Verschil trainingseffect hoog of laag in D1

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Leuk voor je.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

rundfunk rudi schreef:Ik train nooit in d1! en al helemaal niet in de winter..
waaromnietdan
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

mits je niet ongetraind bent en niet meer dan 10 uur in de week traint voegt fietsen in D1 nagenoeg niks toe.
kost het alleen maar tijd.. beter 2 trainingen van 2 uur op hoge(re) intensiteit dan 1 van 4 uur op lage intensiteit
Gebruikersavatar
thja14
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: di 17 juni 2014, 11:55
Mijn mountainbike: Idworx SM met starre voorvork.

rundfunk rudi schreef:mits je niet ongetraind bent en niet meer dan 10 uur in de week traint voegt fietsen in D1 nagenoeg niks toe.
kost het alleen maar tijd.. beter 2 trainingen van 2 uur op hoge(re) intensiteit dan 1 van 4 uur op lage intensiteit
Hier verschillen de meningen heel sterk over. Uit diverse onderzoeken is heel duidelijk gebleken dat je die langer duurtrainingen ergens toch weer moet gaan doen, omdat je als je steeds maar intensief traint op enig moment door je fundament gaat en niet meer opbouwt maar afbreekt. Dat je periodes alleen maar intensief kunt tijden klopt, maar na een langer periode zul je toch echt weer ook aan je basis moeten bouwen.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Lekker plastisch beschreven

Zie het als een huis.
D1 als fundering en dan erboven op d2
Second floor de interval en on top gas erop.
De bouwstenen zijn je beste voedingsmiddelen en voldoende rust.
Zie daar een vila door het bos knallen.
Of rij je liever als een rijtjeshuis zoals hele volksstammen over de geijkte paden en lanen op en af.
Ieder voor zich, zijn of haar plezier, maar mooie doelen bereiken doe je het beste door een vila te bouwen.
:lol:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

hansdegebruiker schreef:Lekker plastisch beschreven Zie het als een huis. D1 als fundering en dan erboven op d2 Second floor de interval en on top gas erop. De bouwstenen zijn je beste voedingsmiddelen en voldoende rust. Zie daar een vila door het bos knallen. Of rij je liever als een rijtjeshuis zoals hele volksstammen over de geijkte paden en lanen op en af. Ieder voor zich, zijn of haar plezier, maar mooie doelen bereiken doe je het beste door een vila te bouwen. :lol:
+1. Perfect verwoord. Je moet op de fiets doen waar je zin in hebt en wat je leuk vindt. Wil je verbeteren, dan ontkom je niet aan een gedegen opbouw. En opbouwen begint bij de fundering. Ik woon inmiddels in een kapitale villa.
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Nimbus schreef:Goed zo! Heeft toch wel nut, was het te merken vorige week? ;)
Dat was eigenlijk de eerste rit boven de 5 uur die lekker ging dit jaar. En na 5 uur en 2000hm nog staand een heuvel op knallen, zonder te verkrampen of te moeten gaan zitten, is gewoon een super lekker gevoel.

@Glenn, ik merk het aan dat ik nu langer door kan gaan op een gemiddeld hogere hartslag.
Kan dan goed blijven eten en drinken en blijf ook geconcentreerder rijden, minder foutjes.
Tijdens wedstrijden kom je vaak na een aantal uren in een groepje terecht.
Eerder in het jaar reed de groep dan na zo'n 3 uur bij mij weg, en was het voor mij, overleven/uitrijden, nu rij ik bij het groepje weg en blijf ik mensen oprapen.
Verschoven vorm piek, ja, had de planning aangepast, niet gepanikeerd, wel meer aan de fundering gewerkt, augustus tot half september moet het gebeuren.
Het vele hardlopen in de winter heeft wel geholpen om mijn lichaamsgewicht in de winter laag te houden, waardoor ik nu zo'n 2 kg. lichter ben dan vorig jaar om deze tijd.
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
Sjefkoning
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: za 4 september 2010, 16:33

Beetje oude topic omhoog halen, maar komt het beste in de richting van de vraag die ik heb :-)

Ik ben vanaf begin januari wat gerichter aan het trainen, ik wil een aantal marathons gaan rijden dit jaar. Ik ben afgelopen jaar in maart na jaren weer begonnen met fietsen (gem. 3/4 keer per week en dan 1,5-2 uur per keer) en wil dit jaar de winter mooi meepakken. In december heb ik wat rustiger aan gedaan en vanaf deze maand ben ik weer begonnen met zo'n 4 trainingen in de week. Ik pak meer duurtrainingen en wil meer in D1/D2 trainen in januari/ februari. Ik pak nog een herstel ritje en lekker interval in het bos, af en toe lekker leeg (prikkelen zeg maar).

Nu heb ik alleen dat ik de D1 tochten redelijk op het gemiddelde op het maximale van de grens zit. Mijn max in D1 is 146, en dan heb ik bv 144 gemiddeld. Heb je dan toch in D1 getraind, of is dat dan meer D2?

Ik lees ook dat de D1 tochten vanaf 90 minuten zijn. Zijn die dan ook effectief of moet het altijd gelijk 3 uur zijn? Of kan je als je 90 minuten fietst dan beter D2 pakken, of D1 met interval..?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Opbouwen begint bij de fundering. Hoe groter de fundering hoe steviger het huis. Het gaat bij de opbouw van je fundering om uurtjes maken in D1. Je mag zelf weten hoe je dat doet. 2 x 1,5 uur is ongeveer hetzelfde als 1 x 3 uur. Ongeveer, omdat je herstel anders verloopt en omdat je beschikbare tijd en trainingsplezier ook moet meewegen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Volgens mij (dit heb ik ook al eens in een ander topic gemeld) is het trainen van D1 niet super nuttig als je maar 1 of 2 uur gaat. D1 train je je economie mee o.a. en dat wordt pas echt nuttig na een uur of 4. Tevens is een uurtje D1 bijzonder onhandig in deze temperaturen vind ik, veel te koud.

Overigens hoor en lees ik uit verschillende bronnen dat het 'fundament' leggen met D1 achterhaald is. Zeker zijn die duurtrainingen nuttig, je bouwt er vanalles mee op maar het draag niet per sé bij aan een 'hogere' piek verder op in het seizoen. Voor beginners is het wel nuttig om deze basis eerst uit te bouwen.

Zie ook dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=HTuaxOGdeXU" onclick="window.open(this.href);return false;
Sjefkoning
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: za 4 september 2010, 16:33

Ik heb vandaag lekker 3,5 uur gefietst in het bos. Gemiddeld 144 BPM, mijn D1 ligt ongeveer tussen 129-146. Ik zit ook veel in D2 te fietsen dus (en wat hoger af en toe), maar probeer redelijk constant te rijden zo goed als dat kan op de MTB. Ik neem aan dat dit soort rondjes ook gewoon goed zijn om duur te trainen, of wordt dat dan te intensief?

Ik neem nu mijn omslagpunt zo rond de 172 (mijn max is 190). Die gemiddeldes haal ik als ik redelijk vol een tocht rij voor langere tijd, of de routes in de buurt. Is dat redelijk betrouwbaar te noemen?
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Dat lijkt me een prima training voor duur werk. Algemene duur en ook spier-uithoudings vermogen: dit train je met d2 en d3 blokjes. Gemiddelde hartslagen zijn niet echt betrouwbaar om af te lezen hoe zwaar iets was of hoe diep je bent gegaan. Ze zijn vaak erg laag.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Volgens mij weten of vergeten mensen ook de reden van d1 training.
D1 training is met name interessant omdat je herstel van deze training veel minder lang is dan een zware interval training. Je zou dus eerder weer kunnen beginnen met een d1 training.
Echter de prikkel die je je lichaam toedient is niet zodanig als een intervaltraining, daarom zou je veel d1 trainingen moeten doen om basis te leggen. Voor de gemiddelde tour fietser echt helemaal niet boeiend.

Het wordt interessant als je veel d1 kunt trainen. Dus meer trainingsvolume dan dat je nu hebt. Dat zorgt dan weer voor een stimulans voor je lichaam om aan te passen.
Aangezien wij als amateurs en gewoon funrijders niet de tijd hebben voor dit soort trainingsvolume, is het dus veel handiger om te kijken naar alternatieven. Dus zeg; D2, D3, D4, weerstandsvormen, kracht etc, etc.

Dus tenzij je ambities hebt om prof te worden zou ik die D1 "trainingen" lekker vergeten en gewoon gaan fietsen ipv krampachtig op je garmin kijken of je wel in je d1 zone blijft.

Neemt niet weg dat je zo af en toe een lange rit moet plannen om die duur bij te houden. Je kunt namelijk niet met enkel intervaltrainingen van 1,5 uur, een marathon van 100 km en 3000 hm's uitrijden.

Ik ga alleen duur traingen als ik die week ook echt veel uren kan maken, zodat het ook daadwerkelijk zin heeft om rustig te trainen.
Sjefkoning
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: za 4 september 2010, 16:33

Dank voor de reacties.

Ik kan zelf meestal 3 a 4 keer per week fietsen. Ik probeer dan 1 duur training te nemen (3 uur) en dan 2 ritten van 1,5-2 uur die ik afhankelijk hoe ik me voel wat harder fiets (delen volle bak) of rustiger. Mocht de 4de keer lukken, dan is dat meestal een rustige herstelrit na een zwaardere rit of tocht.

Als ik het zo lees, heeft d1 dan niet specifiek zin, dat kan dus ook wat harder zijn. Niet al te spastisch over doen dus. De afwisseling is dus belangrijker dan alleen maar duur deze periode?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik ben er ook zo 1 die zich niet kan beheersen.
Toch steeds gepoogd duurtrainingen te doen.
Begon met 50km-100-130.
Op t laatst combineerde ik mtb routes zodat ik een daggie fietswerk had.

Misschien dat ik gemiddeld dan nog wel in d1 zat, maar dat is natuurlijk niet zoals het steeds verteld werd.
Het was eigenlijk wel steeds zwaar afzien, vooral op t eind als je gedwongen in d1 fietst.

Laatst een tocht van 200km gehad waar het me eens wel gelukt was vrij goed in d1 te blijven (en te eten).
Toen bleek dat ik dat dus bijna eindeloos vol kan houden. (gaan we testen).

Ik denk dus dat lang fietsen de truc wel doet.
Heb je geen hr meter voor nodig, je komt vanzelf in d1.
T is wel handig om de 1ste keren iemand thuis met auto en telefoon te hebben.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie