HIIT

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

52jr, nu 76,5kg en rij voor een interval training hier (Arnhem, Posbank) gewoon zoveel mogelijk hellingen. Vooral voor herstel van alle blessures, minstens eens per jaar, als revalidatie. En gelukkig kom ik al aan 300hm per uur :winkie: :-q
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Rayb81 schreef: ma 11 januari 2021, 23:38 Overigens, leuk al die getimede intervals wat sommige mensen misschien wat houvast geeft, maar als je gewoon je huidige rondjes met veel variatie (dus wat intervals tussendoor) afrond kom je ook een heel eind en hou je het nog leuk ook.
Mijn plaatselijk rondje is Bergschenhoek. Een uitstekende intervaltrack, met steile klimmetjes.

Maar niet in de winter. Onbegonnen werk nu. Daarom HIIT op zolder.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Rayb81 schreef: ma 11 januari 2021, 23:38 Ik vind die 10min warm-up trouwens veel te kort (zeker met dit weer) om de boel warm te krijgen en vervolgens volgas te gaan.
Als je niet op past rijd je alles aan gort lijkt me.

Overigens, leuk al die getimede intervals wat sommige mensen misschien wat houvast geeft, maar als je gewoon je huidige rondjes met veel variatie (dus wat intervals tussendoor) afrond kom je ook een heel eind en hou je het nog leuk ook.
Goed idee, ik zal die warp-up even verdubbelen.

Die getimede intervals zie ik ook als een extra, niet als gewoon een huidig rondje hier richting de Posbank. Maar wil ik dat gaan rijden ben ik makkelijk 1.5/2 uur weg en die tijd heb ik niet altijd ivm thuiswerk overdag en de korte dagen van dit moment. Afgelopen twee weken wel vaker einde dag/begin avond gaan rijden dan maar mag je het bos niet meer in. Dan ben ik aangewezen op de rechte boerenwegen en asfalt in de polder en dat is ook geen succes. Als ik dan met een uurtje klaar kan zijn met een stevige intervaltraining kan ik die in ieder geval afvinken per week.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

markje schreef: ma 11 januari 2021, 21:16
MarkMeisner schreef: ma 11 januari 2021, 19:49 ...maar het is dan toch gewoon een kwestie van 30 sec lang in HF-zone 5 fietsen?
Nee, niet hf zone 5, maar zo hard als je kunt. Bij een normale interval zijn er schema's waarbij je hartslag of vermogen gebruikt en dat als maximum hebt, maar een HIIT is gewoon zo diep mogelijk. De enige limiet is dat je gewoonweg niet meer kunt. Dat maakt hem zo zwaar en kom je gemiddeld genomen half of helemaal kotsend van je fiets af.
En heb je er helemaal niks aan als training voor duursport, behalve dat je je lijf hebt geleerd om zo snel mogelijk alle ATP's en glycogenen er doorheen te jagen. Je denkt dat je goed getraind hebt door het gevoel leeg te zijn, in werkelijkheid heb je noch een aerobe, noch een functionele anaerobe training gedaan. Je aerobe systeem spreek je niet aan met dit soort trainingen, en 'all out' intervallen zijn na de eerste keer al niet effectief meer op het gebied van kracht, omdat je nooit meer de maximale kracht kan leveren die nodig is om spierschade te bewerkstelligen. Je wil niet max verzuren in je eerste intervallen, en nog niet voldoende hersteld beginnen aan de volgende.

Fysiologisch voor enigszins getrainde sporters net zo zinloos als spinning/rpm en zelfs contra productief voor duursporters.

In intervaltraining is de rust net zo belangrijk. Intervallen heeft alleen zin als je dat gecontroleerd doet.
submax/supramax?
Welk wattage?
Welke hartslag?
Wat voor rust?

Kortom: leuk om je kop leeg te maken. Als trainingsmethode zonder van je tijd.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Boude uitspraak.
Rij je als mountainbiker altijd in dezelfde zones?
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Jurriaan schreef: di 12 januari 2021, 13:56 Boude uitspraak.
Rij je als mountainbiker altijd in dezelfde zones?
Nee, maar dat heeft er ook niks mee te maken. Juist omdat een gedegen trainingsaanpak erop gericht is performance in alle zones te verbeteren.
Gaat erom dat HIIT zoals hierboven besproken (dus: intervallen tot uitputting) daarbij weinig tot niets brengt. Het is namelijk geen trainingsvorm. Het heeft zsm uitputting als doel, niet 'beter worden'.

Speelt in op de (foutieve maar helaas algemene) veronderstelling van veel mensen dat trainen altijd gericht moet zijn op zo veel, zo zwaar, zo moe en zo uitgeput mogelijk, liefst met stramme benen en spierpijn de volgende dag. Zijn uitgangspunten uit de fitnesswereld die weinig met sport & training te maken hebben.
Laatst gewijzigd door Har77 op di 12 januari 2021, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Een HIIT training is wellicht gebaseerd op zo zwaar mogelijk maar een duurtraining is een lange tijd rijden in een D1/2/3 en niet perse op zwaar/moe/uitgeput? Dus een andere vorm van training maar ook zijn manier gericht op performance op een andere wijze. Mij was altijd bekend dat je met intervallen je conditie naar een nog hoger pijl brengt dan zonder intervallen trainen. Uiteraard is fietsen hier op de Veluwe al een interval op zich wat een paar post hierboven al wordt aangegeven.

Maar deze kennis heb ik ook opgedaan uit de algemene veronderstelling en informatie die vindbaar is online (wat uiteraard niet altijd waar hoeft te zijn) maar mensen die wat roepen op een forum kunnen er ook naast zitten.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

MarkMeisner schreef: di 12 januari 2021, 15:25 Een HIIT training is wellicht gebaseerd op zo zwaar mogelijk maar een duurtraining is een lange tijd rijden in een D1/2/3 en niet perse op zwaar/moe/uitgeput? Dus een andere vorm van training maar ook zijn manier gericht op performance op een andere wijze. Mij was altijd bekend dat je met intervallen je conditie naar een nog hoger pijl brengt dan zonder intervallen trainen. Uiteraard is fietsen hier op de Veluwe al een interval op zich wat een paar post hierboven al wordt aangegeven.

Maar deze kennis heb ik ook opgedaan uit de algemene veronderstelling en informatie die vindbaar is online (wat uiteraard niet altijd waar hoeft te zijn) maar mensen die wat roepen op een forum kunnen er ook naast zitten.
Let op: ik spreek hier niet over intervallen, maar over het populaire begrip HIIT waarbij alles alleen gericht is op uitputting (zoals in het schema op de vorige pagina waar staat 'all out'). Daar zit een heel scala aan trainingstechnieken en methodes tussen die wel degelijk bruikbaar zijn.
Sterker nog: ik ben voorstander van het gebruiken van intervaltrainingen in allerlei vormen om duursporters beter te maken. Dat werkt beter dan rustig rondpruttelen op een hartslag die je bloed nauwelijks sneller laat stromen.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ah kijk, daar ga ik dus de fout in. Intervallen is iets anders dan HIIT maar HIIT is wel een interval training. Helder :-q
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Wij verschillen van mening betrekking tot het effect van HIIT. Ik denk daarbij ook zeker aan het mentale deel. Wedstrijdtraining hebben ook een nut.
Eens dat het een erg populair fitness training is.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik ben eerlijk gezegd helemaal niet met wedstrijdtraining bezig. Ook nooit met wattage's of meters etc. Gewoon overwinteren, meer niet.

Ik loop langer dan ik fiets, ken dus het nut van interval/tempo/duur-trainingen. Die combinatie werkt voor mij goed, wil niet beter of sneller worden, die tijd ligt achter me. maar ook niet slechter.
Voorheen kwam de fiets van december tot april de schuur niet uit. 3x per week hardlopen, trainen voor halve marathons. Maar was 't eenmaal weer leuk fietsweer (april), duurde 't soms wel erg lang voor ik weer eens lekker kon fietsen. Vandaar dus HIIT, en soms een Netflix duurritje.
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Har77 schreef: di 12 januari 2021, 14:59
Jurriaan schreef: di 12 januari 2021, 13:56 Boude uitspraak.
Rij je als mountainbiker altijd in dezelfde zones?
Nee, maar dat heeft er ook niks mee te maken. Juist omdat een gedegen trainingsaanpak erop gericht is performance in alle zones te verbeteren.
Gaat erom dat HIIT zoals hierboven besproken (dus: intervallen tot uitputting) daarbij weinig tot niets brengt. Het is namelijk geen trainingsvorm. Het heeft zsm uitputting als doel, niet 'beter worden'.

Speelt in op de (foutieve maar helaas algemene) veronderstelling van veel mensen dat trainen altijd gericht moet zijn op zo veel, zo zwaar, zo moe en zo uitgeput mogelijk, liefst met stramme benen en spierpijn de volgende dag. Zijn uitgangspunten uit de fitnesswereld die weinig met sport & training te maken hebben.
Ik vindt het ook een boude uitspraak. Er zijn genoeg wetenschappelijke artikelen die de effectiviteit van HITT trainingen aantonen. Een van de bekendste (en kortste :winkie:) vormen van HIIT zijn tabata's vernoemd naar Izumi Tabata, die dit protocol bedacht voor de Japanse schaatssprint ploeg. En ik kan een aardig aantal Japanse wereldkampioenen opnoemen :wink:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Daarbij, en dat klinkt misschien een beetje lullig, zou ik in deze corona tijd niet te zwaar trainen als beginneling.
(een beginneling qua zware trainingen bedoel ik dan, want bijv. een vd Poel hersteld wel immens snel)
Je wilt een zo groot mogelijke weerstand hebben momenteel, wanneer je een paar keer in de week je lichaam kapot traint gaat je weerstand ook omlaag.
Sowieso goed en gezond blijven eten en slapen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

ik ben post viraal dus kom maar op met die HIIT. :bier:
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

in de eerste drie intervallen heb je lekker zitten stampen, in de intervallen daarna komt je hartslag niet meer zo ver omhoog.
dat komt ook omdat je daar volgens het hoogteprofiel naar beneden reed, weliswaar met een hoge snelheid. maar dalend die snelheid maken en vasthouden is toch anders dan in een klim snelheid maken en vasthouden.
of komt dat zoals Har zegt, dat je je in het eerste interval al kapot hebt gereden?

ik heb nog nooit gehoord van HIIT waarbij het doel is om de eerste interval kapot te gaan, dan doe je het inderdaad fout.
het doel is juist om de laatste intervallen nog met goede vorm door te komen, maar dan in de laatste seconden wel bij het randje te komen.
(maar wel nog steeds netjes je pedalen rond krijgen zonder te harken en vermogen te leveren)

vergelijkbaar met bv. wanneer je 5 sets van 5 squats doet.
dan is de eerste set eigenlijk een warming up waarbij je vooral op je vorm let.
de 2de en 3de set gaan soepel en denk je "ik had nog wel een extra herhaling kunnen doen."
de 4de set kost de laatste squat toch wel moeite, maar je maakt hem wel met goede vorm
de laatste set denk je harlverwege je 4de squat "shit, ik moet er nog één"
maar wanneer je hem wel (nog steeds met goede vorm) maakt, pak je de volgende keer toch een iets zwaarder gewicht.

om deze reden zou ik zelf ook niet voor een descending schema kiezen, maar beginnen met alle intervallen even lang.
wanneer je dan zwaarder wilt gaan, kan je kiezen om eerst de middelste intervallen langer te maken.

ik ben een fan van HIIT, maar doe ze niet op de fiets. juist op de regenachtige dagen lekker binnen, met ketllebels, burpees etc.

je had nu in het rustinterval rond 17min. een flinke klim, ik zou daar het steilste stuk van pakken. naar beneden rijden actief blijven totdat je hartslag gedaald is, nog een paar keer goed ademhalen en weer gaan.
Laatst gewijzigd door sik op di 12 januari 2021, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie