Verschil trainingseffect hoog of laag in D1

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
lennart-heinen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 16:25

Hallo allemaal,

Ik heb gisteren een uitgebreid sportmedisch onderzoek gehad bij Papendal, hier kwamen een paar mooie getallen uit. Het kwam er op neer dat ik een relatief hoog maximaal vermogen heb maar op mijn omslagpunt deze een stuk lager ligt. Ook was mijn hersteltijd lang na de inspanning. Ik ben trouwens 20 jaar.

Nou werdt mij verteld door de sportarts om komende tijd veel d1 training te gaan doen. Dus tussen 128 en 146 slagen per minuut. En over een maand of 2 de intensiteit omhoog te schroeven door middel van intervallen. Maar nu is mijn vraag wat is het verschil in trainingseffect als ik op 128 ga trainen of op 146 om de uiterste even te nemen.
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

lennart-heinen schreef:Hallo allemaal,

Ik heb gisteren een uitgebreid sportmedisch onderzoek gehad bij Papendal, hier kwamen een paar mooie getallen uit. Het kwam er op neer dat ik een relatief hoog maximaal vermogen heb maar op mijn omslagpunt deze een stuk lager ligt. Ook was mijn hersteltijd lang na de inspanning. Ik ben trouwens 20 jaar.

Nou werdt mij verteld door de sportarts om komende tijd veel d1 training te gaan doen. Dus tussen 128 en 146 slagen per minuut. En over een maand of 2 de intensiteit omhoog te schroeven door middel van intervallen. Maar nu is mijn vraag wat is het verschil in trainingseffect als ik op 128 ga trainen of op 146 om de uiterste even te nemen.
Als je gaat mountainbiken of wielrennen is het zowiso al moeilijk om precies in die zone te blijven. Ook je gesteldheid heeft invloed op je training.
Als je dus niet helemaal fit bent of een hogere rustpols hebt 's morgens is 128 slagen iets anders als 146 slagen.
Het blijft dus een richtlijn en komt echt niet op die paar % uit.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

lennart-heinen schreef:Maar nu is mijn vraag wat is het verschil in trainingseffect als ik op 128 ga trainen of op 146 om de uiterste even te nemen.
Voor een D1 training gaat het erom dat de gemiddelde hartslag gedurende de training in het midden van je zone uitkomt (137 in dit geval). De uitersten van je training mogen dan niet onder de 128 en boven de 146 uitkomen. Je hoeft niet krampachtig op 137 te blijven rijden; wat afwisseling (binnen de grenzen dus) is juist wel goed.

Op gemiddeld 146 uitkomen is niet nuttig, aangezien je dan te intensief traint. Gemiddeld 128 geeft te weinig intensiteit. Belangrijk aan D1 is het rustige karakter gedurende een langere periode (3-4 uur, in het begin wat korter uiteraard). Het gaat om het efficiënt maken van je metabolisme. bij D1 is dat voornamelijk vetverbranding en dat gaat alleen bij lage intensiteit.
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
lennart-heinen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 16:25

Oke bedankt, dan probeer ik het in het midden van de zone te houden :-q
Gebruikersavatar
hansvdeeckhout
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 20 mei 2011, 19:18
Mijn mountainbike: Trek 9.9 / Ghost AMR 7700
Contacteer:

to0n zegt het goed! Variëren is juist goed, af en toe een beetje in D2 is ook goed om het een beetje te prikkelen, het gaat inderdaad meer om het gemiddelde. Het verschil tussen 128 en 146 zit hem in dit geval meer in het type "brandstof" dat je zal gebruiken, hoe lager de hf zone hoe meer je het op vet doet, richting D2/in D2, ga je bijna volledig op koolhydraten over. Het is goed om beide te trainen zodat je beide brandstoffen goed kan omzetten naar energie. Wellicht dat je niet snel genoeg hersteld omdat je vet synthese naar energie niet goed genoeg is getraind en hij daarom dus ook zegt meer in D1 te blijven de komende periode.
"People are like bicycles. They can keep balance only as long as they keep moving" -Albert Einstein
lennart-heinen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 16:25

Bedankt, vandaag een mooie training gehad. Op de fiets naar Vorden daar toertocht van 45 km en terug. Toch mooi op 110km uitgekomen, en de weg kilimoters goed op de hartslag gelet, was tijdens de toertocht lastiger.
steph010
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 242
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 12:32
Mijn mountainbike: Canyon nerve 7.0

heb zelf even een kleine vraagje over de hartslagzones en ik denk dat ik die hier wel bij mag plaatsen.
Als je nou een poosje hebt getraindt in de verschillende zones, en je doet weer zo'n onderzoek met n inspanningstest. Verandert dan ook de min en max hartslag van de zones? En komen deze dan hoger of juist lager te liggen? En wat zijn de voor of nadelen daar van (als die er zijn)
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Van ongetraind naar getraint zullen ze wel veranderen. Maar op den duur zit er weinig verandering in.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

steph010 schreef:Verandert dan ook de min en max hartslag van de zones? En komen deze dan hoger of juist lager te liggen? En wat zijn de voor of nadelen daar van (als die er zijn)
De zones worden berekend aan de hand van je omslagpunt (percentage; Omslagpunt = 100%). Als dat verandert, dan veranderen je zones ook. Maar zoals Tati terecht opmerkt; je omslagpunt gaat op een gegeven moment niet meer omhoog. En als je stopt met trainen gaat het weer omlaag (trouwens ook met het ouder worden). Voor of nadelen van de veranderde zones zijn er niet, omdat ze een afgeleide zijn van een veranderd omslagpunt en daarvoor geldt: omhoog is beter (want meer vermogen zonder te verzuren), omlaag is minder handig...
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

to0n schreef: omdat ze een afgeleide zijn van een veranderd omslagpunt en daarvoor geldt: omhoog is beter (want meer vermogen zonder te verzuren),
Dit helpt daarbij ook heel goed :wink:
Afbeelding
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als bijv. het omslagpunt omhoog gaat bij een getrainde fietser waarom blijft bijv. een D1 dan een zone met een lage hartslag en waarom gaat die niet omhoog? (zone is een percentage van het omslagpunt).

Maw. een prof heeft een veel lagere hartslag in D1 dan ik zelf terwijl ze misschien wel hun maximum hartslag kunnen halen als ze zouden willen.
Als we dezelfde maximum hartslag zouden hebben, bijv. 200rpm waarom dan toch een groot verschil in zones?
Of heeft het omslagpunt zoveel invloed en is de maximum hartslag niet van belang?

Ik heb zelf nog geen inspanningstest gedaan maar bereken de zones met de methode van Karvonen.
Met Karvonen wordt uitgegaan van de rust hartslag en de maximum hartslag.
Maar aan de maximum hartslag kun je niet zien of iemand getraind is of niet.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Zover ik nu weet ga je nu scheef Rayb81.
Een getraind persoon kan (afhankelijk welke groepen je gebruikt als referentie) het omslagpunt hebben bij een hogere hartslag maar vooral bij een hogere belasting,

Het verschil tussen alle methodes weet niet niet zo, maar het lijkt mij dat je als je getraind bent en de Karvonen methode gebruikt dat je dan alzo minder snel verzuurd waardoor je dus bij een hogere belasting je maximale hartslag bereikt. Er zal dus altijd een verschil optreden of je ongetraind bent of getraind.
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

Rayb81 schreef:Maw. een prof heeft een veel lagere hartslag in D1 dan ik zelf
Nee, dat heeft ie dus niet. Het percentage is hetzelfde, voor hetzelfde geld heeft hij (of zij) een hógere hartslag per zone. Het verschil tussen atleten / mensen is de hoogte van hun omslagpunt. Dat is simpel gezegd het punt waarop je (langzamerhand) gaat verzuren (dat heeft dus ook niets met de maximale hartslag te maken). Bij mij is dat 177 slagen, bij iemand anders is dat 170 of 188. Dat heeft weinig met conditie te maken, maar alles met erfelijke eigenschappen. Kortom, de intensiteit waarop je traint is voor een prof en een beginner hetzelfde bij gelijke zone, dat hartslagen dan verschillen zegt dus niets.
MdBruin schreef:Een getraind persoon kan (afhankelijk welke groepen je gebruikt als referentie) het omslagpunt hebben bij een hogere hartslag maar vooral bij een hogere belasting
Hoogte van omslagpunt is grotendeels erfelijk bepaald. Je kunt het iets omhoog trainen, maar hoog of laag omslagpunt (en hoog of laag vermogen) zit in je genen (~75%).
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Als ik het dus goed begrijp to0n je kan als het ware alleen de belasting/wattage omhoog trainen zodat je meer kan bij een bepaalde hartslag. Het omslagpunt is dus eigenlijk alleen belangrijk om de trainingszones te bepalen.
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

MdBruin schreef:Als ik het dus goed begrijp to0n je kan als het ware alleen de belasting/wattage omhoog trainen zodat je meer kan bij een bepaalde hartslag. Het omslagpunt is dus eigenlijk alleen belangrijk om de trainingszones te bepalen.
Klopt (min of meer). Je omslagpunt zal in het begin van je training wat omhoog kruipen (als je D3 en weerstand goed traint), maar uiteindelijk redelijk stabiel blijven.

-- En uiteindelijk natuurlijk dalen... :(( ; leeftijd enzo... --
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Plaats reactie