HIIT

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Franky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: za 23 augustus 2003, 16:38
Mijn mountainbike: Cannondale F600SL '05
Contacteer:

Vandaag mijn eerste High Intensity Interval Training (HIIT) gedaan. De bedoeling was na 5-10 minuten opwarmen: 30 sec volle bak sprinten, daarna 4 minuten rust. En dit dan 6 x herhalen. Maar na 5 x viel ik zowat kotsend van mijn fiets, dus daarna ben ik maar aan de cooling down begonnen. Wat een heftige training! En mijn conditie is (in ieder geval voor mij doen) redelijk goed. Ik heb vorige maand nog 4 x de Alpe d'Huez opgefietst.

Iemand anders soortgelijke ervaringen?
Pas afstappen als je ligt...
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Franky schreef:Vandaag mijn eerste High Intensity Interval Training (HIIT) gedaan. De bedoeling was na 5-10 minuten opwarmen: 30 sec volle bak sprinten, daarna 4 minuten rust. En dit dan 6 x herhalen. Maar na 5 x viel ik zowat kotsend van mijn fiets, dus daarna ben ik maar aan de cooling down begonnen. Wat een heftige training! En mijn conditie is (in ieder geval voor mij doen) redelijk goed. Ik heb vorige maand nog 4 x de Alpe d'Huez opgefietst.

Iemand anders soortgelijke ervaringen?
Alp du 4 fietsen is anders als een zware intervaltraining.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Franky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: za 23 augustus 2003, 16:38
Mijn mountainbike: Cannondale F600SL '05
Contacteer:

Eh, dat heb ik gemerkt ja... Maar ik bedoelde aan te geven dat ik niet na 56 zakken chips en nog meer bier van de bank ben gerold en op een fiets ben gaan zitten.

Ben erg benieuwd welke resultaten deze trainingen me gaan geven over een tijdje.
Pas afstappen als je ligt...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Drink jij bier uit zakken?!

Maarre, klinkt pittig! Positief: je training duurt niet lang, op zo'n avond:)!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Brandhout
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 augustus 2012, 10:19

Franky schreef:Ben erg benieuwd welke resultaten deze trainingen me gaan geven over een tijdje.
Dit gaat je snel resultaat brengen. In twee opzichten: 1) De trainingen hebben snel effect, na enkele weken ga je dit al merken. 2) Je wordt er zelf snel van. Je traint je explosiviteit, wat betekent dat je gedurende een tocht of wedstrijd feller kan versnellen en pittige klimmetjes en zware stukken kan nemen waar je bovendien sneller van hersteld zodat je dit meerdere keren tijdens je rit kan doen.

Gezien je Alpe d'Huez ervaring zal je duurconditie, kracht etc dik in orde zijn, dus dan is dit een mooie training om je conditie verder aan te scherpen. Je gaat hier het meest aan hebben in korte wedstrijden/ tochten waar je hiermee het verschil kan maken.

Niet de leukste trainingen, maar wanneer je ze met het juiste doel inzet en goed uitvoert, wel effectief.
Franky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: za 23 augustus 2003, 16:38
Mijn mountainbike: Cannondale F600SL '05
Contacteer:

Klinkt goed. De goede uitvoering is nog een beetje een zoektocht denk ik. Ben bijvoorbeeld benieuwd hoe de opbouw gaat. Ik ben van plan om 2 x per week deze intervaltraining te doen (op dinsdag en donderdag), en dan nog een duurtraining van 2 tot 4 uur ofzo in het weekend. En dan probeer ik iedere maand een tocht of wedstrijd te fietsen.

Bij de HIIT doe ik dan di en do hetzelfde, en probeer ik iedere week 1 cyclus toe te voegen. Dus deze week 5 x, volgende week 6, etc.
Pas afstappen als je ligt...
Brandhout
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 augustus 2012, 10:19

Ff voorop gesteld; ik ben geen expert in trainingsleer. Wat ik typ is puur info uit mijn eigen ervaring en een klein beetje kennis uit her en der gelezen artikeltjes. Dus als jij zelf iets heel anders prettig vindt moet je dat lekker doen.

Ikzelf zou 2 intervaltrainingen in de week (in ieder geval bij een totaal van 3 trainingen) veel vinden. Ten eerste omdat het niet de leukste trainingen zijn, ten tweede omdat ik waarschijnlijk met een dag rust nog niet voldoende hersteld ben om op donderdag weer een intervaltraining te doen en ten derde omdat ik denk dat afwisseling in trainingen een nog betere vorm brengt. Ik zou zelf op dinsdag proberen op snelheid te trainen (op de weg, liefst met een groep mee of achter de brommer), op donderdag de intervaltraining en in het weekend de duurtraining waarin je lekker een aantal uur door het bos rijdt.

Een goede uitvoering van een intervaltraining houdt in ieder geval in om er uitgerust/hersteld aan te beginnen. Tijdens je intervallen probeer je zo diep mogelijk te gaan; probeer je in de 30 seconden helemaal leeg te rijden, waarna je je hartslag weer laat zakken. Begin in principe niet aan een volgende interval als je hartslag nog niet voldoende gedaald is. In mijn ogen is een herhaling van vijf of zes keer voldoende en hoef je dit niet elke week met een cyclus uit te breiden.

Ik heb dit soort trainingen gedaan om xc-wedstrijden goed te rijden en het heeft mij goed geholpen. Als jouw doelen anders zijn, kan het de vraag zijn of interval training de optimale training voor je is.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

ik heb dezelfde mening als brandhout, 2X interval training/week is teveel, want je bent niet voldoende hersteld voor die 2e sessie.
Franky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: za 23 augustus 2003, 16:38
Mijn mountainbike: Cannondale F600SL '05
Contacteer:

Ok, superbedankt voor jullie aanvullingen. Hier heb ik zeer zeker wat aan. Ik las in Bikefreak Magazine over deze trainingsvorm, en daar werd gesproken over 2 HIIT-trainingen per week. Maar ik neem het direct van jullie aan als dat toch teveel is. Ik ben immers ook geen 20 meer, dus mijn herstel na een training gaat ook minder snel dan vroeger.

Mijn hartslag daalde in de 4 minuten rust tussen de intvallen van 30 sec. overigens voldoende denk ik. Deze ging in die minuten van max. terug naar D1-niveau.
Pas afstappen als je ligt...
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik heb dezelfde conditie als Brandhout.
Oh nee... mijn conditie ís brandhout.;-)

Ik ben slecht in klimmen en zou zo'n training best willen doen.
Die 4 minuten rust, is dat heel rustig door fietsen of echt stil staan?
Neem aan het eerste?
Franky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: za 23 augustus 2003, 16:38
Mijn mountainbike: Cannondale F600SL '05
Contacteer:

Inderdaad dat eerste. Rustig 4 minuutjes uitfietsen, en daarna weer 30 sec volle bak. Als je conditie echt niet zo goed is, dan is het overigens aan te raden de eerster keren "slechts" 2 a 3 x voluit te gaan. De weken daarna kun je dit uitbouwen.
Pas afstappen als je ligt...
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Is het niet de bedoeling dat je begint met minder intensieve ( D1/D3 ) en iets langere intervallen ? En dan geleidelijk de rust tussen de intervallen inkorten en meerdere intervallen gaan uitvoeren ? Om weer iets later kortere, intensievere ( D3/Max ) intervallen te gaan doen ? Zodat je lichaam een beetje gewend raakt aan de oefening, maar nooit echt gewend?

En verder, wat Brandhout zegt.
In een boekje over trainen, the time crunched cyclist worden intervallen goed uitgelegd.
En met 6 uur trainen incluis duurtrainingen ben je er klaar mee.
En dat is best handig, want zo leuk is trainen immers ook niet. :tong
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
Gebruikersavatar
J2.0
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: wo 14 mei 2008, 13:13
Mijn mountainbike: haat asfalt!
Contacteer:

Er staan in de bikefreak en dacht mtbplus artikelen over HIIT.
Ik ken het uit mijn fitness tijd, maar het is nu overgewaaid naar de wielersport.
Volgens mij is het echt een superaanvulling op je training. Al blijft duur je basis.
Besef wel dat dergelijke trainingen heel zwaar zijn en je dus niet maanden aan een stuk moet doen.
Je zou bijv. voor een piek 6 weken een dergelijke training kunnen doen.
Dat is hoe ik er nu tegenaan kijk.

Ik wil het zelf gaan proberen na mijn 2 rustwerken (net terug van de transalp).
Ik ben net een konijn... Dol op wortels!

http://www.lakebike24.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bestmtbroute.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ATBBikersracingteam.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Herkenbaar!

Conditie in februari was ok, maar niet bijzonder. Sport soms met een Personal Trainer op de sportschool. Half uur is dan genoeg om compleet naar de klote te zijn. Een van de eerste keren interval met rennen in de zaal, aantal low-kick/high-kick, stoten en dan opdrukken of plank.

Na 15 minuten rende ik nog een keer... naar de vuilnisbak ;-)

Met die intervaltraining die ik deed kreeg ik toch snel meer conditie. Plus het leerde me ook afzien. Doorgaan als je denkt dat het niet meer gaat etc.

Ik zou een opbouwend schema hanteren: bijv 20 sec sprint, dan 30 sec sprint, en als piek 40 sec sprint en dan afbouwen naar 30 en 20, waarbij je dan je verzetten kan veranderen. Je begint meer op souplesse en eindigt op de 11 achter of heuvelop.

Wat je verder kan doen om meer explosief te worden: Burpees!
Circuit van bijv. Burpees, Crunches, Opdrukken, Squatten, Lunges, planking e.d. achter elkaar. Zijn ook wel wat app`s voor te vinden voor je telefoon bijv. met 10 herhalingen van 20 seconden en 10 seconden rust.

Overigens herken ik je AD6 verhaal: Dan zit je 'lekker' in een vast ritme en vaste hartslag. Op de MTB wissel je veel meer van snelheid en hoeveelheid kracht die je levert ivm bochten en versnellen, plus je lichaam moet veel meer werken.
Gebruikersavatar
J2.0
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: wo 14 mei 2008, 13:13
Mijn mountainbike: haat asfalt!
Contacteer:

ik ben inmiddels bezig met HIIT.
Ik heb vandaag 3 sets gedaan van 3 x 90 sec met 90 sec rust en 4 min setpauze.

Wat me opvalt is dat je de eerste keer heel veel vermogen kan leveren. Dat je nog eens kan gaan staan als je al volle bak aan het stoempen bent. De tweede keer gaat het iets minder maar nog wel ok en eigenlijk bij de 4e/5e keer zakt het vermogen hardweg. Ik was na de 3e keer misselijk, maar daarna trok dat weer redelijk weg.

Herkent iemand dit? Of had ik nog dieper moeten gaan?
Ik ben net een konijn... Dol op wortels!

http://www.lakebike24.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bestmtbroute.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ATBBikersracingteam.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie