Dat kan geen kwaad. Zoals al eerder aangehaald; D1 is niets meer (of minder) dan een basis. Voornamelijk voor vetverbranding(s-efficiëntie).Rayb81 schreef:3,5uur met gem hartslag van 174 gereden, dat valt voor mij al in laag D3.
Ik heb geen idee of het kwaad kan of niet, ik voel me er niet minder prettig bij.
Verschil trainingseffect hoog of laag in D1
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 492
- Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
- Mijn mountainbike: Canyon #2
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 492
- Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
- Mijn mountainbike: Canyon #2
Dat is voor de meeste mensen het moeilijkste deel; het gaat niet snel. Als je daarmee leert leven; is het best nog een aardige training...lennart-heinen schreef:voor me gevoel dan zo langzaam maar het is redelijk gelukt!
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
-
- Extreme Biker
- Berichten: 707
- Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45
Kan misschien geen kwaad maar je kan dan beter wel een paar dagen rust nemen denk ik, na 3,5 uur lang D3.to0n schreef:Dat kan geen kwaad. Zoals al eerder aangehaald; D1 is niets meer (of minder) dan een basis. Voornamelijk voor vetverbranding(s-efficiëntie).Rayb81 schreef:3,5uur met gem hartslag van 174 gereden, dat valt voor mij al in laag D3.
Ik heb geen idee of het kwaad kan of niet, ik voel me er niet minder prettig bij.
Topic Route de Graafschap
FB route de Graafschap
Mountainbike: Giant Anthem Advanced 29
Mountainbike 2 (verkocht): Specialized Camber
Strava: Hierzo
FB route de Graafschap
Mountainbike: Giant Anthem Advanced 29
Mountainbike 2 (verkocht): Specialized Camber
Strava: Hierzo
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4900
- Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
- Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
- Contacteer:
Rayb81 schreef:Wat mij opvalt (en dat past misschien met bovenstaande 2 opmerkingen) is dat de oudere heren met alle respect vaak maar "bottle" /"oempf" hebben.
Dus lekker steady kunnen doorrijden maar het dus missen aan explosiviteit.
Nu is het bij mij precies andersom.
Omdat ik mijn hartslag omlaag wil hebben in duurtraining (dus vlotter rijden bij eenzelfde lage hartslag) moet ik dus D1 doen, de D2 en interval trainingen hebben hier dus geen effect op als ik het goed begrijp?
Ik heb een en ander gelezen op internet en als ik het goed begrijp mogen er best wat sprintjes in een D1 training verwerkt zitten?
Mist aan explosiviteit?
Eh ken jij mij wel?
Vreemd dat ik op verschillende trails in NL in de top 20 sta ???
Denk dat ik redelijk explosief ben als ik tochies van 100km met gemiddeld 27km/h kan rijden.
Voor alle duidelijkheid dat is op den mtb en niet over den weg.
Mede dankzij D1.
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10838
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
Het is vaak ruk om te doen. Maar je snelheid is op zo'n moment niet belangrijk. Het gaat om de oefening. Zelfs je oma mag je voorbij rijden.Rayb81 schreef:Ik vind D1 vaak lastig om te rijden.
Hier in de polders van Noord Holland waait het altijd als een bezetene waardoor je eigenlijk helemaal niet meer vooruitkomt met wind tegen in D1.
Als het echt niet lukt zijn er alternatieven: tegenwind vergeten en meewind opzoeken. Of met de trein van huis naar Heel Ver Weg en dan met wind mee in D1 naar huis peddelen. Dan moet je ook wel doorfietsen.
Inderdaad, tijd en intensiteit zijn belangrijk, snelheid en afstand niet.
Hoe hard gaat dat dan dat niet vooruitkomen? Is natuurlijk voor iedereen verschillend, ook qua opvatting.
Toen ik begon met duursport werd er al op gehamerd dat snelheid in het begin niet belangrijk is, zeker niet bij D1, dat heeft een andere functie dan hard gaan, zoals al opgemerkt voelt dat voor de meesten als "te" langzaam. Je basis snelheid gaat met gedegen training "vanzelf" omhoog.
Ik heb me daar meteen bij geschikt en het maakte me niks uit, destijds met hardlopen, nu met mountainbiken, dat een ander je voorbij loopt/rijdt of wat ze er van denken, als je beter wilt worden moet je dat er voor over hebben en als je uiteindelijk beter bent moet je eens kijken.
Bij voorbeeld: in het begin haalde ik op de mtb bij D1 op de weg een gemiddelde van 21-22km/h, dat is in relatief weinig tijd naar nu 24km/h, op een goede dag 25km/h gegaan. En dan houd ik nog vrij voorzichtige zones aan voor D1 van ~70-75%
Hoe hard gaat dat dan dat niet vooruitkomen? Is natuurlijk voor iedereen verschillend, ook qua opvatting.
Toen ik begon met duursport werd er al op gehamerd dat snelheid in het begin niet belangrijk is, zeker niet bij D1, dat heeft een andere functie dan hard gaan, zoals al opgemerkt voelt dat voor de meesten als "te" langzaam. Je basis snelheid gaat met gedegen training "vanzelf" omhoog.
Ik heb me daar meteen bij geschikt en het maakte me niks uit, destijds met hardlopen, nu met mountainbiken, dat een ander je voorbij loopt/rijdt of wat ze er van denken, als je beter wilt worden moet je dat er voor over hebben en als je uiteindelijk beter bent moet je eens kijken.
Bij voorbeeld: in het begin haalde ik op de mtb bij D1 op de weg een gemiddelde van 21-22km/h, dat is in relatief weinig tijd naar nu 24km/h, op een goede dag 25km/h gegaan. En dan houd ik nog vrij voorzichtige zones aan voor D1 van ~70-75%
Genoeg zou ik zeggen, volgens een aantal, ook de heer Friel is het voor "veteranen" makkelijker duur op te bouwen en hoeven zij niet zoveel D1 te trainen, voor hen is de focus op interval en dergelijke belangrijker. Dat is lastiger als je ouder word, maar natuurlijk ook als je al enige jaren traint is je duur beter op peil, en zal het minder zin hebben daar veel tijd in te steken en kun je die natuurlijk beter steken in onderdelen die meer winst opleveren.lenf schreef:
En als je dit een aantal jaren, D1 tr. tussen de 4á 5 uur, hebt gedaan. Hoeveel nut blijft dit in D1 trainen dan nog houden?
Dat klopt, maar alles wat je niet traint/onderhoud gaat terug naar een evenwicht. Als je die prikkel niet aanbied, blijft je lichaam dat niet/minder onderhouden. Ander zou je met een seizoen heel goed trainen de rest van je leven toe kunnen. Zie boven. Of The Mountain Bikers Training Bible, Hoofdstuk 14: Unique Needs - VeteransJe zou kunnen denken dat je lichaam / systeem, de synthese van vet naar energie wel beheerst.
ps ik twijfel steeds meer over het nut van D1 tr. voor 40+ers die hun hele leven al sporten.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5568
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Bedankt voor de duidelijke reacties!
Vandaag maar weer eens D1 gepeddeld en me daar ook strikt aan gehouden.
Liet me de laatste tijd een beetje gaan, vooral toen mn hartslagband stuk was
Het valt me wel op dat ik in D1 nu langzamer rijd dan in D1 afgelopen zomer.
Geen idee of dat door de kou komt, dat het lichaam harder moet werken.
Vandaag maar weer eens D1 gepeddeld en me daar ook strikt aan gehouden.
Liet me de laatste tijd een beetje gaan, vooral toen mn hartslagband stuk was
Het valt me wel op dat ik in D1 nu langzamer rijd dan in D1 afgelopen zomer.
Geen idee of dat door de kou komt, dat het lichaam harder moet werken.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4900
- Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
- Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
- Contacteer:
Als je dat exact wilt weten.
Vergelijk volgende factoren.
Lichaamsgewicht
Hoeveelheid aan training in de afgelopen periode.
Eetpatroon.
Alcohol inname.
Gevoeligheid voor temp.
Stress
Weersomstandigheden (meer wind in deze tijden)
Vergelijk volgende factoren.
Lichaamsgewicht
Hoeveelheid aan training in de afgelopen periode.
Eetpatroon.
Alcohol inname.
Gevoeligheid voor temp.
Stress
Weersomstandigheden (meer wind in deze tijden)
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10838
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
Hier is de buitentemperatuur de belangrijkste factor.Rayb81 schreef:Het valt me wel op dat ik in D1 nu langzamer rijd dan in D1 afgelopen zomer.
Geen idee of dat door de kou komt, dat het lichaam harder moet werken.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 1
- Lid geworden op: wo 25 mei 2011, 12:45
- Mijn mountainbike: specialized epic
mijn oud trainer zei altijd: Train zoveel als nodig, niet zoveel als mogelijk!!
Dat geld ook voor in de zones blijven. D1 is de basis voor alles, jonge gasten trainen bijna altijd te hard. zeker in deze tijd van het jaar. Heb geduld, doe je d1 (liefst minimaal 80% vd trainingen) prikkel jezelf af en toe, geniet daarvan maar blijf bij de basis. Ga pas wanneer je een goed duurvermogen hebt vermogen opbouwen en ook weer op een gestructureerde en gecontroleerde manier.
Op die manier haalje het meest uit jezelf!
Dat geld ook voor in de zones blijven. D1 is de basis voor alles, jonge gasten trainen bijna altijd te hard. zeker in deze tijd van het jaar. Heb geduld, doe je d1 (liefst minimaal 80% vd trainingen) prikkel jezelf af en toe, geniet daarvan maar blijf bij de basis. Ga pas wanneer je een goed duurvermogen hebt vermogen opbouwen en ook weer op een gestructureerde en gecontroleerde manier.
Op die manier haalje het meest uit jezelf!
-
- Pro Biker
- Berichten: 1299
- Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
- Mijn mountainbike: My bike is Fly!
Nog even terug komende op draadje van afgelopen winter...lenf schreef:@ Nimbus, Kzal de fiets eens opzoeken deze week
Dus... ik ben pas in feb. weer gaan fietsen en begonnen met D1 trainingen op de fiets.
Daarvoor veel hardgelopen gedurende de winter maanden, en enkele maanden niet gefietst.
Dit ga ik komende winter anders doen, het duurde te lang voor ik weet terug was op mijn nivo.
Dan blijf ik D1 trainingen op de fiets doen, naast het hardlopen.
En maak ik de periode dat ik hardloop korter, niet tot in eind maart zo als afgelopen jaar.
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
Goed zo! Heeft toch wel nut, was het te merken vorige week?
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
- Glenn-biker
- Extreme Biker
- Berichten: 659
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
- Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje
Probeer te combineren. Ik ervaar het als moeilijk om in de winter lange duurtrainingen te doen. Savonds loop ik liever dan dat ik fiets. In het weekeind kun je een lange duurrit plannen.
Bouw bijvoorbeeld vanaf Begin december goed wat weken je basis.
En vooral belangrijk blijf varieren in trainingsvormen.
Als je enkel 10 uur per week D1 traint dan geef je je lichaam geen trainingsprikkel meer.
Bouw lange ritten uit met steeds een half uur extra.
Waar aan merkte je dat je langer nodig had?
Vergeet daarnaast ook niet je D2 & 3 trainingen in deze periode. Deze zorgen er voor dat je lichaam niet steeds dezelfde prikkel krijgt!
Wat wel een prettig voordeel van laat beginnen is , is dat je waarschijnlijk ook later piekt.
Bouw bijvoorbeeld vanaf Begin december goed wat weken je basis.
En vooral belangrijk blijf varieren in trainingsvormen.
Als je enkel 10 uur per week D1 traint dan geef je je lichaam geen trainingsprikkel meer.
Bouw lange ritten uit met steeds een half uur extra.
Waar aan merkte je dat je langer nodig had?
Vergeet daarnaast ook niet je D2 & 3 trainingen in deze periode. Deze zorgen er voor dat je lichaam niet steeds dezelfde prikkel krijgt!
Wat wel een prettig voordeel van laat beginnen is , is dat je waarschijnlijk ook later piekt.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 570
- Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
- Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)
Ik train nooit in d1! en al helemaal niet in de winter..