voorbereiding BEMC

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
k!c
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 11 september 2013, 13:32

hallo allemaal

ik heb mij ingeschreven voor de BEMC. Nu heb ik wel een beetje marathon ervaring. niet echt de bij de lange maar goed.... Dacht met een deftige voorbereiding moet de bemc wel lukken :-D
dit is het schema wat ik mee begonnen ben graag jullie mening
schema bestaat uit blokken van zes weken waarin gestaag duur en na nieuwjaar ook de intenstiteit in verhoogd worden.
2x looptraining van telkens niet langer dan 0.5uur
1x zwemtraining van 1uur
2x fietstraining
1 x op de weg op dit moment 3uur. deze word dan om de zes weken in duur uitgebouwd. met een half uur.
1x mtb, heb bij ons in de buurt een rondje van +/-12km met 380hm in. dit doe ik op dit moment 3x waarbij ik dan op een 50 km uit kom(van thuis uit) en een 1300 hm. dit wil ik dan om de zes weken(begin nieuwblok) uitbouwen met 1 rondje extra. zo wil ik dan tegen april tegen de 100 km en 3000hm uit komen.

dit doen ik dan gedurende 5 weken de zesde week las ik een herstelweek in.

bedoeling is om dan na nieuwjaar 1 looptraining er uit te halen en dan 1 fietstraining extra te doen in de vorm van korte interval.

wat denken jullie hier van
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1613
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

Waar staan de letters BEMC voor?
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

BElgian Mountainbike Challenge
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Ik begrijp de loop en zwemtrainingen niet echt? Het is een fietsmarathon toch? In dat geval zou ik de loop/zwemtrainingen schrappen en hier fietspeciefieke trainingen van maken. Wat je traint wordt je goed in.

Algemene fitness en kracht zullen absoluut bijdragen aan een beter resultaat, maar de tijd die je steekt in niet specifieke fietstrainingen als zwemmen en hardlopen zou je mijn inziens beter kunnen steken in andere vormen.

blok van 6 weken duur is standaard, wel erg saai en niet erg varierend. Het ligt aan hoeveel tijd je te besteden hebt. Als je minder dan 10 uur hebt is het wijselijk om in die 6 weken duurintensiteit toe te voegen in vormen als d2/d3. Dit hangt ook van je basisconditie af. Als je al een stevige conditie hebt zou dit prima kunnen. Vergeet tijdens dit duurblok ook niet om intensievere trainingen te doen. OF een keer een rondje knallen door het bos, een wedstrijdje of een hiit intervaltraining. Dit zijn manieren om intensiteit en dus variatie in je schema toe te voegen.

Kijk daarnaast is naar het principe perodisering, waarin je elke week een ander aspect van je doel traint. Dit met de intensiteit die hoger wordt naarmate je naar je doel toe werkt. Bijvoorbeeld:

week 1: kracht
week 2: duur/souplesse
week 3: duur/intensieve duur
week 4: d4 intervallen
week 5: hiit.
week 6: tapering (relatieve rust)

Op deze manier kun je zelf je week inplannen. Rond de kerstdagen ga je het niet redden om veel uren te maken, je zou daar bijvoorbeeld een krachtweek van kunnen maken. De week tussen de kerstdagen zou je weer kunnen gebruiken voor duur/souplesse.

Ik vind dit een mooie manier van trainen. op deze manier kan ik toch gericht trainen ondanks dat ik misschien elke dag maar een uur beschikbaar heb.

Voor de rest, variatie is vooruitgang. Dus probeer niet elke week hetzelfde te doen.
Gebruikersavatar
Dtcrobin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 00:45

Hey K!c,
Hoe staat het met de voorbereidingen? Alles volgens schema?
Plaats reactie