluit ik maar hier bij aan, dan wordt dit de gebroken ribben verzamel post. :wink:

17 november ben ik dus gevallen. Hoe, weet ik niet meer, ik heb toch even knock-out gelegen op de grond.
2 dames hebben mij van de grond geraapt, in de auto geduwd en bij het ziekenhuis afgeleverd.

Schade: klaplong, 5 gebroken ribben, sleutelbeen gebroken.
Fiets had niks.

Klaplong was snel verholpen (maar #%$$#% , dat doet pijn....)
Sleutelbeen hebben ze gelukkig na 2 dagen geopereerd, er zit nu een fraai plaatje titanium in.

En toen bleek ik in het ziekenhuis Corona opgepikt te hebben.
Dat is dan net even te veel voor je geknakte lijf, dat heeft er aardig ingehakt.

Het gaat weer de goeie kant op. Mag nog een maandje niet fietsen vanwege de klaplong.

En dan maar eens terug naar de plek des onheils.
Ik denk dat ik met de trapper achter een boomstronk ben blijven hangen. Ik had ook geen schaafwonden, best raar. Dus ik ben waarschijnlijk met een hakende trapper linea recta naar de grond gegaan met 30 km/uur.
En dat vind ik misschien nog het vervelendst. Als ik nou bijv. in Willingen eraf was gevlogen, dan is het duidelijk dat ik daarvoor te oud ben en het maar aan mijn puberzonen over moet laten.
Maar dit was op het trainingsrondje wat ik 2x per week fiets.
Ik hoop maar dat ik het vertrouwen terugkrijg om er toch weer na verloop van tijd toch weer vol in te gaan....
Och.. dat is een klapper geweest... ik zou mij nu niet teveel druk maken over hoe je je straks voelt en of het vertrouwen terugkomt. Wat mij wel hielp is teruggaan naar de plek en te kijken wat er gebeurd is. Ik heb twee enorme klappers gemaakt de afgelopen 2 jaar en heb 11 botten gebroken helaas. Ik merkte dat ik benauwd werd toen ik aan de klap en de plek terug dacht,... dus ben er langs gewandeld en heb gekeken naar wat en hoe ik eea geraakt heb. Heb zelfs overwogen een haptonoom in te schakelen maar omdat de wachtlijsten zo lang waren ben ik maar gewoon begonnen met fietsen. En de angst was er de eerste paar keer zeker.. maar de fysieke ongemakken en pijn leidde zoveel af dat ik er eigenlijk niet heel erg mee bezig was. Ik ben ook geen 18 meer, maar het is mij ook gelukt... je zult gewoon pech gehad hebben...

Heel veel sterkte met de pijn nog, want als je nu ruim 4 weken onderweg bent is dat ook vast nog niet allemaal weg.. Heel veel sterkte met de weg terug.. gek genoeg is dat ook wel weer een leerzaam en ergens mooi proces.
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Heftige verhalen hier !

Een stukje pech kun je helemaal niets aan doen.
Zo heb ik eens een crank gebroken op een stronkje.

Ik denk dat een clinic in veel gevallen wel erg kan helpen. Je ziet mountainbikers vaak dingen uit durf of goed geluk doen.
Als je de juiste technieken aan leert is het veiliger en kun je in uitdagender terrein fietsen. Een dagje plezier op Winterberg/Willingen ligt voor nagenoeg iedereen binnen de mogelijkheden.
Als je iets meer op leeftijd bent wordt het aan (of afleren) wel moeilijker en kost vaak meer tijd.
Jeugd moet je niet naar kijken, die kunnen alles gewoon bijna meteen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Dat kan ik van harte onderschrijven: ik ben wat ouder en zoek dus minder de risico’s op, maar heb voor het komende jaar Willingen op mijn to do lijstje gezet. Veel filmpjes kijken, oefenen, oefenen, oefenen en ik overweeg een aantal clinics in het indoor mountainbike gebeuren in Almere. Maar zeker risico’s telkens bekijken en liever eerst verkennen ipv het in één keer te willen kunnen. It’s ok to be crap…. :-q
mountainbiken: It's ok to be crap
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

Maiko schreef: vr 24 december 2021, 18:15
ElTrappo schreef: do 23 december 2021, 02:02 Ach, in plaats van een aparte post sluit ik maar hier bij aan, dan wordt dit de gebroken ribben verzamel post. :wink:

17 november ben ik dus gevallen. Hoe, weet ik niet meer, ik heb toch even knock-out gelegen op de grond.
2 dames hebben mij van de grond geraapt, in de auto geduwd en bij het ziekenhuis afgeleverd.

Schade: klaplong, 5 gebroken ribben, sleutelbeen gebroken.
Fiets had niks.

Klaplong was snel verholpen (maar #%$$#% , dat doet pijn....)
Sleutelbeen hebben ze gelukkig na 2 dagen geopereerd, er zit nu een fraai plaatje titanium in.

En toen bleek ik in het ziekenhuis Corona opgepikt te hebben.
Dat is dan net even te veel voor je geknakte lijf, dat heeft er aardig ingehakt.

Het gaat weer de goeie kant op. Mag nog een maandje niet fietsen vanwege de klaplong.

En dan maar eens terug naar de plek des onheils.
Ik denk dat ik met de trapper achter een boomstronk ben blijven hangen. Ik had ook geen schaafwonden, best raar. Dus ik ben waarschijnlijk met een hakende trapper linea recta naar de grond gegaan met 30 km/uur.
En dat vind ik misschien nog het vervelendst. Als ik nou bijv. in Willingen eraf was gevlogen, dan is het duidelijk dat ik daarvoor te oud ben en het maar aan mijn puberzonen over moet laten.
Maar dit was op het trainingsrondje wat ik 2x per week fiets.
Ik hoop maar dat ik het vertrouwen terugkrijg om er toch weer na verloop van tijd toch weer vol in te gaan....
Och.. dat is een klapper geweest... ik zou mij nu niet teveel druk maken over hoe je je straks voelt en of het vertrouwen terugkomt. Wat mij wel hielp is teruggaan naar de plek en te kijken wat er gebeurd is. Ik heb twee enorme klappers gemaakt de afgelopen 2 jaar en heb 11 botten gebroken helaas. Ik merkte dat ik benauwd werd toen ik aan de klap en de plek terug dacht,... dus ben er langs gewandeld en heb gekeken naar wat en hoe ik eea geraakt heb. Heb zelfs overwogen een haptonoom in te schakelen maar omdat de wachtlijsten zo lang waren ben ik maar gewoon begonnen met fietsen. En de angst was er de eerste paar keer zeker.. maar de fysieke ongemakken en pijn leidde zoveel af dat ik er eigenlijk niet heel erg mee bezig was. Ik ben ook geen 18 meer, maar het is mij ook gelukt... je zult gewoon pech gehad hebben...

Heel veel sterkte met de pijn nog, want als je nu ruim 4 weken onderweg bent is dat ook vast nog niet allemaal weg.. Heel veel sterkte met de weg terug.. gek genoeg is dat ook wel weer een leerzaam en ergens mooi proces.
Dank,!

Ik ben vandaag terug geweest naar de plek des onheils.
Er was daar lelijke wortelstronk van 10 cm hoog, toch wel een kleine meter lang onder een hoek van pak 'm beet 30 graden met de rijrichting. Als ik daar ingehaakt zou zijn dan kan ik me een valpartij wel voorstellen. Heel goed mogelijk dat daar een haffeltje bladeren overheen lag.
En 30cm verder een boomstronk, waar je zekers met je trapper achter kunt blijven hangen.

Allebei zijn ze me nog nooit opgevallen. Apart, verderop in het parcours weet ik wel genoeg van dit soort hindernissen te zitten.
Ik denk dat ik na de jump een iets andere lijn genomen heb, ik ging ook wel hard.

Voelt goed dat ik geweest ben. Want hier trap ik de volgende keer niet meer in natuurlijk.
17 januari gaan we de bandjes weer eens oppompen!
Heel veel sterkte met de weg terug.. gek genoeg is dat ook wel weer een leerzaam en ergens mooi proces.
Ah, dat is herkenbaar! Toen ik net het ergste van Corona achter de rug had, had ik op die dag echt het gevoel dat het "de eerste dag van de rest van mijn leven" was.
Dat gevoel is nu minder sterk, maar ik ga er voor zorgen dat dat niet weggaat.
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

Vanmorgen bij de chirurg op controle geweest.
Normaal hebben ze maar 5 minuten tijd, gelukkig had hij geen grote haast. Aardige gast.

Samen even de foto's bekeken die toen gemaakt waren op de Eerste Hulp. Je ziet duidelijk het verschil tussen linker en rechter ribbenkast, linker is mooi rond, rechter was afgeplat. Nadat ik hem verteld had over mijn huidige klachten keek hij nog eens beter en zag hij dat er nog paar meer dan 5 ribben gebroken waren. Het was lastig te zien onder de hoek van de foto, maar "ze zijn gewoon bij 5 gestopt met tellen" zei hij, "behandeling wordt er toch niet anders van."
Het blijft een chirurg heh, toch de pragmatische types die repareren wat ze voor hun op tafel ligt. :wink:

Hij kon niet met zekerheid herleiden hoe de impact was geweest, maar rechtstandig naar de grond leek hem ook waarschijnlijk, rechterarm zat er niet tussen anders was die ook gebroken. Volgens mij had ik het stuur nog "vast" toen ik wakker werd...
Een bodyprotector had in dit geval niet veel uitgemaakt volgens de chirurg. De energie is gewoon te groot voor het sleutelbeen, misschien had het voor de ribben iets bescherming kunnen bieden, maar juist op de zijkant van de ribben zit niet zoveel protectie op mijn vest (vooral op schouders, elleboog, borstbeen, rug).

Zijn schatting was dat er bij een kwart van de patienten de titanium sleutelbeenplaten er uit wordt gehaald, omdat ze er op een of andere manier last van krijgen.
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

ElTrappo schreef: do 30 december 2021, 13:02 Vanmorgen bij de chirurg op controle geweest.
Normaal hebben ze maar 5 minuten tijd, gelukkig had hij geen grote haast. Aardige gast.

Samen even de foto's bekeken die toen gemaakt waren op de Eerste Hulp. Je ziet duidelijk het verschil tussen linker en rechter ribbenkast, linker is mooi rond, rechter was afgeplat. Nadat ik hem verteld had over mijn huidige klachten keek hij nog eens beter en zag hij dat er nog paar meer dan 5 ribben gebroken waren. Het was lastig te zien onder de hoek van de foto, maar "ze zijn gewoon bij 5 gestopt met tellen" zei hij, "behandeling wordt er toch niet anders van."
Het blijft een chirurg heh, toch de pragmatische types die repareren wat ze voor hun op tafel ligt. :wink:

Hij kon niet met zekerheid herleiden hoe de impact was geweest, maar rechtstandig naar de grond leek hem ook waarschijnlijk, rechterarm zat er niet tussen anders was die ook gebroken. Volgens mij had ik het stuur nog "vast" toen ik wakker werd...
Een bodyprotector had in dit geval niet veel uitgemaakt volgens de chirurg. De energie is gewoon te groot voor het sleutelbeen, misschien had het voor de ribben iets bescherming kunnen bieden, maar juist op de zijkant van de ribben zit niet zoveel protectie op mijn vest (vooral op schouders, elleboog, borstbeen, rug).

Zijn schatting was dat er bij een kwart van de patienten de titanium sleutelbeenplaten er uit wordt gehaald, omdat ze er op een of andere manier last van krijgen.
Wat goed dat je terug bent gegaan! Zo zie je dat die boomstronk zomaar de schuldige kan zijn geweest. Pech..

Herkenbaar, ik kwam op rechter zijkant terecht, het brak ook op verschillende plekken waardoor de pijn overal zat. Misschien is de chirurgische ‘blik’ ook de beste. Nuchter en feitelijk.. straks fiets je weer..
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Ik hoop dat je iig niet veel last meer van je ribben hebt! Ik weet dat ik er 8 weken zoet mee was en het absoluut geen pretjes was (bed in en uitkomen was afzien). Maar dat waren gekneusde ribben opgelopen tijdens boksen. Ik hoor vaak dat gebroken ribben wat minder pijnlijk is, maar heb zelf geen ervaring (en hoop dat zo te houden ;) ). Iig beterschap!
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Ik sluit mij aan bij alle herstel wensen hiervoor beschreven!
Het weer opbouwen van het vertrouwen gaat nog wel een dingetje zijn kan ik mij voorstellen. Terug gaan naar de plek des onheils, zoals je gedaan hebt is daar een goede eerste stap voor geweest! Succes en weer veel fiets plezier in de toekomst!
Real men think straight and flat are boring :-D
Plaats reactie