HIIT

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Even dit topic omhoog slingeren. Ik heb zojuist een eerste keer met een HIIT- schema gereden maar moet eerlijk zeggen dat het niet zo zwaar was dan verwacht. Ik had er meer van verwacht. Hebben jullie misschien tips?

De training is hier terug te vinden incl. hartslaggegevens.

Ik rij al een tijdje (paar maanden) op de Veluwe dus mijn conditie heeft al een basis maar ik had niet verwacht dat het zo 'makkelijk' ging. Zou het een kwestie zijn van gewoon de tijden aanpassen naar bijvoorbeeld 7x30sec volgas en daartussen 03:50/4:00min rust?

De training die ik gebruikt heb was deze :

Afbeelding
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Doe jij deze op de mtb? :o

Ikzelf namelijk op zolder, spinningbike icm GCN HIIT trainingvideo's. Puur om conditioneel te overwinteren, 1 a 2 keer per week.

Zonder toeters en bellen overigens. Afhankelijk van de manuele weerstand kan je gewoon zelf bepalen hoe kapot je gaat. Dat bevalt me wel.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Jazeker, is dat raar? Het is nog warm genoeg en met het bos hier naast de deur ook nog leuk om te doen :-q

Heb geen spinningfiets. Ooit wel eens een Tacx gehad maar dat was zo geestdodend dat ik die na 3x weer op Marktplaats heb gezet. Doe mij maar gewoon de buitenlucht.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Niet raar, maar bijv 8x 30 sec een loodzware 90% weerstand trappen lukt mij nooit op een mtb.

Misschien alleen op steile klimmen als op B'hoek of Kwint. Dus ben ik wel nieuwsgierig hoe jij dat doet.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ah op die manier. Misschien dat ik het dan niet goed zie (of mijn conditie is gewoon nog niet zo goed) maar het is dan toch gewoon een kwestie van 30 sec lang in HF-zone 5 fietsen?

Ik weet niet of 8x30 haalbaar is, maar deze descending interval was redelijk goed te doen. Ik zie wel in mijn stats dat mijn hartslag er een tijd over doen voor ik in het rood zit, dus moet eerder starten aan het zware deel.

Tijd om eens meer in te lezen over hoe een HIIT-training precies werkt, ik heb het gevoel dat ik iets niet goed doe :~
brianth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 december 2020, 21:53

De intensiteit (en doel) van je training wordt voornamelijk bepaald door de duur van je interval en rustpauzes. De rustpauze is nu dusdanig lang dat er volledig herstel ontstaat, het lactaat wat je creëert breek je volledig af in je rustinterval.
Intervallen van 20-60 seconden met rustverhouding 1:1, 5-8 herhalingen en eventueel 2 a 3 series ( seriepauze 5 minuten) zal al heel anders aanvoelen denk ik. En zo kan je eindeloos variëren!
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

MarkMeisner schreef: ma 11 januari 2021, 19:49 ...maar het is dan toch gewoon een kwestie van 30 sec lang in HF-zone 5 fietsen?
Nee, niet hf zone 5, maar zo hard als je kunt. Bij een normale interval zijn er schema's waarbij je hartslag of vermogen gebruikt en dat als maximum hebt, maar een HIIT is gewoon zo diep mogelijk. De enige limiet is dat je gewoonweg niet meer kunt. Dat maakt hem zo zwaar en kom je gemiddeld genomen half of helemaal kotsend van je fiets af.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Rijd de klim van het rode lusje van de Niner trail eens een paar keer volgas omhoog.
Pak de Schaapsalle van onder tot boven op tempo en rijd eens met het gas erop van de Imboschweg naar de Brandtoren.
Ben benieuwd of je het dan nog niet zwaar vind :D

Even serieus, ik kan genoeg klimmen bedenken waarop je echt wel stuk gaat, dus als deze intervallen niet werken qua zwaarte, dan word het lekker stuk gaan op de klimmen.
Strava erbij en kijken of je bijv. top 20 kunt rijden :-q
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

brianth schreef: ma 11 januari 2021, 21:12 De intensiteit (en doel) van je training wordt voornamelijk bepaald door de duur van je interval en rustpauzes. De rustpauze is nu dusdanig lang dat er volledig herstel ontstaat, het lactaat wat je creëert breek je volledig af in je rustinterval.
Intervallen van 20-60 seconden met rustverhouding 1:1, 5-8 herhalingen en eventueel 2 a 3 series ( seriepauze 5 minuten) zal al heel anders aanvoelen denk ik. En zo kan je eindeloos variëren!
markje schreef: ma 11 januari 2021, 21:16
MarkMeisner schreef: ma 11 januari 2021, 19:49 ...maar het is dan toch gewoon een kwestie van 30 sec lang in HF-zone 5 fietsen?
Nee, niet hf zone 5, maar zo hard als je kunt. Bij een normale interval zijn er schema's waarbij je hartslag of vermogen gebruikt en dat als maximum hebt, maar een HIIT is gewoon zo diep mogelijk. De enige limiet is dat je gewoonweg niet meer kunt. Dat maakt hem zo zwaar en kom je gemiddeld genomen half of helemaal kotsend van je fiets af.

Check, gaan we dat doen! Woensdag stukje duurtraining en dan vrijdag een rematch voor een fatsoenlijke HIIT. Kijken of ik ook over m'n nek kan gaan :-q Bedankt voor de adviezen!

(2 jaar geleden drie maanden Crossfit gedaan, ik weet nog precies hoe het voelt :o Maar het leverde wel snel resultaat.)
Laatst gewijzigd door MarkMeisner op ma 11 januari 2021, 21:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Rayb81 schreef: ma 11 januari 2021, 21:26 Rijd de klim van het rode lusje van de Niner trail eens een paar keer volgas omhoog.
Pak de Schaapsalle van onder tot boven op tempo en rijd eens met het gas erop van de Imboschweg naar de Brandtoren.
Ben benieuwd of je het dan nog niet zwaar vind :D

Even serieus, ik kan genoeg klimmen bedenken waarop je echt wel stuk gaat, dus als deze intervallen niet werken qua zwaarte, dan word het lekker stuk gaan op de klimmen.
Strava erbij en kijken of je bijv. top 20 kunt rijden :-q
Haha, moet woensdag de auto naar de garage brengen (in Arnhem) en moet over de Veluwe terug naar huis (en in de middag de auto weer halen). Wat een straf :winkie:

Maar dat is ook nog een optie waar ik net aan zat te denken, gewoon relaxed naar de Niner trail rijden en die 5-7x pakken met rustpauzes ertussen. Mooi hoogtemeters trainen ook :-q
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5490
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Kan iedereen die hier input geeft even zijn leeftijd en gewicht erbij zetten, dat is nogal van belang om input te kunnen duiden :bier:
Ik ben oud en zwaar en doe geen HIIT maar lees graag mee :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

markje schreef: Nee, niet hf zone 5, maar zo hard als je kunt. Bij een normale interval zijn er schema's waarbij je hartslag of vermogen gebruikt en dat als maximum hebt, maar een HIIT is gewoon zo diep mogelijk. De enige limiet is dat je gewoonweg niet meer kunt. Dat maakt hem zo zwaar en kom je gemiddeld genomen half of helemaal kotsend van je fiets af.
Dit dus. De afkorting zegt genoeg: High Intensity Interval Training.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

yo-eddy schreef: ma 11 januari 2021, 21:31 Kan iedereen die hier input geeft even zijn leeftijd en gewicht erbij zetten, dat is nogal van belang om input te kunnen duiden :bier:
Ik ben oud en zwaar en doe geen HIIT maar lees graag mee :wink:
Niets bijzonders dat HIIT, maar wel lekker om, voor mij dan naast 't hardlopen, 's winters in conditie te blijven.

Ik haat bagger, kou en bwr's dus die rekensom was snel gemaakt. Zoek gewoon eens op YouTube naar GCN HIIT.

Oh ja: 54 jaar, 88 kg. :bier:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5490
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Giant-E schreef: ma 11 januari 2021, 21:40
yo-eddy schreef: ma 11 januari 2021, 21:31 Kan iedereen die hier input geeft even zijn leeftijd en gewicht erbij zetten, dat is nogal van belang om input te kunnen duiden :bier:
Ik ben oud en zwaar en doe geen HIIT maar lees graag mee :wink:
Niets bijzonders dat HIIT, maar wel lekker om, voor mij dan naast 't hardlopen, 's winters in conditie te blijven.

Ik haat bagger, kou en bwr's dus die rekensom was snel gemaakt. Zoek gewoon eens op YouTube naar GCN HIIT.

Oh ja: 54 jaar, 88 kg. :bier:
De manier waar ik vroeger mijn rondjes Schoorl reed komt goed in de buurt van HIIT, merkte altijd dat ik met 3 a 4 rondjes in de week (binnen uur uit en thuis) daarna ook vrij makkelijk lange ritten op een lager tempo kon rijden, alleen voor ritten boven de 5 uur moest ik echt duur trainingen doen. Wel geregeld 1500 meter kuchje en bloedsmaak in de mond. Tegenwoordig minder intensief maar nu Lars 11Ants heeft overgenomen hopelijk wat meer effectieve fietstijd :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik vind die 10min warm-up trouwens veel te kort (zeker met dit weer) om de boel warm te krijgen en vervolgens volgas te gaan.
Als je niet op past rijd je alles aan gort lijkt me.

Overigens, leuk al die getimede intervals wat sommige mensen misschien wat houvast geeft, maar als je gewoon je huidige rondjes met veel variatie (dus wat intervals tussendoor) afrond kom je ook een heel eind en hou je het nog leuk ook.
Plaats reactie