HIIT

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

sik schreef: di 12 januari 2021, 23:53 ik heb nog nooit gehoord van HIIT waarbij het doel is om de eerste interval kapot te gaan, dan doe je het inderdaad fout.
het doel is juist om de laatste intervallen nog met goede vorm door te komen, maar dan in de laatste seconden wel bij het randje te komen.
(maar wel nog steeds netjes je pedalen rond krijgen zonder te harken en vermogen te leveren)
Dit dus. :-q
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

HIIT is een meer dan prima aanvulling binnen een uitgebalanceerd trainingsprogramma. En dan heb ik het niet over HIIT op de fiets, maar juist de HIIT trainingen die je binnenshuis of in de sportschool doet.

Zeker in geval van mountainbiken. Juist omdat je tijdens het mountainbiken vaak meerdere energiesystemen aanspreekt, kan HIIT training een prima effect hebben. Daarnaast bouw je ook ook een behoorlijk explosieve spierkracht op met HIIT training (afhankelijk van de oefeningen).

Ik zie HIIT juist als een zeer nuttige trainingvorm, helemaal als mijn core goed wordt aangesproken.

Wel is het lastig om de balans binnen je schema te vinden. Eigenlijk wil je zeker 2x p/w HIIT training doen, maar in combinatie met een intensievere mountainbike rit, en dat gebeurt soms al sneller dan je denkt of of je gepland had, kan het te intensief worden en averechts gaan werken mbt je herstel.

Sowieso heb ik mijn HIIT trainingen nooit langer dan maximaal 20 minuten achter elkaar gedaan, met daarin totaal 10 minuten rust ingebouwd.

Nu doe ik veel minder HIIT dan voorheen door tijdsgebrek, waarbij het overige schema min of meer gelijk is gebleven. En het effect van HIIT is mij nu wel meer dan duidelijk. Het is zeker effectief voor het mountainbiken. Dat het nutteloos zou zijn, kan ik helaas niet op basis van mijn persoonlijke ervaring onderstrepen.

Ik heb zowel HIIT gedaan op basis van na de eerste set al bijna uitgeput te zijn alsook een meer gedoseerde HIIT training. Het is maar net hoe de desbetreffende HIIT training in elkaar is gestoken.

HIIT ? Ik kan het je alleen maar aanbevelen.
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Hier ook een fan van HIIT. Wel op de manier dat je pas na de laatste cyclus kapot bent.
Prima manier om op uitgebalanceerde manier fit te worden en blijven. Prima naast het MTB-en te doen!
Real men think straight and flat are boring :-D
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

41 jaar en 95kg. Ik doe niet heel vaak HIIT trainingen. Intervallen is niet mijn favoriete training, maar ze werken wel.
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

markje schreef: vr 15 januari 2021, 13:56 41 jaar en 95kg. Ik doe niet heel vaak HIIT trainingen. Intervallen is niet mijn favoriete training, maar ze werken wel.
Alleen leeftijd en gewicht zeggen niets... Als je 1.65m bent heb je beetje.... overgewicht, ben je 2.15m ben je aan de lichte kant. :wink:
En zelfs dan nog zegt gewicht niet alles.... Mij gaat het vooral om fit zijn!
Real men think straight and flat are boring :-D
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

markje schreef: vr 15 januari 2021, 13:56 41 jaar en 95kg. Ik doe niet heel vaak HIIT trainingen. Intervallen is niet mijn favoriete training, maar ze werken wel.
En je lengte?
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik ben 1m85, maar ook dat zegt niet zo heel veel, ik ben wat forser gebouwd dan gemiddeld.
Plaats reactie