Revalidatie van gebroken rugwervels

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
debe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:30
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1, Pilot custom Beach/Gravel/Bikepackracer

Ik mag weer!
Gister in ziekenhuis geweest en volgens orthopeed is fractuur, nu 2 maanden na val, stabiel en volgens de foto's in een goeie toestand zonder verschuiving of breuklijnen.
Nog ff een maand geen parcour in Schoorl was het advies maar op de race, cyclo en strand is geen probleem.
Zal nog wel ff pijn houden, maar die komt meer door spieren en algehele stijfheid, dus niet erg.

Nu maar weer aan de slag. :-)
Gebruikersavatar
Rhazer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 3 juni 2011, 16:00
Mijn mountainbike: Cube Elite HPC pro 29

Nou, veel succes en doe voorzichtig.
Waarschijnlijk zal de schrik er nog even inzitten als je weer op de fiets stapt, maar die verdwijnt vanzelf.
Deze ruimte niet beschrijven.
harr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 17 juni 2015, 12:56

Hier nog een ervaring mbt een gebroken wervel(t8).
Ik ben 3 mei gevallen in Vlaardingen en per ambu naar het EMC gebracht.
Hier bleek dat ik t8 op 5 plaatsen had gebroken.
Dit noemde men een stabiele instabiele breuk.
Waar ik het meeste van schrok was dat ik volgens de artsen zeer dicht bij een dwarsleasie zat en erg veel geluk heb gehad.
Zit nu in een tweede periode van 6 weken korset/platliggen en mag gemiddeld twee keer per dag een minuut of twintig wandelen.
Ik zie er erg naar uit om te beginnen met revalideren, maar juist hier geldt geduld is een schone zaak.
Merk overigens wel dat mijn lichaam vanzelf stop zegt als ik te lang zit/sta en ga dan graag weer liggen.
Ik zit trouwens 24/7 aan het korset vast en dit had volgens de arts weer te maken met de ernst van de breuk.
Grt, Harry
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Klinkt heftig man! Succes en kalmpjes aan....!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Tone
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 9 augustus 2011, 15:56

Heb zelf een afgebroken ruggenwervelboog. Om de spieren te trainen die je rug opvangen/ ondersteunen is het al erg goed om regelmatig eens een tijdje op zo'n grote fitnessbal te gaan zitten ( bijv. Voor de TV in de avond ), lijkt me met jou probleem ook misschien niet verkeerd om te doen.
harr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 17 juni 2015, 12:56

Ik hou het voorlopig bij veel liggen en een beetje wandelen.
Volgens m,n arts is zitten extra belastend dus nu nog niet aan te raden.
Komende week terug voor controle en dan hopelijk beginnen met revalidatie.
Ik hoop iets met fisio-fitness te kunnen gaan doen, dan kan ik zowel aan spieropbouw als aan conditie gaan werken. Wordt toch al met al een lange termijn verhaal.
frankdecrosser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 4 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: cannondale F2000SL

Ik heb bij een motorcrossongeluk wervels C6, C7, T6, en T7 gebroken waarvan T7 een instabiele niet/moeilijk opereerbare breuk is. heb 4 wkn platgelegen en mobiliseer nu met een nek en rugbrace. deze moet ik nog 7 wkn dragen en veel meer als wat lopen mag nog niet.
harr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 17 juni 2015, 12:56

Toe maar dat moet een heftige val zijn geweest man.
Ik wens je een voorspoedig herstel toe en heb eigenlijk maar 1tip.
Neem je tijd!
Ik ben vandaag begonnen aan het fysio gedeelte (12wkn korset achter de rug).
Mag nu gaan minderen met het korset en heb vanmorgen voorzichtig 10 minuten op de hometrainer gezeten. Natuurlijk onder toezicht van de fysio.

Groet.
frankdecrosser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 4 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: cannondale F2000SL

En Harr, hoe gaat het nu met herstellen? mag je alweer een beetje op de mtb?
Die breuk moet zo langzamerhand toch weer aardig vastzitten.
harr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 17 juni 2015, 12:56

We zijn op de goede weg.
Begonnen aan afbouwen van het korset en steeds meer oefeningen bij de fysio.
Thuis met de mtb op de rollerbank begonnen, 20 minuten per dag en langzaam uitbreiden.
Bij de fysio draait het vooral om de stabiliteit en mobiliteit van de romp en als dat in orde is zullen we meer gaan focussen op conditie en kracht.
Wat mij opvalt is vooral hoe slap ik ben zonder korset en dan vooral als ik vermoeid ben.
Mooi voorbeeld is bv dat ik vandaag bijna de hele dag plat lig met duidelijk meer pijn als afgelopen tijd.
Na twee dagen juist extra actief te zijn geweest wordt nu duidelijk dat pijn de juiste graadmeter is.
Ik had een paar weken terug ook al een keer zo,n dag nadat ik iets teveel gedaan had.
Overigens vind ik t prima om een beetje op de rollerbank te pielen, want ik heb voor mezelf toch al besloten om komend tt seizoen te gebruiken om volledig te herstellen en gewoon door te gaan met een stuk fysio-fitness.
Zal binnenkort eens beginnen met het vervangen van de spullen/onderdelen die zijn ggesneuveld bij m,n crash. (Helm,bril,handschoenen,kleding en remklauw+schijf).
Ben wel benieuwd of ik nu sneller zal beslissen om een fully aan te schaffen of dat ik m,n rondjes zal blijven doen op m,n carbon hardtail?
Groet.
Juan007
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

Ik heb bijna 5 weken geleden op bikepark spaarnwoude 2 ruggenwervels gebroken, mijn hart en ribben gekneust en een scheurtje in mijn borstbeen opgelopen. Heb 8 dagen in het ziekenhuis gelegen en ben geopereerd. Dmv schroeven zijn de wervels weer gerepareerd. De schroeven zelf gaan er in juli 2017 uit. Moet zeggen dat ik eigenlink bijna alles al weer kan. Maar kan bv niet lang stilstaan of echt bukken.

Mijn familie en vrienden zien graag dat ik stop met mijn downhill/mtb hobby. Hier baal ik uiteraard ontzettend van.. en zit dan ook zwaar in dubio of ik ooit weer op de fiets stap. Ook deed ik aan krachttraining/bodybuilding, maar ik heb nog geen idee wanneer ik daar weer aan kan beginnen.

Hoe zijn jullie omgegaan met de keuze van het weer gaan fietsen en de mening van je omgeving?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Geen directe ervaring, maar het bloed kruipt volgens mij waar het niet gaan kan. Je familie en vrienden zien zichzelf liever niet weer met een gekreukelde Juan007 geconfronteerd, maar is dat geen normale reactie? Enne, er is MTB en MTB he. Succes met de overwegingen!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Na mijn sleutelbeen breuk heeft mijn vriendin me ook gevraagd of ik wel door wilde gaan met mountainbiken.
Ze ziet gelukkig hoeveel plezier het me geeft en dat het echt een uitlaatklep is voor me.

De eerste tijd zit je toch wel wat voorzichtiger op de fiets, maar ik zou het niet willen missen.

Ik ben rustig aan begonnen en heb het niveau kalmpjes aan weer opgebouwd. Na een paar maanden begin ik weer op het niveau te komen waar ik op zat, al gaan sprongen nog wat ongemakkelijk.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

MacReal schreef:Na mijn sleutelbeen breuk heeft mijn vriendin me ook gevraagd of ik wel door wilde gaan met mountainbiken.
Ze ziet gelukkig hoeveel plezier het me geeft en dat het echt een uitlaatklep is voor me.

De eerste tijd zit je toch wel wat voorzichtiger op de fiets, maar ik zou het niet willen missen.

Ik ben rustig aan begonnen en heb het niveau kalmpjes aan weer opgebouwd. Na een paar maanden begin ik weer op het niveau te komen waar ik op zat, al gaan sprongen nog wat ongemakkelijk.
+1, same here. Qua sleutelbeenbreuk en uitlaatklep.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie