Gebroken ribben, meerdere..

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

En ik ben van paardrijden naar mountainbiken gegaan, omdat ik zo’n val nooit meer wilde meemaken……
Ik werd gelanceerd van mijn paard omdat ze een noodstop maakte(geschrokken van iets), terwijl we in rengalop waren, zo’n 30 km/u, kwam plat op mijn rug terecht op het middendeel van een zandweg, waar ook auto’s rijden, dus hard…. Door de klap op mijn rug braken de ribben aan de voorkant. Oh ja, had ook nog een klaplong en volgens de artsen enorm veel geluk, want dit had ook makkelijk anders kunnen aflopen. Mijn vrouw zei nog wel dat een mountainbike in ieder geval nergens van schrikt….
Nogmaals sterkte met het herstel.
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

StevenK schreef: zo 22 mei 2022, 16:41
Mijn fiets is als het ware naar links onder mij vandaan gegaan, dat ging zo snel dat ik het stuur nog vast had, met mijn rechter elleboog (en rechter knie) als eerste de grond raakte.. Met mijn flank ben ik toen op mijn eigen arm gevallen en mijn arm heeft mijn ribben gekraakt...De meeste breuken zitten dus ook echt in m'n flank.
Heftig. Wel herkenbare val, is mij ook vaak gebeurd, gelukkig dus zonder breuken.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

@Steven,

Balen zeg. Wens je in ieder geval beterschap... :bier:
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

StevenK schreef: zo 22 mei 2022, 11:17
ManWithTheGoldenBike schreef: vr 13 mei 2022, 08:45 Das behoorlijk! Die oxycodon is een geweldige pijnstiller, werkt echt enorm goed, maar wel zo snel mogelijk van af; het kan zeer verslavend zijn.
Ik ben met mijn 8 ribfracturen een aardige tijd zoet geweest, dus veel sterkte en beterschap!
Mag ik vragen hoe lang je zoet bent geweest?

Ik ben vrijdag (na 12 dagen) thuis gekomen uit het ziekenhuis. Is nog best een ervaring geweest.
- Bij nadere bestudering van de CT bleken er niet 7 maar 9 ribben gebroken, waarvan de meeste op meer dan één plek.
- Op de SEH had ik zoveel pijn, dat ik niet in de CT kon liggen en dus werd ik platgespoten ('gemarineerd was de term die ze gebruikten') met Ketamine, waardoor ik eindelijk eens heb ervaren wat ik in strafdossiers wel eens las: 'ik had het gevoel dat ik boven mijn eigen lichaam zweefde'.
- De ruggeprik (zenuwblokkade) was erg effectief, ik had alleen veel last van de bijwerkingen, vooral dat mijn maag zich telkens omkeerde.
- Bij het 'inregelen' van de Oxycodon bleek de morfine niet goed pijn te stillen, met als gevolg dat een veel hoge dosis kreeg met wederom een dikke trip (o.a. wazig zien, stemmingswisselingen) en daarna stevige ontwenningsverschijnselen

Wat mij betreft kan ik die opiaten en opioïden niemand aanraden.. Ik heb inmiddels ook begrepen dat ziekenhuizen 'pijnscore' als KPI richting de zorgverzekeraars hebben. Dat verklaart in ieder geval dat dagelijkse gezeur 'hoeveel pijn hebt u op een schaal van 1 - 10?', maar geeft me ook het gevoel dat ze liever iets meer voorschrijven.

Ik zit nu op een combinatie van paracetamol, naproxon en oxyodon (en daarbij een maagbeschermer vanwege de naproxen, pillen voor de spijsvertering en een poeder voor m'n darmen vanwege de oxydonon) en merk ook echt dat ik al die zooi nodig heb om de pijn draaglijk te houden.

Grootste uitdaging is dat in een luie stoel hangen beter gaat dat op bed liggen, dus nachtrust is nog een lastig ding.
Mijn god wat een klap Steven! Die pijnstillermix klinkt bekend… ik had 4 soorten door elkaar, viel soms midden in een gesprek helemaal weg. En ik lag ook op een apart bed, stil op mijn rug.. te wachten of de tijd sneller kon gaan.. mijn ribben waren op allerlei plekken gebroken, hierdoor was elke beweging pijnlijk. Mensen die zeggen dat gekneusde ribben meer pijn doen hebben duidelijk nog nooit wat gebroken. Maar het wordt beter… na enkele weken is de pijn veel minder en na 7-8 weken kon ik voorzichtig beginnen met fietsen. Met jouw breuken kun je daarna nog heel lang gevoelige ribben houden… maar sterk worden is nu enige prio… heel veel sterkte..!
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1323
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Toen ik 13 jaar geleden op een vergelijkbare manier mijn heup brak (of eigenlijk een 'femoral neck fracture' opliep), heeft het echt jaren geduurd voor ik weer een beetje risico op de MTB durfde te nemen. En toen was ik nog 'jong', nu komt de 50 wel erg dichtbij.

Ik denk dat ik op zoek ga naar een goede body armour (ik heb er voor de parken één van Fox maar die zou niet hebben geholpen, omdat je flank niet beschermd is).
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Sterkte dat is een beste klapper.

Wat betreft breken vs kneuzen: ik heb op 1 zwevende rib na alles al gebroken en gekneusd :-{ Allebei niet leuk, maar ik vond zwaar kneuzen inderdaad pijnlijker als breken.

Hersteltijd: dat is wel een beetje hoe je er in staat: het blijft soms maanden goed gevoelig, maar ik ben bijna alle keren na 6-8 weken weer intensief gaan sporten. Uiteindelijk is het mentale stukje bij het weer durven nog de grootste rem, maar daar ben je zelf bij.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

ManWithTheGoldenBike schreef: zo 22 mei 2022, 17:07 En ik ben van paardrijden naar mountainbiken gegaan, omdat ik zo’n val nooit meer wilde meemaken……
Ik werd gelanceerd van mijn paard omdat ze een noodstop maakte(geschrokken van iets), terwijl we in rengalop waren, zo’n 30 km/u, kwam plat op mijn rug terecht op het middendeel van een zandweg, waar ook auto’s rijden, dus hard…. Door de klap op mijn rug braken de ribben aan de voorkant. Oh ja, had ook nog een klaplong en volgens de artsen enorm veel geluk, want dit had ook makkelijk anders kunnen aflopen. Mijn vrouw zei nog wel dat een mountainbike in ieder geval nergens van schrikt….
Nogmaals sterkte met het herstel.
Zo ken ik iemand die van motorcross naar MTB ging omdat dat veiliger was en hij de ziekenhuisbezoeken zat was.

Gisteren in het ziekenhuis beland :-{
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Mijn werkgever reageerde ook niet al te verheugd om mijn nieuwe sport/hobby...... maar.... heb ook nog geen bikepark gedaan..... zag in jouw filmpjes dat dat soms......
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

ManWithTheGoldenBike schreef: vr 3 juni 2022, 09:03 Mijn werkgever reageerde ook niet al te verheugd om mijn nieuwe sport/hobby...... maar.... heb ook nog geen bikepark gedaan..... zag in jouw filmpjes dat dat soms......
Dat dat wat? :lol:
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

MVMVML schreef: vr 3 juni 2022, 10:20
ManWithTheGoldenBike schreef: vr 3 juni 2022, 09:03 Mijn werkgever reageerde ook niet al te verheugd om mijn nieuwe sport/hobby...... maar.... heb ook nog geen bikepark gedaan..... zag in jouw filmpjes dat dat soms......
Dat dat wat? :lol:
....beregezellig is..... :bier:
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

ManWithTheGoldenBike schreef: vr 3 juni 2022, 10:21
MVMVML schreef: vr 3 juni 2022, 10:20
Dat dat wat? :lol:
....beregezellig is..... :bier:
:winkie: :bier:
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1323
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

ManWithTheGoldenBike schreef: vr 3 juni 2022, 09:03 Mijn werkgever reageerde ook niet al te verheugd om mijn nieuwe sport/hobby...... maar.... heb ook nog geen bikepark gedaan..... zag in jouw filmpjes dat dat soms......
Eigenlijk alle serieuze blessures die ik opgelopen heb waren bij rustige ritjes. Ik vermoed dat het ermee te maken heeft dat wanneer ik een social ride doe, ik toch minder geconcentreerd ben dan wanneer ik volle bak ga. Ik ben ook wel eens tijdens een wedstrijd op de weg en op de piste gevallen bij 50+ km/u en daar heb ik eigenlijk nooit wat aan overgehouden,

Maar ook bij mij werd wel de opmerking gemaakt dat schaken en dammen ook mooie sporten zijn.
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

StevenK schreef: vr 3 juni 2022, 11:13
ManWithTheGoldenBike schreef: vr 3 juni 2022, 09:03 Mijn werkgever reageerde ook niet al te verheugd om mijn nieuwe sport/hobby...... maar.... heb ook nog geen bikepark gedaan..... zag in jouw filmpjes dat dat soms......
Eigenlijk alle serieuze blessures die ik opgelopen heb waren bij rustige ritjes. Ik vermoed dat het ermee te maken heeft dat wanneer ik een social ride doe, ik toch minder geconcentreerd ben dan wanneer ik volle bak ga. Ik ben ook wel eens tijdens een wedstrijd op de weg en op de piste gevallen bij 50+ km/u en daar heb ik eigenlijk nooit wat aan overgehouden,

Maar ook bij mij werd wel de opmerking gemaakt dat schaken en dammen ook mooie sporten zijn.
Waar je dan weer veel bij zit, wat weer onder het nieuwe roken valt, dus tja... het is dus altijd kiezen uit een of meerdere kwaden...
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

ManWithTheGoldenBike schreef: vr 3 juni 2022, 12:12
StevenK schreef: vr 3 juni 2022, 11:13
Eigenlijk alle serieuze blessures die ik opgelopen heb waren bij rustige ritjes. Ik vermoed dat het ermee te maken heeft dat wanneer ik een social ride doe, ik toch minder geconcentreerd ben dan wanneer ik volle bak ga. Ik ben ook wel eens tijdens een wedstrijd op de weg en op de piste gevallen bij 50+ km/u en daar heb ik eigenlijk nooit wat aan overgehouden,

Maar ook bij mij werd wel de opmerking gemaakt dat schaken en dammen ook mooie sporten zijn.
Waar je dan weer veel bij zit, wat weer onder het nieuwe roken valt, dus tja... het is dus altijd kiezen uit een of meerdere kwaden...
Van leven ga je schijnbaar dood :bier:
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1323
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

MVMVML schreef: vr 3 juni 2022, 14:09
ManWithTheGoldenBike schreef: vr 3 juni 2022, 12:12

Waar je dan weer veel bij zit, wat weer onder het nieuwe roken valt, dus tja... het is dus altijd kiezen uit een of meerdere kwaden...
Van leven ga je schijnbaar dood :bier:
Het schijnt wel de meest voorkomende complicatie te zijn.
Plaats reactie