Pijnlijke/gespannen hamstring na spit

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Drie weken geleden is het me weer eens in de rug geschoten tijdens het boksen (ontwijk beweging). Dat was binnen een week weer voorbij, maar nu heb ik alleen in mijn rechterbeen pijnlijke hamstrings. Ik denk dus dat er een verband is met de rugpijn, maar het zou ook kunnen van 2 keer 12 uur in het vliegtuig zitten (naar Traiwan en terug). Met 1.90 ook niet een heel prettige ervaring.

Overigens heb ik al een redelijk verleden met rugpijn/spit (lees meerdere doktersbezoeken, chiropracter bezoek, 3 verschillende fysiotherapeuten). Ik loop nu bij een fysio waar ze een Origene behandeling doen (rugspieren versterken) en ik heb het idee dat dat erg goed werkt (hele jaar geen last gehad tot 3 weken geleden dus).
Ik zal deze week ook weer een afspraak met de dokter maken, maar ben benieuwd naar andere ervaringen. Pijn in mijn hamstrings is echt nieuw voor mij.

Het is net of de hamstrings constant op spanning staan. Bijvoorbeeld als ik zit en iets voorover buig voel ik 'm flink. Ook met rekken voel ik de spanning en kan ik niet zover buigen als normaal. Na enige tijd rekken lukt dit overigens wel weer (voorzichtig oprekken).
Echter het is nu al bijna 2 weken zonder verbetering en begint wel vervelend te worden. Volgens mijn fysio zou het een compensatie kunnen zijn van mijn rugpijn (hamstrings die gaan compenseren) waardoor ze nu overbelast zijn. Als ik op internet zoek, kom je als snel bij een hernia uit.....Echter de vorige keer dat ik bij de dokter was, gaf ie aan dat het volgens hem geen hernia was. Ik weet niet zo goed meer wie ik nou moet geloven of waar ik heen moet (fysio, chiropracter.....).
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Ninetech
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 481
Lid geworden op: do 18 augustus 2011, 12:34
Mijn mountainbike: Blauw Biggetje

Ik zou in elk geval niet zomaar alles wat op internet geschreven staat geloven. Mocht je je dokter niet vertrouwen kun je dat aangeven en vragen om meer onderzoek. Laat jezelf niet zomaar weg sturen als je niet tevreden bent.
"Dont be fat and ugly, just be ugly!"

Alpe d'HuZes 2014: 6x
Alpe d'HuZes 2015: 5x Team 'Lachend naar Boven'
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Ik geloof zeker niet alles op het internet, maar soms is het lastig in te schatten wie er nou gelijk heeft (zo hadden alle 3 fysio's een andere diagnose bijv. variërend van slechte kernspieren tot piriformis syndroom).
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

Hernia klinkt niet heel waarschijnlijk. Over het algemeen heb je dan uitstralende pijn in een been tot over de knie. Daarnaast kan er kracht en gevoelsverlies optreden. De fysio kan eventueel een paar testen doen als je het echt niet vertrouwd.

het is je in je rug geschoten. Dan is het heel goed mogelijk dat je dan op een of andere manier gaat compenseren. Immers je wilt de pijnlijke bewegingen vermijden. Het zou heel goed kunnen dat je dat met je hamstrings hebt gedaan en dat ze nu over belast zijn.
Wat ik wel afvraag is: Je geeft dat je hem voelt wanneer je voorover buigt, en spanning wanneer je hem rekt. Is dit hetzelfde gevoel?
Heeft de fysio nog bepaalde oefeningen meegegeven?
uni
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 10:04
Contacteer:

Lijkt mij dat met voorzichtig rekken en wat massage hier verbetering in moet kunnen komen.
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

wvdb schreef:Hernia klinkt niet heel waarschijnlijk. Over het algemeen heb je dan uitstralende pijn in een been tot over de knie. Daarnaast kan er kracht en gevoelsverlies optreden. De fysio kan eventueel een paar testen doen als je het echt niet vertrouwd.

het is je in je rug geschoten. Dan is het heel goed mogelijk dat je dan op een of andere manier gaat compenseren. Immers je wilt de pijnlijke bewegingen vermijden. Het zou heel goed kunnen dat je dat met je hamstrings hebt gedaan en dat ze nu over belast zijn.
Wat ik wel afvraag is: Je geeft dat je hem voelt wanneer je voorover buigt, en spanning wanneer je hem rekt. Is dit hetzelfde gevoel?
Heeft de fysio nog bepaalde oefeningen meegegeven?
Het is inderdaad hetzelfde gevoel (buigen, rekken). Sinds dit weekend, toen ik me heb laten masseren, voel ik het ook als ik gewoon zit...dan is het wat meer een zeurderig gevoel.
Nee, geen speciale oefeningen van de fysio...gewoon wat standaard rek/sterk oefeningen.
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Het rare is, dat het nu wat meer lijkt dat het de piriformis is (meer richting zijkant bovenbeen ipv achterkant).
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

Heb eenzelfde soort probleem gehad, restant van een hernia.
Uitleg van de fysio kwam op hetzelfde neer als de uitleg die jouw fysio er over gegeven heeft.
Bij mij was Dry-needling de oplossing. Na één sessie was de pijn over (die pijn, niet de rugproblemen helaas).
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Klinkt bij TS eerder als een SI gewricht dat even niet exact op zn plek staat. Raadplaag een goede chiropractor (dus de US/UK geschoolde, niet de manuele therapeuten die we hier kennen) voor advies/behandeling.
Verder is rugspieren sterker maken zonder de rest van de spierketen aan te pakken vragen om nog meer problemen, maar helaas denkt de gemiddelde Nederlandse fysio daar anders over.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Ik heb een tijdje bij een chiropracter uit Nieuw-Zeeland gelopen..dat heeft toen weinig geholpen. Ik heb zelf het idee dat het mogelijk te maken heeft met strakke/verkrampte spieren in het heup gebied/de rug. Ik weet dat m'n heupen redelijk vast zitten (doe veel oefeningen, maar lijkt niet veel te helpen)....Korte hamstrings, beperkte bewegingsvrijheid in linker heup (als ik m'n linker knie naar mijn linker schouder trek als ik op de rug op de grond lig, wil mijn knie naar buiten).
Mogelijk dat die spieren (piriformis) zelf geïrriteerd zijn of dat spieren op de ischias zenuw drukken. Volgende week ga ik eens triggerpoint massage proberen.
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Plaats reactie